HTC Desire 500

جدید

مشخصات اصلی: در دو نسخه: تک و دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن: 123 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع TFT - دارای وضوح تصویر 480x800 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 4.3 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: 4 گیگابایت - حافظه رم: 1 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8225Q Snapdragon S4 Play - Quad-core 1.2 GHz Cortex-A5
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 1.6 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.1.2 Jelly Bean - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو

توضیحات

سری گوشی های Desire همیشه امضای شرکت اچ‎تی‎سی برای گوشی های میان رده خود بوده است. با توجه به گذشته ای که محصولات متنوعی با عنوان Desire وجود داشته از میان رده های توانا گرفته تا گوشی های رده ابتدایی،  خوب بودن گوشی به این اسم به نوعی بگیر، نگیر دارد.
گوشی Desire 500 آخرین تلاش شرکت اچ‎تی‎سی برای سواری کردن در جاده ما بین قابلیت ها و قیمت است و این گوشی معادل مدرنی برای گوشی HTC Desire X ( اچ تی سی دیزایر ایکس ) سال گذشته است. می توان به این گوشی به عنوان جایگزین ارزان قیمت تر گوشی دو سیم کارته Desire 600 dual SIM هم نگاه کرد. باید اشاره داشت گوشی Desire 500 در دو مدل تک و دو سیم کارته ارائه شده که ما برای شما مدل تک سیم کارت خود را بررسی می کنیم.
گوشی Desire 500 ممکن است یک ماشین ورزشی نباشد، ولی پردازنده 4 هسته ای با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز به معنای یک ماشین خوب است، و اکثر افراد در یک گوشی حد واسط دنبال هم چنین چیزی هستند. در رابطه با رزولوشن صفحه نمایش جنبه مثبتی وجود ندارد. روی کاغذ با دوربین شگفت انگیزی روبرو هستیم که با عدم پشتیبانی از قابلیت گرفتن ویدیوهای فول اچ دی ولی باز هم از ویدیوهای اچ دی و اسلوموشن پشتیبانی می کند. دوربین جلو نیز قابلیت گرفتن ویدیوهای اچ‎دی را دارد.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2013
تعداد سیم کارت : در دو نسخه: تک و دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 123 گرم
ابعاد : 131.8x66.9x9.9 میلی متر
جنس بدنه : پلاستیک

حافظه

حافظه داخلی : 4 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 1 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 64 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8225Q Snapdragon S4 Play
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Cortex-A5
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 1.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 203

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع TFT
اندازه صفحه نمایش : 4.3 اینچ
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 217 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 7.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 b/g/n, hotspot, DLNA
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 3264x2448 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : HD 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1/3.2 اندازه سنسور 1.4µm اندازه پیکسل ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) تشخیص چهره و لبخند
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 1.6 مگاپیکسل

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.1.2 Jelly Bean
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : DivX/XviD/MP4/H.264/WMV
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 1800 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 435 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 12 ساعت و 6 دقیقه (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
حسگر ها : حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : مجهز به فن‌آوری بهبود صدایی بیتز (Beats Audio) قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) 25 گیگابایت فضای رایگان Dropbox قابلیت نمایش مستندات (Document viewer)
رنگ بندی : مشکی, نقره ای

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی HTC Desire 500 - اچ تی سی دیزایر 500

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : سری گوشی های Desire همیشه امضای شرکت اچ‎تی‎سی برای گوشی های میان رده خود بوده است. با توجه به گذشته ای که محصولات متنوعی با عنوان Desire وجود داشته از میان رده های توانا گرفته تا گوشی های رده ابتدایی،  خوب بودن گوشی به این اسم به نوعی بگیر، نگیر دارد. 

گوشی Desire 500 آخرین تلاش شرکت اچ‎تی‎سی برای سواری کردن در جاده ما بین قابلیت ها و قیمت است و این گوشی معادل مدرنی برای گوشی HTC Desire X ( اچ تی سی دیزایر ایکس ) سال گذشته است. می توان به این گوشی به عنوان جایگزین ارزان قیمت تر گوشی دو سیم کارته Desire 600 dual SIM هم نگاه کرد. باید اشاره داشت گوشی Desire 500 در دو مدل تک و دو سیم کارته ارائه شده که ما برای شما مدل تک سیم کارت خود را بررسی می کنیم.

گوشی Desire 500 ممکن است یک ماشین ورزشی نباشد، ولی پردازنده 4 هسته ای با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز به معنای یک ماشین خوب است، و اکثر افراد در یک گوشی حد واسط دنبال هم چنین چیزی هستند. در رابطه با رزولوشن صفحه نمایش جنبه مثبتی وجود ندارد. روی کاغذ با دوربین شگفت انگیزی روبرو هستیم که با عدم پشتیبانی از قابلیت گرفتن ویدیوهای فول اچ دی ولی باز هم از ویدیوهای اچ دی و اسلوموشن پشتیبانی می کند. دوربین جلو نیز قابلیت گرفتن ویدیوهای اچ‎دی را دارد.

 

 محتویات جعبه فروش گوشی اچ تی سی Desire 500

گوشی htc دیزایر 500 دارای یک جعبه فروش مشابه با جعبه قرص، همانند با چیزی که برای سری گوشی های One دیده ایم، است. درون آن تمامی لوازم جانبی به رنگ سفید دیده می شوند از جمله یک شارژ جمع و جور با یک کابل قابل جدا شدن microUSB و یک هدست یک تکه.

هدست کیفیت بالایی دارد و تمامی لوازم جانبی تزئینی سطح کیفیت بالایی دارند.

 

 

 

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 131.8x66.9x9.9 میلی متر است تا به نسبت HTC Desire 600 اندکی فقط کوتاه تر ولی کمی ضخیم تر نیز باشد. وزن این گوشی تقریبا مشابه دیزایر 600 و برابر با 123 گرم است و تنها به نسبت گوشی Desire 600 Dual SIM هفت گرم سبک‎تر می باشد.

کیفیت ساخت این گوشی بسیار بالا است و حس پرمیوم بودن را در خود مخفی کرده است. به همراه این طراحی وجود یک پنل پشتی دیده می شود که بسیار محکم سر جای خود قرار گرفته است و جناحین این گوشی را نیز در بر می گیرد. سفت بودن و به خوبی سر جای خود جفت و جور شدن این پنل پشتی باعث شده که بعضی از افراد فکر کنند این گوشی دارای طراحی یکپارچه است و البته باعث می شود اندکی دسترسی داشتن به جایگاه سیم کارت ها در داخل گوشی سخت شود.

مدل تحت بررسی ما یک تزئین قرمز رنگ هم داشت که مستعد جذب اثر انگشت نبود ولی مدل مشکی رنگی هم دیده می شود که بیشتر مستعد به لک افتادن است.

همانطور که اشاره شد پنل پشتی جناحین این گوشی را به نحوی در بر گرفته است که قسمت اتصال هدفون به گوشی را در بالای صفحه نمایش نیز می پوشاند. رنگ قرمز که گوشی را در بر گرفته است در عوض ظاهر براق مات است و در جهت مخالف جایی که کلیدهای کنترلی هستند به پایان میرسد. لوگوی شرکت و ماژول دوربین نیز در عقب به رنگ قرمز قرار دارند.

 

کلیدها

زیر صفحه نمایش یک جفت دکمه خازنی، back و home دیده می شود.

در بالای صفحه نمایش پورت اتصال هدفون به گوشی (earpiece) دیده می شود که با محافظتی به عنوان قسمتی از پنل پشتی پوشانده شده است. خبری از اسپیکرهای استریویی در قسمت جلو نیست. سایر چیزهایی که در بالای صفحه نمایش قرار دارند شامل دوربین جلو (1.6 مگاِپیسکلی) با سنسورهای نور محیطی و مجاورتی می شود.

 

 

 

در بالای این گوشی کلید قفل کردن گوشی / پاور به همراه جک هدفون 3.5 میلی متری دیده می شود و در پایین میکروفون اولیه و پورت microUSB را داریم.

 

     

 

سمت چپ عاری از دکمه و پورت است، در حالیکه در سمت راست دکمه تنظیم حجم صدا دیده می شود که به رنگ جالبی طراحی شده است.

 

     

 

دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه فلش ال‎ای‎دی بارزترین عناصر قرار گرفته در پشت این گوشی هستند. ماژول دوربین توسط پلاستیک ماتی از همان رنگ قرمز بدنه به همراه جناحین این گوشی، رنگ آمیزی شده است. زیر آن یک لوگوی بزرگ اچ‎تی‎‌سی از همان رنگ قرار دارد به همراه برچسب BeatsAudio در بالای محافظ اسپیکر که در پایین قرار دارد.

 

 

 

دوربین 8 مگاپیکسلی به همراه سنسور BSI و به اندازه 1/3.2 اینچی است. این دوربین از چیپ اصلی ImageChip پیدا شده در دستگاه‎های قدیمی تر اچ ‎تی ‎سی استفاده می کند ولی محدودیت گرفتن فقط ویدیوهای اچ‎دی را دارد.

در آوردن پنل پشتی کمی سخت است چون درگاه یا جای دستی برای آن در نظر نگرفته شده است. در این بخش باتری با ظرفیت 1800 میلی آمپری دیده میشود.

درگاه های میکرو اس‎دی و سیم کارت با قطع میکرو قابلیت Hot swap را دارند که مزیت افزوده ای دارد که کمی از جنبه منفی سخت در آوردن پنل پشتی می کاهد.

 

 

 

این گوشی با صفحه نمایش 4.3 اینچی خود جمع و جور است و باید در دست گرفتن آن راحت باشد، تزئین سطحی پشتی پلاستیکی آن و استفاده از مواد با کیفیت در ساخت آن باعث شده که لمس گوشی لذت خاصی داشته باشد. پشت گوشی یک خمیدگی اندک نظیر HTC One دیده می شود تا به راحتی در کف دست شما جا بگیرد. کار با یک دست با این گوشی بسیار راحت و بدون مشکل در جیب جا می گیرد.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش لمسی خازنی این گوشی ابعاد 4.3 اینچ و رزولوشن WVGA را دارد. تراکم پیکسلی در حدود 217ppi است که برای یک گوشی میان رده قابل قبول است.

بدون در نظر گیری رزولوشن، صفحه نمایش گوشی Desire 500 از زوایای مختلف به خوبی دیده می شود و تنها در هنگام مشاهده از یک زاویه اندکی کنتراست رنگ می بازد ولی رنگ ها معقول و خوب هستند.

در واقع، رنگ ها اندکی وا رفته و شسته به نظر می آیند و نظیر چیزی که در HTC One mini دیده بودیم اشباع شده نیستند ولی به خودی خود، خوب به نظر می آیند. تعادل سفید اندکی بیشتر به سمت سرد است در حالی که کنتراست هم چیزی نیست که ارزش نوشتن داشته باشد.

ماتریکس صفحه نمایش از نوع RGB است.

از نظر خوانا بودن صفحه نمایش در نور خورشید، این گوشی عملکرد اندکی بالاتر از حد متوسط دارد. با آنکه به خوبی بسیاری از گوشی های با کیفیت نیست ولی صفحه نمایش باز هم در شرایط نوری نسبتا روشن به خوبی دیده می شود.

 

باتری

در رابطه با عمر باتری، این شرکت ادعا می کند که باتری گوشی Desire 500 تا حداکثر 435 ساعت در حالت انتظار و 12 ساعت مکالمه روی بستر 3G دوام می آورد. در تست ها مشخص شد که این گوشی 47 ساعت قادر به دوام آوردن است و مدت زمان مکالمه به چیزی که شرکت ادعا کرده بود بسیار نزدیک است.

 

سیستم عامل اندروید قدیمی 4.1.2 به همراه رابط کاربری Sense 5.0

این گوشی دارای سیستم عامل اندروید 4.1.2 به همراه رابط کاربری Sense 5 است. با وجود اندکی قدیمی بودن ولی این شرکت اندکی از قابلیت های نرم افزاری اختصاصی خود نظیر BlinkFeed را در آن قرار داده است. متاسفانه حالت HTC Zoe دیده نمی‎شود تا برای دوستان با کیفیت تر این گوشی رزرو شود.

رابط کاربری Sense با بسیاری از لانچرهای سفارشی اندروید متفاوت است و تکیه سنگینی بر اسکرول کردن به شکل عمودی دارد تا کمی اگر برندهای دیگر اندرویدی را تست کرده اید، عادت به آن طول بکشد.

BlinkFeed اولین بخشی است که با آن مواجه می شوید و جریانی از مقالات جمع آوری شده از منابع خبری مختلف تحت وب را بر روی صفحه home شما به همراه به روز رسانی های حساب شما در شبکه های اجتماعی نظیر فیس‎بوک و توییتر، نشان می‎دهد.

با یک فشار طولانی بر روی صفحه home یا یک زوم به حالت نیشگون گرفتن می توانید وارد حالت ویرایش صفحه home شوید. در اینجا امکان اضافه یا حذف این صفحات، مرتب کردن صفحات فعلی و قرار دادن یکی از آن ها به عنوان صفحه اصلی، وجود دارد. تنها چیزی که نمی توانید حذف یا تغییر ترتیب دهید صفحه BlinkFeed است که همیشه آخرین صفحه از سمت چپ است.

کشوی اپلیکیشنی محلی است که در عوض استفاده از اینترفیس صفحه ای محبوب تر شاهد قابلیت اسکرول کردن به شکل عمودی هستید. این کشو همواره شبکه 3 در 4 از میانبرها به صورت پیشفرض دارد.

 

     

 

برای دسترسی به تنظیمات در کشوی اپلیکیشنی و BlinkFeed باید به سمت پایین سوایپ کنید. این گوشی دارای دکمه منو نیست. با فشار دادن طولانی روی دکمه Home نیز Google Now فعال می شود.

در بالای کشوی اپلیکیشنی ساعت بزرگی به همراه تاریخ و اطلاعات هواشناسی وجود دارد.

 

 

 

داک میانبر در پایین صفحه نمایش 4 میانبر به همراه میانبر کشوی اپلیکیشنی در وسط را در خود جا می دهد. این آیکون ها در همه جا، حتی در قفل صفحه نمایش، دیده می شوند.

ناحیه نوتیفیکیشن ها بسیار ساده است و تنها به صورت پیشفرض نوتیفیکیشن ها را (زیر ردیف بالا که برای تاریخ و ساعت به همراه دو میانبر رزرو شده) نشان می دهد. خبری از تاگل های سریع برای تنظیمات سیستمی نیست.

خبری از وجود ویجت ها بر روی قفل صفحه نمایش نیز نیست و در اینجا تنها 4 میانبر غیر قابل سفارشی شدن را به همراه زمان و اطلاعات هواشناسی در بالای آن ها، مشاهده می کنید.

 

   

 

با دوبار آهسته ضربه زدن بر روی کلید Home می توان app switcher را فعال کرد که یک شبکه 3 در 3 از تصاویر بندانگشتی آخرین اپلیکیشن ها نشان می دهد. جنبه مثبت این است که نیازی به اسکرول کردن نظیر چیزی که در app switcher های معمولی اندرویدی مشاهده می کنیم ندارید، جنبه منفی این است که حتی اگر بخواهید امکان اسکرول کردن نیست. با یک سوایپ به سمت بالا می توان یک اپلیکیشن را مرخص کرد که یک جای خالی از خود بر جا می گذارد و یک اپلیکیشن قدیمی‎تر جای آن را نمی گیرد.

گوشی HTC Desire 500  نیز دارای یک Kid mode برای محدود کردن دسترسی است. اپلیکیشنی که به شما اجازه می‎دهد برای هر کودک خود، با یک عکس و تاریخ تولد، پروفایل جداگانه داشته باشید و مشخص کنید به چه اپلیکیشن‎هایی می‎توانند دسترسی داشته باشند. برای فعال سازی این حالت ابتدا نیاز به ثبت نام از طریق ایمیل دارید که کمی آزاردهنده است.

یک صفحه نمایش اختصاصی در حالت Car Mode هم دیده می شود که به صورت خودکار زمانی که فبلت شما با بلوتوث ماشین تان در ارتباط است ظاهر می شود.

اچ‎تی‎سی معمولا در گوشی های خود اپلیکیشنی را قرار می دهد که به شما کمک می کند اطلاعات مهم را از گوشی قدیمی خود به گوشی جدیدتان انتقال دهید. این اپلیکیشن که Setup  نام دارد قادر به این است که داده های قدیمی شما را از گوشی اچ‎تی‎سی قبلی یا یک گوشی اندرویدی دیگر، یک ویندوز فون، یک بلک‎بری یا یک آیفون به گوشی جدیدتان انتقال دهید.

منوی تنظیمات نیز تغییری نیافته و همه چیز نظیر سابق است و در این جا می توان مواردی نظیر کاغذدیواری، زنگ گوشی، صدای نوتیفیکیشن ها و آلارم ها را سفارشی کرد.

  

پردازنده و سخت افزار

همانطور که اشاره کردیم این گوشی دارای چیپست اسنپ‎دراگون 200 است که چیپست رده پایین کوالکام برای سال 2013 به شمار می رود. این تراشه دارای یک پردازنده 4 هسته ای است و با آنکه 4 هسته روی کاغذ عالی به نظر می اید ولی عملکرد در دنیای واقعی با چنین چیزی فاصله دارد. این 4 هسته از نوع Cortex-A5 بوده و هرکدام از آن ها سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز دارد. به همراه این مجموعه پردازنده گرافیکی Adreno 203 به همراه 1 گیگابایت رم نیز دیده می شود.

در ساخت این گوشی یقینا اچ‎تی‎سی رعایت بودجه را کرده و ارزان‎ترین چیپست موجود در بازار را انتخاب کرده‎اند.

تست این چیپست در بخش عملکرد تک هسته زیاد جالب نیست ولی در بخش چند هسته هم دلچسب نمی تواند باشد. در تست Linpack این گوشی تنها توانست از یک سری گزینه های دیگر بالاتر قرار بگیرد.

تست Geekbench 2 هر چیزی که شما فکرش را بکنید تحت محک قرار می دهد و متاسفانه گوشی HTC Desire 500 از انتهای نمودار تکان نخورد.

در بحث عملکرد کلی این دستگاه نیز موقعیت یکسان است، در تست بنچمارک Quadrant این گوشی بالاتر از گوشی های میان‎رده سال قبل خود قرار می گیرد ولی همچنان به ته نمودار نزدیک است.

واحد پردازش گرافیکی Adreno 203 زیاد قوی نیست و همین باعث می شود که این گوشی از بعضی از میان رده‎های منتخب سال 2012 بالاتر قرار بگیرد ولی این اختلاف قدرت حتی زیاد نیست.

در بحث تست عملکرد بنچمارک وب این گوشی، مرورگر وب گوشی HTC Desire 500 آنقدر قوی است که مشابه با گوشی های هوشمند سریع تر باشد، ولی با توجه به معماری پردازنده باید گفت که این گوشی با توجه به امتیاز به دست آمده واقعا قدرت رقابت با گروه فعلی میان رده ها را ندارد.

با آنکه تست های بنچمارک برای مقایسه قدرت گوشی‎ها خوب است، ولی چیزی که مهم است در نهایت عملکرد در دنیای واقعی است. این گوشی اکثر اوقات عملکرد قابل احترامی دارد، درست است به روانی گلکسی اس 4 مینی به عنوان مثال نیست ولی کارهای روزمره را بدون وقفه طولانی یا مشکل انجام می دهد.

 

خروجی صدایی است که بلند است ولی شفاف‎ترین نیست

اچ تی سی دازایر 500 واقعا حجم صدای بالایی دارد، خروجی صدای آن برابر با بهترین گوشی های هوشمندی است که ما محک زده ایم، از جمله شاهکار اچ‎تی‎سی در این بخش یعنی HTC One. تنها چیزی که این گوشی نمی تواند در آن با هم‎نوع با کیفیت تر خود شفافیت صدا است.

Desire 500 در هر دو بخش تست کیفیت صدای ما اعوجاج قابل شنود متوسطی داشت و با آن که سایر قرائت ها عالی بود، ولی همین نکته منفی چیزی است که مانع مهر تائید عاشقان موزیک و صدا دوستان شود.

 

دوربین استاندارد 8 مگاپیکسلی با مشکلات خاص خود

دوربین گوشی HTC Desire 500 ( اچ تی سی دازایر 500 ) از نوع 8 مگاپیکسلی با کیفیت تصویر 3264x2448 پیکسل در حالت اندازه تصویر 4:3 و 3264x1840 پیکسل در حالت اندازه تصویر 16:9 است. این دوربین تنها قادر به گرفتن ویدیوهای 720p با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. یک فلش ال‎ای‎دی/چراغ ویدیو نیز دیده می شود.

دوربین دارای زاویه بازشدگی باز دیافراگم f/2.0 و یک چیپ اختصاصی پردازش تصویر (HTC ImageChip) است. لنزها دارای یک میدان دید برابر با 28 میلی متر هستند که به نسبت معمول بازتر است و به شما اجازه می دهد موارد بیشتری را در قاب جا دهید.

اینترفیس دوربین هم برای دوربین ثابت و هم فیلم برداری یکی است.

اینترفیس ساده ای هم داریم، دو کلید شاتر دیده میشود، یکی برای گرفتن تصاویر ثابت و دیگری برای فیلم برداری)، در بالای آن ها میانبر به بخش گالری و در زیر دکمه افکت ها دیده می شود. در سمت چپ تصویر گزینه انتخاب نوع فلش و کلید میانبر به بخش تنظیمات دیده می شود.

کلید افکت ها زبانه ای از سمت چپ نمایان می کند و افکت های معمول رنگی در آن دیده می شود. افکت های جالب رنگی دیگری نظیر عمق کم میدان دیده می شود که به شما اجازه می دهد بخش هایی از تصویر را محو کنید.

این گوشی دارای فوکوس لمسی، امکان تشخیص چهره، تگ گذاری جغرافیایی تصویر بوده و گرفتن تصویر بر اساس خنده نیز فعال شده است.

داشتن قابلیت فوکوس خودکار دائم در گوشی که دارای کلید سخت افزاری شاتر نیست بسیار خوب است. جنبه منفی ماجرا این است که فوکوس خودکار مداوم ممکن است در بعضی از تصاویر رفتار غیر طبیعی داشته باشید، تنها راهی که می توانید مطمئن شوید به درستی فوکوس می شود آهسته ضربه زدن روی بخشی از صفحه نمایش که می خواهید روی آن فوکوس شود و نگه داشتن آن است.

حالت های مختلف عکاسی نیز دیده می شود نظیر HDR photos، پانوراما، پرتره، پرتره گروهی، Landscape، وایت‎بورد، از نمای نزدیک و در نهایت شرایط نوری کم.

به طوری کلی این گوشی تصاویری با ظاهر خوب تولید می کند و سطح جزئیات قابل قبول است. در مقایسه با دستگاه هایی نظیر Desire 600 خبری از بیش از حد اشباع سازی نیست که بسیار خوب به شمار می رود.

جدا از آن، سطح نویز خوب است، تعادل سفید دقیق است و رنگ ها اشباع یافته اند. هم چنین دوربین نسبتا سریع تصاویر را می گیرد و عملکرد آن در هیچ لحظه ای مشکل ساز نخواهد بود.

همانطور که اشاره شد این گوشی دارای حالت HDR است و نتایج به دست آمده به نسبت همین حالت در گوشی هایی نظیر HTC 600 بسیار خوب است. اچ‎تی‎سی در این بخش عملکرد بسیار خوبی داشته است.  با این وجود تصاویر گرفته شده در این حالت در بین بهترین هایی که دیده ایم قرار نمی گیرد ولی باز هم به اندازه کافی خوب هستند. بخش های سایه دار به شکل قابل قبولی در معرض نور قرار می گیرد و خودر بحث در معرض گذاری با نور نیز رفتار غیر طبیعی ندارد.

 

دوربین ویدیو با کیفیت 720p و بدون حالت HDR

دوربین ویدیوی گوشی HTC Desire 500 می تواند حداکثر ویدیوهایی با رزولوشن 720p و نرخ 24 فریم بر ثانیه بگیرد. جالب است خبری از حالت HDR برای این دوربین نیست.

هم‎چنین حالت گرفتن ویدیوهای اسلوموشن نیز دیده می شود گرچه رزولوشن آن ها کمتر (768x432 پیکسل) است.

دوربیم فیلم برداری دارای قابلیت فوکوس خودکار مداوم است و شما گزینه ای برای قفل کردن فوکوس در حین فیلم برداری، اگر در صحنه های پر تحرک مدام در حال فوکس کردن است، در اختیار دارید.

ویدیوها با فرمت MP4 و بیت ریت 5 مگابیت بر ثانیه ذخیره می شوند که بسیار کم است ولی صدا با کیفیت استریو و 192 کیلوبایت بر ثانیه گرفته می شود. فریم ریت به صورت پیوسته و 24 فریم بر ثانیه است ولی گاهی اوقات به 28 فریم بر ثانیه نیز بالا می رود.

ویدیوها از نظر سطح جزئیات قابل قبول هستند ولی چیز خاصی محسوب نمی شوند. نکته بدتر ماجرا این است که یک بیش از حد اشباع سازی آشکار نیز، بر خلاف تصاویر ثابت، اینجا دیده می شود.

 

تصاویر گرفته شده با دوربین HTC Desire 500 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید.

 

     

 

در انتها

اچ‎تی‎سی در سال 2013 به اندازه کافی سخت افزار‎های خوبی تولید کرد. این شرکت به طور دائم گوشی‎های هوشمند شیک با کیفیت ساخت خوب به بازار ارائه داده است و HTC Desire 500 ( اچ تی سی دازایر 500 ) هم از آن‎ها مستثنی نیست.

این گوشی به روز و تازه به نظر می آید و با توجه به قیمتی که دارد عملکرد شیکی دارد. جنس پلاستیکی آن باعث می شود که سبک بوده و امکان خریداری آن بیشتر باشد و این گوشی در همان جایی قرار می گیرد که این شرکت نیاز به دریافت سود از آن جا دارد یعنی بازار گوشی های میان رده ابتدایی تر.

ولی تمامی این حرف ها بدون قربانی دادن نیز نبوده است. رزولوشن نمایشگر تنها WVGA است که برای یک نمایشگر 4.3 اینچی به نوعی کم است و نکته منفی دیگر چیپست اسنپ‎دراگون 200 کواکام است که قادر به انجام کارهای روزمره به خوبی است ولی تحت فشار ممکن است کم بیاورد. گرچه چنین چیزی مشکل حادی نیست چون این گوشی یک گوشی برای کاربر معمول اندرویدی است نه یک غول دنیای پرچمدار ها.

این شرکت یقینا مخاطب نهایی را در ذهن داشته و تعادل خوبی بین قیمت و قابلیت ها به وجود آورده است. نوجوانان یا افرادی که تجربه اندرویدی از قبلی نداشته اند دقیقا با این گوشی همان چیزی که به دنبالش هستند پیدا  می کنند.

 

 

 

ویژگی های اصلی

پشتیبانی از 4 باند شبکه 2G، 2 باند شبکه 3G
صفحه نمایش لمسی خازنی 4.3 اینچی با رزولوشن 480x800 و فناوری TFT
سیستم عامل اندروید 4.2.2 با رابط کاربری Sense UI 5.0
دوربین فوکوس خودکار 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 720p
دوربین جلو ( سلفی ) 1.6 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 720p
جی‎پی‎اس به همراه A-GPS
حافظه داخلی 4 گیگابایت
درگاه کارت حافظه خارجی
بلوتوث 4.0
جک هدفون 3.5 میلی متری استاندارد
سنسور مجاورتی و شتاب سنج
رادیو FM

 

معایب اصلی

رزولوشن صفحه نمایش از نوع WVGA
چیپستی که قوی ترین نیست
دوربین ضعیف، عدم قابلیت گرفتن ویدئوهای فول اچ دی
عدم قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
پشتیبانی پایه ضعیف از کدک‎های صوتی تصویری
حافظه داخلی محدود، تنها 1 گیگابایت در اختیار کاربر است

 

 

 

2
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1399-04-23
    سلام من این مدل تلفن ودارم ودوسه سال پیش خریدم ولی دوسالی ازش استفاده نکردم وخاموش بود.حالا که درش آوردم روشن نمیشه میزنم به شهرژ علامت شارژ میده ولی شارژ نمیشه.میتونین به من بگین علتش چی میتونه باشه
  • 1399-04-23
    سلام من این مدل تلفن ودارم ودوسه سال پیش خریدم ولی دوسالی ازش استفاده نکردم وخاموش بود.حالا که درش آوردم روشن نمیشه میزنم به شهرژ علامت شارژ میده ولی شارژ نمیشه.میتونین به من بگین علتش چی میتونه باشه
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*