Sony Xperia Z Ultra

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 212 گرم - مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD  - دارای وضوح تصویر 1080x1920 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 6.4 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 16 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8274 or MSM8974 Snapdragon 800 Quad-core 2.2 GHz Krait 400
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 2.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.2 Jelly Bean - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

با تولید گوشی Xperia Z Ultra، شرکت سونی در نهایت به بخشی از بازار توجه کرده که تا الان از آن دوری می کرده است. وارد شدن به بخش گوشی های هوشمند بازار با ارائه اکسپریا Z به همراه ارائه یک گوشی عالی میان رده باعث شد بنیادی محکم برای تجارت موبایل این شرکت شکل بگیرد و احتمال عالی برای محک زدن بخشی از بازار به وجود آید که توسط سامسونگ ایجاد و تا الان سری نوت این شرکت در آن آقایی می کرده اند.
بدون شک یک فبلت 6.4 اینچی شانس کمی دارد تا میزان فروش آن نظیر اکسپریا Z باشد، ولی ساخت این گوشی برای ارسال یک پیام است. پیامی که بلند و شفاف است "گلکسی نوت 3، مهمان من باش". البته این حرف صحبت های دیگری هم برای گفتن دارد یعنی سطح اطمینان شرکت سونی برای وارد شدن به عرصه ای که نسبت به آن شناختی نداشته است. در واقع ما کمتر شاهد این هستیم که دستگاهی به بازار بیاید که نه تنها گلکسی مگا سامسونگ 6.3 اینچی را کوچک نشان دهد بلکه حتی گلکسی نوت 3 را هم به چالش بکشد.
گوشی سونی اکسپریا Z اولترا یک گوشی هوشمند غول پیکر است (گرچه با این اندازه وارد قلمروهای تبلت ها شده است). چیپست اسنپ دراگون 800 به نسبت سری 600 بسیار روان تر است و صفحه نمایش این گوشی از آخرین فناوری های اختصاصی سونی استفاده می کند. صفحه نمایش تری لومینوس با رزولوشن 1080p نوید حل کردن مشکل قدیمی امکان مشاهده از زوایای مختلف نمایشگر را در گوشی های سونی می دهد و موتور X-Reality کیفیت آن را افزایش می دهد.

ویژگی ها

مشخصات کلی

توضیحات ابتدایی : نسخه ها: نسخه 3 جی : Sony Xperia Z Ultra HSPA+ C6802 نسخه 4 جی : Sony Xperia Z Ultra LTE C6806 نسخه 4 جی : Sony Xperia Z Ultra LTE C6833
تاریخ معرفی : 2013
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 212 گرم
ابعاد : 179.4x92.2x6.5 میلی متر
جنس بدنه : شیشه
قابلیت ها : دارای گواهی نامه IP58: مقاوم در برابر نفوذ مایعات تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8274 or MSM8974 Snapdragon 800
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Krait 400
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
تکنولوژی صفحه نمایش : 344 پیکسل بر اینچ
اندازه صفحه نمایش : 6.4 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش ضد خراش و خرد شدن Triluminos display X-Reality Engine

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 2(1900), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 17(700) - C6806 LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800) - C6833
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 3264x2448 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه, تثبیت کننده فیلم
فلاش :
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره تثبیت کننده تصویر (image stabilization) تصویربرداری sweep پانوراما قابلیت عکاسی HDR
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 2.0 مگاپیکسل, فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.2 Jelly Bean
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : DivX/Xvid/MP4/H.264/WMV
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3050 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 790 ساعت (2G) / تا 820 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 14 ساعت (2G) / تا 16 ساعت (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشكی, سفيد, ارغوانی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia Z Ultra - سونی اکسپریا زد اولترا

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : با تولید گوشی Xperia Z Ultra، شرکت سونی در نهایت به بخشی از بازار توجه کرده که تا الان از آن دوری می کرده است. وارد شدن به بخش گوشی های هوشمند بازار با ارائه اکسپریا Z به همراه ارائه یک گوشی عالی میان رده باعث شد بنیادی محکم برای تجارت موبایل این شرکت شکل بگیرد و احتمال عالی برای محک زدن بخشی از بازار به وجود آید که توسط سامسونگ ایجاد و تا الان سری نوت این شرکت در آن آقایی می کرده اند.

بدون شک یک فبلت 6.4 اینچی شانس کمی دارد تا میزان فروش آن نظیر اکسپریا Z باشد، ولی ساخت این گوشی برای ارسال یک پیام است. پیامی که بلند و شفاف است "گلکسی نوت 3، مهمان من باش". البته این حرف صحبت های دیگری هم برای گفتن دارد یعنی سطح اطمینان شرکت سونی برای وارد شدن به عرصه ای که نسبت به آن شناختی نداشته است. در واقع ما کمتر شاهد این هستیم که دستگاهی به بازار بیاید که نه تنها گلکسی مگا سامسونگ 6.3 اینچی را کوچک نشان دهد بلکه حتی گلکسی نوت 3 را هم به چالش بکشد.

گوشی سونی اکسپریا Z اولترا یک گوشی هوشمند غول پیکر است (گرچه با این اندازه وارد قلمروهای تبلت ها شده است). چیپست اسنپ دراگون 800 به نسبت سری 600 بسیار روان تر است و صفحه نمایش این گوشی از آخرین فناوری های اختصاصی سونی استفاده می کند. صفحه نمایش تری لومینوس با رزولوشن 1080p نوید حل کردن مشکل قدیمی امکان مشاهده از زوایای مختلف نمایشگر را در گوشی های سونی می دهد و موتور X-Reality کیفیت آن را افزایش می دهد.

 

محتویات جعبه فروش سونی اکسپریا زد اولترا

بسته بندی جعبه فروش  گوشی Sony Xperia Z Ultra به صورت استاندارد است ولی محتویات آن غیر معمول است. کابل میکرو یو‎اس‎بی و هدستی به چشم نمی خورد و تنها لوازم جانبی شامل یک داک رو میزی با یک پورت معمولی یو‎اس‎بی و یک شارژر AC می شود.

 

محتویات جعبه فروش سونی اکسپریا زد اولترا  محتویات جعبه فروش سونی اکسپریا زد اولترا  محتویات جعبه فروش سونی اکسپریا زد اولترا

   

طراحی و ساخت

با توجه به این صفحه نمایش با گوشی به ابعاد 179.4x92.2 میلی متر نزدیک هستیم که بیشتر به نسخه 2013 نکسوس 7 نزدیک است تا گلکسی اس 4. حتی Galaxy Mega 6.3 یک سانتی متر کوتاه تر و تقریبا نیم سانتی متر باریکتر به نسبت فبلت سامسونگ است. یعنی پیدا کردن جیبی که این محصول سونی را در خود جا دهد خود کاری مشکل است.

از طرف دیگر ولی با گوشی بسیار باریکی روبرو هستیم که تنها 6.5 میلی متر ضخامت دارد، یعنی اگر جیبی بتوانید پیدا کنید که آن را در خود جا دهد، زیاد در آن به صورت برآمده جلوه نخواهد کرد. وزن این فبلت 212 گرم است که هضمش سخت است ولی از دستگاهی با این اندازه چیز دیگری نمی توان انتظار داشت.

این گوشی طراحی سری گوشی های جدی اکسپریا یعنی OmniBalance و قابلیت ضد آب و غبار بودن آن ها را حفظ کرده است، با آن که این دستگاه بزرگ است ولی یکی از جذاب ترین قطعات سخت افزاری است که در بازار وجود دارد.

با استفاده از شعار "شیشه خوب، باریک بودن حتی بهتر است" گوشی Z اولترا توانسته بسیار جذاب به نظر آید. این قضیه را با یک صفحه نمایشی که تمام بخشی جلو را به خود اختصاص داده ترکیب کنید تا فورا عاشق این فبلت شوید.

انتخاب این مواد اولیه تنها یک جنبه منفی دارد، با توجه به دو برابر مقدار شیشه استفاده شده، مساحت بیشتری لک می افتد. در واقع گوشی Z Ultra سونی همانند با اکسپریا Z، خیلی سریع آغشته به اثرانگشت و لک می شود و اندکی از فوق العادگی خود را از دست می دهد. البته تمیز کردن این گوشی سخت نیست و شما  می توانید مدل سفید رنگ را خریداری کنید که به نسبت مدل مشکی رنگ، لکه ها توی دید نیستند.

 

کلیدها

مجموعه کلیدهای کنترلی این گوشی همانند با همتای کوچک‎تر خود یعنی اکسپریا Z در بالای صفحه نمایش است. در کنار earpiece دوربین جلو در یک سمت و سنسورهای نور محیطی و مجاورتی به همراه چراغ LED وضعیت در سمت دیگر دیده می‎شود.

چون این گوشی به استفاده از کلیدهای مسیریابی مجازی روی صفحه نمایش تکیه دارد تا دکمه های سخت افزاری، در پایین تنها میکروفون به چشم می خورد. باید اشاره داشت این گوشی دارای اسپیکرهای استریو در پنل جلویی خود نیست.

سمت راست کلید پاور به همراه پورت 3.5 میلی متری میکروفون و یک درپوش پلاستیکی واقعا بزرگ، دیده می شود. دکمه تنظیم حجم صدا و lanyard eyelet نیز اینجا هستند ولی خبری از کلید اختصاصی دوربین نیست.

 

       

 

زیر این درپوش درگاه های سیم کارت با قطع میکرو و میکرو اس‎دی قرار دارد.

در بالای این گوشی میکروفون ثانویه قرار دارد و پایین اسپیکر را در خود جا داده است.

 

     

 

در سمت چپ درپوش پلاستیکی دیگری ولی این دفعه نازک تر دیده می شود. زیر آن پورت microUSB با پشتیبانی از قابلیت USB Host و MHL دیده می شود. پین های مربوط به داک کمی دورتر به سمت پایین سمت چپ گوشی هستند.

 

   

 

در نهایت در پشت لنزهای دوربین 8 مگاپیکسلی و لوگوی کوچکی که نشان از محل NFC دارد را مشاهده می کنیم. به نوعی نبود فلاش در این بخش حس می شود که به نظر لحاظ کردن آن از سوی سونی مهم نبوده است. یعنی شما از این گوشی به عنوان چراغ قوه نمی توانید استفاده کنید و امکان گرفتن تصاویر خوب در شرایط نوری کم هم وجود ندارد.

 

 

 

زیر پنل پشتی باتری با ظرفیت 3050 میلی آمپر دیده می شود تا امکان 16 ساعت مکالمه و 820 ساعت دوام باتری در حالت انتظار باشد.

  

بهترین صفحه نمایش برای یک فبلت

این گوشی مجهز به یک صفحه نمایش 6.4 اینچی تری لومینوس با رزولوشن 1080p است که به همراه آن موتور X-Reality سونی دیده میشود.

تراکم پیکسلی 344ppi است که به خوبی تراکم پیکسلی پرچم دار 5 اینچی سونی نیست ولی به نسبت صفحه نمایش رتینای آیفون 5 اس بهتر می باشد.

شما فورا متوجه بهبود وضعیت مشاهده کردن نمایشگر این گوشی از زوایای مختلف می شوید که اخیرا پاشنه آشیل صفحات نمایش گوشی‎های هوشمند سونی بوده است. این دفعه زوایای مشاهده کاملا باز هستند و تغییر رنگ و افت کنتراست تنها زمان مشاهده از باز و بسته ترین زوایا دیده می شود.

کنتراست صفحه نمایش گوشی اکسپریا Z اولترا خوب و رنگ ها به درستی رندر می شوند. کیفیت این نمایشگر توسط موتور X-Reality سونی افزایش داده می شود که هدف آن بالا بردن میزان شارپ بودن نمایشگر، کاهش نویز، بالا بردن کنتراست و سطح اشباع سازی رنگ ها است و عملکرد خوبی در این زمینه از خود نشان می دهد.

متاسفانه نمایشگر این گوشی نسبتا منعکس کننده نور است و تنها در تست خوانا بودن صفحه نمایش ما در نور خورشید امتیاز متوسطی به دست آورد. امکان استفاده از آن در روز روشن آفتابی وجود دارد ولی بهترین تجربه را به همراه نمی آورد.

با تمامی این موارد، صفحه نمایش این گوشی بهترین نمایشگر یک فبلت در حال حاضر است. با توجه به اندازه و رزولوشن و ترکیب آن با عملکرد در سایر بخش های دیگر باید گفت که نمایشگر اولترا Z به نسبت Optimus G Pro ال جی بهتر است.

 

 

پردازنده و سخت افزار

گوشی اکسپریا Z اولترا سونی یکی از معدود گوشی های دارای چیپست اسنپ‎دراگون 800 است. به همراه آن پردازنده 2.2 گیگاهرتزی 4 هسته ای Krait 400، پردازنده گرافیکی Adreno 330 و 2 گیگابایت رم دیده می شود.

این پردازنده جزو سریع ترین های موجود در بازار است و در تست عملکرد تک هسته این گوشی مشکلی در بالای لیست قرار گرفتن به هیچ وجه ندارد.

در تست عملکرد چند هسته نیز این گوشی مشکلی نداشت و به راحتی رقبای داری چیپست اسنپ‎دراگون 600 را شکست داد.

در تست بنچمارک GeekBench 3 اینجا هم گوشی Z Ultra عملکرد درخشانی داشت و به نسبت گلکسی S4 و HTC One به مراتب بهتر ظاهر شد.

AnTuTu و Quadrant تست های ترکیبی هستند که عملکرد رم و GPU را نیز مد نظر می گیرد و اعداد به دست آمده در هر دو بخش این گوشی را در بالای نتایج قرار می دهد.

در بخش تست های بنچمارک گرافیک و استفاده از GFXBench گوشی Xperia Z Ultra به مراتب از سایر گوشی های تست شونده در این بخش بهتر بود.

در تست بنچمارک جاوا اسکریپت این گوشی با مرورگر کروم خود در صدر قرار گرفت. البته در تست دیگری در این زمینه به اسم BrowserMark 2 این گوشی رتبه اول را نتوانست به خود اختصاص دهد ولی باز هم امتیاز بالایی به دست آورد.

گوشی اکسپریا Z Ultra سونی را می توان سریع ترین فبلت موجود در بازار دانست. عملکرد آن به نسبت رقبای دارای چیپست S600 به شکل بارزی بهتر است و شما در انجام کارهای روزمره هیچ مشکلی با این گوشی نخواهید داشت.

 

  

باتری

بزرگ بودن اندازه صفحه نمایش این گوشی باعث می شود که فشار زیادی به باتری وارد شود. یک باتری 3050 میلی آمپر ساعتی با این حال بد به نظر نمی آید، به خصوص زمانی که چیپست این گوشی را در نظر بگیرید که مصرف توان را در مقایسه با سری 600 اسنپ‎دراگون بهینه کرده است.

در بحث دوام باتری در بخش مکالمه این گوشی 24.5 ساعت دوام آورد گرچه مدت زمان گردش در وب تنها 5.5 ساعت و پخش ویدیو اندکی کمتر از 9 ساعت بود.

مدت زمان دوام باتری را می توان 52 ساعت در نظر گرفت اگر روزانه یک ساعت برای مکالمه، یک ساعت پخش ویدیو و یک ساعت گردش در اینترنت از آن استفاده کنید.

 

 

خروجی صدای پر توان

گوشی اکسپریا Z اولترا سونی در اولین بخش تست کیفیت صدای ما یعنی اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی عملکرد عالی نشان داد. با آن که هیچ نقطه ضعفی وجود نداشت، تا زمانی که بحث شفافیت صدا مد نظر است، به شکل شگفت انگیزی سطوح حجم صدای پایین باعث کم کردن از این امتیاز عالی شدند.

با این حال جنبه بهتر ماجرا افت بسیار کم کیفیت صدا زمان اتصال به یک جفت هدفون است. نویز القایی استریویی به شکل بارزی افزایش پیدا می کند و مقداری اعوجاج نیز وارد قضیه می شود ولی هیچ کدام از آن ها را نمی توان بدون تجهیزات اختصاصی متوجه شد. دوباره سطوح حجم صدا متوسط است ولی کیفیت کلی پر توانی را شاهد هستیم.

 

دوربین در یک صفحه نمایش بزرگ

دوربین گوشی Xperia Z Ultra از نوع 8 مگاپیکسلی و قادر به گرفتن حداکثر تصاویری با 3264x2448 پیکسل در حالت نرمال است گرچه در حالت Superior auto رزولوشن تصاویر به 7 مگاپیکسل افت پیدا می کند.

اینترفیس دوربین از دو صفحه تشکیل شده است، صفحه سمت راستی دکمه های مجازی را در اختیار دارد یعنی میانبری به گالری، کلیدهای شاتر دوربین برای دوربین ویدیو و دوربین ثابت و تاگل دوربین جلو / عقب. در صفحه سمت چپ کلید انتخاب حالت عکاسی در گوشه بالا و به دنبال آن سه میانبر قابل سفارشی شدن دیده می شود. میانبر نهایی کشویی را با تمامی تنظیمات موجود برای حالت عکاسی انتخاب شده، ظاهر می کند.

دوربین این گوشی دارای طیف کاملی از قابلیت ها است نظیر تشخیص چهره، شاتر زدن بر اساس لبخند، تگ گذاری جغرافیایی، گرفتن تصویر به دنبال لمس و فوکوس خودکار دنبال کننده. هم‎چنین حالت اختصاصی Quick Launch سونی نیز دیده می شود که به شما اجازه می دهد مشخص کنید میانبر دوربین بر روی صفحه home چه عملی انجام دهد.

شما می توانید به سادگی مشخص کنید دوربین ثابت یا ویدیو روشن شود یا آن را به نحوی تنظیم کنید که فورا یک عکس یا فیلم بگیرد. این امر در موقعیت هایی که دوست ندارید فرصتی را از دست بدهید بسیار مفید است مخصوصا این که در مصرف باتری نیز صرفه جویی می شود چون دائما نیاز نیست وارد اینترفیس دوربین شوید (که واقعا باتری مصرف می کند).

انواع حالت عکاسی به جز نرمال و Superior Auto دیده می شود. حالت Brust به خصوص عملا می تواند تعداد نامحدودی تصویر گیرد و سه حالت عکاسی در اختیار شما می گذارد – زیاد (تا 1280 در 720 پیکسل)، متوسط (3104x1746) و پایین (1920 در 1080). افکت تصویر چیزی که تبلیغ شده را انجام می دهد و افکت های مختلف در اختیار شما می گذارد. حالت Sweep Panorama در نهایت برای گرفتن تصویری سراسرنما است.

فرق حالت دستی و این حالت این است که در حالت Superior auto همه چیز به صورت خودکار تنظیم می شود، در این حالت دوربین حدس می زند که از چه صحنه ای می خواهید عکس بگیرید و تمامی پارامترهای تصویر را طبق آن تغییر می دهد (از جمله اشباع سازی رنگ، کنتراست و غیره).

کیفیت تصاویر خوب است ولی با بهترین بودن فاصله دارد. در تصاویر حتی در شرایط نوری خوب نویز مشخصی دیده می شود و الگوریتم کاهش نویز سونی در رفع آن تلاش بسیاری می کند و نتیجه از بین بردن برخی از جزئیات ریز است.

در بعضی از تصاویر ملایم بودن لبه ها نیز دیده می شود. ما زمان مقایسه تصاویر گرفته شده در حالت نرمال و Superior Auto متوجه تغییری در سطح جزئیات نشدیم ولی تعادل سفید به شکل بارزی متفاوت است که باعث می شود تصویر ظاهر کاملا متفاوتی داشته باشد. در هر صورت ما اندکی حالت نرمال را بیشتر ترجیح می دهیم چون تعادل دقیق تری در تصویر به وجود می آورد.

این گوشی قابلیت کنترل قابل قبول تصاویر ماکرو را دارد. می تواند از فاصله بسیار نزدیک همانند با هر گوشی هوشمند دیگری جزئیات را به خوبی ثبت کند. پس زمینه محو می شود ولی مجددا باید گفت تصویر نویز زیادی از خود نشان می دهد.

 

قابلیت ضبط ویدئو می توانست بهتر باشد

دوربین ویدیوی گوشیXperia Z Ultra سونی حداکثر قادر به گرفتن ویدیوهای با کیفیت 1080p و در فریم ریت 30fps است. با وجود این تراشه می شد انتظار گرفتن ویدیوها با فریم ریت 60fps و یا حتی 4k را داشت.

هم چنین قابلیت ضبط ویدیو در حالت HDR دیده نمی شود که یک عامل تبلیغاتی خوب برای اکسپریا Z بود.

در حین گرفتن فیلم می توانید عکس هم بگیرید ولی زیاد کاربرد ندارد چون هر تصویر با حجم 1 مگاپیکسل ذخیره می شود و می توانید به کل استفاده از این قابلیت را فراموش کنید.

رابط کاربری این دوربین با دوربین ثابت یکی است. شما می‎توانید تایمر برقرار کنید و تنظیماتی نظیر در معرض گذاری با نور، حالت فوکوس و غیره را نیز تغییر دهید و رفع لرزش دیجیتالی ویدیو را فعال کنید.

دوربین گوشی Sony Xperia Z Ultra به شکل معقولی قدرتمند است. فریم ریت ویدیوها ثابت و در حدود 29 فریم بر ثانیه و بیت ریت 18 مگابیت بر ثانیه و کیفیت صدا استریو و 132 کیلوبایت بر ثانیه می باشد.

از نظر جزئیات تصاویر گرفته شده با این گوشی بسیار خوب هستند. پخش فیلم به روانی صورت می گیرد و فوکوس سریعا سعی می‎کند همگام عملکرد دوربین باشد. میدان دید نیز به اندازه کافی وسیع است.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا Z Ultra را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

 

 

پشتیبانی غنی از شبکه ها و راه های ارتباطی

این گوشی از 4 باند شبکه های 2G و 3G در تمامی مدل های خود پشتیبانی می کند. در بحث شبکه های محلی پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n/ac و Wi-Fi Direct نیز به چشم می خورد. این گوشی دارای قابلیت DLNA نیز است. سایر راه های ارتباطی وجود شامل بلوتوث 4.0 می شود که از آن می توان برای اتصال به لوازم جانبی با توان کم (نظیر ردیاب‎های فعالیت های ورزشی) استفاده کرد. پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+  برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز دیده می شود.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود. قابلیت MHL در این پورت ینز فعال شده است و از ارتباط‎های HDMI به یک مانیتور خارجی نیز پشتیبانی می شود.

اپلیکیشن TV SideView در این گوشی جایگزین Media Remote شده است ولی از پیش نصب شده نیست، شما می توانید آن را به صورت رایگان از پلی استور دانلود کنید و نقش یک کنترل از راه دور را برای پلیرهای دی وی دی / بلوری سونی و تلویزیون های BRAVIA با قابلیت DLNA خواهد داشت. تنها با وجود ارتباط وای‎فای امکان استفاده از این کنترل از راه دور است.

اپلیکیشن Smart Connect سونی از پیش نصب شده است و به شما اجازه می دهد دستگاه خود را تنظیم کنید تا کارهای مختلفی انجام دهد نظیر باز کردن یک اپلیکیشن یا گذاشتن آلارم به هنگام اتصال به یک لوازم جانبی نظیر هدست یا شارژر یا در طول فواصل زمانی مختلف ( به عنوان مثال خاموش کردن آلارم ها در شب). البته باید اشاره کرد که این اپلیکیشن با تگ های NFC کار نمی کند که بسیار مایوس کننده است.

در واقع هیچ اپلیکیشنی از همان ابتدا قابلیت های NFC را مدیریت می کند که در واقع عجیب است با توجه به اینکه سونی زمانی را صرف نصب یک اپلیکیشن خواننده کد QR کرده است که قابلیت های استفاده بسیار کمتری دارد. خوشبختانه اپلیکیشن های مربوط به NFC زیادی در پلی استور دیده می شود.

  

در انتها

گوشی یا فبلت؟ یکی از رقبا زمانی می گفت "هرطور میل شما است". اگر از سونی این سوال پرسیده شده بود به یک جواب ساده "بله" اکتفا می کرد. شاید هم چرا هر دو نه؟ چون گوشی اکسپریا Z اولترا سونی در دسته دوم قرار می گیرد.

دستگاهی فوق العاده جذاب که قدرت عالی هم دارد. 4 هسته پردازنده Krait 400 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز را به همراه 2 گیگابایت رم در اختیار دارد تا هیچ چیزی کم نداشته باشد. ممکن است سونی در صفحات نمایش قبلی خود مشکلاتی داشته باشد ولی وجود موتور X-Reality در صفحه نمایش تری لومینوس باعث شده امکان مشاهد نمایشگر از زوایای مختلف حتی به نسبت اکسپریا Z هم بهتر باشد.

جدا از این با نمایشگر فوق العاده بزرگی روبرو هستیم که می توان از آن به همراه هر نوع قلمی استفاده کرد و منظور قلم اختصاصی نوری سری نوت سامسونگ نیست.

فبلت سونی به شکل چشم گیری باریک و تنها 6.3 میلی متر ضخامت دارد که برای یک صفحه نمایش 6 اینچی به بالا فوق العاده است. سونی موفق شد سطح حفاظت از گوشی را با تاییده IP58 بالا نگه دارد یعنی شما عملا می توانید با آن به شنا بروید.

همچنین دوربین توانایی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت بالا دیده می شود. البته این گوشی بدون نقطه ضعف نیست گرچه چیز خاصی به شمار نمی رود. باتری غیر قابل تعویض را می توان یک مشکل دانست. نبود فلاش نیز می تواند مشکل دیگری باشد و البته نمی توان نسبت به بلندگوهای دارای حجم صدای کم هم غافل بود.

 

 

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی از 4 باند شبکه های GSM/GPRS/EDGE، پشتیبانی از 3G به همراه HSPA
صفحه نمایش 6.4 اینچی خازنی لمسی تری‎لومینوس با فناوری IPS با رزولوشن 1080p و تراکم پیکسلی 344ppi همراه با موتور X-Reaility
اندروید 4.2.2 جیلی بین با لانچر سفارشی
دوربین فوکوس خودکار 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و صدای استریو
دوربین جلو ( سلفی ) 2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
تاییدیه IP58 و ضد غبار وضد آب بودن
پشتیبانی از USB OTG
فضای ذخیره سازی داخلی 16 گیگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
پورت microUSB با قابلیت MHL
بلوتوث 4.0
پشتیبانی از NFC
طراحی زیبا و ضخامت کم به شکلی چشم گیر
باتری قوی 3050 میلی آمپر ساعتی

 

معایب اصلی

اندازه ای که بسیار برای یک گوشی مرسوم نیست
باتری غیر قابل تعویض
عملکرد متوسط بلندگوها (شاید به دلیل ضد آب بودن)
پشتیبانی نامطلوب از کدک های تصویری و صوتی از همان ابتدا
نداشتن فلاش دوربین یا کلید سخت افزاری دوربین

 

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*