Xiaomi Mi 4c

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارت - قطع سیم کارتسایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن: 132 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: در دو نسخه, 16 گیگابایت و 32 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت و 3 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8992 Snapdragon 808-Quad-core 1.44 GHz Cortex-A53 & dual-core 1.82 GHz Cortex-A57
دوربین: 13 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: 2G - GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - اینفرارد
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5.1.1 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهایPDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات


شائومی Mi 4 یکی از جذاب ترین گوشی‎های پرچم دار چینی در سال 2014، در طول عمرش دو تغییر بارز پیدا کرد. شائومی Mi 4i بیشتر یک گوشی متوسط جذاب بود تا ادامه دهنده‎ی موفق راه Mi 4، ولی گوشی  Xiaomi Mi 4c چیزی است که ما آن را یک پرچم دار می‎نامیم و جانشین حقیقی شائومی Mi 4 می‎باشد.کمپانی Xiaomi قرار است که Mi 5 پیش بینی شده را در چند هفته‎ی آتی معرفی کند ولی با اینحال طرفداران وفادار خود را با دستگاه بسیار خوبی شگفت زده کرده که مقاومت در برابر آن تقریبا غیرممکن است.  شائومی Mi 4c دقیقا ظاهری مشابه با Mi 4i دارد. و همینجاست که صحبت‎های معمولی تمام می‎شود.شائومی Mi 4c جدید تبلیغات گسترده‎ای به خاطر استفاده از پورت USB نوع C و قابلیت شارژ سریع داشته است. در واقع این کمپانی تصور کرده است که چنین چیزی آنقدر مهم است که حرف c را به نام این گوشی اضافه کرده است. تراشه‎ی قدرتمند Snapdragon 808 را به عنوان مثال در نظر بگیرید. تراشه‎ای که در آخرین گوشی ال جی دیده می‎شود و شائومی گوشی پرچم دار خود را با نصف قیمت G4 ال جی عرضه کرده است.دوربین نیز آپگرید داشته است، حالا قادر به گرفتن تصاویر پانورامایی کیفیت بالا و ویدیوهای اسلوموشن با رزولوشن بالاتر است.شائومی یقینا به خاطر استفاده‎ی مجدد از یک طراحی در هر گوشی باید سرزنش شود، ولی چیزی نیست که آن را دوست نداشته باشیم. امکان زندگی با این طراحی یک سال دیگر با توجه به قیمت و حتی مجموعه ویژگی‎های عالی این گوشی وجود دارد.عدم وجود اسلاتی برای کارت حافظه‎ی خارجی و باتری که امکان برداشتنش وجود ندارد چیزی که است که طرفداران MI انتظار داشتند، چون چنین روندی در بین برندهای مهم چینی دنبال می‎شود. ولی خوب در عوض این کمپانی با تولید نمونه‎های 32 گیگی طرفداران را راضی کرده است.
شائومی Mi 4c قرار نیست که نسخه‎ی ارزان Mi 4 اولیه باشد، ولی در عوض یک جانشین جذاب است. و یقینا این بار نظیر آن گوشی به یاد آورده نمی‎شود چون قوی تر، مرتبط تر با مهارت‎های قابل تصور بهتر و دارای شخصیتی برای خودش است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2015
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 132 گرم
ابعاد : 138.1x69.6x7.8 میلی متر
جنس بدنه : پلی کربنات و آلیاژ منیزیم

حافظه

حافظه داخلی : در دو نسخه, 16 گیگابایت و 32 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : نسخه ی 16 گیگابایت: 2 گیگابایت رم نسخه ی 32 گیگابایت: 3 گیگابایت رم
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8992 Snapdragon 808
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core 1.44 GHz Cortex-A53 & dual-core 1.82 GHz Cortex-A57
تعداد هسته پردازنده : شش هسته ای
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 418

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 441 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : دارای قابلیت دریافت چندین لمس همزمان

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, Beidou
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.1 همراه با A2DP
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB نسخه‌ی 2.0

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 13 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 4128x3096 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : Dual-LED (dual tone) Flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند قابلیت عکاسی پانوراما قابلیت عکاسی HDR
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل Full HD 1080p

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v5.1.1 Lollipop
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/eAAC+/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : XviD/DivX/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3080 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت شارژ سریع (40 درصد شارژ در 60 دقیقه) (Quick Charge) قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer)
رنگ بندی : مشکی, سفید, خاکستری, زرد, صورتی

 

نقد و بررسی گوشی شائومی Mi 4c

 

 

در ابتدا

شائومی Mi 4 یکی از جذاب ترین گوشی‎های پرچم دار چینی در سال 2014، در طول عمرش دو تغییر بارز پیدا کرد. شائومی Mi 4i بیشتر یک گوشی متوسط جذاب بود تا ادامه دهنده‎ی موفق راه Mi 4، ولی گوشی  Xiaomi Mi 4c چیزی است که ما آن را یک پرچم دار می‎نامیم و جانشین حقیقی شائومی Mi 4 می‎باشد.کمپانی Xiaomi قرار است که Mi 5 پیش بینی شده را در چند هفته‎ی آتی معرفی کند ولی با اینحال طرفداران وفادار خود را با دستگاه بسیار خوبی شگفت زده کرده که مقاومت در برابر آن تقریبا غیرممکن است.  شائومی Mi 4c دقیقا ظاهری مشابه با Mi 4i دارد. و همینجاست که صحبت‎های معمولی تمام می‎شود.شائومی Mi 4c جدید تبلیغات گسترده‎ای به خاطر استفاده از پورت USB نوع C و قابلیت شارژ سریع داشته است. در واقع این کمپانی تصور کرده است که چنین چیزی آنقدر مهم است که حرف c را به نام این گوشی اضافه کرده است. تراشه‎ی قدرتمند Snapdragon 808 را به عنوان مثال در نظر بگیرید. تراشه‎ای که در آخرین گوشی ال جی دیده می‎شود و شائومی گوشی پرچم دار خود را با نصف قیمت G4 ال جی عرضه کرده است.دوربین نیز آپگرید داشته است، حالا قادر به گرفتن تصاویر پانورامایی کیفیت بالا و ویدیوهای اسلوموشن با رزولوشن بالاتر است.شائومی یقینا به خاطر استفاده‎ی مجدد از یک طراحی در هر گوشی باید سرزنش شود، ولی چیزی نیست که آن را دوست نداشته باشیم. امکان زندگی با این طراحی یک سال دیگر با توجه به قیمت و حتی مجموعه ویژگی‎های عالی این گوشی وجود دارد.عدم وجود اسلاتی برای کارت حافظه‎ی خارجی و باتری که امکان برداشتنش وجود ندارد چیزی که است که طرفداران MI انتظار داشتند، چون چنین روندی در بین برندهای مهم چینی دنبال می‎شود. ولی خوب در عوض این کمپانی با تولید نمونه‎های 32 گیگی طرفداران را راضی کرده است.

شائومی Mi 4c قرار نیست که نسخه‎ی ارزان Mi 4 اولیه باشد، ولی در عوض یک جانشین جذاب است. و یقینا این بار نظیر آن گوشی به یاد آورده نمی‎شود چون قوی تر، مرتبط تر با مهارت‎های قابل تصور بهتر و دارای شخصیتی برای خودش است.

 

محتویات جعبه

در جعبه‎ فروش این گوشی کابل USB Type-C و شارژر دیده می‎شود ولی خبری از هدست نیست.

 

 

شارژر از نوع شارژ سریع است و از شارژ 5V (2A), 9V 1.2A) و 12V (1A پشتیبانی می‎کند.

برخلاف بعضی از کمپانی‎های مهم، که چنین شارژ‎های گران قیمتی را در جعبه‎های فروش خود قرار نمی‎دهند، Xiaomi آنقدر لطف داشته است که چنین کاری را انجام دهد.

 

 

طراحی و ساخت

باید گفت که این شرکت چینی زحمتی در طراحی Mi 4c به خود نداده است. از همان بدنه‎‎ی پلی کربناتی همانند با نسل‎ قبلی این گوشی استفاده کرده است یعنی شائومی Mi 4ci و در نتیجه طراحی تکرار است.ولی با این حال اصلاح همین طراحی برای یک دستگاه جدید بهترین شیوه‎ی اتخاذی است و آنقدرها هم عملی نادر نیست. سونی این کار را انجام می‎دهد، سامسونگ نیز و اپل همچنین همین کار را با سری S کرده است.اگر مثبت بنگریم، بدنه‎ی پلاستیکی پلی کربناتی Xiaomi Mi 4i با توجه به قیمتش عالی بود، به خوبی در دست جا می‎گرفت، و ما خوشحال هستیم که دوباره با همان کیفیت روبرو هستیم.

پنل پشتی مات سفید این گوشی مستعد به لکه شدن نیست و به خوبی در دست جا می‎گیرد.در پایان باید گفت یک گوشی 5 اینچی هیچوقت جمع و جور نبوده است، ولی Xiaomi Mi 4c سبک و نازک نظیر Mi 4i، در میان جمع جور ترین دستگاه‎هایی است که در رده‎ی خود قرار دارد. بخش خارجی آن فاکتور ارزان بودن را به ذهن می‎آورد ولی یکسری چیزها را به نحوی کامل انجام داده است که پرچم دارهای زیادی حتی به این امر نزدیک نشده‎اند.مجموعه‎ی کنترلی این گوشی مشابه با Mi 4i به همان سرراستی است. بالای صفحه‎ی نمایش در کنار پورت ورودی هدفون یکسری سنسور و دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی قرار دارد. LED کوچک مخفی نوتیفیکیشن‎ها نیز به چشم می‎خورد.

 

 

 

زیر صفحه‎ نمایش مجموعه‎ی دکمه‎های خازنی Task Switcher، Home و Back به چشم می‎خورد. هر سه دارای نور پشتی سفید هستند که در تاریکی کاملا به درد بخور است. بخش کشویی برای قرار دادن دو سیم کارت که بیرون کشیده می‎شود در سمت چپ قرار دارد.

 

 

در سمت راست دکمه‎ی پاور/ قفل کردن به همراه دکمه‎ی تنظیم حجم صدا که به رنگ نقره‎ای براق هستند، به چشم می‎خورند.

 

 

 

بالای این گوشی پورت صوتی 3.5 میلی متری و IR قرار دارد،

 

 

 

در پایین پورت جدید USB type-C و میکروفون اولیه دیده می‎شوند.

 

 

 

 

در پایان در عقب دوربین 13 مگاپیکسلی است به همراه دو فلاش LED . محافظ‎ های اسپیکر هم در اطراف به سمت پایین هستند.پنل پشتی را نمی‎توان برداشت، یعنی نمی‎توانید هر زمان خواستید باتری را عوض کنید.

 


 

 صفحه‎ نمایش

شائومی Mi 4c دارای صفحه‎ی نمایش 5.0 اینچی فول اچ دی دارای فن آوری IPS مشابه با Mi 4i است. دارای تراکم پیکسلی 441pi برای داشتن یک صفحه‎ی نمایش کاملا شفاف است. متاسفانه پوشش شیشه‎ای روی صفحه‎ی نمایش ضد خش نیست و باید حتی مراقب باشید تصادفا آن را خش نیاندازید.در پنل ال سی دی این گوشی نظم RGB استاندارد ساب پیکسل‎ها به چشم می‎خورد که شکل دهنده‎ی آن هستند. حداکثر روشنایی صفحه‎ی نمایش این گوشی (450nits) ممکن است باعث تعجب خیلی‎ها نشود ولی زمانی که بحث نسبت کنتراست پیش می‎آید، نتایج فوق العاده ای به دست می‎آید (1609:1). این نتایج برای یک LCD فوق العاده هستند و ما تنها Lenovo K3 Note را با همین عملکرد دیده‎ایم. شاید پنل صفحه‎ی نمایش این دو را یک کارخانه ساخته است.رندر کردن عکس‎ها در گوشی شائومی Mi 4c نسبتا دقیق است (میانگین deltaE 6.6 برای رنگ‎های اصلی به اضافه‎ی رنگ‎های سیاه و سفید)، ولی رنگ سفید به نحوی که ما انتظار داشتیم دقیق نیست.اکثراً با همیشه، رنگ‎های صفحه‎ی نمایش بستگی به ذائقه‎ی شخصی افراد دارد و اگر نیاز به خروجی رنگی کالیبره شده‎ای ندارید یقینا از پردازش رنگ‎ها در این گوشی لذت خواهید بود.گزینه‎ای برای تغییر پردازش رنگ‎ها از سردتر به گرم تر وجود دارد ولی استفاده از آن دقت رنگی را اصلا تغییر نداد.یک جنبه‎ی فوق العاده از گوشی Xiaomi Mi 4c سطح روشنایی است که در حالت حداقل فوق العاده و تنها 0.8nits سفیدی دارد، یعنی با چشم معمولی در تاریکی محض می‎توانید چیزی بخوانید.خوانا بودن صفحه‎ی نمایش در نور خورشید مشابه با گوشی Mi 4i است و در بیرون از محیط خانه صفحه‎ی نمایش این گوشی عملکردی عالی دارد. شما به راحتی در روشن ترین روز هم قادر به دیدن اتفاقات روی صفحه‎ی نمایش هستید.

Xiaomi همچنین از یک تکنولوژی برای افزایش روشنایی بخش‎های تاریک تر صفحه‎ی نمایش شما استفاده کرده است تا بیشتر قابل دیدن باشند. همین کار را سونی با آخرین گوشی‎های پرچم دار خود کرده است با این استثناء که اینجا در سراسر اینترفیس گوشی شاهد چنین چیزی هستیم نه تنها گالری.

 

باتری

در این گوشی باتری 3,080 میلی آمپر ساعتی قرار داده شده است که برای یک دستگاه 5 اینچی فوق العاده است. در تست‎های ما این گوشی امتیاز 52 ساعت به دست آورده است یعنی شما می‎توانید اندکی بیشتر از دو روز، اگر روزانه یک ساعت صحبت کنید، در اینترنت به گردش بپردازید و ویدیو پخش کنید، دوام بیاورید. با وجود آن تست در حال انتظار این گوشی ناامید کننده و تنها 4 روز و نیم بود.استفاده از دو سیم کارت در این دستگاه زمان انتظار را یک روز کمتر می‎کند. بنابراین مدت دوام باتری 45 ساعت می‎شود که از خوب بودن بسیار بهتر است. امکان شارژ سریع باتری نیز وجود دارد.

 

 

قابلیت اتصال و استفاده از شبکه

شائومی Mi 4c از پهنا باند‎های 7 LTE پشتیبانی کرده و در هر سیم کارت تنها می‎توانید از یک شبکه‎ی LTE استفاده کنید و دیگری از GSM پیش فرض استفاده می‎کند.

شائومی Mi 4c همچنین قابلیت اتصال 4 باندی GSM و 3G را با پشتیبانی از HSPA ارائه می‎دهد.پشتیبانی از Wi-Fi a/b/g/n/ac و Wi-Fi Direct نیز دیده می‎شود به همراه بلوتوث 4.1، GPS و GLONASS و رادیو FM.

از طریق پروتکل Miracast نیز می‎توان به صورت بیسیم صفحه‎ نمایش را به حالت آینه جای دیگری داشت. IR blaster در بالا قرار گرفته است و با نرم افزار مخصوص خود جفت و جور شده است تا این دستگاه یک کنترل از راه دور جهانی باشد.

Xiaomi اپلیکیشن MiRemote مخصوص به خود را دارد که از دستگاه‎های زیادی پشتیبانی می‎کند. شائومی Mi 4c اولین گوشی کمپانی است که از USB Type-C پشتیبانی می‎کند یعنی یک کابل دو طرفه برای USB که از دو کانکتور USB 3.1 در بالا و پایین تشکیل شده است.

ولی این کابل با گوشی همراه شده است که دارای یک پورت دو طرفه USB 2.0 هستند. ذکر این امر به دو دلیل مهم است. اول سرعت است، کابل‎های USB 3.1 Type-C تا 10Gbps سرعت انتقال دارند ولی Mi 4c محدود به سرعت‎های USB 2.0(480Mbps است.

دلیل دوم اینکه کابل‎های Type-C باید در هر دو طرف کابل عملکرد داشته باشند از آنجاییکه این استاندارد اجازه‎ی عملکرد در هر دو مسیر را می‎دهد یعنی انتقال همزمان داده و حتی شارژ کردن.در اندروید 6.0 قرار است به صورت رسمی از کانکتور‎های USB Type-C پشتیبانی شوند و آن موقع شما باید قادر به شارژ دستگاه‎های متصل شده باشید. فعلا چنین امری امکان پذیر نیست.

اگر مایل به استفاده از قابلیت‎های USB Host و USB OTG هستید، باید یک آداپتور شخص ثالث microUSB بخرید.

 

اینترفیس کاربری

این گوشی دارای رابط کاربری MIUI 7 است که از هسته‎ی آندروید 5.1.1 استفاده می‎کند. در عوض تازه سازی کل رابط کاربری، این کمپانی تمرکز بر بهبود لانچر خود و افزایش عملکرد آن داشته است. طبق گزارش تغییرات این شرکت، MIUI 7 به میزان 30% سریع تر و میزان پاسخ دهی آن بالاتر است و کارآیی انرژی در آن 10% بیشتر شده است. همچنین یکسری چیزهای جدید به آن نظیر آلبوم کودک، child mode، تم‎های جدید پیش فرض و گزینه‎ی خودکار DND (مزاحم نشوید) دیده می‎شوند.

امکان سفارشی سازی بسیار گسترده است و هر چیزی را می‎توان جایگزین کرد از جمله تمامی سرویس‎های گوگل.

در حقیقت، گوشی‎های Mi در چین فروخته می‎شوند و دسترسی به سرویس‎های گوگل ندارند و باید به نحوی بارگذاری جانبی (sideload) شوند.

در مدل‎های فروخته شده خارج از چین یک اپلیکیشن پلی استور از پیش بارگذاری شده دیده می‎شود.قفل صفحه‎ نمایش دارای یک ساعت در گوشه‎ی سمت راست بالا است و ویجت‎های این صفحه دیده نمی‎شوند.

برای باز کردن گوشی شما می‎توانید به سمت بالا سوایپ کنید و سوایپ به سمت راست دوربین را باز می‎کند.

بعد از قفل صفحه‎ی نمایش صفحه‎ی home آندروید با 4 میانبر قابل سفارشی شدن در انتهای صفحه به حالت پیش فرض قرار دارند ولی شما می‎توانید این محل را با 5 میانبر پر کنید. هرگونه اپلیکیشن و حتی پوشه با چند آیتم درون آن می‎توانید در اینجا قرار دهید.

خبری از کشوی اپلیکیشن (app drawer) نیست، هر چیزی که نصب کنید روی صفحه‎ی Home شما ظاهر می‎شود که می‎تواند بخش‎های نامحدودی داشته باشد.

خبری از میانبرها نیست و پاک کردن معمول آیکون‎ها (کشیدن آن‎ها به سمت سطل آشغال در بالای صفحه) باعث پاک شدن آن اپلیکیشن می‎شود. در پنجره‎ای به صورت پاپ آپ تایید عمل شما خواسته می‎شود تا تصادفا اپلیکیشنی را پاک نکنید.

 

 

 

روی صفحه‎ی Home آهسته ضربه بزنید و نگه دارید تا بتوانید ویجت‎هایی به این بخش اضافه کنید. گزینه‎ها اندک هستند ولی از پلی استور می‎توانید ویجت‎های بیشتری دانلود کنید.

امکان تغییر تم نیز وجود دارد. تم باعث تغییر کاغذ دیواری صفحه‎ی home، شکل قفل صفحه‎ی نمایش، آیکون‎های سیستم، فونت سیستم و پروفایل صداها می‎شود (امکان غیرفعال سازی تغییرات و پروفایل صدا از بخش تنظیمات وجود دارد).MIUI v.7 دارای 5 تم پیش فرض است، MIUI, High Life, Pink Blush، Rose و Ocean Breeze و همیشه از فروشگاه Mi می‎توانید تم‎های جدید دانلود کنید.

ناحیه‎ نوتیفیکیشن دارای دو تب نیمه شفاف است، اولی برای جا دادن تمامی نوتیفیکیشن‎ها و دومی (به سمت چپ برای دسترسی داشتن به آن سوایپ کنید) دارای تاگل‎های قابل سفارشی شدن و یک میانبر به بخش تنظیمات. متاسفانه شما برخلاف دیگر دستگاه‎های آندرویدی نمی‎توانید صفحه‎ی تاگل‎ها را با سوایپ دو انگشتی از سمت بالا بیاورید.یک task switcher با گزینه‎ی Clear All نیز دیده می‎شود ویجت جستجوی اختصاصی Xiaomi عملکردی مشابه با سیستم جستجوی Spotlight اپل دارد. شما با سوایپ کردن بر روی هر بخشی از صفحه‎ی home می‎توانید به آن دسترسی داشته باشید.

این ابزار به جستجو در بین اپلیکیشن‎ها، موزیک، ایمیل، تنظیمات و چیزهای دیگر می‎پردازد.شائومی کنترل‎هایی به نام Edge را معرفی می‎کند.

دو اشارات دست (gesture‎ها) وجود دارد که شامل آهسته ضربه زدن روی قاب دستگاه (طرفین آن) برای اعمالی خاص می‎شوند. در اولی با دو بار آهسته ضربه زدن روی یک طرف این گوشی شما به به عقب بر می‎گردید انگار از کلید Back استفاده کرده‎اید.دومی تنها درون دوربین کاربرد دارد، یک بار آهسته ضربه زدن برای فوکوس و دوبار برای گرفتن یک تصویر. با آنکه اولی جالب است ولی نتیجه‎ی دومی تصاویری محو است انگار نور کمتر از حد مطلوب است.کمپانی Xiaomi سرویس ابری مخصوص به خود را برای همگام سازی محتوا بین دستگاه‎ها لحاظ کرده است.

هر اکانت در Mi Cloud دارای 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان است. می‎توانید از آن برای پشتیبان گرفتن از لیست تماس، پیام‎ها، کل گالری‎تان، گزارش تماس‎ها، یادداشت‎ها، تنظیمات،صداهای ضبط شده، محتویات مرورگر (هیستوری، تب‎ها، داده‎های اپلیکیشن وب) و کتابخانه‎ی موزیک خود استفاده کنید.

سرویس پشتیبان گیری و همگام سازی این شرکت شباهت‎های بسیاری با iCloud اپل دارد. حتی گزینه‎ی رایگان Cloud Messaging وجود دارد که امکان تبادل پیام‎ها بر روی بستر اینترنت بدون نیاز به پرداخت هزینه برای پیام کوتاه را می‎دهد، که تنها بین دو دستگاه Xiaomi کار می‎کند.

در پایان اگر وارد اکانت Mi Cloud خود شده باشید، می‎توانید عملکرد Find Device را انتخاب کنید که در صورتی که دستگاه خود را گم کردید یا آن را شخصی دزدید کاملا به درد بخور است.

MIUI 7 دارای یک Child mode جدید است که تنها امکان اجرا شدن اپلیکیشن‎های مورد انتخاب شما در این حالت وجود دارد. چنین چیزی امکان پاک کردن تصادفی داده‎های مهم شما توسط کودک‎تان را از بین می‎برد.

حالت مزاحم نشوید (Do Not Disturb) نیز بهینه شده است و از گزینه‎های سفارشی سازی و برنامه ریزی بهتری پشتیبانی می‎کند.

 

پردازنده

شائومی Mi 4c دارای تراشه‎ی قوی Snapdragon 808 است که دارای پردازنده‎ی 6 هسته‎ای، واحد پردازش گرافیکی Adreno 418 و 2 یا 3 گیگ رم بسته به فضای ذخیره سازی داخلی (16 یا 32 گیگی) است.

پردازنده‎ این تراشه دارای دو هسته‎ی قوی Cortex-A57 با قدرت 1.82GHz و 4 هسته‎ی Cortex-A53 با 1.44GHz است. همان پیکربندی که در گوشی پرچم دار LG G4 دیده می‎شود.عملکرد چند هسته‎ای این گوشی نزدیک به Mi 4 و LG G4 است ولی عملکرد خام آن کاملا طبق انتظار پشت دستگاه‎های هشت هسته‎ای قرار می‎گیرد. شائومی Mi 4c قوی ترین دستگاه متوسط قیمتی است که می‎توانید خریداری کنید.

 

لیست تماس‎ها و قابلیت تماس

دفتر تلفن و شماره گیر یک اپلیکیشن مشترک را سهیم هستند با آنکه دو میانبر وجود دارد، شما را به تب مورد نیازتان مستقیم هدایت می‎کند. این اپلیکیشن دارای ظاهر هموار زیبایی است.

این اپلیکیشن از اینترفیسی با تب‎های مختلف بهره می‎برد، شماره گیر در ابتدا و لیست شماره‎ها در دومی.شائومی Mi 4c از قابلیت ضبط صدا پشتیبانی می‎کند و می‎تواند آن را به صورت خودکا در هر تماس اگر بخواهید، انجام دهد.

شما همچنین می‎توانید حالت‎های مختلف دست را برای جواب دادن به همراه پاسخ‎های سریع از پیش تعیین شده به دنبال رد تماس را به کار بگیرید و حتی از تماس اینترنتی پشتیبانی می‎شود. اگر دقت کنید امکانات بیشتری هم دیده می‎شود، چرخاندن گوشی برای ساکت کردن زنگ، خاموش و روشن کردن سنسور مجاورتی، قفل شدن خودکار گوشی به دنبال قرارگیری در جیب و بی صدا کردن تماس‎ها از شماره‎های ناشناس.MIUI 7 همچنین قابلیت Showtime Caller ID را معرفی می‎کند.

یک سرویس ابری که شما می‎توانید یک ویدیوی کوتاه ضبط شده را در سرور به عنوان Caller ID خود ذخیره کنید تا زمانی که به دیگر افرادی که گوشی Xiaomi دارند تماس می‎گیرید، نشان داده شود.شائومی Mi 4c در تست بلند بودن صدای بلندگو امتیاز خوبی داشته است، اندکی پایین تر از امتیاز بسیار خوب. کیفیت صدا عمیق و به اندازه‎ی کافی دلسپند بود. یعنی در اکثر محیط‎ها غیر ممکن است تماسی شنیده نشود.

 

پیام دهی و ایمیل

بخش پیام دهی کاملا استاندارد است، لیستی از مکالمات به شکل حباب‎ها در گروه‎های مختلف وجود دارد و کلید‎های جستجو و پیام جدید در انتها و در کنار آن دکمه‎ی تنظیمات دیده می‎شود.

اپلیکیشن جیمیل از قبل نصب شده نیست، ولی می‎توانید از بین جیمیل یا Inbox یکی را که ترجیح می‎دهید از پلی استور تهیه کنید.

اپلیکیشن Mail که همه جا دیده می‎شود قادر به مدیریت انواع حساب‎های ایمیل، از جمله جیمیل و چندین اینباکس Exchange, POP و IMAP است.

شما می‎توانید به پیام‎هایی که در فولدر‎های اصلی به صورت آنلاین ایجاد می‎شوند دسترسی داشته باشید به همراه آن‎هایی که در فولدر‎های استاندارد هستند نظیر اینباکس، پیشنویس‎ها و ایمیل‎های ارسال شده.

MIUI از صفحه کلید گوگل به صورت پیش فرض استفاده می‎کند. نرم افزار Baidu IME برای MIUI نیز دیده می‎شود.

 

 

گالری, موزیک پلیر و ویدئو پلیر

شائومی Mi 4c دارای یک اپلیکیشن سفارشی گالری است، اندکی از زمان MIUI به روز رسانی شده است. به صورت پیشفرض مخصوص تصاویر دوربین شما است، ولی از Albums، Cloud و People نیز پشتیبانی می‎کند. زمان انتخاب قابلیت نظم دهی براساس People، تمامی تصاویر شما براساس چهره‎ی افراد مرتب می‎شود. همه چیز خودکار است. شما همچنین یک آلبوم جدید به اسم کودک می‎توانید ایجاد کنید تا تصاویر نوزاد خود را در آن قرار دهید.

ادیتور قرار گرفته در گالری افکت‎ها، قاب‎ها، ابزار (کراپ، مستقیم سازی، ایجاد تصویری آینه، چرخاندن، چشم ماهی، نوشتن متن روی تصویر) را در اختیار شما قرار می‎دهد به علاوه‎ی تنظیم نور.

 

 

موزیک پلیر MIUI یک اپلیکیشن سفارشی است که گشتن در اینترفیس آن آسان می‎باشد. دارای دو تب است، اولی برای موزیک ابری، مشابه با سرویس گوگل موزیک و دومین تب فایل‎های موزیک شما را در فضای ابری و لوکال نشان می‎دهد.این پلیر دارای افکت‎های زیبایی است، عناصر شکل دهنده‎ی آن بویژه در بخش Now Playing (در حال پخش) شفاف هستند. اپلیکیشن موزیک Xiaomi دارای یک اکولایزر قابل سفارشی شدن با یکسری از تنظیمات پیشفرض است.

 

 

شائومی Mi 4c دارای یک اپلیکیشن ویدیوی مجزا است که یک سرویس ویدیوی پولی را ارائه می‎دهد. فرقی بین باز کردن فایل‎ها از اپلیکیشن ویدیو یا File Explorer وجود ندارد.

اینترفیس این اپلیکیشن بسیار ساده است ولی پشتیبانی خوبی از انواع کدک‎های تصویری می‎شود.

قابلیت پخش هر گونه فایلی را عملا دارد. کدک صوتی AC3 نیز پشتیبانی می‎شود.

ولی این ویدیو پلیر از زیرنویس و پخش به صورت پنجره‎ی باز شونده (پاپ آپ) پشتیبانی نمی‎کند، بنابراین شاید به دنبال جایگزین کردن آن با پلیر دیگری باشید.

 

کیفیت صدا

زمان اتصال گوشی Xiaomi Mi 4c به یک آمپلی فایر خارجی کیفیت صدا بسیار شفاف بود. گوشی با این محدوده‎ی قیمتی دارای یک حجم صدای متوسط است که عملکرد بسیار خوبی برای آن به شمار می‎رود.استفاده از هدفون باعث می‎شود کیفیت استریوی صدا به شکل بارزی کاهش پیدا کند ولی حجم صدا کاهشی نداشت و چیزهای دیگر نیز تحت تاثیر قرار نگرفتند.

 

دوربین 

شائومی Mi 4c دارای یک دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی مجهز به دو فلش LED است. دقیقا مشابه با Mi 4i که تصاویر خوبی نیز می‎گرفت و این گوشی نیز باید همان سطح کیفیت را داشته باشد.اینترفیس دوربین نسبتا ساده و دارای سه بخش است، یکی پیشفرض که نمایاب را با یک شاتر مجازی، فعال ساز فلش و کلید دوربین جلو نشان می‎دهد. بخش بالایی را به پایین بکشید تا 12 فیلتر با پیش نمایش‎های زنده در اختیار داشته باشید. به پایین لغزاندن باعث مخفی سازی حالت‎های پیشرفته‎ای نظیر Panorama, Beautify, Timer, Scenes, Gradient و Manual می‎شود. گزینه‎ی HDR در کنار شاتر دوربین مجازی قرار دارد.استفاده از حالت Manual (دستی) در اختیار شما تنظیمات دستی برای تغییر تعادل سفید و ISO قرار می‎دهد. در بخش تنظیمات اضافی گزینه‎ای برای کشف صورت (Face Detection) نیز دیده می‎شود.

این گوشی درست نظیر آنچه ما امید داشتیم مقدار عالی از نویز در تصاویر را کاهش داده و آن را در حد واقعا معقولی پایین نگه می‎دارد. محدوده‎ی پویا بالا است که چنین چیزی امتیاز مثبت دیگری برای این گوشی به شمار می‎رود، علاوه بر این تعادل سفید دقت لازم را دارد و تصاویر به شکل زنده‎ای رندر می‎شوند. به طور کلی پردازش تصاویر کاملا در سطح مناسبی قرار دارد و این دوربین یکی از بهترین دوربین‎های 13 مگاپیکسلی به شمار می‎رود.حالت HDR به اندازه‎ی کافی محافظه کارانه است و بدون ایجاد آشفتگی در تصاویر به اندازه‎ی کافی در معرض قرارگیری بیش از حد در برابر نور و سایه‎ها را رفع می‎کند. تصاویر گرفته شده در این حالت بهترین تصاویر HDR به شمار نمی‎روند، چون اندکی کیفیت و تیزی خود را از دست می‎دهند، ولی یقینا در میان بهترین‎ها قرار دارند بویژه اگر قصد کوچکتر کردن اندازه‎ی آن‎ها را دارید. امکان گرفتن تصاویر به صورت پانوراما نیز وجود دارد. شما می‎توانید تصاویر پانورامایی یا افقی با دید 180 درجه از نمای مورد نظرتان بگیرید. عکاسی کاملا آسان است و رزولوشن به نسبت Mi 4i افزایش داشته است و زمان کمتری برای کامل شدن عکس نیاز است. نتیجه نهایی غیرقابل چشمگیر است ولی به نسبت 4i بهتر است و رزولوشن حدود 4000x1240 (یا 4000x680 در حالت افقی است) و کیفیت تصاویر اندکی بالاتر از سطح متوسط است یعنی جزییات به اندازه‎ی کافی وجود دارد و رنگ‎ها به اندازه‎ی کافی زنده و دقیق می‎باشند. محدوده‎ی پویا ولی می‎توانست بهتر باشد.

 گوشی شائومی می 4 سی دارای دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی برای سلفی‎های با کیفیت بالا است. تصاویر ملایم و دارای جزییات متوسطی هستند ولی برای فیسبوک و شبکه‎های اجتماعی خوب می‎باشند.

دوربین فیلم برداری این گوشی همان اینترفیس مشابه با دوربین عکاسی را دارد. از گرفتن ویدیو‎های اسلوموشن و تایم لپس پشتیبانی می‎کند. شائومی Mi 4c قادر به ضبط ویدیو تا کیفیت 1080p با سرعت 30fps است. بیت ریت ویدیو‎های ضبط شده ضعیف و حدود 15 Mbps است و صدای گرفته شده دارای کیفیت 96 Kbps با دو کانال (استریو) می‎باشد. جزییات ویدیو در بهترین حالت متوسط است. رنگ‎ها و میزان کنتراست آن‎ها خوب هستند و قاب تصویر آرام و پایدار با سرعت 30fps است. محدوده‎ی پویا بالاتر از حد متوسط قرار دارد.

 

مرورگر  MIUI و دیگر اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده

گوشی شائومی Mi 4c دارای یک مرورگر با امکانات فراوان و ظاهری هموار است. به هنگام گردش در اینترنت مشکلی با آن نخواهید داشت و دارای بخشی برای مسدود سازی تبلیغات و همچنین صرفه جویی در میزان مصرف داده است و قابلیت دانلود با آن نیز وجود دارد. چیزی به اسم حالت شبانه نیز وجود دارد. تقریبا به سریعی مرورگر کروم است و حالا از قابلیت Find on Page نیز پشتیبانی می‎کند.همچنین در خود دارای Reading mode است که در کروم دیده نمی‎شود.

در این حالت فونت متن بزرگ شده و عناصر غیر ضروری حذف می‎شوند، تنها مقاله‎ای که می‎خواهید بخوانید

در مرکز دید شما قرار می‎گیرد. حالت شبانه اشاره شده که در کروم دیده نمی‎شود باعث تغییر رنگ‎های فونت و پس زمینه می‎شود و برای چشم‎ها در محیط تاریکی چنین چیزی بهتر است. گوشی  Xiaomi Mi 4c دارای فایل منیجر عالی به اسم Explorer است که به شما امکان گردش در میان فایل‎ها و فضای داخلی گوشی و گروه بندی آن‎ها براساس نوع فایل را می‎دهد. MIUI v7 همچنین دارای یک اپلیکیشن امنیتی نیز است.

این اپلیکیشن گوشی شما را برای پیدا کردن بد افزار اسکن می‎کند، لیست سیاه شما را مدیریت کرده، مصرف داده‎های شما را محدود یا مدیریت می‎کند، رفتار باتری گوشی شما را پیکر بندی کرده و باعث پاک سازی رم می‎شود، همچنین برای اپلیکیشن‎های نصب شده‎ی شما مجوز‎های مربوطه را اعمال می‎کند.اپلیکیشن تقویم سفارشی این گوشی حالا ظاهری هموار دارد، به خوبی با اکانت‎های شما از جمله گوگل همگام می‎شود و امکان مشاهده‎ روز‎ها و ماه‎ها با جزییات کامل برنامه ریزی‎های شما وجود دارد.

همچنین وجود یک اپلیکیشن‎ ضبط صدای استاندارد، یادداشت برداری، چراغ قوه، ماشین حساب، ساعت و پیش بینی هوا به همراه چیز‎های دیگر دیده می‎شود که در هر گوشی آندرویدی این روزها دیده می‎شوند.اپلیکیشن قطب نما واقعا جالب بود.

دارای اینترفیس تمیز و بسیار خوبی است که در آن جهت‎ها نشان داده می‎شود. اگر شما گوشی را بلند کنید یک نمایش واقعیت افزوده‎ی عالی با جهت‎های آنی در اختیار خواهید داشت.

دوباره باید گفت اگر اپلیکیشن‎های Google Maps، گوگل درایو یا هرگونه اپلیکیشن دیگر گوگل در گوشی شما نصب شده نیستند، شما باید آن‎ها را از پلی استور تهیه کنید.

 

در انتها

نمی‎شود با قاطعیت گفت که شائومی Mi 4c یک آپگرید ضروری برای Mi 4i می‎باشد ولی باید از وجود داشتن آن خوشحال بود.

این گوشی چیزهای زیادی دارد از جمله زیبایی و راحتی کار، بالاتر از رده‎ی گوشی‎های مشابه با خود در بحث عملکرد قرار می‎گیرد، دارای یک دوربین عکس برداری عالی و اینترفیس فوق العاده‎ی MIUI 7 است.

شائومی به اصول طراحی خود در گوشی‎های سابقش پایبند بوده است و تغییر زیادی ایجاد نکرده است ولی هنوز هم نقش مهمی در فروش گوشی‎های هوشمند این کمپانی دارد.

توجه به جزییات ولی به سمت عملکرد، دوربین، باتری و قابلیت اتصال و ارتباط کشانده شده است.

تراشه‎ی Snapdragon 808 برای مدیریت محتوای 2K و 4K عالی است و وجود یک صفحه‎ی نمایش عالی 1080p به چشم می‎خورد که یک عملکرد عالی را تضمین می‎کند. وجود IR blaster برای اطمینان بخشیدن به داشتن یک کنترل از راه دور جهانی به همراه پوشش LTE، شارژ سریع و پورت USB Type_C چیزی است که در این گوشی دوست داشتنی به شمار می‎رود. در پایان نیز باید گفت عملکرد دوربین بسیار بهتر شده، کیفیت تصاویر فوق العاده عالی است. تصاویر گرفته شده در حالت پانورامایی دارای رزولوشن بالاتری است و کیفیت ویدیو بهبود یافته است.

 

 

 

 

 

 

ویژگی‌‎های کلیدی

صفحه‎ی نمایش 5 اینچی دارای تکنولوژی IPS با رزولوشن 1080p i
دوربین 13 مگاپیکسلی
ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
اندروید 5.1.1
فضای ذخیره سازی 16 و  32 گیگابایتی
قابلیت اتصال به شبکه 4G
دو میکروفون با قابلیت لغو نویز
باتری 3080 میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع

 

معایب

شیشه‎ی صفحه نمایش مقاوم در برابر خراش نیست
عدم وجود NFC
باتری که امکان برداشتن آن وجود ندارد
عدم پشتیبانی از microSD
طراحی تکراری ولی اصلاح شده

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*