Sony Xperia Z1

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 170 گرم - مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع TFT  - دارای وضوح تصویر 1080x1920 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 16 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800 Quad-core 2.2 GHz Krait 400
دوربین: 20.7 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 2.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.2 Jelly Bean - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

سونی یک هدف دارد و نسبت به آن پایبند است، در حالی که سایر تولیدکنندگان قابلیت های نرم افزاری روی نرم افزاری جمع می کنند، این شرکت ژاپنی تمرکز بر قدرت تاریخی خود نظیر زیبایی، طراحی با دوام، قابلیت های عکاسی عالی و فناوری حسادت‎آور نمایشگر است. به طور خلاصه تمامی این صحبت ها در گوشی سونی اکسپریا Z1 جمع می شود.
قسمتی از شهرت سونی به واسطه گوشی های باریک است و Z1 هم از این قضیه مستثنی نیست، این گوشی با آن که 8.5 پهنای 8.5 میلی‎متری دارد که نمی توان آن را فوق العاده باریک دانست ولی توجه داشته باشید این گوشی از یک سنسور دوربین 1/2.3 اینچی با یک باتری عالی 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. این سنسور مساحت سطحی 70 درصد بیشتر به نسبت سایر گوشی‎های هوشمند دیگر دارد و سنسورهای بزرگتر نیاز به لنزهای بزرگتر دارند در نتیجه گوشی ضخیم تر می شود. نیازی به اشاره به ظرفیت باتری هم نیست.
این گوشی باعث درخشش زبان طراحی OmniBalance سونی می شود. یک بدنه آلومینیومی دارد، در جلو و عقب آن از پنل های شیشه ای استفاده شده و کلید پاور آن آلومینیومی بوده و چراغ نوتیفیکیشن با رنگ های مختلف نیز دیده می شود.
تاییدیه IP58 را نیز فراموش نکنید که باعث می شود این گوشی ضد آب باشد. علاوه بر این سونی از بهترین تراشه موجود در بازار استفاده کرده و این گوشی قابلیتی دارد که اکثر پرچم دارها ندارند یعنی پشتیبانی از کارت حافظه خارجی حتی با آن که چنین امری باعث پیچیده کردن فرآیند ضد آب بودن این گوشی می شده است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2013
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 170 گرم
ابعاد : 144x74x8.5 میلی متر
قابلیت ها : دارای گواهی نامه IP58: مقاوم در برابر نفوذ مایعات تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه - مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Krait 400
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع TFT
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 441 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش ضد خراش و خرد شدن موتور X-Reality Triluminos display

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 20.7 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 5248х3936 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه, تثبیت کننده فیلم
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1/2.3 اندازه سنسور ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره تثبیت کننده تصویر (image stabilization) قابلیت عکاسی HDR پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 2.0 مگاپیکسل, فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.2 Jelly Bean
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3000 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 880 ساعت (2G) / تا 850 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 13 ساعت و 50 دقیقه (2G) / تا 15 ساعت (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشكی, سفيد, ارغوانی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia Z1 - سونی اکسپریا زد 1

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : سونی یک هدف دارد و نسبت به آن پایبند است، در حالی که سایر تولیدکنندگان قابلیت های نرم افزاری روی نرم افزاری جمع می کنند، این شرکت ژاپنی تمرکز بر قدرت تاریخی خود نظیر زیبایی، طراحی با دوام، قابلیت های عکاسی عالی و فناوری حسادت‎آور نمایشگر است. به طور خلاصه تمامی این صحبت ها در گوشی سونی اکسپریا Z1 جمع می شود.

قسمتی از شهرت سونی به واسطه گوشی های باریک است و Z1 هم از این قضیه مستثنی نیست، این گوشی با آن که 8.5 پهنای 8.5 میلی‎متری دارد که نمی توان آن را فوق العاده باریک دانست ولی توجه داشته باشید این گوشی از یک سنسور دوربین 1/2.3 اینچی با یک باتری عالی 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد. این سنسور مساحت سطحی 70 درصد بیشتر به نسبت سایر گوشی‎های هوشمند دیگر دارد و سنسورهای بزرگتر نیاز به لنزهای بزرگتر دارند در نتیجه گوشی ضخیم تر می شود. نیازی به اشاره به ظرفیت باتری هم نیست.

این گوشی باعث درخشش زبان طراحی OmniBalance سونی می شود. یک بدنه آلومینیومی دارد، در جلو و عقب آن از پنل های شیشه ای استفاده شده و کلید پاور آن آلومینیومی بوده و چراغ نوتیفیکیشن با رنگ های مختلف نیز دیده می شود.

تاییدیه IP58 را نیز فراموش نکنید که باعث می شود این گوشی ضد آب باشد. علاوه بر این سونی از بهترین تراشه موجود در بازار استفاده کرده و این گوشی قابلیتی دارد که اکثر پرچم دارها ندارند یعنی پشتیبانی از کارت حافظه خارجی حتی با آن که چنین امری باعث پیچیده کردن فرآیند ضد آب بودن این گوشی می شده است.

 

محتویات جعبه فروش سونی اکسپریا Z1

گوشی Sony Xperia Z1 دارای یک جعبه کاملا کوچک و باریک، با در نظر گیری گوشی نسبتا بزرگ داخل آن، است. با آنکه این جعبه فروش جمع و جور چشم گیری است ولی قسمتی از کوچکی آن به دلیل قرار ندادن هدست از سوی سونی است.

در جعبه فروش گوشی اکسپریا Z1 سونی یک شارژر جمع و جور یک کابل microUSB برای شارژ و انتقال داده ها دیده می شود.

 

 

    

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 144x74x8.5 میلی متر است که به نسبت G2 ال جی 6 میلی متر بلندتر و 3 میلی متر پهن تر است. وزن آن نیز 170 گرم و بالای میزان متوسط است. گوشی لومیا 920 سنگین تر بود ولی گوشی های لومیا 1020 و 928 هر دو در حدود 160 گرم هستند.

استفاده از زبان طراحی OmniBalance باعث شده گوشی های رده بالای این شرکت متمایز به نسبت رقبا بوده و گوشی های ارزان آن ظاهر پرمیمومی داشته باشند. بدنه آلومینومی این گوشی از یک توده آلومینیومی محکم برش خورده و واقعا بدنه ای است که اکثر مواد اضافی آن حذف شده تا تنها محصول نهایی محکم و سبکی در اختیار داشته باشیم. دو پنل شیشه ای ضد خراش در جلو و عقب این گوشی دیده می شود و ضدآب بودن و باتری بزرگ این گوشی باعث می شود ضخامت این گوشی مورد نکوهش قرار گیرد.

استفاده از آلومینیوم و شیشه حس خوبی هم در دست ایجاد می کند، استفاده از پلاستیک می توانسته این گوشی را سبک تر کند ولی حس پرمیموم مواد این گوشی را از بین می برد.

نکته تحسین برانگیز دیگر دسترسی پذیرتر کردن پورت ها و اسلات های این گوشی است. درگاه های کارت حافظه و سیم کارت با قطع میکرو را می توان با دست خالی باز کرد، بر خلاف سایر گوشی های دارای بدنه یکپارچه که نیاز به ابزار بیرون آوردن سیم کارت برای این کار است. این دو درگاه با درپوش های پلاستیکی محافظت می شوند تا مانع ورود گرد و غبار شوند و نکته بهتر این که به شکل بی نقصی به این طراحی می آیند.

علاوه بر این این گوشی جزو معدود گوشی هایی است که دارای یک کلید سخت افزاری شاتر دوربین است. درست است که کلیدهای کنترلی روی صفحه نمایش نیز انجام کارهایی نظیر فوکوس لمسی را امکان پذیر می کنند ولی کلید سخت افزاری یکی از ترجیح داده شده ترین راه ها برای گرفتن یک تصویر به شمار می رود.

تنها مشکلی که در طراحی این گوشی می تواند پیدا کردن بزرگ بودن بیش از حد آن است. این گوشی به نسبت اکسپریا Z بزرگتر.

وزن این گوشی 170 گرم است و در دست ولی این سنگینی حس نمی شود. از نظر جا گرفتن در جیب اندکی با توجه به اندازه گوشی به مشکل بر می خورید ولی باریک بودن آن به حدی است که درون اکثر جیب ها جا شود، فقط زمانی که پای خود را خم می کنید، حضور خود را به شما یاد آوری می کند.

این گوشی عضو معمول دیگری از خانواده اکسپریا است، شما در بخش جلو تنها صفحه نمایش را و تقریبا هیچ چیزی دیگر نمی‎بینید، ولی چراغ نوتیفیکیشن به رنگ های سبز، آبی و قرمز و یک سری سنسور و دوربین جلو نیز در آن جا وجود دارند.

دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی و قادر به گرفتن ویدیوهای 1080p است. چراغ ال‎ای‎دی وضعیت این بار در عوض داشتن محلی اختصاصی برای خود در earpiece قرار گرفته است. این چراغ کوچک است و به چشم با توجه به موقعیتی که دارد نمی‎آید. ای کاش نظیر طراحی سایر گوشی های قبلی اکسپریا شاهد نوار RGB بزرگی در زیر صفحه نمایش بودیم چون جای کافی برای آن ها وجود دارد و به جذابیت گوشی اضافه می کردند.

 

 

 

سمت راست این گوشی شلوغ ترین جناح آن است. در گوشه بالایی اسلات سیم کارت با قطع میکرو زیر یک درپوش محافظتی قرار دارد. درست زیر آن کلید پاور آلومینیومی و دکمه تنظیم حجم صدا است. در انتهای سمت راست کلید شاتر دوربین دو مرحله ای دیده می شود.

 

     

 

در سمت چپ دو درپوش دیگر دیده می شود یکی برای درگاه میکرو اس دی و دیگری برای پورت میکرو یو‎اس‎بی. تمامی آن ها به نحوی ساخته شده اند که مانع ورود آب شوند.

 

 

 

در بالای گوشی جک هدفون 3.5 میلی متری دیده می شود و ضد آب است. بلندگوی قرار گرفته در انتها به نسبت اسپیکر موجود رد اکسپریا Z1 بزرگتر است.

 

     

 

پشت گوشی از جنس شیشه است که مستعد لک افتادن است.

 

 

 

در پشت لنزهای دوربین 20.7 مگاپیکسلی از نوع لنزهای 27 میلی‎متری G سونی با زاویه بازشدگی دیافراگم F/2.0 و یک سنسور BSI دیده می شود که به نسبت اکثریت دوربین‎های گوشی‎های هوشمند 70 درصد بزرگتر است.

 

صفحه نمایش تری‎لومینوس

گوشی سونی Xperia Z1 مجهز به یک صفحه نمایش 5 اینچی تری لومینوس با رزولوشن 1080p است که به همراه آن موتور X-Reality سونی دیده میشود.

تراکم پیکسلی برابر با 441ppi بود که برای شارپ بودن صفحه نمایش عالی است. از هر فاصله نزدیکی هم که نگاه کنید نمی توانید فرقی بین پیکسل ها بگذارید و تصاویر همواره شارپ به نظر می آیند.

استفاده از فناوری تری لومینوس سونی باعث شده امکان مشاهده نمایشگر از زوایای مختلف بسیار به نسبت سابق بهتر باشد. زمانی که از یک زاویه بسیار باز نگاه می کنید اندکی کنتراست فشردگی دارد ولی همه چیز خوانا است.

کنتراست این گوشی عالی بوده و حتی عجیب است که به نسبت Z Ultra نیز بهتر است. رنگ ها واقعا شفاف و نسبتا دقیق هستند.

کیفیت این نمایشگر توسط موتور X-Reality سونی افزایش داده می شود که هدف آن بالا بردن میزان شارپ بودن نمایشگر، کاهش نویز، بالا بردن کنتراست و سطح اشباع سازی رنگ ها است و عملکرد خوبی در این زمینه از خود نشان می دهد.

صفحه نمایش این گوشی به نسبت نمایشگر گوشی Z Ultra کمتر حالت انعکاسی دارد. این عامل به همراه یک میزان روشنایی بیشتر باعث می شود که پرچم دار سابق سونی امتیاز خوبی در تست خوانا بودن صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید به دست آورد. شما حتی در آفتابی ترین روزها مشکلات بسیار کمی با صفحه نمایش این گوشی خواهید داشت.

 

باتری

سونی اکسپریا زد 1 دارای یک باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت است. وجود صفحه نمایش کوچکتر به نسبت Z Ultra این انتظار را به وجود می آورد که در بحث باتری شاهد عملکرد بهتری باشیم، ولی این چنین نیست. مدت زمان مکالمه با گوشی در بحث دوام باتری عالی است ولی گردش در وب و پخش ویدیو تنها امتیازهای متوسطی به دست می آورند.

 

استفاده از سیستم عامل اندروید 4.2.2

این گوشی دارای اندروید جیلی بین 4.2.2 است.

شما امکان پاک یا اضافه کردن صفحات home ( با 5 صفحه شروع می کنید ) و تعیین یکی پیشفرض را دارید. البته این تعداد از 7 عدد نمی تواند بیشتر شود و ترتیب قرارگیری آن ها را نیز نمی توانید عوض کنید.

پیش زمینه برای کلیدهای مجازی روی صفحه نمایش زمانی که یک اپلیکیشن را باز می کنید مشکی و زمانی که در بین صفحات home و منوها در حال گردش هستید، کاملا شفاف است.

 

   

 

اضافه کردن چیزهای مختلف روی صفحه home همانند با سفارشی سازی آن آسان، به سادگی آهسته ضربه زدن و نگه داشتن انگشت خود روی یک منطقه خالی از صفحه یا استفاده از ژست حرکتی به حالت نیشگون زوم کردن، است. به دنبال آن یک منوی زمینه ای ظاهر می شود که امکان انجام سفارشی سازی های مختلف را به شما می دهد نظیر امکان قرار دادن کاغذ دیواری های زنده، ثابت، ویجت ها و میانبرها بر روی صفحه home یا تغییر تم رابط کاربری. شما حتی می توانید با نگه داشتن انگشت خود روی یک میانبر آن را به بخش های مختلف صفحه بکشید.

گوشی اکسپریا Z1 دارای یک سری ویجت های ساخت سونی برای سرویس های مختلف اجتماعی، تاگل های ارتباطی، والکمن پلیر است. زمانی که سعی در قرار دادن ویجت‎ها دارید آن ها به صورت خودکار تغییر اندازه یا دوباره مرتب می شوند.

منوی کاغذدیواری به شما امکان اضافه کردن کاغذدیواری های ثابت و زنده را می دهد و همانند با همیشه می توانید قبل از استفاده از کاغذدیواری ها پیش نمایشی از آن ها داشته باشید.

 

   

 

در پایین داکی با در اختیار داشتن 4 میانبر دیده می شود. آن ها در تمامی صفحات home دیده می شود و امکان پیکربندی آن ها توسط کاربر وجود دارد یعنی یا می توانند آیکون و یا فولدر باشند.

قفل صفحه نمایش همانند با همیشه است، از ویجت ها پشتیبانی می کند و آخرین صفحه از سمت راست باعث باز شدن دوربین می شود. یک سری ویجت اندک پیشفرض دیده می شود ولی شما همیشه می توانید تعداد بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید. اپلیکیشن های شخص ثالث نیز همواره ویجت های خود را دارند. البته شما همیشه می توانید گوشی خود را براساس تشخیص چهره، کشیدن الگو، PIN یا پسوورد رمزنگاری کنید.

 

   

 

زمانی که موزیک پلیر روشن است قفل صفحه نمایش کلیدهای کنترلی پلیر را به صورت پیش فرض نشان می دهد ولی آن ها را می توان با یک سوایپ مرخص کرد.

ناحیه نوتیفیکیشن دارای یک سری تاگل است (به صورت پیش فرض صدا، بلوتوث، وای‎فای و روشنایی صفحه نمایش). همچنین یک میانبر سریع به منوی تنظیمات دیده می شود. این تاگل ها قابل سفارشی شدن هستند و شما می توانید از بین 16 تاگل سریع مختلف انتخاب و حداکثر 10 عدد از آن ها در ناحیه نوتیفیکیشنی در بین دو ردیف میانبر جا خواهند گرفت. شما حتی می توانید انتخاب کنید که کلید تنظیمات را داشته باشید یا خیر که جالب است.

خود نوتیفیکیشن ها تغییری نداشته اند امکان توسعه آن ها برای نمایان سازی اطلاعات بیشتر وجود دارد یا می توان به طرفین سوایپ کرد تا مرخص شوند. گاهی اوقات آن ها دکمه های مفیدی بر روی خود دارند نظیر "تماس بگیرید" یا "ارسال پیامک" بر روی یک نوتیفیکیشن تماس از دست رفته.

لایه بندی کشوی اپلیکیشنی در چندین صفحه به خوبی است و شما می‎توانید به شیوه‎های مختلف اپلیکیشن‎ها را منظم کنید. به تنظیمات مربوط به آن با یک سوایپ کردن از سمت گوشه‎ چپ صفحه‎ نمایش می‎توان دسترسی داشت و حتی می‎توانید از آنجا اپلیکیشن‎ها را پاک یا جستجو کرده و اپلیکیشن‎های جدید را نیز دانلود کنید.

 

   

 

گوشی اکسپریا Z1 از task manager خود اندروید استفاده می‎کند که امکان سوییچ کردن بین اپلیکیشن‎هایی که اخیرا باز شده‎اند و همچنین بستن هرکدام از آن‎ها را با یک سوایپ کردن به یک طرف فراهم کرده است.

در این گوشی وجود به اصطلاح "اپلیکیشن‎های کوچک" به چشم می‎خورد که از طریق تسک منیجر می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت.

مشابه با اپلیکیشن‎های مینی سامسونگ هستند و اپلیکیشن‎های ویجت مانند کوچکی را روی صفحه home شما ظاهر می‎کنند که بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشن می‎توانید به اطراف جابجا و از آن‎ها استفاده کنید.

لیست این اپلیکیشن‎ها در هر دستگاه سونی متفاوت است ولی در گوشی که بررسی شد 9 اپلیکیشن پیش فرض موجود عبارت بودند از: Active Clip, Chrome Bookmarks, Browser, Calculator, Calendar, Gmail, Timer, Notes و Touch Block.

شما در آن واحد می‎توانید فقط یکبار یک اپلیکیشن کوچک را اجرا کنید، ولی می‎توانید همزمان چند اپلیکیشن کوچک را باز کنید.

شما می توانید اپلیکیشن های کوچک بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید یا ویجت های محبوب خود را با استفاده از دکمه + در بالای لیست و انتخاب یک ویجت به شکل آن ها در آورید.

سونی قابلیت بک‎آپ‎گیری و ریست کردن خود را برای سیستم عامل اندرویدی اضافه کرده است.

این قابلیت برای اپلیکیشن هایی که پاک کرده اند و مجدد نصب کرده اید، تمامی محتوای مولتی مدیای ذخیره شده شما و تمامی اپلیکیشن های سیستمی نظیر گزارش تماس ها و پیامک ها کار می کند. برگرداندن اطلاعات بسیار ساده است.

 

پردازنده و سخت افزار

گوشی اکسپریا Z1 دومین گوشی سونی است که مفتخر به دریافت چیپست اسنپ‎دراگون 800 شد. به همراه آن پردازنده 2.2 گیگاهرتزی 4 هسته ای Krait 400، پردازنده گرافیکی Adreno 330 و 2 گیگابایت رم دیده می شود.

این پردازنده جزو سریع ترین های موجود در بازار است و در مقام دوم به نسبت پردازنده LG G2 (2.26 گیگاهرتز) و گلکسی نوت 3 سامسوگ (2.3 گیگاهرتز) قرار می گیرد.

اولین تست عملکرد در بخش تک هسته پردازنده است که این گوشی نتایج مشابهی با سایر گوشی های دارای این پردازنده یعنی LG G2 ، Sony Xperia Z Ultra و گلکسی اس به دست آورد.

در بخش تست عملکرد چند هسته پردازنده این گوشی اصلا مایوس کننده ظاهر نمی شود و هم طراز گوشی LG G2 قرار میگیرد.

در تست بنچمارک GeekBench 3 مربوط به پردازنده امتیازهای این گوشی و اکسپریا Z اولترا به نسبت سایرین بالاتر بود.

AnTuTu و Quadrant تست های ترکیبی هستند که عملکرد رم و GPU را نیز مد نظر می گیرد و اعداد به دست آمده در هر دو بخش این گوشی را در بالای نتایج قرار می دهد.

در بخش تست های بنچمارک گرافیک و استفاده از GFXBench که دارای دو تست است، شاهد عملکردی مشابه با گوشی Xperia Z Ultra و بهتر به نسبت سایر گوشی‎هایی که در این بخش تست شده‎اند، بودیم.

در تست بنچمارک جاوا اسکریپت این گوشی با مرورگر کروم خود در صدر قرار گرفت.

گوشی Sony اکسپریا Z1 جزو سریع‎ترین گوشی های هوشمند همراه موجود در بازار است. عملکرد آن به نسبت رقبای دارای چیپست اسنپ دراگون 600 به مراتب بهتر است و به سادگی تراشه روان و سریع آن باعث می شود که هر کاری که دوست داشته باشید را با این گوشی بتوانید انجام دهید. به محض در دست گرفتن این گوشی نمی توانید از عملکرد روان آن چشم پوشی کنید.

 

خروجی صدای شفاف و بی نقص

گوشی اکسپریا Z1 سونی در اولین بخش تست کیفیت صدای ما یعنی اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی عملکرد عالی نشان داد و تنها نقطه ضعف این عملکرد سطوح حجم صدای زیر متوسط بود.

با این حال جنبه بهتر ماجرا افت بسیار کم کیفیت صدا زمان اتصال به یک جفت هدفون است. نویز القایی استریویی به شکل بارزی افزایش پیدا می کند ولی اعوجاج به شکل غیر قابل آشکاری باقی می ماند و با این حال نسبت سیگنال به نویز و محدوده پویا عالی هستند. دوباره سطوح حجم صدا متوسط است ولی کیفیت کلی بی نظیری را شاهد هستیم.

 

دوربین 20.7 مگاپیکسلی با قول های بسیار که مقدار کمی از آن ها را تحقق می بخشد

دوربین گوشی اکسپریا Z1 سونی یک سنسور Exmor RS است که مختص این پرچم دار سابق سونی ساخته شده است. رزولوشن آن بسیار بالا است و به نسبت گلکسی اس 4 نیز بهتر می باشد.

اندازه این سنسور 1/2.3 اینچی و به نسبت سنسورهای 1/3 اینچی موجو در اکثر گوشی های هوشمند 70% بزرگتر است که از نظر عملکرد در بخش پارازیت و محدوده پویا باید تفاوت زیادی ایجاد کند. این سنسور از نوع BSI است و یک زوایه بازشدگی دیافراگم F/2.0 نیز دارد و برای گرفتن تصاویر در شرایط نوری کم تنها یک تک فلش ال‎ای‎دی کوچک دیده می شود.

دوربین اکسپریا Z1 از یک دوربین لنزهای زاویه باز (27 میلی متری) G سونی به همراه پردازنده تصویر BIONZ سونی استفاده می کند. عملا شاهد استفاده از آخرین فناوری ها در این گوشی هستیم، تنها بخش سخت افزاری این چنین نیست، بخش نرم افزاری نیز کاملا قوی است.

یک چیزی که فورا خودنمایی می کند روان بودن تصویر در نمایاب است یعنی نرخ تازه سازی آن ها واقعا بالا است.

اینترفیس دوربین از دو ستون تشکیل شده است، ستون سمتی راستی دکمه های مجازی را در اختیار دارد یعنی میانبری به گالری، کلیدهای شاتر دوربین برای دوربین ویدیو و دوربین ثابت و یک دوربین حالت های مختلف عکس برداری. بسته به حالت تصویربرداری کلید شاتر دوربین ممکن است با یک تاگل حالت دوربین ثابت / ویدیو عوض شود.

در ستون سمت چپ تاگل حالت فلش، تاگل دوربین عقب/ جلو و دکمه تنظیمات دیده می شود که پنل تنظیمات را ظاهر می کند.

در حالت دستی (Manual) شما می توانید اسلایدری برای تنظیم میزان در معرض گذاری با نور به همراه قابلیت انتخاب تعادل سفید، ISO و حالت های فوکوس را داشته باشید که در منوی تنظیمات به چشم می خورند.

حالت گرفتن عکس Superior Auto نظیر چیزی است که در سایر گوشی های اکسپریا دیده ایم، در این حالت دوربین حدس می زند که از چه صحنه ای می خواهید عکس بگیرید و تمامی پارامترهای تصویر را طبق آن تغییر می دهد (از جمله اشباع سازی رنگ، کنتراست و غیره) و رزولوشن در این حالت به 8 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16:9 محدود می شود. تنظیماتی را نمی توانید تغییر دهید و همه چیز به صورت خودکار و معجزه آوری رخ می دهد. برخلاف گوشی های اکسپریای 20 مگاپیکسلی سونی، تصاویر گرفته شده در این حالت از نظر کیفیت با تصاویر گرفته شده در حالت دستی یکی هستند.

کلید سخت افزاری شاتر دوربین در خدمت دو هدف به لطف حالت Quick Launcj است که گوشی را از قفل خارج کرده و دوربین در حالت عکس گرفتن یا ضبط ویدیو باز می کند. امکان گرفتن فیلم یا عکس فورا با این کلید وجود دارد.

دوربین این گوشی دارای طیف کاملی از قابلیت ها است نظیر تشخیص چهره، شاتر زدن بر اساس لبخند، تگ گذاری جغرافیایی، گرفتن تصویر به دنبال لمس و فوکوس خودکار دنبال کننده. شما نمی توانید به صورت دستی یک صحنه را انتخاب کنید و باید امیدوار باشید در حالت Superior Auto چنین کاری صورت گیرد.

جدا از این دو حالت (دستی و Superior Auto) ، حالت های عکاسی جالب دیگری نیز دیده می شود.

این گوشی دارای حالت عکاسی به صورت Sweep panorama است ولی به خوبی کار نمی کند. شما باید با سرعت درست، نه زیاد سریع، نه زیاد آهسته، گوشی را جابجا کنید. چنین چیزی باعث می شود دوربین چندین دفعه بی خیال گرفتن تصاویر سراسرنما شود. متاسفانه تصاویر سراسرنما رزولوشن 5 مگاپیکسل، سرهم بندی بد تصویر و کیفیت ناامید کننده دارند. در صورتی که تصاویر سراسرنمای گلکسی اس 4 ده ها مگاپیکسل رزولوشن دارد.

سپس افکت‎های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد که شما جنبه‎های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر خود اضافه کنید یا حتی در این جهان به لطف یکسری افکت جالب دنبال کردن حرکت، جابجا شوید. کودکان عاشق این افکت‎ها هستند ولی ما بزرگسالان اخمو کمتر تحت تاثیر قرار گرفتیم.

ویژگی Info-eye نظیر اپلیکیشن Goggles گوگل است. امکان شناسایی متن، کارت های ویزیت، کد QR و بارکدها و حتی کاور کتاب ها را دارد. سونی در این زمینه با بعضی از شرکت ها نظیر آمازون همکاری داشته است.

این قابلیت به خوبی کار می کند و در یک نگاه اطلاعات را در اختیار شما می گذارد ولی اگر به سمت پایین اسکرول کنید مجموعه کاملی از اطلاعات خواهید داشت. سونی از طراحی کارت های Google Now استفاده کرده که باعث می شود سازماندهی اطلاعات به شیوه آسانی صورت گیرد.

دیگر حالت‎ها شامل Picture effect mode می‎شوند که یک شبکه 3x3 از تصویر به وجود می‎آورد و تمامی افکت‎های موجود را در زمان آنی نشان می‎دهد.

سونی همچنین حالتی به اسم Social streaming قرار داده است که می تواند ویدیوهایی زنده از دوربین شما مستقیما بر روی پروفایل فیسبوک شما ارسال کند.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

 

کیفیت تصویر

به لطف رزولوشن بالای دوربین سطح جزئیات ثبت شونده بسیار بالا است. رنگ ها دقیق و تعادل سفید خوب، البته اندکی به سمت خنک بودن، به نظر می آیند. البته باید اشاره دارد مقدار مشخص پارازیت زیاد است و الگوریتم کاهش پارازیت آنقدر قوی عمل می‎کند که مقداری از جزئیات را از بین می برند. هم چنین بعضی دوربین امکان فوکوس در چندین تصویر را از دست می داد.

استفاده از حالت Superior Auto آنقدر بد نیست، درست است اندازه تصویر کاهش پیدا می کند ولی اکثریت نویزها بدون از دست رفتن مقدار خوبی از جزئیات برطرف می شود.

حالت HDR نیز دیده می شود ولی برای استفاده از آن باید وارد حالت دستی شوید و رزولوشن را به 8 مگاپیکسلی تغییر دهید چون برای تصاویر 20.7 مگاپیکسلی این حالت کار نمی کند.

گرفتن تصویر در شرایط نوری کم باعث می شود مقدار پارازیت بیشتر باشد و باید رفع لرزش نداشته باشید.

فلاش LED کمک زیادی نمی کند ولی مقدار نور بیشتر آن باعث می شود نویز اندکی کاسته شود. استفاده از حالت Superior Auto مجددا نویز را کاهش می دهد و شاید خواسته باشید در صحنه های تاریک که زیاد جزئیات و کاهش اندازه تصاویر اهمیت ندارند از آن استفاده کنید.

 

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p در 30 فریم بر ثانیه

دوربین ویدیوی گوشی سونی اکسپریا Z1 حداکثر قادر به گرفتن ویدیوهای با کیفیت 1080p و در فریم ریت 30fps است. با وجود این تراشه می شد انتظار گرفتن ویدیوها با فریم ریت 60fps و یا حتی 4k را داشت.

رابط کاربری این دوربین با دوربین ثابت یکی است. شما می‎توانید تایمر برقرار کنید و تنظیماتی نظیر در معرض گذاری با نور، حالت فوکوس و غیره را نیز تغییر دهید و رفع لرزش دیجیتالی ویدیو را فعال کنید.

سونی یک قابلیت جدیدی برای رفع لرزش دیجیتالی تصویر را به اسم SteadyShot معرفی کرده است. عملکرد این قابلیت بسیار خوب است ولی به شکل بارزی میدان دید را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حین گرفتن فیلم می توانید عکس هم بگیرید ولی زیاد کاربرد ندارد چون رزولوشن آن 1080p است و امکان گرفتن یک فریم از ویدیو هم بعدا وجود دارد. هم چنین به یاد داشته باشید که پردازش تصویر به نسبت تصاویر ثابت متفاوت است.

با رفتن به بخش فیلم برداری به صورت دستی شما می توانید تنظیمات HDR و انتخاب صحنه ها را داشته باشید.

دوربین گوشی Xperia Z1 سونی به شکل معقولی قدرتمند است. فریم ریت ویدیوها ثابت و برابر با 30 فریم بر ثانیه و بیت ریت در حدود 17 تا 18 مگابیت بر ثانیه و کیفیت صدا استریو و 132 کیلوبایت بر ثانیه می باشد.

نتایج نهایی خوب بوده ولی عالی نیستند. جزئیات ریز به اندازه کافی وجود دارد ولی اندکی چیزهای مختلف پیکسلی شده به نظر می آیند. فوکوس خودکار مداوم بیش از حد با اشتیاق نشان می دهد و اغلب اوقات فعال می شود.

 

برخی تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا Z1 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

 

پشتیبانی غنی از شبکه ها و راه های ارتباطی

سونی اکسپریا Z1 از 4 باند شبکه های 2G و 3G در تمامی مدل های خود پشتیبانی می کند. در بحث شبکه های محلی پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n/ac و Wi-Fi Direct نیز به چشم می خورد. این گوشی دارای قابلیت DLNA نیز است. سایر راه های ارتباطی وجود شامل بلوتوث 4.0 می شود که از آن می توان برای اتصال به لوازم جانبی با توان کم (نظیر ردیاب‎های فعالیت های ورزشی) استفاده کرد.پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+ برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز دیده می شود.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود. قابلیت MHL در این پورت ینز فعال شده است و از ارتباط‎های HDMI به یک مانیتور خارجی نیز پشتیبانی می شود.

اپلیکیشن TV SideView در این گوشی جایگزین Media Remote شده است ولی از پیش نصب شده نیست، شما می توانید آن را به صورت رایگان از پلی استور دانلود کنید و نقش یک کنترل از راه دور را برای پلیرهای دی وی دی / بلوری سونی و تلویزیون های BRAVIA با قابلیت DLNA خواهد داشت. تنها با وجود ارتباط وای‎فای امکان استفاده از این کنترل از راه دور است.

اپلیکیشن Smart Connect سونی از پیش نصب شده است و به شما اجازه می دهد دستگاه خود را تنظیم کنید تا کارهای مختلفی انجام دهد نظیر باز کردن یک اپلیکیشن یا گذاشتن آلارم به هنگام اتصال به یک لوازم جانبی نظیر هدست یا شارژر یا در طول فواصل زمانی مختلف ( به عنوان مثال خاموش کردن آلارم ها در شب). البته باید اشاره کرد که این اپلیکیشن با تگ های NFC کار نمی کند که بسیار مایوس کننده است.

 

در انتها

گوشی اکسپریا Z1 سونی دومین نسل سری گوشی های پرمیوم Z سونی است. سونی Z بنیانی محکم بود و چارچوب کاری وسعت به Z1 برای شرکت سونی مهیا کرد.

در ساخت این گوشی از طراحی OmniBalance استفاده شده و استفاده ترکیبی از شیشه و فلز باعث شده ظاهر گوشی بسیار زیبا باشد. با این وجود با گوشی بزرگی حتی با این که 5 اینچی است روبرو می شویم که قسمتی از آن به باتری بزرگ آن و طبیعت ضد آب بودن، بدون شک، بر می گردد.

با این حال قسمت دوم این بزرگ بودن به علت دوربین به روزرسانی شده است که در بالا به آن اشاره داشتیم.

دوربین ولی نتوانست ما را شگفت زده کند و بعضی از ویژگی های نرم افزاری آن بیشتر جنبه های تبلیغاتی داشته است.

یکی از نکات منفی اکسپریا Z اولیه نمایشگر آن بوده است که رنگ ها شسته شده بودند و رنگ ها و از زوایای مختلف نمایشگر را دیدن بسیار خوب نبودند. خوشبختانه صفحه نمایش 5 اینچی گوشی اکسپریا Z1 این مشکلات را حل کرده تا با یکی از بهترین نمایشگرها روبرو باشیم.

در بخش عملکرد نیز این گوشی به درستی می درخشد. چیپست اسنپ دراگون 800 هیچ جای بحثی برای آهسته بودن نمی گذارد و عملکرد روانی فراهم می کند.

 

 

ویژگی های کلیدی

پشتیبانی از 4 باند شبکه های GSM/GPRS/EDGE، پشتیبانی از 3G به همراه HSPA
صفحه نمایش 5 اینچی خازنی لمسی تری‎ لومینوس با فناوری IPS، تراکم رنگی 16 میلیون، رزولوشن 1080p، تراکم پیکسلی 441ppi، موتور X-Reaility
اندروید 4.2.2 جیلی بین با لانچر سفارشی
دوربین 20 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
دوربین جلو ( سلفی ) 2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
تاییدیه IP58 و ضد غبار وآب بودن
پشتیبانی از شبکه ها و راه های ارتباطی Wi-Fi a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت و DLNA، Wireless TV out
فضای ذخیره سازی داخلی 16 گیگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
لغز فعال نویز با میکروفون اختصاصی ثانویه
پورت microUSB با قابلیت MHL
بلوتوث 4.0
قابلیت پشتیبانی از USB OTG و NFC
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
جک هدفون 3.5 میلی متری
باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی

 

معایب اصلی

حتی برای یک گوشی 5 اینچی کاملا بزرگ است
باتری غیر قابل تعویض
عملکرد متوسط بلندگوها (شاید به دلیل ضد آب بودن)
پشتیبانی ناشایست از کدک های تصویری و صوتی از همان ابتدا

 

 

3
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1394-08-02

    گوشی خوبیه. من اشکالی تو کار باهاش ندارم.

  • 1394-09-11
    یکی از بهترین های سونی هستش
    من که واقعا راضیم
    البته دوربینش در حد 20 مگاپیکسل نیست ولی کیفیت عالی داره
    باتریش هم معمولی
    بازی سنگین داغ می کنه!
  • 1397-10-19

    گوشی عالی هست.

  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*