OnePlus 2

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن : 175 گرم - مجهز به حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع LTPS LCD - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.5 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: در دو نسخه 16 و 64 گیگابایت - حافظه رم: نسخه ی 16 گیگابایت: 3 گیگابایت رم و نسخه ی 64 گیگابایت: 4 گیگابایت رم
پردازنده: Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810 - Quad-core 1.56 GHz Cortex-A53 & Quad-core 1.82 GHz Cortex-A57
دوربین: 13 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5.1 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما

توضیحات

گوشی وان پلاس 1 یکی از متمایز‎ ترین دستگاه‎های آندرویدی سال 2014 بود. یک کمپانی جدید, وارد بازی دنیای اندروید با یک گوشی متوسط می‎شود، ولی معرفی یک گوشی با عملکرد بالا، هزینه‎ی کم نظیر OnePlus کاملا غیرقابل انتظار بود. حالا این کمپانی دنباله‎ای برای این دستگاه به بازار عرضه کرده است به اسم وان پلاس 2. آیا این گوشی هم موفقیت مشابه با نسل قبلی خود خواهد داشت؟ با بررسی این گوشی با ما همراه باشید.تاریخ عرضه‎ی این گوشی 11 آگوست برای مدل 64 گیگابایتی در آمریکا و بریتانیا بود، ولی مدل 16 گیگابایتی تا چند ماه بعدتر به بازار نیامد. قیمت این گوشی در آمریکا 389 دلار برای مدل 64 گیگی و مدل 16 گیگی (با سه گیگ رم) 239 دلار می‎باشد.همانند با گوشی OnePlus One این گوشی نیز از طریق "سیستم دعوت" موجود خواهد بود. شما توسط کسی که این گوشی را خریداری کرده است یا با شرکت در طرح تبلیغاتی OnePlus در انجمن آن و کانال‎های مختلف شبکه‎های اجتماعی دعوت نامه را دریافت می‎کنید.در 12 اکتبر، فروش وان پلاس برای همه بدون نیاز به دعوت نامه به مدت یک ساعت در 4 منطقه‎ی زمانی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا صورت گرفت. اولین بار بود که این گوشی به این صورت در اختیار افراد قرار گرفت.این امر به دنبال تاخیرات و مشکلات بوجود آمده در رابطه با سیستم دعوت این کمپانی زمان عرضه‎ی OnePlus 2 صورت گرفت.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2014
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 175 گرم
ابعاد : 151.8x74.9x9.9 میلی متر
جنس بدنه : آلیاژ آلومینیوم, آلیاژ منیزیم و پلی کربنات
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : در دو نسخه, 16 گیگابایت و 64 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : نسخه ی 16 گیگابایت: 3 گیگابایت رم نسخه ی 64 گیگابایت: 4 گیگابایت رم
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8994 Snapdragon 810
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core 1.56 GHz Cortex-A53 & Quad-core 1.82 GHz Cortex-A57
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 430

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع LTPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.5 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 401 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass 4

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600), 40(2300), 41(2500
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
نسخه بلوتوث : نسخه‌ی 4.1 همراه با A2DP
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : v2.0, Type-C 1.0 reversible connector

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 13 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 4128x3096 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه فیلم برداری HD 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR ضبط صدا بصورت استریو
فلاش :
نوع فلاش : Dual LED Flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لیزری مجهز به لرزشگیر دست اپتیکال (Optical Image Stabilization) تشخیص چهره قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v5.1 Lollipop
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : DivX/Xvid/MP4/H.265
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Po 3300 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشكی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی OnePlus 2

 

 

 

 

در ابتدا

گوشی وان پلاس 1 یکی از متمایز‎ ترین دستگاه‎های آندرویدی سال 2014 بود. یک کمپانی جدید, وارد بازی دنیای اندروید با یک گوشی متوسط می‎شود، ولی معرفی یک گوشی با عملکرد بالا، هزینه‎ی کم نظیر OnePlus کاملا غیرقابل انتظار بود. حالا این کمپانی دنباله‎ای برای این دستگاه به بازار عرضه کرده است به اسم وان پلاس 2. آیا این گوشی هم موفقیت مشابه با نسل قبلی خود خواهد داشت؟ با بررسی این گوشی با ما همراه باشید.

تاریخ عرضه‎ی این گوشی 11 آگوست برای مدل 64 گیگابایتی در آمریکا و بریتانیا بود، ولی مدل 16 گیگابایتی تا چند ماه بعدتر به بازار نیامد. قیمت این گوشی در آمریکا 389 دلار برای مدل 64 گیگی و مدل 16 گیگی (با سه گیگ رم) 239 دلار می‎باشد.همانند با گوشی OnePlus One این گوشی نیز از طریق "سیستم دعوت" موجود خواهد بود. شما توسط کسی که این گوشی را خریداری کرده است یا با شرکت در طرح تبلیغاتی OnePlus در انجمن آن و کانال‎های مختلف شبکه‎های اجتماعی دعوت نامه را دریافت می‎کنید.در 12 اکتبر، فروش وان پلاس برای همه بدون نیاز به دعوت نامه به مدت یک ساعت در 4 منطقه‎ی زمانی در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا صورت گرفت. اولین بار بود که این گوشی به این صورت در اختیار افراد قرار گرفت.این امر به دنبال تاخیرات و مشکلات بوجود آمده در رابطه با سیستم دعوت این کمپانی زمان عرضه‎ی OnePlus 2 صورت گرفت.

 

طراحی و  ساخت

طراحی گوشی وان پلاس 2 همان بار اولی که گوشی را می‎بینید شما را تحت تاثیر قرار می‎دهد. بهتر از آنچه که انتظار دارید به نظر می‎آید.

حقیقتی که در مورد گوشی‎هایی که به شدت OnePlus 2 در مورد آن تبلیغ شده است، به چشم نمی‎خورد.

در نگاه اول، شعار "هرگز رضایت نده" به نظر می‎رسد راه خود را به سوی یک زندگی پرمیموم ولی ارزان باز کرده است. ولی همیشه به چنین تاثیراتی نمی‎توان اعتماد کرد. ظاهر وان پلاس 2 بسیار شبیه به مدل‎های سابق این کمپانی است، با آنکه ممکن است بعضی‎ها استفاده‎ی مجدد از زبان طراحی استفاده شده در OnePlus را تحسین کنند، ولی آن دسته از افرادی که همیشه خواهان نوآوری هستند یقینا مایوس می‎شوند. شما یقینا باید متوجه‎ی شباهت‎های طراحی بین این گوشی و گوشی HTC One M8 و One M9 شوید.

کاور پشتی این گوشی اندکی ناهموار به نظر می‎رسد و ممکن است در ابتدا حس خوبی داشته باشید تا زمانی که بعدا متوجه می‎شوید کاور آن پلاستیکی است. نه اینکه کاور OnePlus One بگوییم بسیار عالی بود ولی باید گفت که حداقل حس پرمیوم بودن را برخلاف این یکی با خود به همراه داشت.ممکن است این قضیه برای خیلی از افراد مهم نباشد، ولی به نسبت مدل اول یقینا پیشرفتی به شمار نمی‎رود. پس چرا این ماده انتخاب شده است؟ چون قاب پشتی این گوشی را می‎توان برداشت. ولی گول نخورید، امکان برداشتن باتری وجود ندارد.دلیل اینکه قاب پلاستیکی باتری این گوشی از پلاستیک کم کیفیت ساخته شده است این است که بتوانید قاب‎های پشتی را تعویض کنید. در مدل OnePlus 1 سعی شده بود از قاب‎های StyleSwap استفاده شود ولی نتایج دوست داشتنی نبودند (در نهایت منجر به این شد که کمپانی تولید این قاب‎ها را لغو کند).

گوشی OnePlus 2 امکان تعویض قاب پشتی را آسان تر و با خطر کمتری ساخته است، ولی بهایی هم برای خود این کار دارد. هر قاب StyleSwap چیزی نزدیک به 49 دلار قیمت دارد. خوشبختانه با این قیمت چیزهای خوبی در اختیار شما قرار گرفت: الیاف کولار Kevlar، سه نوع قاب چوبی، بامبو، Black Apricot و Rosewood (نوی اقاقیای بلند).به ترتیب از کشور‎های چین، مراکش و آمریکای جنوبی تهیه شده‎اند و یقینا از گزینه‎ی اولیه‎ی کمپانی بهتر هستند. گرچه قاب‎های چوبی در مقایسه اندکی لیز به نظر می آیند. از طرف دیگر کمپانی OnePlus در رابطه با این گوشی پیشرفت‎هایی در رابطه با بخش طراحی انجام داده است.

 

هردوی دکمه‎های پاور و کم و زیاد کردن صدا اندکی برجسته تر شده‎اند و لمس آن‎ها آسان تر شده است و هردو در بخش سمت راست گوشی قرار گرفته‎اند.

 

 

در بخش چپ یک Alert Slider جدید به چشم می‎خورد که بعدا به آن می‎رسیم، و یک دکمه‎ی جدید home وجود دارد که به عنوان حس گر اثر انگشت عمل می‎کند.

زیر قاب پشتی محلی برای قراردادن دو سیم کارت به چشم می‎خورد و خبری از اسلات microSD نیست.

 

 

تمامی پورت‎ها در مکان‎هایی مشابه با مدل One قرار گرفته‎اند به جز یکسری تغییر: جک هدفون از جناحین به بالا انتقال یافته 

 

 

در بخش پایین محافظ‎های دوتایی اسپیکر بزرگتر و قابل توجه تر هستند (گرچه خبری از اسپیکرهای استریو اینجا نیست). گوشی OnePlus 2 از پورت USB نوع C برای شارژ بهره می‎برد. خود کابل ضخیم است و به خوبی در گوشی جا می‎خورد. متاسفانه شما چند وقتی باید شارژ این گوشی را با خود این طرف آن طرف ببرید، حداقل تا زمانی که USB Type-C متداول تر شود.

 

 

گوشی وان پلاس دو متاسفانه از قابلیت شارژ سریع برخوردار نیست- ( چه با کابل خودش چه هر کابل دیگری ) یا شارژ به صورت بیسیم. به این لیست عدم وجود NFC، microSD و یک باتری غیر قابل برداشتن هم اضافه کنید.

وجود این ویژگی‎ها بستگی به نظر هر شخص دارد ولی به نظر کمپانی باید یکسری چیزهایی را فدای پایین آوردن قیمت می‎کرده است.

با تمامی این حرف‎ها OnePlus 2 عالی به نظر می‎رسد.

بخش جلویی آن طراحی زیبایی دارد. قاب فلزی آن در گوشی‎های پرمیموم یک چیز الزامی به شمار می‎رود و در اکثر گوشی‎های جدید نظیر آیفون 6 و گلکسی اس 6 و One M9 دیده می‎شود.

بحثی نیست که این گوشی برای بعضی‎ها زیادی بزرگ است ولی افرادی که گوشی‎های 5.5 اینچی را استفاده کرده باشند حس خوبی با این یکی نیز خواهند داشت.

این گوشی دارای یک بخش پشتی انحنا دار، نظیر مدل‎های سابق این کمپانی است، و به خوبی در جیب یا دست شما جا می‎گیرد.

چیزی که کاملا جدید است وجود Alert Slider  در سمت چپ گوشی است که مشابه با سوییچ خاموش کردن آیفون می‎باشد و سه پروفایل صوتی برای آن تعیین شده است: بدون صدا، اولویت داده شده و تمامی صداها.

جایگاه پایینی به صورت پیشفرض تنظیمات "همه چیز را قبول کن" را دارد.

جایگاه وسط برای تنها نوتیفیکیشن‎های اولویت داده شده است که شما می‎توانید در بخش تنظیمات گوشی تعیین کنید و بالاترین جایگاه برای حالت "مزاحم نشوید" می‎باشد که تنها آلارم‎ها در اختیار شما قرار می‎گیرد.

نوتیفیکیشن‎ها روی صفحه‎ نمایش ظاهر خواهند شد، هشدارهای صوتی را دریافت نخواهید کرد.

عادت کردن به Alert Slider  کمی طول می‎کشد، بویژه اگر در حال استفاده از KitKat باشید و می‎توانید وضعیت silent را با دکمه‎های کم و زیاد کردن صدا فعال کنید (این گزینه در اندروید آب نبات چوبی حذف شده بود).

ولی زمانی که به استفاده از آن عادت کردید، کاملا به درد بخور است چون نیازی به روشن کردن گوشی برای تغییر تنظیمات صدایی گوشی نیست.

 

 

گوشی OnePlus 2 یک ویژگی جدید دیگر نیز دارد: یک دکمه‎ی فیزیکی home. خوب باید گفت که شبیه به چنین دکمه‎ای است و در خود حسگر اثر انگشت را دارد.این دکمه صدای کلیکی ندارد، چون واقعا یک دکمه‎ی فیزیکی نظیر آنچه که در یک دستگاه گلکسی به چشم می‎خورد نیست. زمان فشار دادن آن یک نوع فیدبک haptic را دریافت می‎کنید، ولی باید کمی بیشتر آن را فشار دهید. اگر فیدبک Haptic را برای کم کردن میزان استفاده از باتری غیرفعال کنید، شاید ندانید که فشار روی دکمه‎ی home ثبت شده است یا خیر.با آنکه OnePlus 2 دکمه‎های روی صفحه‎ی نمایش را حفظ کرده است، اگر برای باز کردن گوشی خود از دکمه‎ی home استفاده می‎کنید و از دکمه‎های روی صفحه‎ی نمایش برای مسیریابی، یقینا دایما بین موقعیت دکمه‎ها جابجا خواهید شد. چنین چیزی به سختی یک مشکل بزرگ است، ولی عادت کردن به آن کمی مشکل است.جنبه‎ی مثبت ماجرا، این است که داشتن دو دکمه‎ی خازنی بسیار مناسب است. به دو دلیل، ابتدا فیزیکی است: برخلاف مدل One، که دارای آیکون‎های نور پشتی برای دکمه‎های Recent Apps، Home و Back بود، این گوشی به سادگی از خطوط افقی دارای نور پشتی استفاده می‎کند.

دلیل دوم قابلیت سفارشی شدن آن‎ها است. شما می‎توانید به سادگی در بخش تنظیمات بین موقعیت دکمه‎ی Back و Recent Apps سوییچ کنید و همچنین گزینه‎هایی برای فشار طولانی را دوبار ضربه زدن آهسته در اختیار شما قرار می‎گیرد.

نبود هویت بصری برای عملکرد یک دکمه ممکن است در ابتدا عجیب باشد ولی خیلی زود عملکرد یک دکمه را به یاد خواهید داشت و همیشه گزینه‎ی روی صفحه‎ی نمایش را در اختیار خواهید داشت. البته شما می‎توانید برای دکمه‎های خازنی نور پشتی را غیر فعال نیز کنید.

 



 

صفحه نمایش

گوشی OnePlus 2 دارای یک صفحه‎ی نمایش ال سی دی 5.5 اینچی فول اچ دی (1920x1080 پیکسل) پشت محافظ صفحه‎ی نمایش Gorilla Glass 4 می‎باشد. صفحه‎ی نمایش خوب است، ولی فوق العاده استثنائی نیست. با آنکه OnePlus روشنی این صفحه‎ی نمایش را در 600 nits قرار داده است ولی در عمل آنقدر روشن به نظر نمی‎آید. ولی آنقدرها هم بد نیست، این همه روشنایی باتری را زود تمام می‎کند.علاوه بر اینکه صفحه‎ی نمایش فوق العاده روشن به نظر نمی‎آید، همچنین اندکی هموار و فاقد طراوات و شادابی به نظر می‎آید. رنگ‎ها کاملا خاموش و گرفته، مشابه با LG G3، هستند. OnePlus 2 در مقایسه با گلکسی اس 6 اندکی از نظر رنگی، رنگ رفته به نظر می‎آید.

در واقع این میزان علاقه‎ی شما به سطح اشباع بودن رنگ و روشنی صفحه‎ی نمایش دارد که صفحه‎ی نمایش این گوشی را دوست داشته باشید یا نه، ولی باید ذکر کنیم مشاهده از زوایای گوناگون نیز وضعیت خوبی ندارد. این صفحه‎ی نمایش برای گوشی با این محدوده‎ی قیمتی واقعا عالی است ولی چیزی نیست که شاهد دیدن آن در گوشی‎های پرچم دار گران قیمت تر باشید. اینکه با فول اچ دی بودن آن نیز کنار آیید بستگی به علاقه‎ی شما و احساسی دارد که در رابطه با صفحات نمایش QHD دارید. ممکن است فول اچ دی بودن برای افرادی که خواهان اعداد بزرگتر در همه چیز هستند اندکی تاریخ گذشته باشد.

ولی این صفحه‎ نمایش آنقدرها هم بد نیست. به یاد داشته باشید که هنوز اپلیکیشن‎های نسبتا اندکی وجود دارد که از رزولوشن QHD استفاده کنند. اگر آیکون‎ها، اپلیکیشن‎ها و فیلم‎های شما هنوز برای فول اچ دی کالیبره شده‎اند، داشتن QHD دلیل زیادی با خود به همراه ندارد. استفاده از تکنولوژی QHD باعث بالا رفتن قیمت این گوشی نیز می‎شد.

این گوشی حالا در بخش تنظیمات صفحه‎ی نمایش خود دارای یک لغزنده برای تغییر "تعادل رنگی" است. با استفاده از آن شما می‎توانید دمای رنگ صفحه‎ی نمایش را رنگ‎های آبی سردتر به رنگ‎های قرمز گرم تغییر دهید. چنین چیزی یک ویژگی ضروری نیست ولی برای انتخاب رنگ‎های مورد علاقه‎ی شما خوب است.

 

ویژگی‎های خاص

حسگر اثر انگشت در گوشی وان پلاس 2 اجازه‎ی ذخیره سازی تا 5 اثر انگشت را نظیر اکثر گوشی‎های اندرویدی مجهز به این سنسور می‎دهد. فرآیند ثبت اثر انگشت بسیار ساده و کاملا سریع است.

پردازشگر OnePlus 2 بسیار قابل اعتماد است و در طراز با S6، نوت 4 و Huawei Ascend Mate 4 قرار می‎گیرد، گرچه اندکی عجیب است که درصد اثر انگشت ثبت شده حتی زمانی که شما دقیقا همان بخش از انگشت خود را روی اسکنر قرار می‎دهید، افزایش می‎یابد.

شما همچنین زمانی که صفحه‎ی نمایش خاموش است، برخلاف آیفون 6 یا گلکسی اس 6، می‎توانید گوشی خود را باز کنید. در این دستگاه‎ها شما باید ابتدا صفحه‎ی نمایش را روشن کنید.

اینجا ما باید به یک ویژگی خاص که در این گوشی دیده نمی‎شود هم اشاره کنیم یعنی: NFC.

اگر شما به استفاده از NFC برای ارتباط با دستگاه‎های بلوتوثی نظیر گوشی و اسپیکر‎ها و هدفون‎های خود عادت کرده‎اید، یا با استفاده از ویژگی‎ Tap & Go خود آندروید دستگاه جدیدی را اضافه کرده‎اید، نبود NFC در این گوشی مشکل زا و روی اعصاب خواهد بود.اگر از طرفداران استفاده از NFC ولی نیستید، نبود این ویژگی زیاد شما را اذیت نمی‎کند. سوالی که باید کرد ولی این است که چرا کمپانی "هرگز رضایت نده" باید ویژگی سخت افزاری به استانداردی NFC را بی‎ خیال شود؟مخصوصا اینکه قرار است Android Pay به زودی عرضه شود. بدون NFC شما قادر به استفاده از OnePlus 2 برای انجام پرداخت‎ها با استفاده از گوشی خود نخواهید بود.

 

بخش نرم افزاری 

گوشی هوشمند وان پلاس 2 دارای یک سیستم عامل کاملا جدید به اسم Oxygen OS نسخه‎ی 2.0 است، که در هنگام عرضه‎ی این گوشی در کنار آن معرفی شد.برای آن دسته از افرادی که به فلش کردن رام‎های کاستوم و ریکاوری عادت کرده‎اند، OnePlus 2 دارای یک وضعیت ریکاوری بسیار ساده و تمیز است. چنین چیزی تنها برای افرادی مهم است که خواهان تغییر OnePlus 2 هستند، ولی به هرحال ویژگی است که داشتن آن جالب می‎باشد.

این یکی از آن ویژگی‎هایی است که باعث می‎شود اینطور حس شود که سعی بر این بوده که انجام تغییرات در این گوشی تا جایی که می‎شود آسان باشد.

بحث تغییر که شد باید گفت سیستم عامل Oxygen اندکی نسخه‎ی تغییر یافته‎ی آندروید است. ظاهر بسیار با آنچه که در یک دستگاه نکسوس یا موتورولا پیدا می‎کنید مشابه است به استثنای اینکه OnePlus یک سری ویژگی به آن اضافه کرده است.

از جمله‎ آن‎ها می‎شود به انتخاب تم، از جمله یک تم تاریک برای تمامی بخش‎های سیستم، یک ویژگی جدید نرم افزاری به اسم Shelf و یک Audio Tuner برای تغییر تنظیمات صدایی تان، اشاره کرد.

امکان سفارشی سازی شاخص نوتیفیکیشن LED، بخش‎های دکمه‎ها برای مدیریت گزینه‎های مربوط به دکمه‎های خازنی و روی صفحه، انتصاب حالت‎های مختلف دست برای دسترسی سریع به اپلیکیشن‎ها و قابلیت‎های مختلف وجود دارد.

Shelf نظیر یک Google Now تازه به دنیا آمده است. فعلا بسیار ابتدایی است، با در اختیار داشتن جایی برای اطلاعات هواشناسی، لیست تماس مورد علاقه‎ی شما و اپلیکیشن‎هایی که بیشتر از همه استفاده شده‎اند به همراه گزینه‎های معدودی برای ویجت‎ها.کمپانی OnePlus بسیار خوشحال است که بپذیرد که Shelf یک قابلیت بتای در حال توسعه است، ولی دوست داشته است که صاحبین OnePlus 2 در اختیار آن‎ها اطلاعاتی در رابطه با کاربردی و مفید بودن آن قرار دهند. بنابراین با آنکه میزان عملکرد آن در حال حاضر محدود است، ولی یقینا دارای پتانسیل خاصی است و استفاده از آن حالت انتخابی دارد.

 

 

گوشی OnePlus 2 دارای یک بخش ساده برای سفارشی سازی گوشی است. وجود تمی تاریک و گزینه‎هایی برای انتخاب یک رنگ پایه برای منوی تنظیمات و تنظیمات سریع به چشم می‎خورد.

شما با استفاده از اشارات دست مختلف می‎توانید به عنوان مثال با دوبار ضربه زدن صفحه‎ی نمایش را روشن کنید، یا روی صفحه‎ی تاریک برای دسترسی سریع به دوربین، چراغ قوه یا کنترل موسیقی در حال پخش، اشکالی مختلف بکشید.به روزرسانی به نسخه‎ی مهم بعدی آندروید برای OnePlus 2 تضمین شده است. البته سه تا از ویژگی‎های مهم آندروید 6.0 به نظر می‎رسد dark mode، یک پردازش گر اثر انگشت و مجوز‎های دانه‎ای اپلیکیشنی (granular app permissions) باشد، که تمامی این موارد در این گوشی دیده می‎شوند.

 

پردازنده و سخت افزار

این گوشی دارای پردازنده‎ی Qualcomm Snapdragon 810 با 4 گیگ رم LPDDR4 است. 4 گیگ رم برای هر گوشی هوشمند همراهی زیاد است، ولی پشت Snapdragon 810 پردازنده‎ای است که داستان‎های زیادی در رابطه با گرم کردن بیش از حد آن امسال شنیده‎اید. OnePlus 2 دارای 4 هسته‎ با قدرت 1.5 گیگاهرتز و 4 هسته با 1.8 GHz است. این گوشی در تست‎هایی که داشته است هیچوقت بیش از حد داغ نشده است. در طول تست‎های بنچمارک و یا بازی کردن با بازی‎های رزولوشن بالایی نظیر آسفالت 8 گوشی گرم شد، همانند با هر گوشی دیگر، ولی هرگز بسیار داغ نشد.در رابطه با این گوشی مسائل جدی مرتبط با گرم شدن نظیر مشکلات بروز یافته در Xperia Z3+ پیدا نشد ولی در کارهای سنگین اندکی قدرت عملکردی این گوشی کاهش داشت.

به عنوان مثال بعد از پخش یک ویدیوی 1080p و سپس بازی کردن به مدت 10 دقیقه تست‎های بنچمارک این گوشی 30% افت داشت.این گوشی اندکی در لبه‎‏های بالایی فلزی و روی قسمت پشتی بین دوربین و دکمه‎های حجم صدا گرم شده ولی میزان آن کم می‎شود.

گوشی وان پلاس 2 گوشی بسیار سریعی به نظر نمی‎آید. با در نظر گیری که این گوشی عملا یک Nexus با مشخصات بسیار بالا است که نسخه‎ی تغییر یافته‎ای از آندروید را روی خود دارد، اینترفیس این گوشی به آن میزان که باید سریع نیست. برای داشتن سرعت بیشتر شاید باید انیمیشن‎ها را در بخش تنظیمات غیرفعال کنید ولی چنین چیزی نباید در گوشی جدید با این مشخصات ضروری باشد.

Oxygen OS بابت چیزی است که کاملا خوب به نظر می‎آید, یعنی یک نسخه‎ی اولیه از یک رام (ROM) جدید. مشکل خاصی در رابطه با جابجا شدن بین اپلیکیشن‎ها و انجام چند کار مختلف نبود، پاسخ کلی حالت پایداری داشت، ولی به پایداری یا سریعی خود آندروید نیست. OnePlus ویژگی‎های بسیار خوبی به آندروید اضافه کرده است و اوضاع به مرور زمان پیشرفت خواهد داشت. فقط خیلی زود زیادی انتظار نداشته باشید.

 

کیفیت صدا

گوشی وان پلاس دو دارای دو اسپیکر در بخش پایینی گوش است، ولی تنها اسپیکری که در سمت راست است تولید صدا می‎کند. خوشبختانه، اسپیکری است که احتمال پوشاندن آن با دست هنگام بازی خیلی کم است، ولی اگر این کار را انجام دهید این گوشی عملا سایلنت می‎شود.ولی به هرحال کیفیت صدایی این گوشی واقعا چشم گیر است. حجم صدا واقعا بالا است، گرچه گفتن تفاوت بین زمانی که حجم صدا بالا و متوسط است سخت است، و شفافیت بالای حد متوسط قرار دارد. این کیفیت برای گوشی با این قیمت اصلا بد نیست. گوشی OnePlus 2 همچنین دارای ابزاری به اسم Audio Tuner است. شما می‎توانید طبق انتظارات خود تنظیمات پیش فرض آن را تغییر دهید.

 

دوربین 

گوشی OnePlus 2 دارای یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با زاویه‎ی بازشدگی دیافراگم f/2.0، پایدار سازی انتخابی تصویر، دو فلش LED و فوکوس خودکار است. محدودیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K به میزان 10 دقیقه است، به همراه داشتن گزینه‎هایی برای کیفیت‎های فول اچ دی(1,080p) و اچ دی (720p).

اپلیکیشن دوربین این گوشی بسیار شبیه به Google Camera با داشتن بخش‎های اضافی تر است. روش‎های مختلف سنتی تصویر برداری پیش روی شما است از جمله اسلوموشن با 120 fps با کیفیت اچ دی، تایم لپس و پانوراما.

خود دوربین دارای سه گزینه برای نحوه‎ی عکس برداری‎ است. اولین آن‎هاBeauty است که چین و چروک‎ها و نقص‎ها را از بین می‎برد و تصویر شما را بدون اضافه کاری زیباتر می‎کند.

مورد بعدی عکاسی با حالت HDR است که تصاویر گرفته یا دارای کنتراست بالا را بهبود می‎بخشد. ولی حتی بدون این حالت، OnePlus 2 تمایلی به خراب کردن اوضاع یا ایجاد تصاویر فوق العاده سایه دار ندارد. عکاسی با این حالت بسیار سریع است و اشباع بودن رنگ را به تصاویر اضافه می‎کند و احتمال این وجود دارد که خواسته باشید آن را روشن نگه دارید مگر در حال فیلم برداری از چیزهای در حال حرکت باشید.

 

 

 

حالت بعدی Clear Image است که یکسری تصاویر فردی را با همدیگر ترکیب می‎کند تا شفافیت بیشتری به دست آید.

افکتی که به دست می‎آید واقعا خوب است ولی گرفتن این نوع تصویر طولانی تر است و فایلی که به دست می‎آید به نسبت تصاویر معمولی بزرگتر است و شما نیاز به فضای ذخیره سازی به اندازه‎ی کافی دارید. برای تصاویر پر جزییات این قابلیت خوب است.همچنین راه‎های بسیاری برای دسترسی به دوربین این گوشی وجود دارد. زمان خاموش بودن صفحه‎ی نمایش با استفاده از اشارات دست می‎توانید اپلیکیشن دوربین را بدون نیاز به باز کردن گوشی، اجرا کنید. می‎توانید از قفل صفحه‎ی نمایش یا با انتصاب یک دکمه برای آن (اگر گوشی خود را در ابتدا قفل کرده باشید) به دوربین این گوشی دسترسی داشته باشید.

قابلیت فوکوس خودکار اندکی مشکل زا بود. به نظر می‎رسید در فایل‎های ویدیویی پرش زیادی دارد و در تصاویر اندکی گیج می‎زند.

سیستم عامل این گوشی همچنین به روز رسانی در قالب OxygenOS 2.1.0 دریافت کرده است و در این به روز رسانی پشتیبانی از تصاویر RAW برای اپلیکیشن‎های شخص ثالث و یک حالت دستی برای دوربین برای داشتن کنترل بیشتر بر روی تنظیمات عکاسی اضافه شده است که همه جزو ویژگی‎های دوست داشتنی هستند که به اینترفیس دوربین ملحق شده‎‎اند.

 

 

متاسفانه به قابلیت فوکوس خودکاری که اشاره شد به هیچ وجه رسیدگی نشده است، تغییری در نحوه‎ی عملکرد آن حتی با این به روز رسانی مشاهده نمی‎شود. با تمامی این حرف‎ها، دوربین این گوشی به طور کلی قدرتمند و بخش نرم افزاری به خوبی عالی است. انتظار استانداردهای گلکسی اس 6 و LG G4 را نداشته باشید ولی مایوس نیز نخواهید شد.

 

باتری 

باتری گوشی وان پلاس 2 از نوع 3,300 میلی آمپر ساعت است که برای یک گوشی 5.5 اینچی فول اچ دی واقعا خوب است. تعدادی از گوشی‎های گران قیمت دیگر با صفحات نمایش QHD دارای باتری‎های کوچکتری هستند.

تنها مشکل این است که آن گوشی‎ها بخش‎هایی برای بهینه سازی دوربین و تنظیمات آن دارند که در این گوشی دیده نمی‎شود.تنها بخش پیشرفته‎ای که برای این منظور وجود دارد حالت Batter Saver خود آندروید است. چنین چیزی برای یک استفاده‎ی یک روز کامل از گوشی کافی است، حتی اگر صفحه‎ی نمایش حداکثر روشنایی خود را داشته باشد، ولی انتظار معجزه نداشته باشید.

اگر قصد تماشای فیلم‎های ویدیویی و بازی کردن را زیاد دارید، خیلی زود باتری این گوشی تمام می‎شود. ولی در رابطه با هر گوشی باید گفت اینچنین است. متاسفانه، همانطور که اشاره شد این گوشی از قابلیت شارژ بیسیم یا شارژ سریع پشتیبانی نمی‎کند باتری آن را نیز نمی‎توان برداشت. اگر در به روزرسانی آتی سیستم عامل این گوشی مدیریت باتری بهتر شود، اوضاع بسیار خوب تر خواهد بود. فعلا در حد قابل قبول بودن قرار دارد. ولی با در نظر گیری قیمت این گوشی، باید گفت باتری و دوربینی خوب دارد.

 

در انتها

گوشی OnePlus 2 فوق العاده است، ولی از دو چیز رنج می‎برد, محدودیت‎های لازمی که باید با توجه به قیمت آن اعمال می‎شده است و منفی بودن جنبه‎ی تبلیغات دایم کمپانی One Plus.

اگر این کمپانی دایم در رابطه با پرچم دار بودن این گوشی در سال 2016 و "هرگز رضایت نده" تبلیغ نکرده بود، مشکلات اندک و موارد فراموش شده در رابطه با این گوشی کاملا قابل پذیرش بود. ولی زمانی که شما انتظارات همه را بالا می‎برید، تنها در پایان خودتان مقصر خواهید بود.

گوشی وان پلاس 2 فاقد یکسری از امکانات مهم است، و بعضی از ویژگی‎های فعلی آن، از جمله خود OS، در مراحل اولیه قرار دارند و نیاز به کامل شدن در آن‎ها دیده می‎شود.

ولی این گوش به نسبت OnePlus One پیشرفت داشته است و خیلی سخت می‎توان آن را گران قیمت به شمار آورد. با توجه به قیمتی که دارد عالی است و باید بپذیرید که گاهی اوقات باید "رضایت دهید". اگر بخواهید غیر این فکر کنید، یا خودتان را گول می‎زنید یا به تبلیغات زیاد توجه می‎کنید.

 

ویژگی های کلیدی

کیفیت ساخت محکم و طراحی عالی
قیمت پایین
سنسور اثر انگشت قابل اطمینان
صفحه‎ی نمایش و عملکرد خوب

 

معایب

عدم وجود بخش تنظیمات و بهینه سازی برای باتری
سیستم عامل و ویژگی‎های غیر کامل

 

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1394-11-04
    سلام
    گوشی واقعا خوبیه , من چند ماهی میشه که دارمش و از هر جهت که فکر کنید عالی هستش
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*