Sony Xperia Z3 Dual

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن : 152 گرم - مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر 1080x1920 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 5.2 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: در دو نسخه 16 و 32 گیگابایت - حافظه رم: 3 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801 Quad-core 2.5 GHz Krait 400
دوربین: 20.7 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 2.2 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.4.4 KitKat - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) یقینا چیزی است که شما دوست ندارید آن را از دست بدهید و در بین گوشی هایی قرار دارد که ما بسیار برای بررسی آن مشتاق هستیم. چرخه کوتاه تر سونی در به روز رسانی گوشی های خود باعث می شود Xperia Z3 تنها 6 ماه بعد از نسل قبلی خود به بازار ارائه شود. در نگاه اول، پرچم دار بعدی سونی آنقدر با آپگریدهایی که دارد بخشنده عمل نمی کند، ولی هرکسی که گوشی Z2 را در دست گرفته باشد متوجه می شود به مشکلات مهم آن گوشی رسیدگی شده است.
لبه ها خمیده شده اند تا یک ظاهر جدیدی به گوشی داده شود. به آن لبه های نازک تر اطراف صفحه نمایش، کم شدن وزن و پروفایل نازک تر خود گوشی را اضافه کنید تا این گوشی در تنها حوزه ای که مدل قبلی اش باعث باز کردن زبان منتقدین شد، شروع به قوی ظاهر شدن کند.
ولی تنها به ضعف ها در این گوشی رسیدگی نشده است، بر نکات قوت Xperia Z2 هم تاکید شده است به طوری که Z3 دارای تاییدیه ی بالاتر IP است و دوربین 20 مگاپیکسلی نیز یک سری حالت جالب عکاسی به دست آورده است.
در لیست موارد بهبود یافته و آپگرید شده در گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) ما یک پردازنده اندکی سریع تر را داریم، پشتیبانی وسیع تر از فرمت های صوتی و پشتیبانی از باندهای بیشتر شبکه LTE. جالب است که ظرفیت باتری کاهش یافته است و کنجکاو هستیم که آیا در این بخش می تواند با عملکرد عالی نسل قبلی خود مطابقت کند؟

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2013
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 152 گرم
ابعاد : 146x72x7.3 میلی متر
جنس بدنه : آلومینیوم و شیشه
قابلیت ها : دارای گواهی نامه IP68: مقاوم در برابر نفوذ مایعات تا عمق 1.0 متر و به مدت 30 دقیقه - مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار

حافظه

حافظه داخلی : در دو نسخه 16 و 32 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 3 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8974AC Snapdragon 801
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Krait 400
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.5 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.2 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 424 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش ضد خراش و خرد شدن موتور X-Reality دارای فن‌آوری Triluminos display

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1700 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 17(700), 20(800
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, Beidou
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB v2.0 (MHL 3 TV-out), USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 20.7 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 5248х3936 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه فیلم برداری HD 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1/2.3 اندازه سنسور ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره تثبیت کننده تصویر (image stabilization) تصویربرداری HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 2.2 مگاپیکسل, فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
مشخصات بلندگوها : بلندگوهای استریو
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.4.4 KitKat
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : Xvid/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3100 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 510 ساعت (2G) / تا 480 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 14 ساعت (2G) / تا 16 ساعت (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر فشارسنج ( Barometer ) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشکی، سفید، مسی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 Dual - سونی اکسپریا Z3 دو سیم کارت

 

در ابتدا

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) یقینا چیزی است که شما دوست ندارید آن را از دست بدهید و در بین گوشی هایی قرار دارد که ما بسیار برای بررسی آن مشتاق هستیم. چرخه کوتاه تر سونی در به روز رسانی گوشی های خود باعث می شود Xperia Z3 تنها 6 ماه بعد از نسل قبلی خود به بازار ارائه شود. در نگاه اول، پرچم دار بعدی سونی آنقدر با آپگریدهایی که دارد بخشنده عمل نمی کند، ولی هرکسی که گوشی Z2 را در دست گرفته باشد متوجه می شود به مشکلات مهم آن گوشی رسیدگی شده است.

لبه ها خمیده شده اند تا یک ظاهر جدیدی به گوشی داده شود. به آن لبه های نازک تر اطراف صفحه نمایش، کم شدن وزن و پروفایل نازک تر خود گوشی را اضافه کنید تا این گوشی در تنها حوزه ای که مدل قبلی اش باعث باز کردن زبان منتقدین شد، شروع به قوی ظاهر شدن کند.

ولی تنها به ضعف ها در این گوشی رسیدگی نشده است، بر نکات قوت Xperia Z2 هم تاکید شده است به طوری که Z3 دارای تاییدیه ی بالاتر IP است و دوربین 20 مگاپیکسلی نیز یک سری حالت جالب عکاسی به دست آورده است.

در لیست موارد بهبود یافته و آپگرید شده در گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) ما یک پردازنده اندکی سریع تر را داریم، پشتیبانی وسیع تر از فرمت های صوتی و پشتیبانی از باندهای بیشتر شبکه LTE. جالب است که ظرفیت باتری کاهش یافته است و کنجکاو هستیم که آیا در این بخش می تواند با عملکرد عالی نسل قبلی خود مطابقت کند؟

 

 

جعبه فروش گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

مدلی که برای بررسی ما در اختیار داریم یک جعبه فروش ساده در اختیار دارد که تنها گوشی و یک شارژر دو قطعه ای در اختیار دارد، یعنی یک توپی برای تبدیل شارژر به نوع دیواری و یک کابل microUSB.

یکسری دفترچه راهنما نیز وجود داشت، ولی خبری از هدفون یا سایر لوازم جانبی های باحال نبود. البته همانطور که می دانید محتویات جعبه فروش بستگی به بازار فروش هدف دارد.

 

جعبه فروش گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  جعبه فروش گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

   

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 146x72x7.3 میلی متر است که به نوعی به نسبت نسل قبلی جمع جور تر و به شکل بارزی نازک تر به شمار می رود (ابعاد Z2 عبارت از 146.8x73.3x8.2 میلی متر بود). گرچه، لبه های اطراف صفحه نمایش به نوعی بیشتر از آنچه اعداد خام اشاره دارند کاهش یافته است به طوری که این پرچم دار جدیدی دارای لبه های گرد می باشد، که معمولا باعث افزایش ابعاد نهایی گوشی می شود.

اگر این گوشی را با رقبای مستقیم خود مقایسه کنید، یعنی گلکسی S5 و HTC One M8، فورا متوجه می شوید که اگر دستگاهی نازک تر است، بزرگتر هم می باشد. نسبت به HTC One M8 تفاوت گوشی سونی ضخامت کمتر است، ولی نسبت به گوشی سامسونگ جمع و جورتر بودن آن.

همانطور که اشاره کردیم سونی در طراحی پرچم دار جدید خود زبان طراحی تازه ای را به کار گرفته است. بسیار شبیه به گوشی Xperia Z3 Compact، در گوشی Xperia Z3 شاهد این هستیم که جایگزین جناحین صاف همیشگی لبه های گرد شده است، با این تفاوت که به جای پلاستیک از فلز هم ساخته شده اند.

این تفاوت هم در ظاهر و هم در حسی که این گوشی به شما دست می دهد مشخص است. پنل های جلویی و عقبی شیشه ای همچنان دیده می شوند، گرچه شما به آسانی متوجه می شوید این گوشی، گوشی است که متعلق به خانواده پرمیموم سری گوشی های اکسپریا است.

نتیجه نهایی که به دست آمده عالی می باشد و شاهد کیفیت ساخت عالی این گوشی هستیم. با وجود استفاده از مواد خام متفاوت برای پنل های جلویی و عقبی و جناحین، که نشان دهنده یک سری مشکلات مهندسی است، این گوشی هوشمند همراه به خوبی قطعاتش با هم جفت و جور شده است و شکاف های زشتی بین پنل ها که ظاهر آن را از بین ببرد، دیده نمی شود.

تفاوت در اندازه ممکن است زیاد عالی نباشد، ولی در دست گرفتن این گوشی به نسبت نسل قبلی اش به مراتب بهتر شده است. لبه های گرد و ضخامت کمتر باعث می شود هم در دست گرفتن این گوشی و هم در جیب قرار دادن آن عالی باشد.

همانطور که گوشی های هوشمند همراه با هر نسل بزرگتر و بزرگتر می شوند، ما بیشتر لبه های شیب را تحسین می کنیم، چون باعث می شود محل راحتی برای قرار دادن انگشتان شما علیه آن ها شکل گیرد. پروفایل نازکتر این گوشی نیز این اطمینان را به وجود می آورد که شما باید به انگشتان خود کمتر کشش دهید و زمانی که گوشی را در جیب خود قرار می دهید برآمدگی زیادی ایجاد نمی شود.

نکته مهمی که باید اینجا اشاره کنیم این است که پشت این گوشی کاملا صاف می باشد و پنل شیشه ای در بالای آن باعث می شود که گوشی زمانی که روی سطوح غیر بافت دار مشابه، نظیر میزهای شیشه ای، قرار بگیرد لیز بخورد.

 

کلیدها

لایه بندی کلیدهای کنترلی مشابه با Z2 می باشد.

سنسورهای همیشگی را بالای صفحه نمایش 5.2 اینچی، در کنار دوربین جلوی 2.2 مگاپیکسلی داریم. اسپیکرهای استریو نیز همانند با Z2 اینجا نیز دیده می شوند تا تجربه مشاهده ویدیو و بازی کردن بسیار بهتر باشد.

هر اسپیکر زیر محافظ های بسیار نازک ولی طویلی مخفی شد هاست که از پنل جلویی به بیرون خمیده شده اند. اسپیکر بالایی نقش بلندگو را دارد و یک چراغ LED نوتفیکیشن نیز در آنجا یکپارچه شده است.

 

 

 

سمت راست این گوشی بسیار شلوغ است. در گوشه بالایی جایگاه سیم کارت با قطع میکرو دیده می شود که زیر یک درپوش محافظتی قرار گرفته است. اسلات کارت حافظه خارجی نیز به اینجا جابجا شده است که تنها تغییری است که به نسبت نسل قبلی دیده می شود. درست زیر آن ها کلید پاور همیشگی سونی دیده می شود به همراه یک دکمه تنظیم حجم صدا. در نهایت هم کلید دو مرحله ای شاتر دیده می شود.

 

     

 

در سمت چپ پورت microUSB دوباره زیر یک درپوش محافظتی دیده می شود. اگر دوست دارید این گوشی پایبند واقعی به تاییدیه IP68 خود یعنی ضد آب و غبار بودن باشد، باید آن را به درستی ببندید. Dock connector پین و lanyard eyelet (بخشی برای رد کردن نخ از درون آن نظیر چیزی که در گوشی‎های سونی اریکسون دیده می‎شد) نیز در این سمت قرار گرفته اند.

 

   

 

در بالا جک هدفون 3.5 میلی متر ضدب آب و میکروفون ثانویه برای لغو فعال صدا و صدای استریو در ویدیوها دیده می شود. بخش پایین گوشی به طور کامل عاری از عناصر عملکردی است.

 

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

پشت این گوشی به طور کامل با یک شیشه ضد خراش پوشانده شده است. در گوشه بالایی سمت چپ دوربین 20.7 مگاپیکسلی را داریم، یعنی لنزهای 26 میلی متر باز G سونی با یک زاویه باز شدگی دیافراگم سریع F/2.0 که در بالا سنسور BSI سونی قرار می گیرد.

تنها شاهد تک فلاش LED هستیم و متاسفانه از فلاش LED دوتایی یا دو رنگی قوی تر خبری نیست.

 

 

  

 

صفحه نمایش گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

صفحه نمایشی که خوانا بودن آن در نور خورشید بهتر شده است

Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) دارای یک صفحه نمایش ال سی دی دارای فن آوری IPS با رزولوشن فول اچ دی است و 5.2 اینچی می باشد تا روی کاغذ تغییر زیادی مشاهده نشود. ولی در واقع این کمپانی از پنل جدیدی استفاده کرده است که یکسری موارد در آن بهبود یافته است.

دمای رنگ تغییر داشته است، ولی مهم تر از همه به دنبال روشن بودن صفحه نمایش باتری کمتر مصرف می شود تا اجازه به سونی داده شود حداکثر روشنایی صفحه نمایش را بالاتر ببرد.

راز پشت این موارد اصلاح شده استفاده از LED های زنده رنگی (Live Color LED) است که سونی در تکنولوژی صفحه نمایش TRILUMINOS خود که در گوشی های قبلی اکسپریا مشاهده می شود، قرار داده است. ترکیب این LED ها با LED های آبی و سبز و قرمز باعث می شود که نور یکپارچه تر و روشن تری بدون مصرف برق بیشتر تولید شود.

در تست صفحه نمایش ما این گوشی نتایج عالی به دست آورد. میزان روشنایی صفحه نمایش آن در بین بالاترین اعدادی که ما دیدیم قرار گرفت، رنگ های مشکی به اندازه کافی عمق داشتند تا نشان از کنتراست عالی باشند.

روشنایی صفحه نمایش کمک کننده عملکرد این گوشی در فضای بیرون از خانه بود که امتیاز بسیار قابل احترامی به دست آورد. ما شاهد عملکرد بهتر گوشی های دیگر نیز بوده ایم، ولی این گوشی به آسانی آنقدر خوب است که در شرایط بیرون خانه قابل استفاده باشد و این چیزی است که برای اکثر افراد مهم است.

صفحه نمایش این گوشی شارپ بودن عالی و کیفیت تصویر بی نظیری را در اختیار دارد.

 

 

قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه ها

Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 )  در دو نوع تک سیم کارت و دو سیم کارت خور عرضه شده است و هردو دارای پشتیبانی مشابهی از 4 باند GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 و 5 باند شبکه 3G می باشند. پشتیبانی از شبکه LTE نیز دیده می شود.

از باند دوتایی Wi-Fi b/g/n/ac و وای فای دایرکت نیز پشتیبانی می شود. همچنین از بلوتوث 4.0 به همراه کدک صوتی apt-X، سرویس های GPS و GLONASS نیز پشتیبانی می شود. رادیو FM به همراه RDS را نیز داریم قابلیت NFC به همراه پشتیبانی از Android Beam برای ارسال فایل ها به دیگر دستگاه های آندروید دیده می شوند.

پرتوکل فوق العاده انرژی کم ANT+ ارتباط ها با دیگر لوازم جانبی ورزش نظیر مانیتورهای ضربان قلب یا سنجش های سرعت رکاب زدن با دوچرخه را کنترل می کند.

پورت microUSB 2.0 را برای شارژ و انتقال داده ها داریم. حالت Media transfer حالا برای دسترسی به فضای ذخیره سازی داخلی و کارت حافظه خارجی دیده می شود.

از پورت microUSB 2.0 نیز می توان به منظور حالت OTG برای اتصال دستگاه های دارای پورت USB نظیر پن درایوها، صفحه کلیدها و هارد درایو های USB واقعی استفاده کرد.

پشتیبانی از MHL نیز دیده می شود و اگر دارای یک HDTV سازگار باشد می توانید صفحه نمایش گوشی خود را به صورت بیسیم از طریق پروتکول Miracast روی آن نمایش بدهید.

  

باتری

گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) دارای یک باتری با ظرفیت بزرگ 3100 میلی آمپر ساعتی است ولی نسل قبلی باتری با ظرفیت 3200 میلی آمپر ساعتی داشت تا شاهد کاهش آن باشیم. ولی سونی مدعی شده است که Z3 از نظر عملکرد باتری با Z2 مطابقت خواهد کرد.

تست های ما هم همین را دقیقا نشان داد. مدت زمان تحمل باتری این گوشی آمار عالی 85 ساعتی را در اختیار گرفت که تنها به نسبت آمار 89 ساعتی Z2 اندکی کمتر بود. یعنی شما می توانید چیزی حدود 3.5 روز از این گوشی استفاده کنید اگر روزانه یک ساعت گردش در اینترنت، پخش ویدیو و تماس تلفنی داشته باشید.

اگر می خواهید مدت زمان بیشتری از باتری استفاده کنید می توانید حالت Stamina را فعال کنید که مواردی نظیر وای فای، جی پی اس، روشنایی صفحه نمایش، بلوتوث و همگام سازی خودکار را زمانی که باتری از یک حدی کمتر شود را به طور خودکار خاموش می کند.

 

اندروید کیت کت به همراه آخرین رابط کاربری سونی

گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 )  دارای اندروید کیت کت 4.4.4 به همراه آخرین رابط کاربری اکسپریا می باشد.

قفل صفحه نمایش از ویجت ها پشتیبانی می کند و یک میانبر به دوربین نیز در انتها دیده می شود. یکسری ویجت اندک پیشفرض دیده می شود ولی از پلی استور می توانید موارد بیشتری را دانلود کنید.

طبیعتا می توانید با استفاده از حالت چهره، پین، الگو یا پسوورد قفل صفحه نمایش را باز کنید. قابلیت دوبار آهسته ضربه زدن برای روشن شدن صفحه نمایش نیز دیده می شود.

 

رابط کاربری گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3   

 

شما می توانید صفحات home را اضافه یا پاک کنید (با 5 عدد شروع می شود) و هر کدام که خواستید را به عنوان پیشفرض انتخاب کنید. تا 7 صفحه می توانید داشته باشید و نمی توانید ترتیب آن ها را تغییر دهید.

ناحیه نوتیفیکیشن تاگل های سریع را از دست داده است، که به زبانه جدای مخصوص به خود انتقال یافته اند. شما می توانید با یک سوایپ دو انگشتی از بالا به زبانه تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید. تاگل ها قابل سفارشی شدن هستند و شما می توانید از بین بیش از 20 تاگل انتخاب کنید و بر روی صفحه اختصاصی شان تا 12 عدد از آن ها داشته باشید.

 

     

 

Xperia Z3 از task manager خود آندروید استفاده می‎کند که امکان سوییچ کردن بین اپلیکیشن‎هایی که اخیرا باز شده‎اند و همچنین بستن آن ها با یک سوایپ از یک طرف فراهم شده است.

درXperia Z3 وجود به اصطلاح "اپلیکیشن‎های کوچک" به چشم می‎خورد که از طریق تسک منیجر می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت.

مشابه با اپلیکیشن‎های مینی سامسونگ هستند و اپلیکیشن‎های ویجت مانند کوچکی را روی صفحه‎ی home شما ظاهر می‎کنند که بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشن می‎توانید به اطراف جابجا و از آن‎ها استفاده کنید.

لیست این اپلیکیشن‎ها در هر دستگاه سونی متفاوت است ولی در گوشی که بررسی شد 9 اپلیکیشن پیش فرض موجود عبارت بودند از: Active Clip, Chrome Bookmarks, Browser, Calculator, Calendar, Gmail, Timer, Notes و Touch Lock. امکان باز کردن این اپلیکیشن ها به صورت همزمان با هم وجود دارد ولی تنها هرکدام را یکبار می شود باز کرد و دو نسخه باز از آن نمی توان داشت.

کشوی اپلیکیشنی در چندین صفحه توسعه یافته است و امکان مرتب کردن اپلیکیشن ها براساس حروف الفبا، اکثرا استفاده شده، یا طبق یک نظم شخصی وجود دارد. به منوی مربوط به این تنظیمات از یک سوایپ از گوشه سمت چپ صفحه نمایش می توان دسترسی داشت و شما هم چنین می توانید اپلیکیشن ها را از آنجا جستجو و پاک کنید.

 

   

 

طبیعتا با یک سوایپ از پایین رابط کاربری می تواند به Google Now دسترسی داشت. یک میانبر دیگر در کنار کلید فعال سازی Google Now به اسم What's new وجود دارد. این اپلیکیشن دارای یک رابط کاربری بسیار شیک است و به شما جذاب ترین اپلیکیشن ها و مولتی مدیای روز را نشان می دهد. تنها به گوگل پلی استور این اپلیکیشن محدود نیست و محتویات را از PlayStation store سونی نیز نشان می دهد.

در پایان Google Now با اکانت گوگل شما یکپارچه می شود تا به علایق جستجویی روزانه شما دسترسی داشته باشد و براساس نیازهای روزمره و علاقه مندی های شما اطلاعات مناسبی را در اختیارتان بگذارد.

  

پردازنده گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

پردازنده و سخت افزار

گوشی Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) مجهز به تراشه Snapdragon 801 کمپانی Qualcomm می باشد که دارای یک پردازنده Krait 400 با سرعت کلاک حداکثر 2.5GHz و واحد پردازش گرافیکی با سرعت کلاک 578MHz است. این تراشه در Z2 نیز دیده شد ولی پردازنده تنها سرعت کلاک 2.3GHzو واحد پردازش گرافیکی سرعت کلاک 550MHz را داشتند. سه گیگ رم نیز دیده می شود و واحد پردازش گرافیکی از نوع Adreno 330 می باشد.

در تست عملکرد چند رشته ای پردازنده، این گوشی عملکردی مطابق با Z2 و Xperia Z3 Compact داشت، ولی تراشه S801 دیده شده در گلکسی اس 5 و Oppo Find 7a اینجا آمار بهتری به دست آوردند.

در یکی از تست های ترکیبی نتایج به دست آمده نزدیک به سایر گوشی های دارای تراشه S801 بود ولی همچنان چند امتیازی کمتر به دست آورد. طبیعتا LG G3 به دلیل رزولوشن بالاتر صفحه نمایش در انتهای آمار این بخش قرار گرفت.

در بحث عملکرد تک هسته و چند هسته پردازنده، این گوشی آمار مشابه با عملکرد کلی سایر پرچم دارهای دارای این تراشه به دست آورد ولی به دلایل ناشناخته ای نتایج به دست آمده در بحث تک هسته و چند هسته با هم همخوانی نداشت.

در تست های گرافیک و بخش offscreen، سرعت بالاتر کلاک واحد پردازش گرافیکی جدید Adreno 330 به راحتی این گوشی را در بین بهترین ها قرار داد.

ولی در بخش onscreen داستان متفاوت است. گوشی های دارای رزولوشن پایین تر نظیر Xperia Z1 Compact و Xperia Z3 Compact در بالای جدول قرار می گیرند و این محصول سونی با سایر دستگاه های دارای رزولوشن 1080p نظیر HTC One (E8) و Oppo Find 7a تقریبا نتایج مشابهی به دست می آورد و تنها اندکی بالاتر از گلکسی اس 5 قرار می گیرد.

در تست های مربوط به مرورگر این گوشی بهترین نتایج را به دست آورد و تنها پایین تر از گلکسی اس 5 قرار گرفت.

به عنوان جمع بندی، سرتاپای امتیازات به دست آورده در تست ها برای گوشی Xperia Z3 سونی عالی بود. در واقع، عملکرد رابط کاربری این گوشی بدون لکنت و به صورت روان بود و در بحث بازی ها نیز شاهد عملکرد عالی بودیم.

 

خروجی صدای تمیز

در اولین بخش تست کیفیت صدای ما عملکرد سونی Xperia Z3 بسیار خوب بود، یعنی متصل کردن گوشی به یک آمپلی فایر فعال خارجی. سطوح حجم صدا اندکی مایوس کننده بودند بنابراین کامل ترین امتیاز را نمی توان در این بخش به این گوشی داد.

زدن یک جفت هدفون باعث اوج گیری متوسطی در میزان نویز القایی استریو شد، ولی سایر نتایج به دست آمده کاملا خوب باقی ماند. بلندی حجم صدا ولی همچنان تا حدی پایین بود تا مانع این شود که این گوشی با وجود عملکردی عالی همتایی برای رقبای مستقیم خود باشد.

  

دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

سنسور دوربین 20.7 مگاپیکسلی

گوشی هوشمند Sony Xperia Z3 ( سونی اکسپریا Z3 ) دارای یک دوربین 20.7 مگاپیکسلی است که در سری گوشی های پرچم دار Z مرسوم شده است. حداکثر رزولوشن تصاویر 5248x3936 پیکسل (20.7 مگاپیکسل) در حالت دستی، یا 3264x2448 8مگاپیکسل در حالت Superior Auto می باشد.

برای کمک به گرفتن تصاویر در شرایط نوری کم تک فلاش LED را داریم و ISO را می توان تا 12800 افزایش داد.

Xperia Z3 همچنین دارای یک کلید سخت افزار دو مرحله ای شاتر است که شما می توانید برای باز کردن دوربین یا از قفل خارج کردن گوشی از آن استفاده کنید. همچنین می تواند فورا یک عکس را بگیرد یا فیلم برداری را شروع کند. این کلید برای عکس برداری زیر آب یک جزو ضروری است.

اینترفیس دوربین در دو صفحه پخش شده است و با دوربین فیلم بردرای مشترک است. شما می توانید اکثر اوقات بدون تغییر حالت ویدیو ضبط کنید یا عکس بگیرید. بسته به وضعیت عکس برداری انتخاب شده، کلید شاتر ویدیو ممکن است با یک تاگل حالت ویدیو/ عکس ثابت جایگزین شود. بخش مربوط به انتخاب حالت عکاسی (پایین در گوشه سمت راست پایین) حالا دارای یک زبانه اضافی است که به شما اجازه می دهد حالت های عکاسی شخص ثالث و تخصصی تری را دانلود کنید.

 

دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

 

در حالت Manual در اختیار شما گزینه های محدودی برای کنترل گذاشته می شود به عنوان مثال شما می توانید از بین رزولوشن های متفاوت انتخاب کنید و تنظیمات تعادل سفید و در معرض گذاری با نور، پایدارسازی تصویر و ISO را تغییر دهید. در رزولوشن کامل حداکثر مقدار قابل انتخاب ISO برابر با 800 می باشد. تنظیمات 12800 ISO نیز دیده می شود ولی تنها در حالت Superior Auto دیده می شود و نمی توان به صورت دستی آن را انتخاب کرد.

سپس حالت های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد که شما جنبه‎های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر یا ویدیوی خود اضافه کنید

از بین حالت های تصویر برداری می توان به Face in اشاره کرد که چهره شما را در مرکز تصویر قرار می دهد. حالت Multicamera که از دیگر دستگاه ها استفاده می کند – گوشی های هوشمند همراه اکسپریا یا دیگر دوربین های سونی که NFC و وای فای را فعال کرده اند (از جمله مدل های QX). شما می توانید تا سه دستگاه را با هم مرتبط کنید (دو دستگاه اگر از یک دوربین استفاده می کنید) و یک ویدیوی ترکیبی با تمامی آن ها ضبط کنید.

حالت Sound Photo یک ویدیوی یک ثانیه ای با کیفیت 1080p با صدا می گیرد، با این استثناء که از فرمت غیر معمول MPO استفاده می کند.

دو گزینه استریم سازی زنده نیز دیده می شود، Social Live (برای فیسبوک) و Live on YouTube.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

حالت های دیگر شامل حالت Creative effect می شود، که به شما اجازه می دهد در بین طیفی از افکت ها در یک لیست قابل اسکرول در سمت راست گردش کنید و تاثیر استفاده از آن ها را در زمان آنی مشاهده کنید.

به طور سنتی در حالت Superior Auto شما تصاویر شارپ تری به علت کاهش اندازه خواهید داشت. ولی اینجا، چنین چیزی به چشم نمی خورد. در هر دو حالت تصاویری که به دست می آیند مقدار مشابهی از جزییات در هر پیکسل دارند.

دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

تصاویر محدوده پویای خوبی دارند گرچه کنتراست زیاد چشم گیر نیست و تصاویر اندکی میل به این دارند که بیش از حد در معرض نور قرار گیرند. رنگ ها تعادل سفید سردی دارند، به ویژه در تصاویر گرفته شده در حالت نرمال.

تصاویر گرفته شده در حالت دستی و با کیفیت 20.7 مگاپیکسلی به نسبت تصاویر 8 مگاپیکسلی حالت Superior auto جزییات بیشتری دارند ولی دو برابر فضای بیشتری هم اشغال می کنند. تصاویر گرفته شده در حالت دوم نویز اندکی کمتر دارند و حلقه های نور شارپ کننده کمتر مشخص هستند.

با آنکه به دنبال استفاده از حالت Superior Auto، گاهی اوقات حالت HDR فعال می شود، اگر واقعا می خواهید فعال سازی آن را اجباری کنید، باید از حالت دستی یا Manual استفاده کنید. حتی ولی آن موقع هم رزولوشن به 8 مگاپیکسل محدود می شود. استفاده از این حالت باعث می شود که مناطق سایه دار نیز بسیار روشن شوند (مشکل کنتراست را بدتر می کند) ولی در رابطه با مناطق بسیار روشن کاری نمی کند. همچنین مقدار جزییات به نسبت تصاویر 8 مگاپیکسلی حالت Superior Auto کمتر می باشد.

حالت خودکار باید نقش تشخیص خودکار موقعیت را داشته باشد که استفاده از HDR آنجا کاربردی است ولی در تصاویری که ما گرفتیم نتیجه چیز متفاوتی بود. به هرحال، فعال کردن آن به دفعات خیلی کم ممکن است آنقدر بد نباشد چون نتایج چیز خاصی نیست که در مورد آن بخواهیم بنویسیم.

حالت Sweep panorama سونی در طول نسل های مختلف تغییری نیافته است و یکی از بدترین ها در بازار است. رزولوشن نسبتا کم است، به طور کل 5 مگاپیکسلی به همراه رزولوشن عمودی 1080 پیکسل زمانی که در حالت افقی عکس ها را می گیرید. سرهم بندی تصاویر از کامل بودن فاصله دارد و باعث می شود خطوط پیچ در پیچ باشد و اشکال شکل واقعی خود را نداشته باشند.

 

دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

در شرایط نوری کم و استفاده از حالت Superior auto به نسبت حالت نرمال نویز بهتر مخفی می شد. فلش دارای یک محدوده به خصوص طویلی نیست ولی موفق به کاستن ایزو و سطوح اندک نور شد. تصاویری که در حالت نرمال و رزولوشن کامل گرفته شدند حتی از فلش بهره کمتری بردند.

و در پایان به حالت High ISO می رسیم که دوربین Xperia Z3 می تواند تا ISO 12,800 برسد. رزولوشن در این حالت به 8 مگاپیکسل افت پیدا می کند. عکسی که در این حالت گرفته می شود از نظر جزییات زیاد کامل نیست و مقدار بالایی نویز دارد و نمی توانید چیزی جز این هم انتظار داشته باشیم.

 

ضبط ویدیو با کیفیت 4K

سونی Xperia Z قادر به ضبط ویدیوهای 4K و فریم ریت 30fps می باشد. مواردی نظیر ویدیوهای 1080p با فریم ریت 60fps و ویدیوهای اسلوموشن با کیفیت 720p نیز دیده می شود. ویدیوهای HDR را نیز داریم ولی فقط در رزولوشن 1080p.

ویدیوهای 2160p دارای بیت ریت 55Mbps هستند. بیت ریت صدا بالا و 156 Kbps است و صدا به لطف لغو فعال صدا توسط میکروفون ثانویه کیفیت بالایی دارد.

ویدیوها در این رزولوشن کاملا شارپ هستند، ولی از کنتراست متوسط، تعادل سفید سرد و اندکی رنگ های بیش از حد اشباع شده نظیر تصاویر ثابت رنج می برند.

ویدیوهای 1080p بیت ریت 17.5Mbps را دارا هستند و یقینا آن مقدار جزییات را در خود ندارند. با اینکه شارپ هستند و از همان مشکلات مشابه با ویدیوهای 2160p و تصاویر ثابت رنج می برند. ما متوجه شدیم که میدان دید اندکی کاسته شد ولی مشکل حادی نیست.

ویدیوهای 1080p با فریم ریت 60fps بیت ریت 30Mbps را دارا هستند و بدون از دست دادن کیفیت تصویر شما حرکت روان تری در اختیار خواهید داشت که برای گرفتن ویدیو از صحنه های پر سرعت نظیر رخدادهای ورزشی مناسب است.

این گوشی دارای قابلیت پایدارسازی دیجیتال تصویر است ولی حواستان باشد که استفاده از آن باعث می شود که مقدار بارزی از میدان دید از بین برود.

 

برخی تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا Z3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3  دوربین گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

 

سایر اپلیکیشن ها

اپلیکیشن Smart Connect سونی از پیش نصب شده است. به شما اجازه می دهد با دستگاه خود زمان اتصال به یک لوازم جانبی نظیر یک هدست یا شارژر کارهای مختلف انجام دهید نظیر اجرای یک اپلیکیشن یا تنظیم یک آلارم. شما می توانید زمان رخدادهای مختلف را در فواصل زمانی مختلف تنظیم کنید (به عنوان مثال خاموش کردن آلارم در طول شب). این اپلیکیشن قادر به کار با تگ های معمولی NFC نیست، بلکه تنها با تگ های هوشمند سونی کار می کند که به نوعی مایوس کنننده به شمار می رود.

 

   

 

Sony Select عملکردی مشابه با اپلیکیشن What's New سونی دارد، ولی نسبت به آن دارای عملکردهای کمتر و رابط کاربری قدیمی تر می باشد. ما این حس را داریم که سونی باید آن را بازنشسته کند.

اپلیکیشن تقویم سه حالت نمایش دارد، روزانه، ماهانه و هفتگی. قسمت پایینی صفحه نمایش برای لیستی از رخدادهای پیش رو رزرو شده است. اضافه کردن یک رویداد جدید آسان و ساده است و شما همچنین می توانید به عنوان یک یادآور یک آلارم اضافه کنید.

گوشی دارای یک اپلیکیشن Track ID TV نیز است که اگر دستگاهی داشته باشید که به چیزی که مشاهده می کنید گوش دهد، یک برنامه تلویزیونی را خواهد شناخت.

در این گوشی همچنین Office Suite 7 برای ایجاد، مشاهده و ادیت فایل‎های آفیس به چشم می‎خورد و همچنین امکان مطالعه‎ی فایل‎های PDF وجود دارد.

اپلیکیشن های ماشین حساب، ساعت (با در اختیار داشتن کرنومتر، ساعت جهانی و تایمر)، طراحی، Notes و فایل منیجر نیز به صورت پیشفرض اینجا دیده می شوند.

اپلیکیشن Sony PlayStation نیز دیده می شود که به شما اجازه گردش در پروفایل پلی استیشن تان، آواتار و موفقیت هایتان را می دهد. با اپلیکیشن پیشفرض ایکس باکس مایکروسافت برای ویندوز فون بسیار متفاوت است، ولی باز هم چیز بدی نیست. می تواند همچنین با PS4 شما ارتباط برقرار کند و محتوای متنوعی را از آن بیرون بکشد.

 

     

 

Power Saver به شما امکان بیشتر کردن عمر باتری با در اختیار داشتن تاگل‎هایی نظیر وای فای ، جی پی اس، بلوتوث، روشنایی صفحه، همگام سازی خودکار و خاموشی یا روشنی خودکار داده‎ها در پس زمینه را می‎دهد در زمانی که شارژ باتری از یک آستانه تعیین شده توسط کاربر کمتر می‎شود .

اپلیکیشن پشتیبانی گیری و ری استور نیز دیده می شود که می تواند از فضای ذخیره سازی داخلی، کارت حافظه خارجی و حتی یک دستگاه USB متصل شده برای این منظور استفاده کند. شما می توانید از سیستم و اپلیکیشن های دانلود شده و داده های آن ها به همراه هرگونه فایل مدیا نسخه پشتیبان بگیرید.

اپلیکیشن Lifelog یکسری از فعالیت های روزمره، از جمله راه رفتن، دویدن و خوابیدن را دنبال میکند به همراه همچنین موزیکی که گوشی می دهید و تصاویری که می گیرید یا اپلیکیشن هایی که استفاده می کنید. سپس اطلاعات را در بخشی از صفحه با تقسیم کردن آن نشان می دهد به طوری که زمان در بالا و جزییات اعداد در پایین قرار دارند.

در پایان اپلیکیشن Movie Creator را داریم. این اپلیکیشن به صورت خودکار کلیپ های ویدیویی کوچکی از تصاویری که با دوربین خود گرفته اید ایجاد می کند. نیاز نیست کاری کنید، فقط آن را باز کنید و ببینید چه رخ می دهد.

  

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia Z3 - سونی اکسپریا Z3

در انتها

تغییر اندک یا خانه تکانی اساسی زمان آپگرید کردن یک پرچم دار یک مشکل اساسی به شمار می رود. کاربران اخیرا بیشتر مورد اول را دیده اند در حالیکه به شکل آشکاری امید به دومی داشته اند. حال، همین مشکل اساسی که اکثر تولیدکنندگان باید با آن گلاویز شوند. مشتریان زمانی که تکنولوژی به سادگی با سرعت زیادی نظیر قبل متحول نمی شود، سخت تر می توانند راضی شوند. یا اینکه مزایای به دست آمده از تحول تفاوت بارزی به وجود نمی آورند.

ما نمی توانیم سونی را به خاطر محتاط بودن سرزنش کنیم. گاهی اوقات ریسک ها جواب نمی دهد، بارزترین آن ها دوربین دوتایی گوشی HTC One M8 و عمر باتری LG G3 است. چرخه کوتاه تر عرضه گوشی های سونی چیز دیگری است که باید مد نظر داشت. آن ها باید محتاط باشند که پرچم دار سابق خود را از منسوخ نکنند.

اگر شما جزو افرادی باشید که Z2 را خریده باشید چی؟ مشخص است که دلیلی برای آپگرید پیدا نمی کنید. چنین چیزی برای یک پرچم دار جدید بد است. مشخص است که هدف های اصلی صاحبان Xperia Z اصلی و Z1 به همراه دیگر هستند.

یکسری تغییرات باعث شده است که گوشی Xperia Z3 زیباترین گوشی همراه هوشمندی باشد که سونی تا بحال ساخته است. جناحین خمیده نه تنها باعث می شوند ظاهر گوشی زیبا شود بلکه به مقوله در دست گرفتن گوشی نیز کمک می کنند. این گوشی نازک تر است و لبه های صفحه نمایش نیز کاهش یافته است. سطح لاستیکی در لبه ها یقینا باعث می شود نقش حفاظتی در برابر از دست افتادن های ناگهانی گوشی، بهتر باشد.

حیف است که بخش های داخلی و سخت افزار تنها آپگرید اندکی داشته اند که زیاد فرقی به نسبت مدل قبلی ایجاد نکرده است. پردازنده سرعت کلاک بالاتری دارد و واحد پردازش گرافیکی اندکی سریع تر نیز است. سونی همچنین تاییدیه IP را به سطح 6 رسانده است.

 

 

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش LCD با فن آوری IPS و ابعاد 5.2 اینچ رزولوشن 1080x1920 پیکسل، تراکم پیکسلی 424ppi، سنسور نور محیطی
پشتیبانی از شبکه 4G
اندروید کیت کت به همراه رابط کاربری اکسپریا
دارای تاییدیه‎ی IP68، مقاومت به آب و گرد و غبار تا 1.5 متر و 30 دقیقه
دوربین 20.7 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوی 2160p و کلید سخت افزاری اختصاصی شاتر
دوربین جلو ( سلفی ) 2.2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
پشتیبانی از USB OTG
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری با ظرفیت3100 میلی آمپر ساعتی ، حالت STAMINA Power Saving
طراحی شیک پنل شیشه دو جداره

 

معایب اصلی

باتری غیر قابل برداشتن
اندکی به نسبت رقبای مستقیمش بزرگتر

 

 

.

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1398-08-18

    واقعا اشغال تولید کرده

  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*