Sony Xperia Z1 Compact

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 137 گرم - مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر 720x1280 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 4.3 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 16 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800 Quad-core 2.2 GHz Krait 400
دوربین: 20.7 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 2.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.3 Jelly Bean - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

سونی اولین شرکتی است که گوشی هوشمندی ارائه می دهد که اجازه نمیدهد اندازه سر راه عملکرد کیفیت صفحه نمایش قرار گیرد. جای تصادف نیست که در عوض یک گوشی مینی با یک مدل جمع و جور (compact) روبرو هستیم که دارای چیپست اسنپ‎دراگون 800 است. تا به امروز هیچ تولید کننده گوشی اندرویدی جرات نداشته است گوشی مینی تولید کند که در واقع همانند با نام برادر بزرگ خود ارزشمند باشد. ولی سونی به نظر می خواهد وارد قلمروی جدیدی از بازار شود.
اولین چیزی که در یک گوشی هوشمند به دنبال آن هستید اندازه صفحه نمایش است. اگر یک صفحه نمایش بزرگ یک امر الزامی است، می خواهد برای بازی یا تماشای ویدئو باشد، پس این گوشی به درد شما نمی خورد. در غیر این صورت چاره ای جز این ندارید که این مخلوق ژاپنی را تحسین کنید.
گوشی که اندکی از آیفون 5S بزرگتر است، یکی از بهترین چیپست های موجود در بازار، دوربین با رزولوشن بالا و صفحه نمایشی دارد که حداقل روی کاغذ باید کیفیت تصویر عالی فراهم کند. در مقایسه با اکسپریا Z1 با اندازه کامل، این مدل جمع و جور تنها از نظر رزولوشن صفحه نمایش و ظرفیت بازی کمتر است.
گرچه زمانی که به آن فکر کنید متوجه می شوید که رزولوشن 1080p برای یک صفحه نمایش 4.3 اینچی بیش از حد زیاد است و بیشتر باعث خالی شدن باتری می شود تا ارائه کیفیت تصویر بالا .
شکی وجود ندارد که گوشی Xperia Z1 Compact سونی قابلیت های یک برنده را دارد.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2014
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 137 گرم
ابعاد : 127x64.9x9.5 میلی متر

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Krait 400
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 4.3 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : HD | 720x1280
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 342 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش ضد خراش و خرد شدن موتور X-Reality Triluminos display

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE 800 / 850 / 900 / 1700 / 1800 / 1900 / 2100 / 2600
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 20.7 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 5248х3936 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه, تثبیت کننده فیلم, تصویربرداری HDR
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1/2.3 اندازه سنسور ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره تثبیت کننده تصویر (image stabilization) قابلیت عکاسی HDR پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 2.0 مگاپیکسل, فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.3 Jelly Bean
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : Xvid/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2300 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 670 ساعت (2G) / تا 600 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 10 ساعت (2G) / تا 18 ساعت (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشكی, سفيد, صورتی, لیمویی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia Z1 Compact - سونی اکسپریا زد 1 کامپکت

 

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : سونی اولین شرکتی است که گوشی هوشمندی ارائه می دهد که اجازه نمیدهد اندازه سر راه عملکرد کیفیت صفحه نمایش قرار گیرد. جای تصادف نیست که در عوض یک گوشی مینی با یک مدل جمع و جور (compact) روبرو هستیم که دارای چیپست اسنپ‎دراگون 800 است. تا به امروز هیچ تولید کننده گوشی اندرویدی جرات نداشته است گوشی مینی تولید کند که در واقع همانند با نام برادر بزرگ خود ارزشمند باشد. ولی سونی به نظر می خواهد وارد قلمروی جدیدی از بازار شود.

اولین چیزی که در یک گوشی هوشمند به دنبال آن هستید اندازه صفحه نمایش است. اگر یک صفحه نمایش بزرگ یک امر الزامی است، می خواهد برای بازی یا تماشای ویدئو باشد، پس این گوشی به درد شما نمی خورد. در غیر این صورت چاره ای جز این ندارید که این مخلوق ژاپنی را تحسین کنید.

گوشی که اندکی از آیفون 5S بزرگتر است، یکی از بهترین چیپست های موجود در بازار، دوربین با رزولوشن بالا و صفحه نمایشی دارد که حداقل روی کاغذ باید کیفیت تصویر عالی فراهم کند. در مقایسه با اکسپریا Z1 با اندازه کامل، این مدل جمع و جور تنها از نظر رزولوشن صفحه نمایش و ظرفیت بازی کمتر است.

گرچه زمانی که به آن فکر کنید متوجه می شوید که رزولوشن 1080p برای یک صفحه نمایش 4.3 اینچی بیش از حد زیاد است و بیشتر باعث خالی شدن باتری می شود تا ارائه کیفیت تصویر بالا .

شکی وجود ندارد که گوشی Xperia Z1 Compact سونی قابلیت های یک برنده را دارد.

 

جعبه فروش ساده

محتویات جعبه فروش گوشی اکسپریا Z1 Compact را نمی‎توان غنی دانست. خود گوشی دیده می شود به همراه یک شارژر A/C و کابل میکرو یو‎اس‎بی. هدفون ها دیده نمی شوند.

 

 

 

طراحی و ساخت

این گوشی با داشتن ابعادی برابر با 127x64.9x9.5 به میزان 17 میلی متر کوتاه تر و 9.1 میلی متر باریکتر به نسبت اکسپریا Z1 با اندازه کامل است. چنین امری در دست گرفتن و در جیب جا شدن این گوشی تفاوت زیادی ایجاد می کند و واقعا با یک گوشی جمع و جور روبرو هستیم. ابعاد آن تنها اندکی به نسبت آیفون 5 اس بزرگتر است و شما با صفحه نمایشی به مقدار 0.3 اینچی بزرگتر روبرو هستید، بنابراین جای شکایت کمی در این بخش وجود دارد.

گرچه این گوشی به شکل بارزی به نسبت اکسپریا Z1 ضخیم تر است ولی حقیقت این است که با توجه به اندازه ای که این گوشی دارد تفاوت زیاد به چشم نمی آید. این گوشی در هر جیبی جا می گیرد و تنها نکته منفی که به نسبت Z1 می تواند داشته باشد این است که برآمدگی بیشتری در جیب ایجاد می کند. وزن آن 137 گرم است که با این ابعاد تعادل خوبی بین محکم بودن و قابل حمل شدن به وجود می آورد.

گوشی سونی اکسپریا Z1 Compact از جلو با شیشه پوشانده شده است و پنل پشتی از پلاستیک سخت ساخته شده و شیشه ای پوشانده شده و یک بدنه فلزی یک تکه که حول گوشی را در بر گرفته نیز دیده می شود تا با گوشی زیبایی روبرو باشیم. سونی همان فرآیند دو مرحله‎ای گوشی Z1 را به کار گرفته با یک بدنه آلومینیومی  که در وسط جناحین به اتمام رسیده تا یک ظاهر دو رنگی به وجود آید و به خوبی هم جواب داده است.

ظاهر ضخیم تر این گوشی اندکی از جذابیت آن به نسبت برادر بزرگترش کاسته است ولی باز هم با گوشی پرمیوم و محکمی بدون شک روبرو هستیم.

استفاده از این مواد ساخت البته جنبه های منفی خود را هم دارد، پنل های شیشه و پلاستیکی به سادگی لک می افتد و برای حفظ بهتر ظاهر این گوشی نیاز به اندکی تلاش است. استفاده از شیشه باعث می شود به شکل محکمی در دست جا نگیرد و لیز باشد، ولی با توجه به اندازه چنین قضیه ای نباید زیاد مشکل باشد. با توجه به عدم نیاز به کش دادن انگشتان دور گوشی احتمال افتادن گوشی هم در حین کار کم است.

 

کلیدها

لایه بندی کلیدهای کنترلی این گوشی نظیر همتای بزرگتر خود است. چراغ نوتیفیکیشن به رنگ های سبز، قرمز و آبی (RGB) در بالای صفحه نمایش به همراه سنسورهای نور محیطی و مجاورتی و دوربین جلو دیده می شود.

دوربین جلو 1.2 مگاپیکسلی و قادر به گرفتن ویدیوهای 1080p است. چراغ ال‎ای‎دی وضعیت این بار در عوض داشتن محلی اختصاصی برای خود در earpiece قرار گرفته است.

این چراغ کوچک است و به چشم با توجه به موقعیتی که دارد نمی‎آید. ای کاش نظیر طراحی سایر گوشی های قبلی اکسپریا شاهد نوار RGB بزرگی در زیر صفحه نمایش بودیم چون جای کافی برای آن ها وجود دارد و به جذابیت گوشی اضافه می کردند.

با توجه به خالی بودن کامل زیر صفحه نمایش تمامی کلیدهای مهم در دو طرف گوشی قرار دارند. یک کلید دوربین در سمت راست زیر کلید پاور همیشگی گوشی های اکسپریا و دکمه تنظیم حجم صدا دیده می شود. متاسفانه، دکمه شاتر دوربین که ممکن است برای باز کردن فوری دوربین مفید باشد، بسیار نازک و ناراحت کننده است. از هیچی بهتر است ولی در واقع اغلب اوقات به گرفتن تصاویر با استفاده از دکمه های روی صفحه نمایش متوسل می شویم.

 

   

 

جایگاه سیم کارت ها با توجه به غیرقابل برداشتن پنل پشتی زیر دو درپوش در سمت چپ این گوشی قرار دارند. درگاه میکرو اس‎دی نزدیک به بالا، زیر پورت میکرو یو‎اس‎بی، است که با درپوش خاص خود پوشانده شده است. جایگاه سیم کارت با قطع میکرو در همان سمت و کمی پایین تر بعد از پین های داک است. تمامی این درپوش ها به سختی راه حل راحتی به شمار می روند ولی برای داشتن تاییدیه IP58 و ضد غبار و آب بودن الزامی هستند.

 

 

 

در بالای گوشی جک هدفون 3.5 میلی متری دیده می شود و ضد آب است. بلندگوی قرار گرفته در انتها کاملا بزرگ است، گوشی اکسپریا Z1 بلندترین حجم صدا را نداشت و امیدواریم برادر کوچکتر آن بهتر در این زمینه عمل کند.

 

     

 

پشت گوشی یک پنل پلاستیکی ضد خراش وجود دارد.

در پشت لنزهای دوربین 20.7 مگاپیکسلی از نوع لنزهای 27 میلی‎متری G سونی با زاویه بازشدگی دیافراگم F/2.0 و یک سنسور BSI دیده می شود که به نسبت اکثریت دوربین‎های گوشی‎های هوشمند 70 درصد بزرگتر است. میکروفون ثانویه نیز ایجاد قرار دارد که به شکل شیکی زیر یک محافظ کوچک در بالای پنل پشتی قرار گرفته است.

 

 

 

 

صفحه نمایش

گوشی اکسپریا Z1 Compact سونی دارای یک صفحه نمایش تری لومینوس 4.3 اینچی به همراه موتور اختصاصی X-reality این شرکت است. روی کاغذ رزولوشن 720p به نسبت اکسپریا Z1 یک افت حسابی محسوب می شود ولی با این وجود تراکم پیکسلی عالی 342ppi را شاهد هستیم.

بنابراین این نمایشگر فوق العاده شارپ است و اصلا متوجه این افت رزولوشن نمی شوید.

شارپ بودن تنها جنبه مثبت این نمایشگر نیست چون کنتراست عالی، رنگ های مشکلی چشم‎گیر و به هر تصویر جان می بخشد. دقت رنگی نیز کاملا خوب است و حتی شما می توانید از بخش تنظیمات تعادل سفید را طبق سلیقه خود تغییر دهید.

صفحه نمایش این گوشی در بحث مشاهده از زوایای مختلف جزو بهترین های سونی است و تنها زمان مشاهد از باز و بسته ترین زوایا تغییر متوسط کنتراست دیده می شود ولی همه چیز بدون توجه به زاویه نگاه کردن به گوشی خوانان باقی می ماند.

در بحث خوانا بودن در نور خورشید عملکرد نظیر سایر بخش ها عالی نبوده ولی بد هم نیست.

در کل ممکن است صفحه نمایش این گوشی روی کاغذ خوب به نظر نیاید ولی یکی از بهترین های سونی است.

 

  

باتری

سونی اکسپریا Z1 مینی دارای یک باتری با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعت است که به نسبت همتای بزرگتر خود 700 میلی آمپر ساعت کمتر می باشد ولی هم چنین رزولوشن صفحه نمایش نیز کوچک شده است.

در تست های انجام شده باتری این گوشی امتیاز 65 ساعت را به دست آورد و در بخش گردش در وب و پخش ویدیو نیز نتایج به دست آمده عالی بود تا سونی انتخاب خوبی در انتخاب رزولوشن 720p داشته باشد.

 

 

پردازنده و سخت افزار

این گوشی بر خلاف سایر گوشی های مینی اندرویدی دارای یک چیپست عالی اسنپ‎دراگون 800 است. خبری از پردازنده 4 هسته‎ای Cortex-A7 اینجا نیست. به همراه این مشخصات پردازنده گرافیکی Adreno 330 نیز دیده می شود تا کارهای مختلف را به راحتی بتوان انجام داد.

در تست بنچمارک Geekbench 3 عملکرد پردازنده این گوشی به نسبت اکسپریا Z1 اندکی بهتر است که احتمالا سونی وضعیت خنک کردن تراشه را بهتر کرده است.

این حدس در تست های بنچمارک AnTuTu و Quadrant که تست های ترکیبی هستند و عملکرد رم و GPU را نیز مد نظر می گیرد بهتر مشخص است. به نحوی که بالاترین امتیاز مربوط به این گوشی است.

در بخش گرافیک با توجه به GPU قوی این گوشی و رزولوشن صفحه نمایش باید شاهد به دست آوردن امتیازهای عالی باشیم و در واقع همین طور است و این گوشی قدرت رقابت با بسیاری از پرچم دارهای اندرویدی را دارد و در این بخش با آیفون 5 اس مطابقت می کند.

با وجود این امتیازها و عملکرد عالی گوشی Sony Xperia Z1 Compact در بخش تست بنچمارک مرورگر امتیازهای متوسطی به دست می آورد.

در نهایت باید جمع بندی کرد که عملکرد گوشی اکسپریا Z1 Compact در حد یک پرچم دار واقعی است و چیپست آن برای چندین سال کار باید قدرت کافی را داشته باشد. مهم تر از همه این که بر خلاف گوشی های مینی رقیب، محصول سونی با سربلندی نام همتای بزرگتر خود را حمل می کند تا حس این را نداشته باشید که یک گوشی میان رده با نام پر زرق و برق می خرید.

 

خروجی صدای شفاف ولی با حجم کم

گوشی اکسپریا Z1 Compact سونی در اولین بخش تست کیفیت صدای ما یعنی اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی عملکرد عالی نشان داد و تنها نقطه ضعف این عملکرد سطوح حجم صدای زیر متوسط بود.

با این حال جنبه بهتر ماجرا افت بسیار کم کیفیت صدا زمان اتصال به یک جفت هدفون است. نویز القایی استریویی به شکل بارزی افزایش پیدا می کند ولی اعوجاج به شکل غیر قابل آشکاری باقی می ماند و با این حال نسبت سیگنال به نویز و محدوده پویا عالی هستند. دوباره سطوح حجم صدا متوسط است ولی کیفیت کلی بی نظیری را شاهد هستیم.

  

دوربین 20.7 مگاپیکسلی با قول های بسیار که مقدار کمی از آن ها را تحقق می بخشد

دوربین گوشی Xperia Z1 Compact سونی یک سنسور Exmor RS خود این شرکت مشابه با Z1 است. سنسوری که بیشترین رزولوشن را در بین گوشی های اندرویدی دارد و با دوربین PureView 20 مگاپیکسلی گوشی لومیا 1520 مطابقت پیدا می کند (گرچه بدون رفع لرزش اپتیکال تصویر).

این سنسور از نوع BSI است و یک زوایه بازشدگی دیافراگم F/2.0 نیز دارد و برای گرفتن تصاویر در شرایط نوری کم تنها یک تک فلش ال‎ای‎دی کوچک دیده می شود. دوربین اکسپریا Z1 Compact از یک دوربین لنزهای زاویه باز (27 میلی متری) G سونی به همراه پردازنده تصویر BIONZ سونی استفاده می کند. عملا شاهد استفاده از آخرین فناوری ها در این گوشی هستیم، تنها بخش سخت افزاری این چنین نیست، بخش نرم افزاری نیز کاملا قوی است.

یک چیزی که فورا خودنمایی می کند روان بودن تصویر در نمایاب است یعنی نرخ تازه سازی آن ها واقعا بالا است.

اینترفیس دوربین از دو ستون تشکیل شده است، ستون سمتی راستی دکمه های مجازی را در اختیار دارد یعنی میانبری به گالری، کلیدهای شاتر دوربین برای دوربین ویدیو و دوربین ثابت و یک دوربین حالت های مختلف عکس برداری. بسته به حالت تصویربرداری کلید شاتر دوربین ممکن است با یک تاگل حالت دوربین ثابت / ویدیو عوض شود.

در ستون سمت چپ تاگل حالت فلش، تاگل دوربین عقب/ جلو و دکمه تنظیمات دیده می شود که پنل تنظیمات را ظاهر می کند. این تنظیمات برای حالت های مختلف عکاسی تغییر پیدا خواهد کرد که به شما اجازه می دهد چیزهای بیشتر یا کمتری را تنظیم کنید.

در حالت دستی (Manual) شما می توانید اسلایدری برای تنظیم میزان در معرض گذاری با نور به همراه قابلیت انتخاب تعادل سفید، ISO و حالت های فوکوس را داشته باشید که در منوی تنظیمات به چشم می خورند.

حالت گرفتن عکس Superior Auto ثابت شده که به نوعی آزار دهنده است، تصاویر را به 8 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16:9 محدود می کند. این حالت جواب سونی به فناوری فوق فناوری نوکیا (یعنی حالت PureView) است ولی با چنین افت رزولوشنی شما این احساس را دارید که چیزی نصیبتان نمی شود. به خصوص این که بر خلاف لومیا 1020 شما نمی توانید هم تصویر با رزولوشن کامل و هم نمونه دارای افت رزولوشن را نگه دارید (لومیا 1020 هم یک تصویر 38 مگاپیکسلی و هم یک 5 مگاپیکسلی را ذخیره می کند). البته تمامی این صحبت ها صحیح نیست. تست های ما نشان داد که تصاویر 8 مگاپیکسلی گرفته شده در این حالت سطح عالی از جزئیات و به نسبت تصاویر 20 مگاپیکسلی نویز کمتری دارند.

فرق حالت دستی و این حالت این است که در حالت Superior auto همه چیز به صورت خودکار تنظیم می شود، در این حالت دوربین حدس می زند که از چه صحنه ای می خواهید عکس بگیرید و تمامی پارامترهای تصویر را طبق آن تغییر می دهد (از جمله اشباع سازی رنگ، کنتراست و غیره).

داشتن کلیدهای مجازی شاتر دوربین خوب است ولی این گوشی دارای یک کلید شاتر دوربین سخت افزاری نیز است که کاملا کوچک است و ممکن است برای بعضی از افراد استفاده از آن آزاردهنده باشد. شما می توانید از آن به منظور از حالت قفل خارج کردن گوشی و باز کردن دوربین استفاده کنید. هم چنین می تواند فورا یک تصویر یا فیلم را بگیرد تا برای موقعیت هایی که می خواهید چیزی را فورا بگیرید، مفید باشد.

دوربین این گوشی دارای طیف کاملی از قابلیت ها است نظیر تشخیص چهره، شاتر زدن بر اساس لبخند، تگ گذاری جغرافیایی، گرفتن تصویر به دنبال لمس و فوکوس خودکار دنبال کننده. شما نمی توانید به صورت دستی یک صحنه را انتخاب کنید و باید امیدوار باشید در حالت Superior Auto چنین کاری صورت گیرد.

جدا از این دو حالت (دستی و Superior Auto) ، حالت های عکاسی جالب دیگری نیز دیده می شود.

این گوشی دارای حالت عکاسی به صورت Sweep panorama است ولی به خوبی کار نمی کند. شما باید با سرعت درست، نه زیاد سریع، نه زیاد آهسته، گوشی را جابجا کنید. چنین چیزی باعث می شود دوربین چندین دفعه بی خیال گرفتن تصاویر سراسرنما شود. متاسفانه تصاویر سراسرنما رزولوشن 5 مگاپیکسل، سرهم بندی بد تصویر و کیفیت ناامید کننده دارند. در صورتی که تصاویر سراسرنمای گلکسی اس 4 ده ها مگاپیکسل رزولوشن دارد.

سپس افکت‎های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد

شما جنبه‎ های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر خود اضافه کنید یا حتی در این جهان به لطف یکسری افکت جالب دنبال کردن حرکت، جابجا شوید. کودکان عاشق این افکت‎ها هستند ولی ما بزرگسالان اخمو کمتر تحت تاثیر قرار گرفتیم.

ویژگی Info-eye نظیر اپلیکیشن Goggles گوگل است. امکان شناسایی متن، کارت های ویزیت، کد QR و بارکدها و حتی کاور کتاب ها را دارد. سونی در این زمینه با بعضی از شرکت ها نظیر آمازون همکاری داشته است.

این قابلیت به خوبی کار می کند و در یک نگاه اطلاعات را در اختیار شما می گذارد ولی اگر به سمت پایین اسکرول کنید مجموعه کاملی از اطلاعات خواهید داشت. سونی از طراحی کارت های Google Now استفاده کرده که باعث می شود سازماندهی اطلاعات به شیوه آسانی صورت گیرد.

دیگر حالت‎ها شامل Picture effect mode می‎شوند که یک شبکه‎ی 3x3 از تصویر به وجود می‎آورد و تمامی افکت‎های موجود را در زمان آنی نشان می‎دهد.

سونی همچنین حالتی به اسم Social streaming قرار داده است که می تواند ویدیوهایی زنده از دوربین شما مستقیما بر روی پروفایل فیسبوک شما ارسال کند.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

  

کیفیت تصویر

می توان با اطمینان گفت که دوربین 20 مگاپیکسلی گوشی Xperia Z1 Compact به نسبت دوربین های 13 مگاپیکسلی رقبا جزئیات بیشتری را ثبت می کند و این افزایش رزولوشن تنها یک حقه بازاریابی نیست. رنگ ها دقیق ولی اندکی بیش از حد اشباع یافته و تعادل سفید خوب، اندکی به سمت گرم بودن، است. حداکثر شارپ بودن تصویر در 100% کاملا خوب است و تصاویر تعادل خوبی از نظر جزئیات و پارازیت دارند.

البته باید اشاره دارد که حداکثر شارپ بودن در مرکز تصویر و سایر بخش های تصویر به شکل بارزی محو هستند. البته ممکن است این مشکل مربوط به مدل تحت بررسی ما باشد.

استفاده از حالت Superior Auto آنقدر بد نیست، درست است اندازه تصویر کاهش پیدا می کند ولی اکثریت نویزها بدون از دست رفتن مقدار خوبی از جزئیات برطرف می شود. باید اشاره داشت که حجم تصاویر در این حالت از حدود 5 تا 6 مگابایت به حدود 2 مگابایت کاهش پیدا می کند که البته ذخیره‎سازی تصاویر را کمتر دردناک می کند.

حالت HDR نیز دیده می شود ولی برای استفاده از آن باید وارد حالت دستی شوید و رزولوشن را به 8 مگاپیکسلی تغییر دهید چون برای تصاویر 20.7 مگاپیکسلی این حالت کار نمی کند.

حالت HDR به نوعی محافظ کارانه عمل می کند و سعی می کند بدون کاستن بیش از حد کنتراست نواحی سایه دار و روشن را نجات دهد.

گرفتن تصویر در شرایط نوری کم باعث می شود مقدار پارازیت بیشتر باشد و باید رفع لرزش نداشته باشید. فلش ال‎ای‎دی کمک زیادی نمی کند ولی مقدار نور بیشتر آن باعث می شود نویز اندکی کاسته شود. استفاده از حالت Superior Auto مجددا نویز را کاهش می دهد و شاید خواسته باشید در صحنه های تاریک که زیاد جزئیات و کاهش اندازه تصاویر اهمیت ندارند از آن استفاده کنید.

باشد اشاره کنیم که فلش ال‎ای‎دی عملا هیچ کمکی نکرد. برای گرفتن تصاویر از راه دور (در تست های ما از 3 متری) قدرت خاصی ندارد.

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p در 30 فریم بر ثانیه

دوربین ویدیوی گوشی Sony Xperia Z1 Compact حداکثر قادر به گرفتن ویدیوهای با کیفیت 1080p و در فریم ریت 30fps است. با وجود این تراشه می شد انتظار گرفتن ویدیوها با فریم ریت 60fps و یا حتی 4k را داشت.

رابط کاربری این دوربین با دوربین ثابت یکی است. شما می‎توانید تایمر برقرار کنید و تنظیماتی نظیر در معرض گذاری با نور، حالت فوکوس و غیره را نیز تغییر دهید.

اکسپریا زد 1 مینی دارای یک قابلیت اختصاصی این شرکت برای رفع لرزش دیجیتالی تصویر به اسم SteadyShot است. عملکرد این قابلیت بسیار خوب است ولی به شکل بارزی میدان دید را تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده از آن بهایی نیز دارد چون میدان دید (FoV) کاهش پیدا می‎کند. گوشی آنقدر هوشمند است که متوجه شوید روی دست دارید فیلم می گیرید یا آن را در محلی قرار داده اید، ولی در هر صورت FoV کاهش پیدا می کند.

در بخش حالت های مختلف فیلم برداری گزینه HDR به همراه چندین صحنه مخصوص فیلم برداری دیده می شود.

در حین گرفتن فیلم می توانید عکس هم بگیرید ولی زیاد کاربرد ندارد چون رزولوشن آن 1080p است و امکان گرفتن یک فریم از ویدیو هم بعدا وجود دارد. هم چنین به یاد داشته باشید که پردازش تصویر به نسبت تصاویر ثابت متفاوت است.

دوربین گوشی Xperia Z1 Compact سونی به شکل معقولی قدرتمند است. فریم ریت ویدیوها ثابت و برابر با 30 فریم بر ثانیه و بیت ریت در حدود 17 تا 18 مگابیت بر ثانیه و کیفیت صدا استریو و 128 کیلوبایت بر ثانیه می باشد.

نتایج نهایی خوب بوده ولی عالی نیستند. جزئیات ریز به اندازه کافی وجود دارد ولی رنگ ها سطح اشباع سازی دقیقی ندارند و تعادل سفید به رنگ سرد بودن است. جنبه مثبت ماجرا این است که ویدیوها فریم ریت روان 29.7fps را با نوسانات جزئی دارد.

فوکوس خودکار مداوم بیش از حد با اشتیاق نشان می دهد و اغلب اوقات فعال می شود، حتی زمانی که به ندرت چیزی در در جلوی دوربین وجود دارد.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا Z1 Compact را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

 

 

پشتیبانی غنی از شبکه ها و راه های ارتباطی

این گوشی از 4 باند شبکه 2G و 3 یا 5 باند شبکه 3G در تمامی مدل های خود به همراه شبکه LTE is Cat. 4 پشتیبانی می کند. در بحث شبکه های محلی پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n/ac و Wi-Fi Direct نیز به چشم می خورد. این گوشی دارای قابلیت DLNA نیز است. سایر راه های ارتباطی وجود شامل بلوتوث 4.0 می شود که از آن می توان برای اتصال به لوازم جانبی با توان کم (نظیر ردیاب‎های فعالیت های ورزشی) استفاده کرد. پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+ برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز دیده می شود.

قابلیت NFC نیز دیده می شود ولی خبری از اپلیکیشنی برای مدیریت قابلیت های آن نیست و شما باید در این زمینه به پلی استور رو بیاورید.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود.

اپلیکیشن Smart Connect سونی از پیش نصب شده است و به شما اجازه می دهد دستگاه خود را تنظیم کنید تا کارهای مختلفی انجام دهد نظیر باز کردن یک اپلیکیشن یا گذاشتن آلارم به هنگام اتصال به یک لوازم جانبی نظیر هدست یا شارژر یا در طول فواصل زمانی مختلف ( به عنوان مثال خاموش کردن آلارم ها در شب). البته باید اشاره کرد که این اپلیکیشن با تگ های NFC کار نمی کند که بسیار مایوس کننده است.

 

 

در انتها

گوشی اکسپریا Z1 Compact سونی اولین گوشی است که عنوان مینی را رها کرده ولی به درستی عنوان یک پرچم دار مینی را ثابت می کند. با گوشی بی همتایی در بین گوشی های مشابه روبرو هستیم که از چیپست توانا، دوربین 20.7 مگاپیکسلی و بدنه ضد آب و ضد خراش بهره می برد. بسیاری از پرچم دارهای 5 یا بیشتر از 5 اینچ حتی نمی توانند دو یا سه تا از این قابلیت ها را داشته باشند.

طراحی ضد آب سونی یقینا توجه عموم را به خود جلب کرده است ولی اندازه اکسپریا Z1 بزرگ ممکن است بسیاری را نیز دور کرده باشد. این گوشی کوچک ولی به نظر می رسد تفاوت زیادی ایجاد کند و با سرعت بالایی که دارد کاربران را در جنبه های مختلف چه بازی چه عملکردهای روزانه، راضی نگه دارد، این گوشی ظاهر کاربرد روزانه در شهر و شجاعت لازم برای استفاده در محیط بارانی بیرون (یا حتی استخر شنا) برای گرفتن تصاویری را دارد که اکثر دوربین ها در آن شرایط نیاز به جنبه های حفاظتی بیشتری دارند.

بابت تمامی این قابلیت ها، با عمر بسیار خوب باتری نیز روبرو هستیم و باتری آن در بین گوشی های با این اندازه بزرگتر از حد متوسط است.

چیپست اسنپ دراگون 800 عملکردی نزدیک به تراشه A7 اپل در آیفون 5 اس دارد. اندازه صفحه نمایش و شارپ بودن آن اوضاع را به نفع سونی بر می گرداند و دوربین ثابت این گوشی (با آن که کامل نیست) دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون را شکست می دهد. البته آیفون ویدیوهای بهتری می گیرد و پایدارسازی دیجیتالی تصویر اثر زیادی روی میدان دید نمی گذارد.

بدنه فلزی با ظاهر جلو و پشتی شیشه ای برای کاربران آیفون اخباری کهنه شده است ولی سونی یقینا گزینه مطلوبی را در اختیار افراد برای انتخاب به نسبت آیفون گران قیمت اپل قرار داده است یعنی یا صفحه نمایش محدود با محدودیت های نرم افزاری را انتخاب کنند یا اندروید را و این دفعه بدون نگرانی بابت خرید یک گوشی از جنس پلاستیک.

مزیت دیگر گوشی اکسپریا Z1 Compact ضد آب بودن آن نه تنها نسبت به آیفون بلکه به نسبت سایر گوشی های اندرویدی است.

 

 

ویژگی های اصلی

پشتیبانی از شبکه 4G
صفحه نمایش 4.3 اینچی خازنی لمسی تری‎لومینوس با فناوری IPS با رزولوشن 720p و تراکم پیکسلی 342ppi با موتور X-Reaility، شیشه نشکن و ضد خراش
اندروید 4.3 جیلی بین با لانچر سفارشی
دوربین 20 مگاپیکسلی از نوع Exmor RS با لنزهای Sony G با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و صدای استریو
دوربین جلو ( سلفی ) 2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
تاییدیه IP58 و ضد غبار و ضد آب بودن
پشتیبانی از USB OTG
سرویس های مسیریابی جی‎پی‎اس، A-GPS و GLONASS
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
پورت microUSB با قابلیت MHL
بلوتوث 4.0
پشتیبانی از NFC
رادیو FM به همراه RDS
باتری لیتیوم- یونی با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعت

 

معایب اصلی

فلاش LED ضعیف
باتری غیر قابل تعویض
عملکرد متوسط بلندگوها (شاید به دلیل ضد آب بودن)

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*