OnePlus X

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن : 138 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع AMOLED - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: 16 گیگابایت - حافظه رم: 3 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm Snapdragon 801 - Quad-core 2.3 GHz
دوربین: 13 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 8.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5.1.1 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

گوشی وان پلاس X یک گوشی پرچم دار دیگر بر خلاف OnePlus 2 نیست. در عوض کمپانی OnePlus تصمیم گرفته است اندکی از دنیای گوشی‎های هوشمند همراه در رده‎ی بالای بازار فاصله گرفته و یک گوشی متوسط بی نظیر هم از نظر عملکرد و هم ظاهر در اختیار ما قرار دهد.
نمای خارجی این گوشی تا جای ممکن عالی است، یک قالب فلزی به همراه یک پنل شیشه‎ای دو لایه که اسم آن Onyx Black است در این گوشی به چشم می‎خورد.
صفحه‎ی نمایش آن 5 اینچی و از نوع AMOLED با کیفیت 1080p است و خود گوشی از تراشه‎ی Snapdragon 801 به همراه 3 گیگ رم بهره می‎برد. ممکن این تراشه اندکی قدیمی باشد، ولی هنوز هم برای این گوشی‎های با این محدوده‎ی قیمتی مناسب است و به خوبی از هسته‎های خود استفاده می‎کند. بخش دوربین شامل یک سنسور اصلی 13 مگاپیکسلی به همراه تشخیص حالت AF و یک دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی است.
تنها شکایتی که از تراشه‎ی Snapdragon 801 می‎تواند عدم پشتیبانی از پردازنده‎ی 64 بیتی است. در بخش پشتیبانی از شبکه‎ها هم عدم پشتیبانی از شبکه‎های وای فای 5 GHz به چشم می‎خورد و همچنین قابلیت سخت افزاری NFC و پشتیبانی از شارژ سریع را نداریم. هیچکدام از این‎ها چیز جدی نیست ولی باید آن‎ها را در نظر داشت.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2015
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 138 گرم
ابعاد : 140x69x6.9 میلی متر
جنس بدنه : شیشه, فلز و سرامیک

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 3 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت استفاده شیار دوم برای سیم‌کارت یا کارت حافظه

پردازنده

چیپست : Qualcomm Snapdragon 801
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core CPU
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.3 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 330

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع AMOLED
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 441 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass 3

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600), 40(2300
توضیحات 4G : LTE
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 b/g/n, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, Beidou
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB نسخه‌ی 2.0

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 13 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 4128x3096 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم برداری HD 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) تشخیص چهره قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 8.0 مگاپیکسل

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v5.1.1 Lollipop
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : DivX/Xvid/MP4/H.265
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Po 2525 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشكی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی OnePlus X

 

در ابتدا

گوشی وان پلاس X یک گوشی پرچم دار دیگر بر خلاف OnePlus 2 نیست. در عوض کمپانی OnePlus تصمیم گرفته است اندکی از دنیای گوشی‎های هوشمند همراه در رده‎ی بالای بازار فاصله گرفته و یک گوشی متوسط بی نظیر هم از نظر عملکرد و هم ظاهر در اختیار ما قرار دهد.

نمای خارجی این گوشی تا جای ممکن عالی است، یک قالب فلزی به همراه یک پنل شیشه‎ای دو لایه که اسم آن Onyx Black است در این گوشی به چشم می‎خورد.

صفحه‎ی نمایش آن 5 اینچی و از نوع AMOLED با کیفیت 1080p است و خود گوشی از تراشه‎ی Snapdragon 801 به همراه 3 گیگ رم بهره می‎برد. ممکن این تراشه اندکی قدیمی باشد، ولی هنوز هم برای این گوشی‎های با این محدوده‎ی قیمتی مناسب است و به خوبی از هسته‎های خود استفاده می‎کند. بخش دوربین شامل یک سنسور اصلی 13 مگاپیکسلی به همراه تشخیص حالت AF و یک دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی است.

تنها شکایتی که از تراشه‎ی Snapdragon 801 می‎تواند عدم پشتیبانی از پردازنده‎ی 64 بیتی است.

در بخش پشتیبانی از شبکه‎ها هم عدم پشتیبانی از شبکه‎های وای فای 5 GHz به چشم می‎خورد و همچنین قابلیت سخت افزاری NFC و پشتیبانی از شارژ سریع را نداریم. هیچکدام از این‎ها چیز جدی نیست ولی باید آن‎ها را در نظر داشت.

 

محتویات جعبه‎ فروش وان پلاس ایکس

این گوشی در یک جعبه‎ی کاغذی فشرده قرار گرفته است که دارای یک کابل microUSB و یک توپی شارژر 2A است. اگر دقت کنید یک ضربه غیر لاستیکی هم درون جعبه روی پایه‎های کاغذی دیده می‎شود که دارای ابزار بیرون آوردن بخش سیم کارت است.

 

       

 

 

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی وان پلاس x از صفحه‎ی نمایش 5 اینچی به همراه مواد پرمیوم و عالی ساخته شد هاست. ابعاد آن 140x69x6.9 میلی متر است که حدود 6 میلی متر کوتاه تر، 2 میلی متر باریکتر و به اندازه‎ی یک تار مو نازک تر از One A8 است. این گوشی همچنین با در اختیار داشتن وزنی برابر با 138 گرم سبک است.

وان پلاس ایکس یک گام به عقب در رابطه با تمرکز محض این کمپانی بر ویژگی‎ها به شمار می‎رود و این توجه به سمت طراحی معطوف شده است. و شما دقیقا شاهد تلاشی که این کمپانی در طراحی این گوشی داشته است، هستید.

 

       

 

هم مدل دارای قاب پشتی سرامیکی و هم شیشه‎ای دارای یک قالب فلزی آنودایزی شده هستند که 17 شیار برش خورده‎ی کوچک در امتداد لبه‎ها دیده می‎شود. این برش‎ها کوچک هستند و باعث می‎شود یک حالت مضرس به گوشی داده شود و در دست گرفتن آن بسیار عالی باشد. بخش جلویی این گوشی با محافظ صفحه‎ی نمایش 2.5 اینچی نوع Gorilla Glass 3 پوشیده شده است و باعث شده ظاهر این گوشی نازک تر به نظر اید.

مدل معمولی black onyx از شیشه و لبه‎های خمیده تشکیل شده است. نوع سرامیکی نیز تقریبا مشابه است ولی لبه‎ها خمیده نیستند بلکه به صورت نامتقارن برش خورده‎اند.

این کمپانی می‎گوید 10000 عدد به صورت محدود از مدل سرامیکی ساخته شده است و قالب گیری آن‎ها از عنصر زیرکونیا بوده است و 25 روز ساخت آن طول می‎کشد.

این مدل دارای لبه‎های زاویه‎ دار برجسته تری همانطور که اشاره کردیم است.

با آنکه فرآیند پشت ساخت این گوشی واقعا جالب است و ماده‎ی مذکور به مراتب از شیشه محکم تر است ولی در حقیقت تشخیص این دو مدل واقعا سخت است بویژه در شرایطی که نور اندک است.

در دست گرفتن این گوشی تجربه‎ی شیرینی بود و به لطف قالب فلزی به خوبی در دست جا می‎گیرد. این گوشی بسیار جمع و جور، سبک وزن است و لبه‎های صفحه‎ی نمایش به شکل شگفت آوری نازک است.

 

گوشی OnePlus X در دست لیز می‎خورد ولی قالب فلزی باعث می‎شود در دست گیری آن خوب باشد و به خوبی در دست جا گیرد، به خوبی می‎توان با یک دست با این گوشی کار کرد.

 

کلید‎های کنترل

بخش جلوی دستگاه صفحه‎ی نمایش 5 اینچی را در مرکز دارد. بالای آن بلندگو، دوربین جلو، سنسورها، و یک LED کوچک مخصوص نوتیفیکیشن‎ها در سمت راست بالا قرار دارد.

 

   

 

زیر صفحه‎ نمایش سه دکمه‎ای که عملا دیده نمی‎شوند یعنی Home، Back و Overview قرار دارند. این کلیدها نور پشتی ندارند و علامت‎هایی که به آن‎ها اختصاص داده شده است را تنها در نور روشن می‎بینید.

دو دکمه‎ی Back و Overview با خطوط ساده علامت گذاری شده‎اند و شما عملکرد آن‎ها را از بخش تنظیمات می‎توانید جابجا کنید.

حتی می‎توانید با دوبار ضربه زدن یا ضربه زدن و نگه داشتن بر روی هرکدام از سه کلید اعمال خاصی را به آن‎ها اختصاص دهید.

در سمت راست گوشی شاهد دکمه‎های کنترل حجم صدا و پاور هستیم. در همان اطراف بخش مربوط به وارد کردن سیم کارت است که یا می‎توان دو سیم کارت با قطع نانو استفاده کرد یا یک سیم کارت با قطع نانو و اسلات دیگر برای microSD باشد.

 

           

 

شاهد وجود Alert Slider  در سمت چپ گوشی مشابه با وان پلاس 2 هستیم که سه پروفایل صوتی برای آن تعیین شده است: بدون صدا، نوتیفیکیشن‎های اولویت داده شده و تمامی صداها.

در بالا جک هدفون را داریم و در پایین پورت microUSB، میکروفون و یک بلندگو.

 

           

لنزهای دوربین 13 مگاپیکسلی و فلش LED تک رنگ در پشت قرار گرفته‎اند و هم رنگ با شیشه هستند و باعث شده است یک ظاهر هموار و یکنواخت به وجود آید.

 

   

 صفحه‎ نمایش

گوشی OnePlus X دارای یک صفحه‎ی نمایش 5 اینچی از نوع AMOLED است که برای چنین گوشی متوسط قیمتی عالی است. این پنل نمایش دارای یک رزولوشن با کیفیت بالای 1080p با تراکم پیکسلی 441ppi است. با آنکه اعداد آنقدر جابجا کننده‎ی رکوردها نیستند ولی پیکسل‎ها و ماتریکس Diamond PenTile غیر قابل تشخیص با چشم غیر مسلح هستند.

به لطف تکنولوژی AMOLED رنگ‎های مشکی عمق خوبی دارند و شفافیت رنگ‎ها به خوبی حفظ شده است.

در رابطه با بحث حداکثر میزان روشنایی این گوشی به حداکثری دیگر گوشی‎های دارای پنل‎های AMOLED روشن نیست.

حداقل روشنایی در این گوشی 3.3nits است که باعث می‎شود در محیط‎های تاریک چشم شما آزار نبیند.

امکان مشاهده‎ی صفحه‎ی نمایش و اتفاقات روی آن از زوایایی مختلف عالی است و این گوشی شما را مایوس نمی‎کند به طوری که در بازترین یا بسته ترین زوایا هم کنتراست و رنگ‎ها حفظ می‎شوند و باید گفت یکی از کمترین پنل‎های منعکس کننده‎ای است که تا بحال دیده‎ایم.

 

 

 باتری وان پلاس ایکس

وان پلاس X دارای یک باتری غیر قابل تعویض 2525 میلی آمپر ساعت است که بالاتر از حد متوسط یک گوشی هوشمند همراه 5 اینچی با کیفیت 1080p است. با اینحال در تست‎های گرفته شده از این گوشی باتری آن معجزه نکرد و ترکیب یک باتری نسبتا خوب و تراشه‎ قدیمی نتایج درخشانی به دست نمی‎دهد.

زمان مکالمه تنها 16 ساعت بود که باید بگوییم باز هم خوب است ولی تنها 7 ساعت پخش ویدیو و حتی کمتر از آن گردش در اینترنت چیزی نیست که بابت آن خوشحال باشیم. مدت زمانی که باتری این گوشی توانست در حالت انتظار دوام بیاورد 54 ساعت بود.

 

قابلیت برقراری اتصال و پشتیبانی از شبکه‎ها

به لطف مودم آنبورد تراشه‎ی Snapdragon 801، این گوشی از باند‎های زیادی از شبکه‎‎ی LTE پشتیبانی می‎کند که شامل LTE Cat. 4 نیز می‎شود (حداکثر سرعت دانلود 150Mbps و آپلود 50Mbps).

همچنین قابلیت اتصال GSM 4 باند و 4 یا 5 باند 3G با پشتیبانی از HSPA را دارد.

سایر قابلیت‎های اتصال بیسیم شامل باند دوتایی Wi-Fi b/g/n و وای فای دایرکت می‎شود. خبری از پشتیبانی از باند دوتایی وای فای متاسفانه ولی نیست.

از بلوتوث 4.0 و سرویس‎های GPS و GLONASS نیز پشتیبانی می‎شود و البته شاهد رادیو FM نیز هستیم. از طریق پروتکل Miracast نیز می‎توان صفحه‎ی نمایش را منعکس کرد ولی NFC دیده نمی‎شود.

یک پورت micro-USB 2.0 با پشتیبانی از MHL در انتهای گوشی قرار گرفته و به شما اجازه می‎دهد ویدیو‎های خود را روی تلویزیون‎هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‎کنند استریم کنید.

امکان اتصال فضای ذخیره سازی اکسترنال نیز وجود دارد. یک جک استاندارد هدفون 3.5 میلی متری نیز به شما اجازه می‎دهد هدفون مورد انتخاب خود را متصل کنید.

 

Oxygen OS 2.0 در راس آندروید 5.1.1 به عنوان رابط کاربری قرار گرفته است

گوشی وان پلاس 1 دارای سیستم عامل سیانوژن مد بود, ولی آن‎ها تحت شرایط بازار تصمیم گرفتند از یک لانچر اندرویدی خاص خودشان استفاده کرده و به کل سیانوژن را فراموش کنند.

اینطوری بود که سیستم عامل اکسیژن متولد شد و اولین نسخه‎ی 2.0 آن را در OnePlus 2 شاهد بودیم.

لانچر اکسیژن هدف دارد که یکسری از تجربیات مربوط به آندروید وانیلی را افزایش داده و به همراه آن یک سری ترفندهای نرم افزاری هم داشته باشد.

امکان پیکربندی کلیدهای خازنی فراهم شده است به همراه یکسری حالات دست جالب و سفارشی سازی پیشرفته‎ی رابط کاربری.

اکثر اینترفیس اندروید حفظ شده است به طوری که طراحی متریال و ساختار آیکون‎ها چیزی است که در آندروید آب نبات چوبی شاهد آن برای اولین بار بودیم. شاید کاربران خوشحال شوند زمانی که بشنوند کمپانی OnePlus در بحث مربوط به صفحات Home و بخش‎های بصری منو تقریبا تغییری اعمال نکرده است.

زمانی که صفحه‎ی نمایش این گوشی خاموش است کاربران از 4 اشاره‎ی دست جالب می‎توانند استفاده کنند. دوبار ضربه زدن برای روشن شدن گوشی، کشیدن حرف O برای باز کردن دوربین، کشیدن حرف V برای خاموش یا روشن کردن چراغ قوه و < > برای عقب و جلو کردن آهنگ.

قفل صفحه‎ی نمایش همانند با همیشه است نوتیفیکیشن‎های از دست رفته را نشان می‎دهد. یک سوایپ به سمت چپ یا راست دوربین یا شماره گیر را باز می‎کند.

 

       

 

این گوشی دارای ویژگی جدیدی به اسم Ambient display است که بسیار مشابه با Glance screen نوکیا است. یک ساعت سفید و یک متن کوتاه در رابطه با نوتیفیکیشن‎ (اگر نوتیفیکیشنی باشد) را روی صفحه‎ نمایش خاموش شما نشان می‎دهد.

به خاطر استفاده از تکنولوژی AMOLED زیاد از باتری استفاده نمی‎شود. شما می‎توانید یا انتخاب کنید که زمانی که نوتیفیکیشن دارید صفحه‎ی نمایش به این نحو آن را نشان دهد، یا زمانی که دست شما در مجاورت صفحه‎ی نمایش است به صورت یک پنجره‎ی پاپ آپ آن را نشان دهد.

لانچر اکسیژن دارای ویژگی به اسم Shelf است که آخرین صفحه‎ی home سمت چپ گوشی شما را اشغال می‎کند. Shelf محلی است برای اطلاعات هواشناسی، لیست تماس مورد علاقه‎ی شما و اپلیکیشن‎هایی که بیشتر از همه استفاده شده‎اند و شما همچنین می‎توانید ویجت‎ها را اینجا اضافه کنید یا تصویر هدر را تغییر دهید.

شما از طریق منوی تنظیمات صفحه‎ی home می‎توانید آن را فعال یا غیر فعال کنید.

 

           

 

ناحیه‎ی نوتیفیکیشن برای خود اندروید آب نبات چوبی است و با یک سوایپ به سمت پایین بر روی هر بخشی از صفحه‎ی home می‎توان به آن دسترسی داشت. یک سوایپ بیشتر یا سوایپ دو انگشتی باعث نمایان شدن تاگل‎هایی می‎شود که شامل وای فای، بلوتوث، Airplane mode، چرخش خودکار صفحه، چراغ قوه، موقعیت یابی فعال/غیرفعال می‎شود. همچنین امکان تنظیم میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش و رفتن به منوی تنظیمات نیز وجود دارد.

نوتیفیکیشن‎ها همچنین دارای یک ویژگی جالب خود از سیانوژن هستند به طوری که در کنار دکمه‎ به اشتراک گذاری یک گزینه‎ پاک کردن هم دیده می‎شود تا بعد از به اشتراک گذاری فورا آنها را پاک کنید.

app switcher دارای یک اینترفیس کارت مانند جالب است که به شما اجازه می‎دهد اپلیکیشنی که می‎خواهید را با به سمت بالا یا پایین سوایپ کردن انتخاب کنید.

شما می‎توانید اپلیکیشن‎ها را به سمت راست یا چپ سوایپ کردن یا توسط فشار دادن یک دکمه‎ی اختصاصی در گوشه‎ی سمت راست بالای هر کارت ببندید. هر تب کروم حالا به عنوان یک کارت جدید نیز ظاهر می‎شود. گزینه‎ای هم برای بستن تمامی اپلیکیشن‎های معلق یا باز شده وجود دارد.

با ضربه زدن و نگاه داشتن ضربه روی دکمه‎ی Home نیز می‎تواند Google Now را احضار کرد.

کمپانی OnePlus یکسری توییک‎های مخصوص خود را برای رابط کاربری لحاظ کرده است، شما می‎توانید کلید‎های منو و app switcher را جابجا کنید، با ضربه زدن و نگه داشتن و دوبار ضربه زدن نیز اعمال خاصی برای آن‎ها اختصاص دهید.

رنگ‎های LED نوتیفیکیشن نیز قابل پیکربندی است. هر دکمه دارای لیستی از چیزهایی است که شما می‎توانید برای اعمال گوناگون انجام دهید.

همچنین یک پشتیبانی بومی برای کنترل مجوزهای اپلیکیشنی به چشم می‎خورد.

می‎توانید وارد بخش تنظیمات شوید، مجوزهای هر اپلیکیشن را چک کنید و اگر می‎خواهید تعدادی از آن‎ها را غیرفعال کنید.

مورد آخر وجود گزینه‎ای برای استفاده از یک تم تاریک برای آندروید است که رنگ آن را براساس سلیقه‎ی خود می‎توانید انتخاب کنید.

 

دیگر اپلیکیشن‎ها

گوگل کروم جای شگفتی ندارد که مرورگر پیش فرض است و از طراحی مترایل بهره می‎برد.

ابزارهای معمول سازماندهی نیز به چشم می‎خورند نظیر تقویم گوگل، یک ماشین حساب جالب و اپلیکیشن ساعت. یک اپلیکیشن فایل منیجر کامل هم دیده می‎شود.

اپلیکیشن‎های Navigation و نقشه‎های گوگل به همراه بسته‎ی آفیس گوگل با پشتیبانی از صفحه‎های گسترده و اسناد نیز از پیش نصب شده هستند.

 

 

پردازنده

این گوشی دارای تراشه‎ی Snapdragon 801 با سه گیگ رم LPDDR3 است. روی کاغذ چنین چیزی هیجان انگیز است ولی دقیقا این گوشی یک دستگاه پرچم دار نیست. با اینحال گوشی‎های دارای این تراشه در تست‎های بنچمارکی که گرفته می‎شوند در رده‎های بالایی قرار می‎گیرند.

در یک تست بنچمارک گرفته شده عملکرد چند هسته‎ از 4 هسته‎ی Krait 400 قدرت رقابت را ندارد.

در مورد واحد پردازش گرافیکی هم باید گفت زمانی Adreno 330 در بین گوشی‎های هوشمند همراه 2014 به خوبی به عنوان یک پرچم دار خودنمایی می‎کرد و واقعا برای یک صفحه‎ی نمایش 1080p عالی بود و در رابطه با OnePlus X هم اینچنین نیست. از موتور OpenGL ES 3.1 ولی پشتیبانی نمی‎کند و همین باعث می‎شود دوام آن تا چند سال دیگر نباشد. ولی در تست‎هایی که از صفحه‎ی نمایش و بخش گرافیکی این گوشی گرفته شده نتایج قابل قبول بودند.

گوشی OnePlus X واقعا از نظر عملکرد نمایش قابل قبولی دارد. ممکن است تراشه‎ی آن کمی قدیمی به نظر آید ولی چون جزو تراشه‎های سری 800 است هنوز قدرت لازم را دارد. این گوشی عملکرد روانی داشت و اپلیکیشن‎ها سریع اجرا شدند.

 

کیفیت صدا ناامید کننده است

وان پلاس ایکس در تست صدای ما شروع بی نظیری داشت. این گوشی بهترین پاسخ فرکانسی یا هرگونه انحراف را زمان اتصال به یک آمپلی فایر خارجی فعال را نداشت ولی این موارد چیزی نیستند که نشود بدون آن زندگی کرد. بلندی حجم صدا بالاتر از حد متوسط است و از نظر شفافیت امتیازی عالی می‎گیرد.

به دنبال وصل کردن یک جفت هدفون ولی همه چیز برعکس می‎شود.

حجم صدا کاهش دارد، یک نوع انحراف صدا به وجود می‎آید و طبق معمول افزایش در نویز القایی استریویی را مشاهده می‎کنیم.شاید صدا دوستان, زمان خرید این گوشی باید بیشتر فکر کنند.

 

 

دوربین 13 مگاپیکسلی بد نیست ولی سخت می شود آن را درخشان نامید

گوش وان پلاس ایکس دارای یک دوربین 13 مگاپیکسلی در عقب و یک دوربین 8 مگاپیکسلی در جلو است.

دوربین اصلی از یک سنسور ISOCELL گفته می‎شود استفاده می‎کند که باعث بهبود کیفیت رنگ، شارپ بودن و محدوده‎ی پویا در مقایسه با سنسورهای معمولی BSI می‎شود. همچنین یک سیستم فوکوس خودکار ترکیبی دارد که از قابلیت تشخیص فاز استفاده می‎کند.

برخلاف برادر بزرگترش یعنی OnePlus 2، خبری از پایدارسازی اپتیکال تصویر، فوکودس خودکار لیزری یا ضبط ویدیو با کیفیت 4K نیست. این گوشی تنها ویدیوهایی با کیفیت 1080p می‎گیرد.

لانچر اکسیژن یک اپلیکیشن سفارشی دوربین دارد که اینترفیسی تمیز و یکسری تنظیمات اندک دارد. حالت‎های موجود درست نظیر OnePlus 2 عبارتند از Photo, Video, Panorama, Slow Motion و تایم لپس.

برای بخش گرفتن تصاویر ثابت حالت‎های پیشرفته‎ای نظیر HDR، Beauty و Clear Shot دیده می‎شود.

در حالت Clear Shot، 10 تصویر گرفته می‎شود و آن‎ها برای ایجاد یک تصویر با کیفیت تر به شکل یک تصویر ترکیب می‎شوند.

 

       

 

رابط کاربری دوربین

برخلاف وان پلاس 2، خبری از وقفه زمان گرفتن تصاویر در شرایط نوری کم نیست ولی حالت Clear Shot و HDR بعد از هر تصویر نیاز به زمان بیشتری برای پردازش تصویر داشتند. نمونه‎های گرفته شده با این دوربین به اندازه‎ی کافی جزییات داشتند و تعادل سفید و رنگ‎ها همیشه دقیق بودند.

زمان مشاهده‎ی تصاویر با زوم بالا، سطوح نویز به نظر از حالت نرمال بیشتر می‎آمد و محدوده‎ی پویا نیز آنقدر چشم گیر نیست.

به طور کلی، کیفیت تصویر بسیار بهتر به نسبت Oppo R7 است ولی به نسبت Xperia M5 به عنوان مثال بدتر است. Meizu m2 Note با همین قیمت تصاویر بهتری می‎گیرد.

دوربین جلو تصاویر سلفی خوبی می‎گیرد با آنکه زمان پردازش تصویر به نظر رنگ‎های پوست روشن تر انداخته می‎شود و ابروها و چشم‎ها روشن تر هستند.

 

ویدیوهای 1080p که تنها کیفیتی متوسط دارند

این گوشی قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K را ندارد حتی با آنکه این تراشه از این قابلیت پشتیبانی می‎کند. ویدیوهای گرفته شده با این گوشی روان و محدوده‎ی پویا محدود است ولی در نمونه‎هایی که با این گوشی گرفته شد این امر مشخص است. جزییات نیز در سطح بالایی نیستند و بخش ضبط ویدیو جزو قوی ترین‎های موجود در بازار یقینا نیست.

 

 

در انتها

گوشی OnePlus X به آن هدفی که قصد داشته است می‎رسد یعنی یک گوشی حد واسط به یاد ماندنی برای هر فردی که آن را خریده است.

از تکنولوژی عالی بهره می‎برد و صفحه‎ی نمایش AMOLED رزولوشن بالای آن بسیار زنده است، تجربه‎ی استفاده از دوربین در حالت مناسبی قرار دارد و یک بسته‎ کامل پشتیبانی کننده از قابلیت‎های اتصالی و شبکه‎ها دیده می‎شود.

بهتر از همه قیمت این گوشی است.

درست است این گوشی یک جلاد پرچم دار نیست ولی ظاهر و قیمتی عالی دارد که بیشتر از همه این دو در فروش یک گوشی می‎توانند نقش داشته باشند.

عملکرد باتری روان است و مهارت‎های تصویر برداری این گوشی قدرت لازم را دارد. باید اعتراف کنیم همه چیز در خدمت این بودند که بهترین نتایج با این گوشی گرفته شود.

تنها نگرانی نبود پشتیبانی تراشه‎ی این گوشی از سخت افزار 64 بیتی است و با آنکه تکنولوژی این تراشه در بازار جدید نیست و همین الان هم استفاده‎ی گسترده‎ای از آن می‎شود، ولی هنوز هم این تراشه قدرت این را دارد که آن تفاوت واقعی که بابتش طراحی شده است را ایجاد کند. چند سالی باید طول بکشد تا بخش‎های داخلی این گوشی را بتوان قدیمی به شمار آورد.

 

 

 

 

ویژگی‎های کلیدی

قالب فلزی و بخش پشتی سرامیکی/شیشه‎ای
صفحه‎ نمایش 5 اینچی از نوع AMOLED با کیفیت 1080p و محافظ صفحه‎ی نمایش Corning Gorilla Glass 3
پردازنده‎ی 4 هسته‎ای
3 گیگابایت رم
دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی
دوربین جلو 8 مگاپیکسلی
سیستم عامل Oxygen 2.1 براساس اندروید 5.1.1
حافظه داخلی 16 گیگابایتی
دو سیم کارته
پشتیبانی از شبکه ‎ 4G
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
قیمت مناسب
باتری 2525 میلی آمپر ساعت

 

معایب اصلی

عدم پشتیبانی از قابلیت شارژ سریع و باتری غیر قابل برداشتن است
پردازنده 64 بیتی نیست
در بخش اتصالات عدم پشتیبانی از باند دوتایی وای فای و NFC دیده می‎شود

 

 

 

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*