Sony Xperia XA

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن: 137.4 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر HD | 720x1280 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 16 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 200 گیگابایت
پردازنده: Mediatek MT6755 Helio P10 - Octa-core 2.0 GHz Cortex-A53
دوربین: 13 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 6.0.1 Marshmallow - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

گاهی اوقات یک گوشی میان رده می‎تواند مورد علاقه‎ عموم مردم قرار گیرد.
شاید این قضیه در رابطه با گوشی اکسپریا XA سونی صدق پیدا کند، ارزان ترین گوشی که در بین سری X این شرکت دیده می‎شود و با این حال بیشترین هیجان را زمان در دست گرفتن ایجاد می‎ کند.
یک امتیاز مثبت این گوشی چیزی است که سونی اسم آن را نمایشگر لبه به لبه گذاشته است گوشی Xperia XA سونی باریکتر گوشی 5 اینچی است که تا بحال دیده ایم و حتی گوشی Sharp Aquos Crystal بدون لبه اطراف صفحه نمایش نیز یک میلی‎متر پهنای بیشتر از محصول سونی دارد.
شیشه ضد خراش این گوشی به خوبی لبه های خمیده خود را در اطراف یک جناحین فلزی گرد گوشی در بر گرفته تا با یک طراحی بی نقص روبرو باشیم. حتی پرچم دارها نمی توانند چنین تحول بی نقصی از فلز به شیشه داشته باشند.
حسگر اثرانگشت دیده نمی شود چون سونی اعتقاد دارد باعث افزایش ضخامت اطراف صفحه نمایش می شده است و این شرکت قویا اعتقاد دارد که این سنسور باید در یک طرف گوشی باشد و برای همین آن را به سمت جلو عقب انتقال نداده است.
در طرح جدید نام گذاری گوشی های سونی، "XA" عملا یک حرف از الفبا است، گوشی های Xperia XA و XA Ultra در کلاس مربوط به خودشان قرار دارند و پایین تر از گوشی های سونی اکسپریا X و X Performance واقع می شوند.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2016
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 137.4 گرم
ابعاد : 143.6x66.8x7.9 میلی متر

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 200 گیگابایت ( شکاف اختصاصی )

پردازنده

چیپست : Mediatek MT6755 Helio P10
پردازنده ‌ی مرکزی : Octa-core Cortex-A53
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.0 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Mali-T860MP2

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : HD | 720x1280
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 294 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت 4 لمس همزمان صفحه نمایش مقاوم در برابر خراش

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 - F3111, F3115 HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100 - F3113
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800) - F3111 LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 28(700), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500) - F3115
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 85.6 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 236.8 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه‌ی 4.1 همراه با A2DP و LE و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 13 مگاپیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1/3 اندازه سنسور ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 8.0 مگاپیکسل 1/4 اندازه سنسور قابلیت عکاسی HDR فوکوس اتوماتیک قابلیت فیلمبرداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v6.0.1 Marshmallow
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : Xvid/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2300 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 560 ساعت (2G) / تا 603 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 11 ساعت و 20 دقیقه (2G) / تا 10 ساعت دقیقه (3G)
زمان پخش موسیقی : 55 ساعت

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشكی, سفيد, طلایی, رز گلد

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia XA - سونی اکسپریا ایکس ای

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : گاهی اوقات یک گوشی میان رده می‎تواند مورد علاقه‎ عموم مردم قرار گیرد. شاید این قضیه در رابطه با گوشی اکسپریا XA سونی صدق پیدا کند، ارزان ترین گوشی که در بین سری X این شرکت دیده می‎شود و با این حال بیشترین هیجان را زمان در دست گرفتن ایجاد می‎ کند.

یک امتیاز مثبت این گوشی چیزی است که سونی اسم آن را نمایشگر لبه به لبه گذاشته است گوشی Xperia XA سونی باریکتر گوشی 5 اینچی است که تا بحال دیده ایم و حتی گوشی Sharp Aquos Crystal بدون لبه اطراف صفحه نمایش نیز یک میلی‎متر پهنای بیشتر از محصول سونی دارد.

شیشه ضد خراش این گوشی به خوبی لبه های خمیده خود را در اطراف یک جناحین فلزی گرد گوشی در بر گرفته تا با یک طراحی بی نقص روبرو باشیم. حتی پرچم دارها نمی توانند چنین تحول بی نقصی از فلز به شیشه داشته باشند.

حسگر اثرانگشت دیده نمی شود چون سونی اعتقاد دارد باعث افزایش ضخامت اطراف صفحه نمایش می شده است و این شرکت قویا اعتقاد دارد که این سنسور باید در یک طرف گوشی باشد و برای همین آن را به سمت جلو عقب انتقال نداده است.

در طرح جدید نام گذاری گوشی های سونی، "XA" عملا یک حرف از الفبا است، گوشی های Xperia XA و XA Ultra در کلاس مربوط به خودشان قرار دارند و پایین تر از گوشی های سونی اکسپریا X و X Performance واقع می شوند.

 

محتویات جعبه فروش گوشی اکسپریا XA

جعبه فروش گوشی اکسپریا XA به شکل فریب دهنده ای ساده است، یک جعبه سفید رنگ که لوگوی جدید اکسپریا یعنی X توجه را به خود جلب می کند. زمان باز کردن آن انفجاری از رنگ جلوی شما ظاهر می شود.

درون جعبه یک کابل میکرو یو‎اس‎بی و یک شارژر (1.5 آمپری) و یک هدست دیده میشود. توجه داشته باشید محتویات جعبه فروش بستگی به مناطق مختلف جغرافیایی دارد و شاید در جعبه فروش شما هدست دیده نشود.

 

     

   

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 143.6x66.8x7.9 میلی متر است و همانطور که اشاره شد باریکترین گوشی 5 اینچی است که ما می شناسیم، وزن آن با 134.7 گرم نیز بسیار سبک است. شیشه گرد شده در جلو و جناحین فلزی این گوشی باعث می شود که حتی نازکتر هم حس شود.

این گوشی برای یک گوشی 5 اینچی اندکی ارتفاع زیادی دارد (به خصوص که خبری از اسپیکرهای استریو یا کلیدهای سخت افزاری نیست)، گرچه این ابعاد باعث می شود هنگام کار با گوشی جمع و جوری روبرو باشیم. وزن این گوشی به شکل یکنواختی توزیع شده است تا حس افتادن آن را نداشته باشید.

سونی همیشه به طراحی محصولات خود افتخار کرده است و گوشی اکسپریا XA نیز در همین رابطه گوشی عالی است که از طراحی پایه گوشی های اکسپریا پیروی کرده ولی با تغییراتی که صورت گرفته عالی به نظر می آید.

شیشه شکل گرفته 2.5 بعدی، لبه های باریک اطراف صفحه نمایش، بدنه فلزی، ضخامت و وزن این گوشی به خوبی در کنار هم تعادل پیدا کرده اند. کمتر با میان رده هایی روبرو می شویم که به دنبال دیدن آن ها بگوییم که ای کاش پرچم دارهای آن گوشی هم شبیه‎شان باشند، ولی اکسپریا XA از این نظر در برابر اکسپریا X و X performance حرف هایی برای گفتن دارد.

به یاد داشته باشید دو گوشی مذکور دارای پشت فلزی و جناحین پلی کربناتی هستند در حالی که گوشی اکسپریا XA دارای طرفیت فلزی و پشت پلی کربناتی.

کیفیت مواد خوب، روان و برای لمس نرم است و کمی لک می افتد. باید اشاره داشت پلی کربنات به نسبت شیشه مقاوم تر است.

 

 

کلیدها

دکمه پاور این گوشی در سمت راست قرار گرفته تا بتوانید با انگشت اشاره یا شست خود، بسته به دستی که با آن گوشی را گرفته‎اید، از آن استفاده کنید.

 

 

 

دکمه تنظیم حجم صدا ما بین کلید پاور و کلید شاتر قرار گرفته است. فشار دادن آن به شکل معقولی با دست چپ آسان ولی با شست دست راست یک چالش بزرگ است.

طرف دیگر گوشی دو درگاه برای سیم کارت ها دیده می شود که زیر یک درپوش مخفی شده اند. مدل ما تک سیم کارته است که دو اسلات جدا برای سیم کارت با قطع میکرو و یک کارت حافظه خارجی دارد. مدل دو سیم کارته هم دیده می شود که در آن سیم کارت با قطع میکرو جدا باقی می ماند.

 

 

 

هر دو طرفین دارای برش های بارزی در نزدیکی گوشه بالایی و پایینی گوشی هستند. از نوع برش هایی نیست که باعث ناراحتی کاربران شود، تنها به وضوح می توان دید که مواد خام استفاده شده تغییر پیدا می کنند به نحوی که جناحین سمت و راست مواد خام متفاوتی با لبه های بالایی و پایینی دارند.

در بالای پنل جلویی گوشی earpiece، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و سنسورها (نور محیطی و مجاورتی) و چراغ نوتیفیکیشن (در گوشه بالا سمت چپ قرار گرفته و زمانی که خاموش است دیده نمی شود) قرار دارند.

اسپیکر گوشی اکسپریا XA در واقع در پایین قرار دارد، یک محافظ اسیپکر در کنار محل قرارگیری دهان بر روی گوشی و پورت microUSB 2.0 دیده می شود. میکروفون دوم برای لغو فعال نویز در بالا قرار دارد و شما هم چنین متوجه جک هدفون 3.5 میلی متری خواهید شد.

 

     

 

در پشت در گوشه بالا سمت چپ دوربین 13 مگاپیکسلی و تک فلاش LED زیر آن دیده می شود. دوربین هم رنگ و هم سطح با پشت است.

پشت پلی کربناتی به شکل محکمی چسب کاری شده است. سعی در باز کردن آن نداشته باشید چون فقط یک باتری با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعتی در آن دیده می شود.

 

 

 

این گوشی در 4 رنگ به بازار ارائه شده است یعنی مشکی، سفید، طلایی و رٌزگلد.

  

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش گوشی اکسپریا XA یک نمایشگر 5 اینچی خمیده شده زیر یک شیشه ضد خراش 2.5 بعدی است و به همراه آن فناوری Mobile Bravia Engine 2 و حالت Super-vivid نیز دیده می شوند.

رزولوشن این گوشی تنها 720p است که کمی با توجه به اندازه این گوشی کم است. تراکم پیکسلی 294ppi ولی کمی باعث شکلگیری شکایت می شود (این مقدار در آیفون 6 اس 326ppi است).

رنگ ها به شفافی سایر گوشی های اکسپریا با صفحات نمایش تری‎لومینوس نیست. دقت رنگ ‎نیز همانند با نمایشگرهای مذکور نیست و میانگین deltaE برابر با 8.3 است. ما شاهد عملکرد بهتری در این محدوده قیمتی بوده ایم ولی دقت رنگی قابل قیاس با گلکسی اس 6 سامسونگ است.

تعادل سفید دقیق نیست ولی اسلایدرهای وجود دارد که به شما اجازه می دهد طبق سلیقه خود آن را تغییر دهید. جدا از رنگ ها پنل نمایش این گوشی بسیار قوی است و نسبتا روشن و کنتراست به لطف سطوح پایین رنگ مشکی، فراهم می کند. در شب شما می توانید میزان روشنایی را ببینید که زیر 5 nits است تا باعث ایجاد آزردگی برای چشم ها نشود.

استفاده از فناوری Mobile Bravia Engine 2 برای تصاویر و ویدئوها باعث می شود که کیفیت رنگ ها بهتر، تصاویر شارپ تر و کاهش پارازیت را داشته باشیم. هم چنین یک حالت Super-vivid دیده می شود که تصاویر فوق العاده زنده، شاداب و سورئال مانندی در اختیار شما می گذارد.

زمان مشاهده صفحه نمایش از زوایای مختلف افت کنتراست دیده نمی شود ولی تغییر ته رنگ ها بارز است (انگار سطح اشباع سازی رنگ ها فرق می کند).

خوانا بودن صفحه نمایش در نور خورشید برای کلاسی که این گوشی در آن قرار دارد خوب است و تقریبا مشابه با گوشی Xperia Z5 Compact و جای تعجب دارد از گوشی HTC 10 بهتر است.

 

 

 

پشتیبانی از راه های ارتباطی و شبکه ها

گوشی Xperia XA سونی در دو مدل تک و دو سیم کارته مشاهده می شود. پشتیبانی از پروتکل VoLTE برای کیفیت صدای بهتر در تماس ها دیده می شود (با فرض این که اپراتور شما آن را فعال کرده باشد)

این گوشی از شبکه LTE Cat. 4 و دوباند شبکه وای‎فای Fi a/b/g/n پشتیبانی می کند.

از بلوتوث 4.2 به همراه کدک aptX، NFC و رادیو FM به همراه پورت RDS نیز پشتیبانی می شود و قابلیت سخت افزاری NFC نیز به چشم می خورد.

به منظور منعکس کردن محتویات نمایشگر می شود از شبکه وای فای و پروتکل های میرا کست یا گوگل کست استفاده کرد و پورت یو‎اس‎بی از قابلیت OTG نیز پشتیبانی می کند.

 

باتری

گوشی اکسپریا XA نازک و سبک است که همین باعث می شود جای زیادی برای باتری نباشد. این گوشی در کل یک باتری با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعتی دارد که برای یک گوشی 5 اینچی زیاد نیست.

این گوشی از فناوری شارژر سریع شرکت مدیاتک یعنی PumpExpress 2.0 پشتیبانی می کند و سونی می گوید با شارژر UCH12 آن می توان در عرض 10 دقیقه به اندازه ای گوشی را شارژ کرد که تا 5 ساعت امکان استفاده از آن باشد.

حواستان باشد شارژری که برای شارژر سریع تهیه می کنید حتما باید با فناوری PumpExpress سازگار باشد.

ویژگی صرفه جویی کننده در مصرف باتری Stamina battery saving نیز دیده می شود که دارای دو حالت است: معمولی و اولترا.

اولین حالت قابلیت های غیر ضروری نظیر جی‎پی‎اس و ویبره را غیر فعال می‎کند ولی دومی برای زمان هایی است که از پریز برق برای مدت طولانی دور خواهید بود.

در این حالت شما به اعمال ساده در گوشی به همراه یک صفحه home دسترسی خواهید داشت و می توانید به لیست مخاطبین تماس، ارسال پیامک، دوربین و شماره گیر دسترسی داشته باشید.

باتری این گوشی هم نظیر سایر گوشی های سری اکسپری ایکس از فناوری Qnovo استفاده می کند که نوید طولانی تر کردن عمر باتری را می دهد.

عملکرد در بخش باتری چشمگیر نیست و این گوشی تنها 40 ساعت دوام آورد. شما نباید به این گوشی در نتیجه زیاد سخت بگیرید.

مشخص شد بیشترین مقدار کم شدن باتری در بخش گردش در وب دیده می شود که فقط کمی از 5 ساعت بیشتر است. با این حال امتیاز کسب شده در پخش ویدئو به شکل تعجب آوری خوب و تا 10 ساعت مکالمه گوشی دوام خواهد آورد.

 

سیستم عامل اندروید مارشملو خط تیره لانچر اکسپریا

سری گوشی های جدید X سونی همگی سیستم عامل اندروید 6.0.1 از همان ابتدا دارند. سونی نظیر سابق اپلیکیشن های رسانه ای خود را لحاظ کرده و تغییرات مرکزی در اندروید نسبتا کم است. این گوشی حافظه داخلی برابر با 16 گیگابایت تنها دارد که 8 گیگ آن در اختیار کاربر است. استفاده از درگاه میکرو اس‎دی در نتیجه برای خیلی از افراد الزامی است.

قفل صفحه نمایش برای نشان دادن تم اکسپریا سفارش شده است. شما می توانید به سمت چپ یا بالا برای از حالت قفل خارج کردن آن و به سمت پایین برای مشاهده نوتیفیکیشن ها سوایپ کنید.

 

   

 

صفحه home تغییری نداشته، به نحوی که سوایپ به سمت پایین باعث نشان دادن صفحه ای از اپلیکیشن ها می شود که بیشتر از همه استفاده شده اند و علاوه بر آن ها اپلیکیشن های جدیدی برای نصب پیشنهاد می شود، یک کادر جستجو نیز دیده می شود تا به دنبال تایپ اسم یک اپلیکیشن امکان پیدا کردن فوری آن باشد.

 

   

 

طبق سنت شاهد کشوی اپلیکیشن هستیم که بیشتر مملو از اپلیکیشن های سونی است. سونی با غرور اعلام میکند اپلیکیشن های گالری، موزیک و ویدیوی خود را جایگزین انتخاب های گوگل کرده است.

 

   

 

از تم ها نیز پشتیبانی می شود که امکان تغییر دادن ظاهر و پروفایل صوتی دستگاه را دارند.

ناحیه نوتیفیکیشن نسخه معمولی اندرویدی است، امکان مرتب کردن کاشی های تاگل های سریع و میزان روشنایی صفحه نمایش وجود دارد. البته خبری از تاگلی برای تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش نیست (باید برای این کار به بخش تنظیمات بروید).

switcher با ظاهر سه بعدی چرخ و فلکی خود همانند با همیشه آشنا است. ولی دیگر خبری از اپلیکیشن‎های کوچک (small apps) و اپلیکیشن شناور انجام دادن چندین کار با هم، نیست.

قابلیتی به اسم Smart Cleaner دیده می شود که در بازه های زمانی حافظه ی موقت (کش) اپلیکیشن هایی که مدت زمانی می شود از آن ها استفاده نکرده اید را خالی می کند. امکان خاموش کردن این قابلیت وجود دارد یا به صورت دستی می توانید معین کنید که چه اپلیکیشن های خاصی تحت اثر این قابلیت قرار نگیرند.

 

   

 

گزینه دیگر وجود یک امکان شایسته نسخه پشتیبان گرفتن از گوشی شما است که می تواند از اپلیکیشن‎ها، لیست مخاطبین تماس، پیام‎ها و تنظیمات گوشی شما نسخه‎ پشتیبان بگیرد. این اطلاعات می توانند بر روی حساب آنلاین سونی شما، کارت حافظه خارجی یا روی یک دستگاه اکسترنال دارای پورت یو‎اس‎بی ذخیره شود. امکان زمان بندی برای نسخه پشتیبان گرفتن وجود دارد و می توان شرایطی همانند با "زمان اتصال به شبکه‎ی وای‎فای" و "شارژ دستگاه" را مشخص کرد.

  

پردازنده و سخت افزار

گوشی Sony Xperia XA از چیپست مدیا تک نظیر گوشی XA Ultra استفاده می کند در حالی که مدل X duo از تراشه کوالکام بهره می برد. چیپست مورد نظر Helio P10 است که یک پردازنده 8 هسته ای Cortex-A53 را با سرعت کلاک 2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی دو هسته ای Mali-T860 را در خود جا داده است. 2 گیگابایت رم نیز دیده می شود.

در مقایسه، سایر گوشی های 5 اینچی با صفحات نمایش 720p که می توان نام برد عبارتند از Oppo F1، Vibe K5 Plus و Redmi 3.

گوشی گلکسی J5 مدل 2016 از چیپست اسنپ‎دراگون 410 استفاده می‎کند و Mi 4s شیائومی از چیپست اسنپ‎دراگون 808. سپس Xperia X دیده می شود که از S650، نسل قبلی S808 بهره می برد.

تست‎ بنچکمارک AnTuTu 6 این گوشی را در میانه نمودار و پشت سر چیپست های اسنپ‎دراگون رده بالاتر ولی جلوتر از S616 قرار داد. گوشی J5 (2016) سامسونگ امتیاز شگفت انگیزی در این بخش به دست آورد.

در Basemark OS 2.0 نیز دوباره محصول سامسونگ درخشان ظاهر شد و گوشی اکسپریا XA سونی از اکثریت گوشی ها از جمله اکسپریا M5 پیش می گیرد.

در بخش گرافیک امتیاز این گوش در تست on-screen با اکسپریا ایکس مطابقت پیدا می کند و یقینا اختلاف بین صفحه نمایش با رزولوشن 1080p و 720p در این قضیه دخیل است ولی شما می توانید انتظار عملکرد مشابهی در بخش باتری بین این دو گوشی داشته باشید.

در تست Offscreen گرافیک این گوشی، پردازنده گرافیکی دو هسته ای Mali-T860 تقریبا نصف سرعت واحد پردازش گرافیکی موجود در اکسپریا ایکس یعنی Adreno 510 را دارد. ولی از طرف دیگر تفاوت در شمارش پیکسل ها دیده می شود تا چیپست Helio P10 به خوبی از عهده کار خود برآید.

 

خروجی صدای قابل قبول

گوشی اکسپریا XA زمان اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی خروجی صدای تمیزی داشت و امتیازهای کاملی به دست آورد. متاسفانه، بلندی حجم صدا زیر مقدار متوسط بود تا انتظارات فراتر از این سطح قیمت نباشند.

زمان اتصال یک جفت هدفون اندکی تنزل در کیفیت صدا دیده و نویز القایی استریو اندکی اوج گرفت و مقدار اعوجاج قابل شنود وارد ماجرا شد. سطوح حجم صدا پایین باقی ماند ولی با این حال نمایش قابل قبولی را شاهد بودیم.

 

دوربین

دوربین گوشی Xperia XA سونی یک سنسور 13 مگاپیکسلی با زاویه بازشدگی دیافراگم f/2.0 و یک سنسور 3/1 اینچی است. این دوربین نه مدل پرچم دار قدیمی استفاده شده در XA Ultra و نه مدل جدید استفاده شده در گوشی های اکسپریا ایکس و اکسپریا ایکس پرفورمنس است.

دوربین دارای فوکوس خودکار هیبریدی ( تشخیص فازی + کنتراست) است و از دنبال کردن اشیا پشتیبانی می کند گرچه به خوبی همتاهای بهتر سری ایکس خود نیست.

رابط کاربری دوربین مشابه با سایر گوشی های سری ایکس است. یعنی یک سوایپ عمودی حالات عکاسی را و سوایپ افقی جای دوربین جلو و عقب را جابجا می کند.

حالت های مختلف شامل Superior Auto، دستی (البته خبری از کنترل بر فوکوس و سرعت شاتر دوربین نیست) و بعضی "اپلیکیشن‎های دوربین" می شود که از مفید (پانوراما) هستند تا مفرح (واقعیت افزوده). این حالت ها قابل دانلود هستند و به سادگی می توانند قابلیت بیشتری به گوشی اضافه کنند.

دوربین جلو از نوع 8 مگاپیکسلی با لنزهای دارای زاویه بازشدگی دیافراگم f/2.0 و سنسور 1/4 اینجی است. بنابراین چشمگیر نیست ولی بازم نسبت به خیلی ها بهتر است.

به قابلیت Quick Capture در زمان قفل بودن گوشی می توان دسترسی داشت که فقط کافی است کلید شاتر را فشار دهید تا دوربین از حالت قفل خارج و عکس بگیرد. امکان تنظیم آن برای گرفتن فیلم در عوض عکس نیز وجود دارد. این قابلیت به سریعی گوشی اکسپریا ایکس نیست ولی همچنان کاملا سریع است. حواستان باشد گوشی زمان کافی برای فوکوس و تنظیم حجم در معرض گذاری با نور کافی ندارد و شاید خواسته باشید تصاویر گرفته شده را بررسی و دوباره بگیرید.

فاصله زمانی بین گرفتن دو تصویر متوسط و گاهی اوقات در حالت Superior Auto آهسته است. این حالت می تواند به صورت خودکار گزینه هایی نظیر HDR را فعال کند تا گرفتن تصویر و پردازش آن کمی طول بکشد. اغلب اوقات دوربین ژست های حرکتی سوایپ مانند را نیز ثبت نمی کند.

 

کیفیت تصویر

برای یک رزولوشن 13 مگاپیکسلی تصاویر شارپ و سطح جزئیات خوب است. نویز کم و الگوریتم کاهش نویز و شارپ کردن تصویر بالغانه عمل می کنند و خبری از مصنوعات آزاردهنده پردازش تصویر نیست. محدوده پویا حتی بدون حالت HDR خوب است و دوربین تعادل خوبی بین مناطق سایه و روشن پیدا می کند.

رندرسازی رنگ تعادل سفید ولی همچنان نیاز به کار دارد. یک ته رنگ آبی قوی دیده می شود که ممکن است باعث به نظر سرد آمدن روزهای آفتابی شود. تنها تعادل سفید نیست، رنگ ها نیز دقیق حس نمی شوند. کنتراست می توانست با توجه به محدوده پویای گوشی بهتر باشد.

تصاویر گرفته شده در حالت دستی خوب هستند ولی استفاده از Superior Auto پیشنهاد می شود. هر دو حالت تصاویر تقریبا یکسانی ایجاد می کنند ولی گاهی اوقات حالت دوم نتایج بهتری به دست می دهد. اغلب اوقات باعث می شود که زمان گرفتن بین دو تصویر آهسته باشد ولی ارزش کمی کیفیت بیشتر را ممکن است این نقص داشته باشد (مگر اینکه نیاز به گرفتن چند تصویر سریع داشته باشید).

حالت HDR بسیار ظریف عمل می کند و رندرسازی نواحی سایه و روشن اندکی بهتر می کند. همچنین رندرسازی رنگ ها را نیز تغییر می دهد که باعث می شود اوضاع بهتر به نظر آیند.

تصاویر سراسرنما تنها ارتفاع 1080 پیکسل دارند و حتی این مقدار برای جزئیات واقعی نمایان شده زیاد هم است. کمکی به رفع مشکل سرهم بندی تصاویر نشده است و راهی هم برای پایان رساندن یک تصویر پانوراما وجود ندارد یا به هر نحوی آن را باید کامل کنید یا به سمتی آن بگیرید که به صورت خودکار گرفتن این نوع تصویر تمام شود، ولی این امر اغلب اوقات بخش نهایی تصویر را خراب میکند.

تصاویر سلفی نسبتا شارپ به همراه رنگ های خوب و نویز کم هستند.

 

 

 

دوربین ویدئو

دوربین ویدئوی Xperia XA سونی قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با نرخ 30 فریم را دارد و خبری از نرخ 60 فریم بر ثانیه حتی برای ویدئوهای 720p نیست. گرچه قابلیت های رفع لرزش SteadyShot و Video HDR دیده می شوند.

ویدئوهای 1080p گرفته شده فرمت MP4 و بیت ریت 17 مگابایت بر ثانیه را دارند. صدا با کیفیت 128 کیلوبایت بر ثانیه ضبط می شود ولی تنها کیفیت آن مونو است. برای یک گوشی مدل 2016 با داشتن دو میکروفون این قضیه نامید کننده است.

جزئیات ویدئوها با توجه به جایگاه گوشی در بازار خوب و بهتر از اکثر میان رده ها است. خبری از پارازیت نیست و رندرسازی رنگ خوب است، گرچه در معرض گذاری با نور نیز حساس و خیلی سریع تعدیل می شود و آشکار است، انگاری جسمی وارد صحنه و خارج شده است.

بسیاری از گوشی های میان رده ویدئوهایی با کیفیت 1080p می گیرند بنابراین گوشی اکسپریا XA سونی برای رقابت چیزی کم ندارد.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا XA را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

       

 

 

در انتها

گوشی اکسپریا XA گوشی است که از بین گوشی های 2016 سونی توانست توجه ما را به خود جلب کند. این گوشی یاد آور اکسپریا T با طراحی زیبایش برای ما است.

XA باریکترین گوشی 5 اینچی است و ابعاد آن تعادل بسیار خوبی دارند به نحوی که شیوه خمیدگی بخش جلویی و عقب به طرف جناحین گوشی را تحسین خواهید کرد. گوشی که فورا باعث می شود سایر گوشی ها حجیم و ضخیم به نظر آیند.

در طراحی این گوشی، سونی در بحث اعداد محافظ کارانه عمل کرده ولی نسبت به کیفیت سخت گیر بوده است. بدنه فلزی و طرفین پلی کربناتی انتخاب خوبی است و یک نمایشگر با رزولوشن 720p روشن و دارای رنگ های خوبی است و هر دو دوربین هم کیفیت خوبی از خود بر جا می گذارند.

تنها بخشی که سونی مشکل داشته بحث باتری است.

سونی جهان خاص خودش را دارد و همیشه داشته است. محصولات این شرکت به منظور رقابت ساخته نمی شوند، آن ها در چارچوب زمانی برای در نظر گرفتن بازارهای دیگر، ساخته می شوند و قیمت گذاری آن ها نیز متفاوت است.

این قضیه می تواند در بازاری که همه از هم تقلید می کنند یک نکته قوت باشد ولی می تواند گاهی اوقات به رقابت داخلی هم منجر شود، به عنوان مثال اکسپریا X از اکسپریا Z5 گران قیمت تر ولی به سختی به آن خوبی است.

 

 

ویژگی های اصلی

باریکترین گوشی هوشمند 5 اینچی، بدنه فلزی، پشت پلی کربناتی
صفحه نمایش 5 اینچی با رزولوشن 720 در 1280 اچ دی از نوع ال‎سی‎دی Mobile Bravia Engine 2 و شیشه ضد خراش 2.5 بعدی، روکش اولئوفوبیک
سیستم‎عامل اندروید مارشملو نسخه 6.0 با لانچر اکسپریا
دوربین 13 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p , فوکوس خودکار هیبریدی
دوربین جلو ( سلفی ) 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
در دو مدل تک و دو سیم کارته
پشتیبانی از شبکه ‎ 4G
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری با ظرفیت 2300 میلی‎آمپر (پشتیبانی از فناوری Pump Express 2.0)
پشتیبانی از USB OTG

 

معایب اصلی

ظرفیت باتری متوسط است، کارآمدی به خصوصی در چیپست ساخته شده با فناوری 28 نانومتری ندارد
عدم وجود سنسور اثرانگشت
باتری غیرقابل تعویض

 

 

2
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1394-12-09

    از نظر ظاهری یک شکل
    باتری ضعیف
    کیفیت صفحه پایین
    سونی با خودش چی فکر کرده ؟

  • 1395-04-29
    خیلی خوبو خوشگله از نزدیک دستم گرفتم فوق العاده است مرسی سونی عاشقتم
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*