Nokia Lumia 930

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن: 167 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع AMOLED - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: 32 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800-Quad-core 2.2 GHz Krait 400
دوربین: 20 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 1.2 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: 2G - GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Microsoft Windows Phone 8.1 - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

ممکن است جایگاه عوض شده باشد، قوانین تازه باشند ولی خبری از پیشرفت بارز هنوز نیست. بعد از گذشت زمانی از خریداری بخش خدمات و دستگاه‎های نوکیا توسط مایکروسافت، همه در فکر این هستند که چه بلایی سر این کمپانی فنلاندی می آید که روزگاری در راس این صنعت پیش به جلو می رفت. در رابطه اب سری گوشی های لومیا ولی علامت سوالی وجود ندارد چون با قدرت در حال حرکت به سمت جلو است و با داشتن سیستم عامل ویندوز فون 8.1 مدرکی را نشان می دهد که قصد ماندن با هدایت رهبری جدید را دارد.
در مقایسه با پرچم دارهای اخیر، این گوشی فقط یکسری قابلیت ها را ندارد. به عنوان مثال کاش از تراشه اسنپ‎دراگون 801 استفاده می کرد، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی و قابلیت گرفتن ویدیوهای 4k را نیز داشتیم. ولی با این وجود گوشی های نوکیا به صورت سنتی نکات قوتی دارند که باعث متمایز سازی آن ها می شود و لومیا 930 ممکن است برای داشتن حاشیه اطمینان چیزهای لازمرا داشته باشد.
سیستم عامل ویندوز فون 8.1 در نهایت رقابت را جدی گرفته است و بعضی از قابلیت هایی را دارا شده است که خیلی وقت می شود منتظر آن ها هستیم نظیر مرکز کنترل با در اختیار داشتن نوتیفیکیشن ها و تاگل های سریع، پس زمینه صفحه استارت و امکان سفارشی کردن اندازه کاشی ها، دستیار صوتی کورتانا، حالت Quiet Hours و یک صفحه کلید با قابلیت سوایپ کردن به همراه امکانات دیگر.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2014
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 167 گرم
ابعاد : 137x71x9.8 میلی متر

حافظه

حافظه داخلی : 32 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8974 Snapdragon 800
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Krait 400
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع AMOLED
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 441 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass 3 مجهز به تکنولوژی Clear Black

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 236.8 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و EDRو LEو apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB نسخه‌ی 2.0

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 20 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 4992х3744 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه (after WP8 Denim update) فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه مجهز به لرزشگیر دست اپتیکال (Optical Stabilization) ضبط صدا بصورت استریو
فلاش :
نوع فلاش : Dual LED Flash
سایر قابلیت های دوربین : سایز حسگر : 1/2.5 اینچ 1.12 µm اندازه پیکسل تشخیص چهره ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) مجهز به لرزشگیر دست اپتیکال (Optical Image Stabilization) مجهز به تکنولوژی PureView قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 1.2 مگاپیکسل فیلم برداری HD 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV
سایر قابلیت ها : قابلیت پخش صدای دابلی دیجیتال

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

سیستم عامل : ویندوز فون
نسخه سیستم عامل : Windows Phone 8.1, planned upgrade to Windows 10
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/eAAC+/WMA
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264/WMV
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2420 mAh battery | BV-5QW
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 432 ساعت
زمان مکالمه : 11 ساعت و 30 دقیقه (2G) / تا 15 ساعت و 30 دقیقه (3G)
زمان پخش موسیقی : 75 ساعت

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) مانیتورکننده وضعیت حسگرها (SensorCore) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) 15 گیگابایت فضای رایگان OneDrive پشتیبانی از شارژرهای بی سیم (Qi Wireless Charging)
رنگ بندی : نارنجی روشن, سبز روشن, سفيد, مشكی, طلایی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی Nokia Lumia 930 - نوکیا لومیا 930

  

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان: ممکن است جایگاه عوض شده باشد، قوانین تازه باشند ولی خبری از پیشرفت بارز هنوز نیست. بعد از گذشت زمانی از خریداری بخش خدمات و دستگاه‎های نوکیا توسط مایکروسافت، همه در فکر این هستند که چه بلایی سر این کمپانی فنلاندی می آید که روزگاری در راس این صنعت پیش به جلو می رفت. در رابطه اب سری گوشی های لومیا ولی علامت سوالی وجود ندارد چون با قدرت در حال حرکت به سمت جلو است و با داشتن سیستم عامل ویندوز فون 8.1 مدرکی را نشان می دهد که قصد ماندن با هدایت رهبری جدید را دارد.

در مقایسه با پرچم دارهای اخیر، این گوشی فقط یکسری قابلیت ها را ندارد. به عنوان مثال کاش از تراشه اسنپ‎دراگون 801 استفاده می کرد، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی و قابلیت گرفتن ویدیوهای 4k را نیز داشتیم. ولی با این وجود گوشی های نوکیا به صورت سنتی نکات قوتی دارند که باعث متمایز سازی آن ها می شود و لومیا 930 ممکن است برای داشتن حاشیه اطمینان چیزهای لازمرا داشته باشد.

سیستم عامل ویندوز فون 8.1 در نهایت رقابت را جدی گرفته است و بعضی از قابلیت هایی را دارا شده است که خیلی وقت می شود منتظر آن ها هستیم نظیر مرکز کنترل با در اختیار داشتن نوتیفیکیشن ها و تاگل های سریع، پس زمینه صفحه استارت و امکان سفارشی کردن اندازه کاشی ها، دستیار صوتی کورتانا، حالت Quiet Hours و یک صفحه کلید با قابلیت سوایپ کردن به همراه امکانات دیگر.

 

جعبه فروش گوشی لومیا 930

در مقایسه با گوشی Lumia Icon، این گوشی بخش های اضافی را در خود دارد.

یکی از این موارد اضافی صفحه شارژ بی‎سیم DT-900 است که شارژر A/C مخصوص به خود را همراه دارد. این صفحه دارای یک حلقه لاستیکی در وسط است تا مانع لیز خوردن گوشی هنگام شارژ شود. این صفحه از استاندارد شارژ Qi پشتیبانی می کند و شما می توانید سایر دستگاه های پشتیبانی کننده از این استاندارد را با آن شارژ کنید یا از یک شارژر شخص ثالث Qi برای شارژ گوشی خود اگر نیاز باشد استفاده کنید.

نکته عجیب عدم قرار دادن هدست در جعبه فروش است.

 

   

 

 

طراحی و ساخت

نوکیا لومیا 930 ابعادی برابر با 137x71x9.8 میلی متر و 167 گرم وزن دارد. صفحه نمایش آن به نسبت نسل قبلی، یعنی لومیا 925، 0.5 اینچ بزرگتر است. همچنین 7 میلی متر قد آن بلندتر است ولی تقریبا همان میزان ضخامت و پهنای گوشی لومیا 1020 را حفظ کرده است و فاقد برآمدگی دوربین است.

این گوشی دارای یک بدنه آلومینیومی است که جناحین گوشی را در بر گرفته است و به همراه آن پنل پشتی با جنس پلی کربنات دیده می شود که تنوعی از رنگ ها را دارد از جمله نارنجی، سبز، مشکی و سفید.

بخش جلویی با محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 3 با یک لبه اندکی مخروطی پوشانده شده است. این بخش مخروطی بسیار ضریب است ولی باعث شده است ظاهر گوشی بسیار زیباتر شود و حس لمس آن خوشایند باشد.

پنل پشتی به سمت لبه ها به شکل بارزی مخروطی است و یک شکل طبیعی خمیده را به وجود می آورد تا این گوشی به شکل محکمی در دست جا گیرد. جنس پنل پشتی با اینحال انتخاب عجیبی توسط نوکیا بوده است، چون پلاستیک آن اندکی خارج از مکان خود حس می شود و به نظر می رسد امکان برداشتن قاب پشتی وجود دارد، در حالی که اینطور نیست. چنین چیزی از کیفیت ساخت این گوشی به خصوص در مقایسه با لومیا 925 کم می کند.

بدنه آلومینیومی اشاره شده در لبه ها تیز شده است و یک حس متفاوت با گوشی لومیا 1020 به عنوان مثال به وجود می آورد که پنل پشتی و جناحین آن مدور است. لبه های تیزتر باعث می شود که اندکی در دست زبر به نظر آیند.

 

کلیدها

کل بخش جلویی شیشه ای و سیاه رنگ است و سه کلید خازنی در زیر صفحه نمایش قرار دارند. بالای صفحه نمایش بلندگو و در کنار آن دوربین جلوی 1.2 مگاپیکسلی به همراه یکسری سنسور در بالای لوگوی نوکیا، به چشم می خورند.

 

   

 

در سمت راست، دکمه پاور / قفل کردن، دکمه تنظیم حجم صدا و شاتر دوربین قرار دارد. بخش سمت چپ خالی است. کلید شاتر دوربین یک قابلیت دو مرحله ای کلاسیک در خود دارد و با یک نیم فشار معقول می توان نسبت به فوکوس خودکار اقدام کرد.

 

     

 

در بالا، در وسط جک هدفون 3.5 میلی متری دیده می شود و در کنار آن جایگاه سیم کارت با قطع میکرو دیده می شود که هم رنگ با بدنه است ولی به آسانی امکان باز کردن آن وجود دارد. در دو طرف جک هدفون دو نواری رنگی دیده می شود.

در پایین پورت microUSB دیده می شود که در امتداد آن نوارهای رنگی مشابهی قرار دارند.

 

   

 

در پشت دوربین 20 مگاپیکسلی و لنزهای ZEISS دیده می شود به همراه یک فلش ال‎ای‎دی دوتایی و دو میکروفون. در گوشه پایین سمت راست هم یک محافظ بلندگوی کوچک قرار دارد.

برخلاف ظاهر امکان برداشتن قاب پشتی وجود ندارد و شما نمی توانید به باتری درون گوشی دسترسی داشته باشید.

 

     

  

 

صفحه نمایش

این گوشی دارای یک صفحه نمایش 5 اینچی دارای فن آوری ClearBlackاست. رزولوشن آن 1080p و تراکم پیکسلی 441ppi دارد که بالاترین مقدار در یک گوشی لومیا نوکیا را به خود اختصاص داده است.

یک چیزی که فورا متوجه آن می شوید یک ته رنگ ارغوانی رنگ موجود روی صفحه نمایش است. خوشبختانه مایکروسافت از این مشکل با خبر است و به اسانی می توان چنین چیزی را با رفتن به بخش تنظیمات صفحه نمایش و استفاده از گزینه "adjust color رفع کرد.

به دنبال رفع این مشکل متوجه می شوید رنگ ها بسیار دقیق هستند و امکان دیدن صفحه نمایش از زویای مختلف عالی است.

نظم پیکسل ها به صورت یک ماتریکس RGB می باشد.

مشخص است نسبت کنتراست نامتناهی در صفحات نمایش AMOLED بهتر است ولی ما موفق شدیم سطوح روشنایی سفید را در 50 و 100 درصد روشنایی اندازه گیری کنیم. ما متوجه شدیم که این پنل نمایش اندکی به نسبت یکی لومیا 1020 تاریک تر است، وی به نسبت گلکسی اس 5 سامسونگ به عنوان مثال کمتر روشن می باشد.

امکان خوانا بودن صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید بسیار عالی بود و بسیاری از دستگاه های گران قیمت تر را در این بخش شکست داد.

 

 

 

راه های ارتباطی و پشتیبانی از شبکه ها

Nokia Lumia 930 از 4 باند شبکه های GSM،3G و LTE Cat .4 پشتیبانی می کند.

از نظر راه های ارتباطی محلی، پشتیبانی از دو باند Wi-Fi a/b/g/n/ac به همراه DLNA و دیده می شود. سرویس های مسیریابی شامل GPS، A-GPS و GLONASS می شود.

قابلیت سخت افزاری NFC نیز دیده می شود. امکان استریم سازی بیسیم محتوا روی یک تلویزیون، مانیتور یا پروژکتور از طریق منوی اختصاصی در بخش تنظیمات وجود دارد.

امکان به اشتراک گذاری اینترنت نیز به شما اجازه می دهد با استفاده از یک نام خاص برادکست و پسوورد، محتوا را به اشتراک بگذارید.

 

باتری

گوشی Nokia Lumia 930 دارای یک باتری لیتیوم – یونی با ظرفیت 2420mAh می باشد که طبق آمار رسمی باید به مدت 15 ساعت در بخش تماس های 3G و 18 روز در حالت انتظار باتری آن دوام داشته باشد.

صفحه نمایش AMOLED این گوشی اعداد ناامید کننده ای مخصوصا در بحث پخش ویدیو و گردش در وب در اختیار ما گذاشت به نحوی که برای هرکدام مقدار دوام باتری 6 ساعت بود.

مدت دوام باتری در بحث مکالمه به نسبت ارقام خود شرکت بهتر و برابر با 17 ساعت بود.

میزان دوام کلی باتری 46 ساعت بود یعنی شما اندکی کمتر از دو روز کامل می توانید از این گوشی استفاده کنید اگر روزانه یک ساعت پخش ویدیو، گردش در وب و صحبت با تلفن داشته باشید.

 

رابط کاربری ویندوز فون 8.1

این گوشی آخرین گوشی همراهی است که از پایه دارای سیستم عامل ویندوز فون 8.1 است.

ویندوز فون 8.1 مجموعه ای از قابلیت های جدیدی را برای بهبود عملکرد رابط کاربری با خود آورده است و بیلد Lumia Cyan در آن ارائه دهنده اپلیکیشن های انحصاری نوکیا نظیر Nokia Camera, Creative Studio, Storyteller به همراه یکسری از قابلیت های اضافی می باشد نظیر پشتیبانی از Miracast Wireless Display و ضبط صدای اطراف با کیفیت دالبی.

با قفل صفحه نمایش شروع می کنیم. صفحه نمایش اختصاصی Glance دیگر دیده نمی شود که برای گوشی با این قدرت جالب تعجب دارد. نوکیا از نوع ارزانتری از صفحات نمایش AMOLED برای کاهش هزینه ها استفاده کرده است که از Glance پشتیبانی نمی کند. با اینحال به لطف ویندوز فون از دو بار آهسته ضربه زدن برای خارج کردن گوشی از قفل پشتیبانی می شود.

 

 

 

زمانی که گوشی خود را از حالت قفل خارج می کنید، اینترفیس آشنا با کاشی های زنده قابل تغییر اندازه دادن را پیش رو خواهید داشت.

در ویندوز فون 8.1 شما می توانید یک تصویر پس زمینه برای یکنواخت تر کردن ظاهر کاشی های زنده خود انتخاب کنید. چنین چیزی عالی به نظر می آید، به استثنای اینکه تمامی کاشی های زنده شفاف هستند، که می توانید باعث از بین رفتن تاثیر نهایی شود.

 

     

 

آپدیت GDR 3 ویندوز فون 8 گزینه ای را برای قرار دادن حتی کاشی های بیشتری در یک ردیف ارائه داد ولی تصمیم تعداد کاشی تنها در اختیار تولیدکننده قرار داشت. با ویندوز فون 8.1 شما می توانید با رفتن به مسیر Settings->Start + Theme و انتخاب یا عدم انتخاب گزینه "Show more Tiles" سلیقه خود در این زمینه را نشان دهید. به این صورت، بسته به اندازه کاشی ها شما می توانید تا حداکثر 6 کاشی در یک ردیف در عوض تنها 4 کاشی، داشته باشید.

 

     

 

یکی از ویژگی های جدیدی که در این سیستم عامل دیده می شود یک مرکز نوتیفیکیشن یک دست شده است. مایکروسافت اسم آن ها را Action Center گذاشته شده است و شما به آن با کشیدنش به سمت پایین از بالای صفحه نمایش، درست نظیر آندروید، دسترسی خواهید داشت.

در این بخش شما به تاگل های سریع و هم چنین نوتیفیکیشن های اپلیکیشن های مختلف دسترسی خواهید داشت. شما می توانید با سوایپ کردن نوتیفیکیشن های فردی را از صفحه حذف کنید یا می توانید روی کلید اختصاصی clean all برای پاک سازی فوری تمامی آن ها، کلیک کنید. به پایین کشیدن این بخش همچنین باعث آشکار سازی شاخص میزان درصد باتری زیر آیکون باتری، و هم چنین شبکه اپراتور همراه و داده ها به ترتیب زیر آیکون های رسیپشن و ساعت، می شود.

4 تاگلی که در بالا قرار دارند به شکل کامل قادر به سفارشی شدن می باشند. گزینه های پیش رو شامل حالت هواپیما، بلوتوث، بالا بردن روشنایی صفحه نمایش، دوربین، به اشتراک گذاری اینترنت، موقعیت یابی، منعکس سازی صفحه نمایش من، ساعات خاموس، قفل کردن قابلیت چرخیدن صفحه نمایش ، وای فای و موارد دیگر می شود.

تاگل های متفاوت ولی اعمال مختلفی با خود به همراه دارند به عنوان مثال دکمه وای فای شما را به منوی تنظیمات وای فای هدایت می کند، در حالیکه دوبار آهسته ضربه زدن روی بلوتوث چنین کاری را انجام نمی دهد. به نوعی چنین چیزی گیج کننده است و کارکرد نهایی سیستم تاگل را زیر سوال می برد.

 

     

 

درست نظیر iOS امکان سفارشی سازی نوتیفیکیشن ها نیز وجود دارد، شما می توانید انتخاب کنید که هر نوتیفیکیشن به شکل بنر باشد یا لرزش و صدایی به دنبال آن ایجاد شود.

مایکروسافت از شیوه اپل برای مدیریت اپلیکیشن های در حال اجرا در پس زمینه استفاده کرده است یعنی اکثر اپلیکیشن ها به دنبال فشار دادن کلید ویندوز به حالت معلق در می آیند و زمانی که شما آن ها را دوباره اجرا کنید، دوباره به فعالیت خود ادامه می دهند. البته یکسری اپلیکیشن دیگری نیز وجود دارد که در پس زمینه به فعالیت خود ادامه می دهند نظیر کورتانا، navigation و باتری، مگر اینکه به صورت فردی آن ها را متوقف کنید.

قابلیت Quiet Hours بسیار مشابه با حالت DND اپل است، می توان از آن برای مسدود سازی تماس ها و پیام ها در فواصل زمانی خاص استفاده کرد، علاوه بر اینکه امکان فعال سازی خودکار آن در تاریخ هایی که در تقویم خود مشخص کرده اید وجود دارد. درست نظیر سرویس های رقیب، این ویژگی از چیزی به اصطلاح Inner Circle (دایره داخلی) پشتیبانی می کند، یعنی نوتیفکیشن هایی که درون آن قرار می گیرند همیشه دریافت خواهند شد. همچنین گزینه ای برای اجازه دادن به دریافت تماس ها از سوی افرادی که با شما در کمتر از سه دقیق بیشتر از دو بار تماس می گیرند، وجود دارد.

 

   

 

این سیستم عامل دارای یک فایل منیجر نیست ولی مایکروسافت به شما اجازه دانلود اپلیکیشن جدید Files شان را می دهد، که امکان دسترس به فضای ذخیره سازی داخلی و مدیریت فایل های ذخیره شده را به شما می دهد.

ویندوز فون، درست نظیر آندروید و iOS، دارای گزینه Find My Phone است. اگر گوشی خود ر اگم کنید شما می توانید با استفاده از شناسه مایکروسافت خود وارد WindowsPhone.com شوید و سعی کنید گوشی خود را از انجا ردیابی کنید. گزینه های زنگ زدن، قفل کردن و پاک سازی اطلاعات نیز به چشم می خورند.

 

پردازنده و سخت افزار

گوشی Nokia Lumia 930 دارای تراشه اسنپ‎دراگون 800 شرکت کوالکام با پردازنده 4 هسته ای Krait 400 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی Adreno 330 و 2 گیگابایت رم است. این گوشی به همراه لومیا 1520 یکی از قدرتمندترین گوشی های نوکیا است و بنابراین انتظار کسب نتایج خوب در تست ها را داریم.

در اولین تست عملکرد پردازنده به صورت تک هسته محاسبه می شود. لومیا 930 از این نظر بهترین گوشی در بین سایر رقبا و هم پایه با گوشی لومیا 1520 قرار گرفت.

در تست ترکیبی AnTuTu مجددا این گوشی نتایج درخشانی به دست آورد و اعداد عالی در بخش عملکرد کلی کسب کرد.

در تست SunSpider عملکرد رندرسازی جاوا اسکریپت در مرورگر پایه گوشی مورد تست قرار گرفت و دوباره این گوشی به همراه گوشی لومیا 1520 در راس نتایج قرار گرفت.

نتایج تست های ما نشان می دهد که گوشی لومیا 930 بدون شک یکی از بهترین گوشی های نوکیا است و در بعضی از تست ها حتی به نسبت لومیا 1520 بهتر می باشد.

 

 

کیفیت صدایی که مخلوطی از خوبی ها و بدی ها است

گوشی لومیا 930 نوکیا را نمی توان بهترین گوشی از نظر حجم صدا در تست کیفیت صدایمان منظور کنیم. زمان اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی کیفیت صدا در حد متوسط بود و زمانی که یک جفت هدفون به این گوشی زده شد حتی این مقدار متوسط بدتر هم شد.

در رابطه با شفافت صدای خروجی در اولین بخش تست ما نتایج خوبی این گوشی به دست آورد ولی باز هم نسبت به رقبای پرچم‎دار کم می آورد.

زدن یک جفت هدفون باعث ایجاد مقداری نویز القاییی استریو شد و اعوجاج قابل شنود زیادی شکل گرفت تا عملکرد مایوس کننده‎ای را در این بخش داشته باشیم. نقص ها آنقدر نیست که یک کاربر معمولی در هنگام کار در دنیای واقعی متوجه آن شود ولی افرادی که به کیفیت صدا زیاد اهمیت می دهند ممکن است چنین چیزهایی را مهم تلقی کنند.

 

دوربین 20 مگاپیکسلی PureView به همراه لنزهای Zeiss

دوربین گوشی نوکیا لومیا 930 از نوع 20 مگاپیکسلی به همراه لنزهای Carl Zeiss می باشد. اگر با تکنولوژی PureView آشنا نیستید باید بگوییم قابلیتی است که این شرکت از آن به عنوان راهی برای افزایش image fidelity (قابلیت فرق گذاشتن بین دو تصویر) با کاهش مقیاس تصاویر 20 مگاپیکسلی به تصاویر 5 مگاپیکسلی با فرمت .JPEG به صورت پیشفرض یاد می کند.

نوکیا یک اپلیکیشن اختصاصی برای تمامی گوشی های همراه لومیا به اسم Nokia Camera ایجاد کرده است.

اینترفیس دوربین بسیار آشنا است، دارای تنظیماتی برای تعادل سفید، فوکوس، ISO، سرعت شاتر دوربین تا حداکثر 1 ثانیه و در معرض گذاری با نور. است با توسعه بخش منوی تنظیمات شما به حالت Pro وارد می شوید که امکان تنظیم چیزهایی نظیر ایزو، در معرض گذاری با نور، سرعت شاتر دوربین، تعادل سفید به همراه چیزهای دیگر از طریق یک اینترفیس جالب وجود دارد که در سمت راست قاب شما ظاهر می شود. تغییرات شما در زمان آنی اعمال می شوند و شما به راحتی می توانید پارامترهای دقیق تصویری که به دنبال آن هستید ایجاد کنید.

 

   

 

نمونه تصاویر 19 مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین این گوشی کیفیت بالایی دارند، در معرض گذاری با نور به شکل دقیقی صورت گرفته و دقت رنگی بالا است. اندکی نویز دیده می شود ولی معنای این حرف این است که تصاویر با کیفیتی بدون قربانی کردن جنبه ای از تصویر در اختیار شما گذاشته می شود. شارپ بودن لبه به لبه در تصاویر عالی است. تعادل سفید گاهی اوقات به ته رنگ های سبز و زرد می زند، ولی در اکثر اوقات دقیق و واضح می باشد.

حالت های مختلف عکاسی نیز دیده می شود که یکی ما تنها حالت های Bing Vision, Vine و توییتر را داشت ولی شما می توانید موارد متعدد رایگان و پولی دیگری را نیز دانلود کنید.

این گوشی یک حالت عکاسی ماکرو به اسم "نمای نزدیک" دارد که زمان عکاسی در طبیعت عکس های بسیار خوبی می گیرد.

شما می توانید از این گوشی برای گرفتن تصاویر خام با فرمت .DNG و کیفیت 19 مگاپیکسلی استفاده کنید.

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت فول اچ دی

دوربین ویدیوی گوشی نوکیا لومیا 930 قادر به گرفتن ویدیوهای 1080p با فریم ریت 30fps می باشد، بیت ریت آن ها 19Mbps و فریم ریت ثابت 30fps است. به صورت پیشفرض ویدیوها با دو کانال صوتی و کیفیت 256 Kbps و کدک AAC ضبط می شوند، ولی شما می توانید قابلیت ضبط با کیفیت Dolby Digital Plus 5.1 را نیز فعال کنید که باعث افزایش بیت ریت تا 384 Kbps به همراه 6 کانال صوتی و تحت کدک صوتی A3 می شود.

اینترفیس دوربین ویدیو بسیار مشابه با یکی دوربین ثابت است. تنها تنظیماتی در رابطه با تعادل سفید و فوکوس دستی دارد و همچنین به شما اجازه می دهد فیلتر باس صدا (off, 100 Hz یا 200 Hz) را انتخاب کنید. انتخاب 200 Hz (قوی) صدای بسیار بهتری در کنسرت ها یا باشگاه ها می گیرد.

در بحث گرفتن ویدیو دوربین این گوشی به خوبی تصاویر ثابت عمل نمی کند. سطح جزییات در ویدیوهای 1080p قابل مقایسه نیست و محدوده پویا نیز به همان خوبی نیست. جدا از این رنگ ها همچنان دقیق هستند و مشکلی در رابطه با کنتراست و تعادل سفید نیز وجود ندارد. مشکلاتی در رابطه با فوکوس خودکار ولی وجود داشت.

 

تصاویر گرفته شده با دوربین نوکیا لومیا 930 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

 

درانتها

بی خیال تفاوت اندک عددی این گوشی با لومیا 925 شوید چون لومیا 930 کاملا گام به جلوی جدیدی برای یک گوشی ویندوزی است. به خوبی در جیب جا می گیرد، زبان طراحی مشخص گوشی های نوکیا به همراه دوربین توانا و آخرین آپدیت ویندوز فون و همچنین نتایج عالی در تست های بنچمارک را دارد و شاید بهترین پیشنهاد نوکیا در بین گوشی های همراهش تا الان باشد. ولی آیا این ها کافی است؟

رقابت در دنیای گوشی های همراه بسیار شدید است. گوشی های اندرویدی رقیب از شرکت های سونی، سامسونگ، ال‎جی، Oppo و سایرین دارای پردازنده عالی اسنپ‎دراگون 801، قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه خارجی، صفحه نمایش بزرگتر، کیفیت ساخت پرمیموم و حتی صفحات نمایش QHD و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4k هستند. تمامی این دوستان اندرویدی این سوال را به وجود می آورند که آیا گوشی نوکیا قدرت کافی برای رقابت با آن ها را دارد؟

وجود سیستم عامل ویندوز 8.1 باعث شده است بخش نرم افزاری مجموعه ای از پیشرفت ها را در خود داشته باشد نظیر مرکز اکشن جدید برای نوتیفیکیشن ها، دستیار مجازی و بعضی از پیشرفت های جالب گرافیکی ولی این ها مواردی هستند که رقبای اندرویدی و iOS اندروید چندین نسل است که به کاملی در اختیار دارند.

با معرفی لومیا 1020 بسیاری از افراد گفتند که نوکیا عملکرد کافی برای بهتر ظاهر شدن از جمعیت اندرویدی ها و iOS با معرفی قوی ترین دوربین یک گوشی همراه تا به امروز، داشته است. لومیا 930 هم چیزهای زیادی برای عرضه دارد ولی این قابلیت ها چیزی نیست که به طور خاصی باعث متمایز سازی آن از قوم و خویش 41 مگاپیکسلی اش شود.

 

 

 

ویژگی های اصلی

صفحه نمایش 5 اینچی دارای فن آوری ClearBlack با رزولوشن فول اچ دی و محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 3
سیستم عامل ویندوز فون 8.1 به همراه آپدیت Nokia Cyan
دوربین 20 مگاپیکسلی PureView  با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و لنزهای Carl Zeiss
دوربین جلو ( سلفی ) 1.2 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 720p
فضای ذخیره سازی 32 گیگابایتی
مسیریابی با صدا به صورت دائم العمر رایگان در سراسر بخش های جهان به همراه Drive+
سرویس استریم سازی موزیک نوکیا
فضای ذخیره سازی رایگان OneDrive به میزان 15 گیگ
رادیو FM
باتری لیتیوم – یونی با ظرفیت 2420 میلی امپر ساعت
صفحه شارژ بی‎سیم DT-900 قرار داده شده در جعبه فروش
بدنه آلومینیومی

 

معایب اصلی

عدم وجود هدست در جعبه فروش
عدم پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
عدم قابلیت گرفتن ویدیوهای 2160P

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*