Sony Xperia T3

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 148 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر 720x1280 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 5.3 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 8 گیگابایت - حافظه رم: 1 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8228 chipset Quad-core 1.4 GHz Cortex-A7
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 1.1 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.4.2 KitKat - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

سری گوشی‎ های اکسپریا T شرکت سونی از آن حالت رسمی خود در آمده و سومین نسل این سری از گوشی ها یک حالت خودمانی به خود گرفته است. به نسبت نسل های قبلی خود این گوشی اندکی وزن کم کرده، اندازه صفحه نمایش آن نیز در مقایسه با T2 کاهش یافته است. دیگر شاهد استفاده از پیشوند اولترا و در نتیجه صفحه نمایش 6 اینچی نیستیم تا گوشی اکسپریا T3 بیشتر شبیه به یک گوشی هوشمند باشد تا فبلت.
در واقع با گوشی ساده ای روبرو هستیم که به نوعی نسخه جمع و جورتر فبلت سونی اکسپریا T2 Ultra محسوب می شود، گوشی که حالا می توانید به راحتی در جیب خود جا دهید. صفحه نمایش یک واحد با کیفیت دارای رزولوشن 720p و فناوری IPS است و سونی مجددا از تراشه اسنپ‎دراگون 400 استفاده کرده است.
این گوشی دارای سیستم عامل اندروید کیت کت است ولی سایر مشخصات فنی آن به نوعی افت داشته است. به عنوان مثال دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی است که به نسبت گوشی T2 Ultra و دوربین 13 مگاپیکسلی آن یک پسرفت به شمار می رفود. جنبه مثبت ماجرا وجود کلید شاتر است.
این گوشی با داشتن باتری با ظرفیت 2500 میلی آمپر یقینا سعی می کند با باتری نسل قبل خود مطابقت کند. نگاهی به این گوشی می‎اندازیم.
گوشی Sony Xperia T3 به عنوان یک میان رده به خوبی مجهز به نظر می رسد و از شبکه LTE نیز پشتیبانی کرده و ظاهر و کیفیت ساخت خوبی هم دارد. این گوشی یکی از باریک‎ترین گوشی های سونی است و تنها Z Ultra دارای پروفایل نازک ‎تری می‎باشد.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2014
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 148 گرم
ابعاد : 150.7x77x7 میلی متر

حافظه

حافظه داخلی : 8 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 1 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8228 chipset
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Cortex-A7
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 1.4 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 305

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.3 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : HD | 720x1280
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 277 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان مجهز به موتور پردازشگر تصویر براویا سونی (Sony Mobile Bravia Engine 2) دارای فن‌آوری Triluminos display

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSDPA , 42 Mbps (21 Mbps - D5102); HSUPA , 5.8 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE 800 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
توضیحات 4G : LTE , Cat4, 50 Mbps UL, 150 Mbps DL
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.1 همراه با A2DP و LE و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 3264x2448 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند تثبیت کننده تصویر (image stabilization) قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 1.1 مگاپیکسل, فیلم برداری 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.4.2 KitKat
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : Xvid/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2500 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 639 ساعت (2G) / تا 688 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 12 ساعت و 46 دقیقه (2G) / تا 14 ساعت و 47 دقیقه (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشكی, سفيد, ارغوانی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia T3 - سونی اکسپریا تی 3

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : سری گوشی‎ های اکسپریا T شرکت سونی از آن حالت رسمی خود در آمده و سومین نسل این سری از گوشی ها یک حالت خودمانی به خود گرفته است. به نسبت نسل های قبلی خود این گوشی اندکی وزن کم کرده، اندازه صفحه نمایش آن نیز در مقایسه با T2 کاهش یافته است. دیگر شاهد استفاده از پیشوند اولترا و در نتیجه صفحه نمایش 6 اینچی نیستیم تا گوشی اکسپریا T3 بیشتر شبیه به یک گوشی هوشمند باشد تا فبلت.

در واقع با گوشی ساده ای روبرو هستیم که به نوعی نسخه جمع و جورتر فبلت سونی اکسپریا T2 Ultra محسوب می شود، گوشی که حالا می توانید به راحتی در جیب خود جا دهید. صفحه نمایش یک واحد با کیفیت دارای رزولوشن 720p و فناوری IPS است و سونی مجددا از تراشه اسنپ‎دراگون 400 استفاده کرده است.

این گوشی دارای سیستم عامل اندروید کیت کت است ولی سایر مشخصات فنی آن به نوعی افت داشته است. به عنوان مثال دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی است که به نسبت گوشی T2 Ultra و دوربین 13 مگاپیکسلی آن یک پسرفت به شمار می رفود. جنبه مثبت ماجرا وجود کلید شاتر است.

این گوشی با داشتن باتری با ظرفیت 2500 میلی آمپر یقینا سعی می کند با باتری نسل قبل خود مطابقت کند. نگاهی به این گوشی می‎اندازیم.

گوشی Sony Xperia T3 به عنوان یک میان رده به خوبی مجهز به نظر می رسد و از شبکه LTE نیز پشتیبانی کرده و ظاهر و کیفیت ساخت خوبی هم دارد. این گوشی یکی از باریک‎ترین گوشی های سونی است و تنها Z Ultra دارای پروفایل نازک ‎تری می‎باشد.

 

محتویات جعبه فروش گوشی سونی اکسپریا T3

جعبه فروش این گوشی موارد پایه و اساسی را در خود دارد. یک آداپتور A/C، یک کابل microUSB و یک هدست در آن دیده می شود.

 

 

   

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 150.7x77x7 میلی متر است که به نسبت فبلت Xperia T2 Ultra به نسبت 15 میلی متر کوتاه تر، 7 میلی متر باریک‎تر و اندکی نازک‎تر است و از نظر ابعاد بسیار نزدیک به اکسپریا Z2 می باشد. وزن این گوشی 148 گرم است که به نسبت گوشی Xperia Z2 تمام شیشه ای 15 گرم سبکتر می باشد.

این گوشی نظیر طیف وسیعی از گوشی های اکسپریای سونی از طراحی OmniBalance استفاده می کند. این گوشی در نتیجه دارای ظاهری معقول و خوب است و در دست گرفتن آن لذت خاصی دارد.

کل بخش جلوی این گوشی توسط صفحه نمایش 5.3 اینچی با فناوری IPS پوشانده شده است.

کاور پشتی غیر قابل برداشتن از پلاستیک ساخته شده است و تزئین سطحی آن به صورت مات و رنگ مشکی گرافیتی است. مواد استفاده شده به نظر بی کیفیت نمی آید ولی لک و اثر انگشت روی آن باقی می ماند. در مدل های ارغوانی و سفید رنگ وجود آن ها سخت تر به چشم می آید.

درست نظیر سایر گوشی های قبلی اکسپریا، جناحین گوشی اکسپریا T3 هم ردیف با یک نوار براق قرار گرفته تا یک جلوه رنگی عالی شکل گیرد. تنها چیزی که از فلز ساخته شده کلید قفل کردن گوشی / پاور است.

در دست گرفتن این گوشی لذت خاصی دارد و اندازه صفحه نمایش مشکلی ایجاد نمی کند. با داشتن ضخامتی برابر با 7 میلی متر این گوشی به خوبی در دست حس می شود و یکی از باریک ترین گوشی های سونی است.

 

کلیدها

لایه بندی کلیدهای این گوشی مشابه با گوشی های اکسپریا اخیر سونی است. در بالای صفحه نمایش earpiece به همراه چراغ ال‎ای‎دی در زیر محافظ شیکش قرار دارند. یکسری سنسور در اطراف و لوگوی سونی در بالای در کنار دوربین جلوی اچ‎دی، دیده می‎شوند. زیر صفحه نمایش کاملا فضای خالی را داریم چون کلیدهای کنترلی اصلی روی صفحه نمایش قرار گرفته اند.

 

   

 

سمت راست حسابی شلوغ است، درگاه میکرو اس دی دیده می شود که توسط یک درپوش پلاستیکی پوشانده شده، به همراه دکمه قفل کردن گوشی/ پاور، دکمه تنظیم حجم صدا و کلید شاتر دوربین که به دنبال تنها نیمی فشار دادن فعال می شود.

 

   

 

در سمت چپ تنها پورت بدون محافظ microUSB دیده می شود.

 

 

 

در بالا جک هدفون 3.5 میلی متری دیده می شود و در مقابل در پایین بخش قرار دادن دهان موقع صحبت واقع شده است. lanyard eyelet نیز در

همان اطراف است.

 

     

 

بخش پشتی مات این گوشی دارای دوربین ExmorRS هشت مگاپیکسلی به همراه تک فلاش ال‎ای‎دی است. محافظ اسپیکر نیز در نزدیک به انتهای گوشی دیده می شود.

 

   

  

صفحه نمایش

گوشی سونی اکسپریا a T3 دارای یک صفحه نمایش تری لومینوس 5.3 اینچی با فناوری IPS و رزولوشن 720p و تراکم پیکسلی 277ppi است. کیفیت این صفحه نمایش توسط موتور X-Reality و Mobile BRAVIA 2 سونی بالا برده شده است. این ترکیب قصد افزایش میزان شارپ بودن صفحه نمایش، کاهش پارازیت، بالا بردن سطح اشباع سازی رنگ ها و کنتراست را دارند و عملکرد خوبی در این جا از خود نشان می دهند.

نظم پیکسل ها به صورت ماتریکس استاندارد RGB و تعداد مساوی پیکسل های سبز، قرمز و آبی است.

کنتراست و میزان روشنایی صفحه نمایش و هم چنین تولید رنگ بسیار خوب است و تمامی این ها باعث می شوند که کیفیت تصویر عالی باشد.

امکان مشاهده صفحه نمایش به لطف وجود فناوری IPS بهتر از حد متوسط است. خبری از تغییر رنگ و کنتراست زمان مشاهده صفحه نمایش از یک زاویه وجود ندارد گرچه در بعضی جهات مقدار تغییر رنگی بسیار بارز است.

در تست ها مشخص شد که این گوشی در محیط روشن بیرون از خانه مشکلی برای کاربر به وجود نمی آورد و از این نظر اندکی به نسبت گوشی HTC One (M8) بهتر عمل کرد.

 

 

قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

این گوشی برای بازارهای مختلف سه مدل متفاوت دارد که لیست شبکه های پشتیبانی شده بر اساس شماره مدل ها به صورت زیر است.

این گوشی از 4 باند شبکه GSM پشتیبانی می کند (در تمامی مدل ها)

    3G: 850 / 2100, 42 Mbps HSDPA (D5103)

    3G: 850 / 1700 / 1900 / 2100, 42 Mbps HSDPA (D5106)

    3G: 850 / 900 / 1900 / 2100, 21 Mbps HSDPA (D5102)

    LTE: 700 / 1700 / 1800 / 2100 / 2600, Cat4  (D5106)

    LTE: 800 / 900 / 1800 / 2100 / 2600, Cat4 (D5103

سایر قابلیت های ارتباطی در تمامی مدل ها یکسان است و به صورت زیر است، پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n  و وای‎فای دایرکت. از بلوتوث 4.0 پشتیبانی شده و امکان مسیریابی ماهواره‎ای با استفاده از A-GPS و GLONASS وجود دارد. در این گوشی همچنین رادیو FM و RDS دیده می‎شود.

قابلیت NFC نیز دیده می شود با پشتیبانی از Android Beam برای ارسال فایل ها به سایر دستگاه های اندرویدی.

وجود پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+  برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز مشاهده می شود.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. از حالت Media transfer نیز برای دسترسی به فضای ذخیره سازی داخلی و کارت حافظه خارجی با استفاده از کابل USB پشتیبانی می شود. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود.

پورت microUSb هیچ گونه پشتیبانی از قابلیت سیمی TV-Out ندارد ولی اگر دارای یک HDTV سازگار باشید می‎توانید صفحه‎ نمایش گوشی خود را به صورت بی سیم از طریق پروتکل Miracast منعکس کنید.

 

سیستم عامل اندروید کیت کت

گوشی اکسپریا T3 دارای سیستم عامل اندروید 4.4.2 است. لانچر این گوشی مشابه با چیزی است که در سایر گوشی های دارای این نسخه از اندروید مشاهده می کنید نظیر گوشی اکسپریا Z2.

قفل صفحه نمایش همانند با همیشه است، از ویجت ها پشتیبانی می کند، به علاوه میانبری برای دوربین در پایین صفحه دیده می‎شود. تعداد ویجت‎ها اندک است ولی همیشه شما می توانید تعداد بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید.

البته شما همیشه می توانید گوشی خود را براساس تشخیص چهره، کشیدن الگو، PIN یا پسوورد رمزنگاری کنید.

 

 

 

شما امکان پاک یا اضافه کردن صفحات home و تعیین یکی پیشفرض را دارید. البته این تعداد از 7 عدد نمی تواند بیشتر شود و ترتیب قرارگیری آن ها را نیز نمی توانید عوض کنید.

امکان قرار دادن کاغذ دیواری های زنده، ثابت، ویجت ها و میانبرها بر روی صفحه home یا تغییر تم رابط کاربری وجود دارد.

 

 

 

ناحیه نوتیفیکیشن دیگر تاگل های سریع را ندارد ولی جای نگرانی ندارد چون به یک زبانه جداگانه منتقل شده اند. شما می توانید با یک سوایپ دو انگشتی از بالا به زبانه تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید. امکان سفارشی کردن تاگل ها وجود دارد و شما می توانید از بین بیش از 17 تاگل مختلف انتخاب کنید و تا حداکثر 12 عدد آن ها را در صفحه اختصاصی شان داشته باشید.

گوشی Sony Xperia T3 از task manager خود اندروید استفاده می‎کند که امکان سوییچ کردن بین اپلیکیشن‎هایی که اخیرا باز شده‎اند و همچنین بستن هرکدام از آن‎ها را با یک سوایپ کردن به یک طرف فراهم کرده است. یک دکمه Close All نیز به چشم می‎خورد.

در این گوشی وجود به اصطلاح "اپلیکیشن‎های کوچک" به چشم می‎خورد که از طریق تسک منیجر می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت. مشابه با اپلیکیشن‎های مینی سامسونگ هستند و اپلیکیشن‎های ویجت مانند کوچکی را روی صفحه home شما ظاهر می‎کنند که بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشن می‎توانید به اطراف جابجا و از آن‎ها استفاده کنید. لیست این اپلیکیشن‎ها در هر دستگاه سونی متفاوت است ولی در گوشی که بررسی شد 9 اپلیکیشن پیش فرض موجود عبارت بودند از: Active Clip, Chrome Bookmarks, Browser, Calculator, Calendar, Gmail, Timer, Notes و Touch Block. شما در آن واحد می‎توانید فقط یکبار یک اپلیکیشن کوچک را اجرا کنید، ولی می‎توانید همزمان چند اپلیکیشن کوچک را باز کنید.

شما می توانید اپلیکیشن های کوچک بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید یا ویجت های محبوب خود را با استفاده از دکمه + در بالای لیست و انتخاب یک ویجت به شکل آن ها در آورید.

لایه بندی کشوی اپلیکیشنی در چندین صفحه به خوبی است و شما می‎توانید به شیوه‎های مختلف اپلیکیشن‎ها را منظم کنید. به تنظیمات مربوط به آن با یک سوایپ کردن از سمت گوشه‎ی چپ صفحه‎ نمایش می‎توان دسترسی داشت و حتی می‎توانید از آنجا اپلیکیشن‎ها را پاک کنید یا چیزی جستجو کنید و اپلیکیشن‎های جدید را نیز دانلود کنید.

 

   

 

اپلیکیشن What's new نیز دیده می شود، گرچه شما می‎توانید به آن از طریق میانبر تنها دسترسی داشته باشید بر خلاف اکسپریا Z2 که در آنجا در بخش Google Now مشاهده می شد. این اپلیکیشن رابط کاربری بسیار زیبایی دارد و به شما داغ ترین اپلیکیشن‎ها و مولتی مدیای روز را نشان می دهد ولی محدود تنها به پلی استور نیست. محتویات پلی استیشن استور سونی هم نشان خواهد داد.

امکان فعال سازی Google Now با یک سوایپ از پایین رابط کاربری وجود دارد. Google Now با اکانت گوگل شما یکپارچه می‎شود و به جستجوهای اینترنتی، ایمیل و اعمال روزانه‎ی شما دسترسی خواهد داشت و براساس نیازهای روزانه و طیف علاقه‎مندی‎هایتان در اختیار شما اطلاعاتی قرار می‎دهد.

بدون شک رابط کاربری بسیار روان اجرا می شود و خبری از هیچ گونه تاخیر و یا وقفه ای در کارها نیست. لانچر سونی سبک است و به همان تراشه روان استفاده شده و سیستم عامل روان اندروید، تجربه کاربری عالی خواهید داشت.

 

باتری

سونی یک باتری 2500 میلی آمپری در این گوشی قرار داده که به نسبت باتری 3000 میلی آمپری موجود در نسخه اولترا یک پسرفت را داشته باشیم. در تست های ما باتری این گوشی 75 ساعت دوام آورد یعنی شما می توانید 3 روز کامل اگر روزانه یک ساعت مکالمه، گردش در اینترنت و دیدن ویدیو داشته باشید، از این گوشی استفاده کنید.

در حالت Stamina شما می توانید عمر باتری را نیز افزایش دهید و زمانی که مقدار باتری به پایین تر از حد خاصی رسید مواردی نظیر وای فای، جی پی اس، بلوتوث و روشن تر کردن صفحه نمایش و همچنین همگام سازی داده ها در پس زمینه به صورت خودکار خاموش می شوند.

 

پردازنده و سخت افزار

این گوشی دارای نسل دوم تراشه اسنپ ‎دراگون 400  با پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی Adreno 305 و تنها 1 گیگابایت رم است. ما شاهد استفاد از این چیپست در گوشی Moto G موتورولا، سونی اکسپریا T2 Ultra و M2، HTC Desire 816، HTC One mini 2 و چندین گوشی دیگر بوده‎ایم تا انتخاب محبوبی باشد. و باید اشاره داشت واقعا عملکرد روانی این تراشه دارد و برای کارهای روزمره و همچنین بازی در سطح قابل قبول، مناسب می باشد.

شروع تست ها با تست بنچمارک پردازنده است که این گوشی امتیازهای خوبی در بحث چند هسته ای نشان می دهد. این گوشی تمامی گوشی های دیگر دارای این تراشه را در این بخش به استثنای HTC One mini 2 شکست داد.

AnTuTu یک تست بنچمارک ترکیبی است که عملکرد پردازنده گرافیکی و رم را نیز لحاظ می کند. این گوشی در این بخش نیز امتیازهای کاملا خوبی می گیرد، اندکی پایین تر به نسبت HTC Desire 816 دارای پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 و با این حال بهتر از تمامی دیگر گوشی های دارای تراشه S400.

Basemark OS II یک تست ترکیبی دیگر است که امتیاز کلی را به همراه عملکرد تک و چند هسته پردازنده و موارد دیگر را محاسبه می کند. امتیازهای کلی این گوشی سونی در این بخش نیز عالی است.

نتایج تست پردازنده گرافیکی تنها متوسط است، تست ها هم در بخش Off screen و هم Onscreen انجام شد تا نتایج نشان از عملکرد قابل قبول و هم پایه این گوشی با رقیبان داشته باشد.

البته در تست های Onscreen به نسبت Xperia M2 که همین چیپست را دارد ولی رزولوشن آن پایین تر است، بدتر بود.

Adreno 305 یک پردازنده گرافیکی توانا است، ولی واحد پردازش گرافیکی 4 هسته ای Mali-450MP4 موجود در گوشی Ascend P7 هوآوی، Alcatel Idol X+، Gionee Elife S5.5 و HTC Desire 616 یقینا بهتر است و عملکردی دو برابری دارد.

در تست های Onscreen امتیازها و رزولوشن صفحه نمایش مهم ترین هستند. اکسپریا M2 با رزولوشن کمتر در بالا و گوشی های Alcatel Idol X+ و Gionee Elife S5.5 با داشتن رزولوشن 1080p، در انتها قرار می گیرند. امتیاز گوشی Xperia T3 به اندازه کافی خوب است یعنی شما می توانید بسیاری از بازی های سنگین سه بعدی را اجرا کنید.

همانطور که نتایج تست‎ها نشان می دهد، گوشی اکسپریا T3 و تراشه روان اسنپ‎دراگون 400 آن گاهی اوقات متمایز از رقبا بودند. در تست های بنچمارک این گوشی امتیازهای خوبی به دست آورد یعنی در زندگی واقعی عملکردی عالی خواهد داشت. و چیزی که واقعا مهم است، همین نتیجه است که به همراه یک تجربه کاربری روان اکثر افراد راضی خواهند بود.

 

خروجی صدای خوب

کیفیت صدای گوشی سونی اکسپریا T3 در تست های ما نسبتا خوب بود، به نحوی که خروجی صدا در دو بخش تست شفاف بود.

اولین بخش تست اتصال گوشی به یک آمپلی فایر فعال خارجی بود که تعدادی امتیاز بسیار خوب به دست آورد. این گوشی نقاط ضعفی اصلا در عملکرد خود نشان نداد، به جز اینکه سطوح حجم صدا به شکل مایوس کننده ای پایین بود.

اتصال یک جفت هدفون باعث شد به نوعی میزان نویز القایی استریو اوج بگیرد و به آن اندکی اعوجاج هارمونیک اضافه شود، ولی کشف یکی دوم در محیط خارج از آزمایشگاه سخت است. حجم صدا دوباره مشکل اصلی است ولی با خروجی صدای شفافی روبرو هستیم که در این محدوده قیمتی قابل قبول است.

 

دوربین 8 مگاپیکسلی با عملکرد بالاتر از سطح متوسط

دوربین گوشی Sony Xperia T3 یکی سنسورهای استاندارد 8 مگاپیکسلی Exmor RS سونی است. حداکثر تصاویری که این گوشی می گیرد در حالت دستی و Superior Auto رزولوشن 3264 x 2448 پیکسلی دارند. تک فلش ال‎ای‎دی هم برای گرفتن بهتر تصاویر در شرایط نوری کم به چشم می خورد.

این گوشی دارای یک کلید شاتر دوربین سخت افزاری است که بسیار کوچک است و ممکن است افراد در کار با آن راحت نباشند. جنبه خوب ماجرا این است که شما می توانید آن را به منظور باز کردن گوشی از حالت قفل و اجرای دوربین تنظیم کنید. این دکمه می تواند فورا شروع به ضبط فیلم یا گرفتن تصویر کند. چنین چیزی در بعضی از شرایط ممکن است کمک کند یعنی زمانی که می خواهید فورا یک عکس بگیرید.

اینترفیس دوربین از دو صفحه تشکیل شده است و با اینترفیس دوربین ویدیو یکی شده است، شما بدون تغییر حالات اکثر اوقات می توانید یک عکس یا فیلم بگیرید. بسته به حالت عکاسی که دارید استفاده می کنید، کلید شاتر دوربین ویدیو ممکن است با تاگل حالت دوربین ثابت/ ویدیو جایگزین شود.

در حالت دستی (Manual) شما می توانید حداکثر رزولوشن را برای تصاویر داشته باشید و هم چنین از روی نمایاب به "گزینه‎های مختلف" دسترسی داشته باشید که جالب تر از چیزی است که به نظر می آید و واقعا هم همین طور است. اسلایدری برای تنظیم میزان در معرض گذاری با نور به همراه قابلیت انتخاب تعادل سفید وجود دارد. شما می توانید مواردی نظیر ایزو، حالت های فوکوس، خاموش و روشن بودن رفع لرزش تصویر را نیز کنترل کنید ولی این موارد در منوی تنظیمات دیده می شوند.

حالت عکاسی Superior Auto همان چیزی است که در سایر گوشی های اکسپریا دیده بودیم، ولی این دفعه می تواند در رزولوشن کامل تصاویر بگیرد و امکان گرفتن تصویر با نسبت 16:9 ولی رزولوشن کمتر نیز وجود دارد. جز نسبت تصویر تنظیماتی را نمی توانید تغییر دهید و همه چیز به صورت خودکار انجام می شود. برخلاف گوشی های اکسپریای 20 مگاپیکسلی سونی، تصاویر گرفته شده در این حالت با حالت دستی از نظر کیفیت مشابه هستند.

جدا از این دو حالت، حالت های عکاسی جالب دیگری نیز دیده می شود.

 حالت Sweep panorama به عنوان مثال وجود دارد ولی متاسفانه تصاویر سراسرنما رزولوشن 5 مگاپیکسل دارند، سرهم بندی تصویر بد و کیفیت ناامید کننده است.

سپس افکت‎های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد که شما جنبه‎های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر خود اضافه کنید یا حتی در این جهان به لطف یکسری افکت جالب دنبال کردن حرکت، جابجا شوید. کودکان عاشق این افکت‎ها هستند ولی ما بزرگسالان اخمو کمتر تحت تاثیر قرار گرفتیم.

دیگر حالت‎ها شامل Picture effect mode می‎شوند که یک شبکه‎ی 3  در 3 از تصویر به وجود می‎آورد و تمامی افکت‎های موجود را در زمان آنی نشان می‎دهد.

سونی همچنین حالتی به اسم Social streaming قرار داده است که می تواند ویدیوهایی زنده از دوربین شما مستقیما بر روی پروفایل فیسبوک شما ارسال کند.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

در نهایت حالت فوکوس زدایی پس زمینه (Background defocus) دیده می شود که یک تصویر گرفته و پس زمینه را محو می کند. این حالت چندین تصویر با فوکوس های متفاوت می گیرد و سپس هر چیزی را در پس زمینه به جز شیء تحت فوکوس، محو می کند.

روی کاغذ چیز عالی به نظر می اید ولی گاهی اوقات عملکرد موفق آمیزی ندارد و دائم باید تلاش کنید و در حین عکاسی نیز تا جای ممکن باید لرزش نداشته باشید.

کیفیت تصویر

هر دو تصاویر گرفته شده در حالت دستی و Superior Auto سطح کافی از جزئیات دارند گرچه تصاویر اندکی بیش از حد دارای پارازیت هستند. کنتراست عالی و در همین حین تعادل سفید نیز دقیق است. رنگ های ایجاد شده خوب و سرزنده، در حالت دستی دقیق، ولی در حالت Superior Auto بیش از حد اشباع شده، هستند.

در بعضی از تصاویر نویز زیادی دیده می شود ولی آنقدر نیست که روی اعصاب باشد.

با آنکه به دنبال استفاده از حالت Superior Auto، گاهی اوقات حالت HDR فعال می شود، اگر واقعا می خواهید فعال سازی آن را اجباری کنید، باید از حالت دستی یا Manual استفاده کنید. استفاده از این حالت باعث می شود که مناطق سایه دار و هم بسیار روشن نجات داده شوند و کنتراست بسیار اندک شود. با وجود آن این افکت گاهی اوقات تاثیر غیر طبیعی از خود بر جا می گذارد.

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه

این گوشی قادر به گرفتن حداکثر ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. دوربین فیلم برداری رابط کاربری مشترکی با دوربین ثابت دارد. شما می توانید تایمری را فعال کنید و تنظیماتی نظیر در معرض گذاری با نور، metering، حالت فوکوس و غیره را تغییر دهید.

برای ویدیوها دوربین گوشی اکسپریا T3 دارای یک حالت اختصاصی رفع لرزش دیجیتالی تصویر است ولی بهای استفاده از آن کاهش میدان دید است (عملکرد این سیستم ها همگی به همین نحو است). این گوشی به اندازه کافی هوشمند است تا متوجه شود که روی دست در حال گرفتن فیلم هستید یا آن را روی یک چیز ثابت قرار داده اید ولی در هر حال میدان دید ( FoV) کاهش پیدا می کند.

اگر از حالت ویدیو به حالت فیلم برداری دستی بروید، گزینه HDR نیز دیده می شود و برای صحنه های مختلف یک سری پیش تنظیمات دیده می شود.

امکان گرفتن تصاویر ثابت در عین فیلم برداری وجود دارد ولی استفاده زیادی ندارد چون تنها تصاویری با رزولوشن 1080p در اختیار خواهید داشت، امکان گرفتن یک فریم از ویدیو بعدا نیز وجود دارد.

دوربین ویدیوی گوشی Sony Xperia T3 به شکل معقولی قوی است. ویدیوهای 1080p را تحت نرخ 30 فریم بر ثانیه با بیت ریت خوب 19 مگابیت بر ثانیه و صدای استریو و بیت ریت 96 کیلوبایت بر ثانیه می گیرد.

نتایج نهایی خوب، ولی عالی نیستند. سطح جزئیات به خوبی انتظار ما نیست و رنگ ها و کنتراست مشابه با تصاویر ثابت و با در اختیار داشتن سطوح بالایی از پارازیت هستند. ویدیوها با داشتن نرخ 29-30 فریم بر ثانیه روان هستند. فوکوس خودکار پیوسته گاهی اوقات زیاد مشتاقانه عمل می کند و بیش از حد فعال می شود.

حالت HDR video برای ویدیوهای 1080p دیده می شود ولی کیفیت نظیر ویدیوهای معمولی است و عملکردی طبق انتظار ندارد.

دوربین گوشی Sony اکسپریا T3 ویدیوهای 1080p خوبی می گیرد. سطح جزئیات در پس زمینه در شرایط نوری خوب بسیار زیاد است ولی در رابطه با پیش زمینه کار زیادی انجام نمی دهد. در شرایط نوری کم مقدار پارازیت زیاد است ولی عدم وجود یک الگوریتم سر سخت گیرانه کاهش نویز باعث می شود جزئیات بیشتری حفظ شود.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا T3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

   

در انتها

گوشی سونی اکسپریا T3 میان رده ای که انتظار دارید، باشد نیست. دارای یک کیفیت ساخت عالی و یک پروفایل فوق العاده نازک است، طبق انتظار شما عملکرد روانی دارد و قابلیت های عکاسی آن تا حدی عالی است. ما واقعا از نمایشگری که سونی برای این گوشی انتخاب کرده است راضی هستیم و صفحه نمایش 5.3 اینچی دارای فناوری گوشی اکسپریا T3 بی نظیر است. این گوشی هوشمند می توانست اگر ضد آب و ضد غبار باشد یک گوشی میان رده کامل به شمار آید، ولی نمی توان همه چیز را با هم داشت.

بنابراین باید گفت گوشی اکسپریا T3 سونی به شکل قابل تحسینی تقریبا هر کاری را انجام می دهد. ظرفیت باتری آنقدر است که زمان زیادی از گوشی استفاده کنید.

این گوشی مابین گوشی اکسپریا M2 و اکسپریا T2 اولترا قرار می گیرد و از نظر سخت افزار داخلی و کیفیت تصویر مشابه با Z2 اولترا است.

بازار گوشی های امروزی مملو از گوشی های میان رده است و یقینا تولید کنندگان زیادی تلاش خود را می کنند تا در این بخش متمایز باشند و دقیقا سونی در این بخش موفق نبوده است. گوشی اکسپریا T3 مشکلی ندارد ولی فرصت چندانی برای درخشیدن در اختیار نداشته است چون همیشه تحت لوای پرچم داران محو می شده است. با این وجود اگر این گوشی را انتخاب می کنید، انتخاب خوبی خواهید داشت.

 

 

مشخصات اصلی

ضخامت بسیار کم، 7 میلی متر
صفحه‎ نمایش تری لومینوس لمسی خازنی با فن آوری IPS با ابعاد 5.3 اینچ با موتور X-Reality
پشتیبانی از شبکه 4G
اندروید 4.4.2 کیت کت به همراه رابط کاربری اکسپریا
دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p، کلید سخت افزاری اختصاصی شاتر دوربین
دوربین جلوی 1.1 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیوهای HD
فضای ذخیره سازی داخلی 8 گیگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری با ظرفیت 2500 میلی آمپر، حالت صرفه جویی کننده در مصرف باتری STAMINA Power Saving
پشتیبانی از USB OTG

 

معایب اصلی

باتری غیر قابل تعویض
عدم ضد آب و غبار بودن

 

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*