OnePlus 3

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن : 158 گرم - مجهز به حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع Optic AMOLED - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.5 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: 64 گیگابایت - حافظه رم: 6 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820 - Dual-core 2.15 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo
دوربین: 16 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 8.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 6.0.1 Marshmallow - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما
باتری: لیتیوم - یونی 3000 میلی آمپر ساعت, غیر قابل تعویض

توضیحات

ادامه دادن یک نمایش عالی همواره سخت است و ارائه دو گوشی عالی پشت سر هم نیاز به اتخاذ یک استراتژی کاملا متفاوت به نسبت نسل قبلی دارد.
حالا شرکت وان‎پلاس با ارائه سومین "قاتل پرچم‎دار" خود توانسته از دید تجاری به یک نوع بلوغ برسد و هم‎چنان شعار "هرگز در جا نزن" خود را که باعث موفقیت امروزی این شرکت شده است را حفظ کند.
روی کاغذ این فرمول جواب داده است، مشخصات فنی این گوشی قابل مقایسه با رقبا و با قیمتی پایین‎تر از آن‎ها است. البته مورد دوم یعنی قیمت پایین این بار با تغییر جدی روبرو شده است. به جای تعیین یک قیمت پایین و قادر نبودن در تولید یک محصول با کیفیت، اجباری کردن چیزهایی نظیر سیستم ترسناک دعوت‎نامه، شرکت وان‎پلاس این دفعه از سیستم فروش استفاده کرده و بسیار موفق بوده است.
گوشی وان پلاس 3 در هیچ بخشی غیر عادی، غیر استاندارد و یا حتی عجیب از دیدگاه طراحی نیست، گوشی که یک بدنه‎ی یکپارچه فلزی نازک و شیک به همراه معدود قابلیت‎های دیگری دارد که ممکن است جای بحث بر جای نگذارند.
در مورد مشخصات فنی این گوشی نیز قضیه همین است. همواره در گوشی‎های وان‎پلاس در سطح بالایی بوده‎اند و با وسواس خاصی برای داشتن یک عملکرد بهینه انتخاب شده‎اند.
با توجه به چیپست S820 شرکت کوالکام و پردازنده گرافیکی Adreno 520، پنل AMOLED 5.5 اینچی با رزولوشن 1080p نباید انتظار مشکلی در بحث عملکرد را داشته باشیم. مقدار6 گیگابایت رم و سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی ساخت سونی با قابلیت رفع لرزش اپتیکال باعث می‎شود در بخش دوربین هم با نویدهای زیادی روبرو باشیم.
تمامی موارد مهم تحت پوشش قرار گرفته. تجربه کاربری با کیفیت فراتر از بحث مشخصات فنی روی کاغذ است و باید در نقد خود ببینیم محصول شرکت وان‎پلاس چه عملکردی در این بخش داشته است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2016
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 158 گرم
ابعاد : 152.7x74.7x7.4 میلی متر
جنس بدنه : آلیاژ آلومینیوم
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : 64 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 6 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820
پردازنده ‌ی مرکزی : Dual-core 2.15 GHz Kryo & dual-core 1.6 GHz Kryo
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
مدل پردازنده : Adreno 530

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع Optic AMOLED
اندازه صفحه نمایش : 5.5 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 401 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass 4

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100 - North America HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 - Global model
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 2(1900), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700) - North America LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600), 40(2300), 41(2500) - Global model
توضیحات 4G : LTE Cat6 300/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, BDS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه‌ی 4.2 همراه با A2DP و LE
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : نسخه 2.0, Type-C 1.0 reversible connector

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 16 مگاپیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم برداری HD 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR اتوماتیک
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : دارای دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 1/2.8 اندازه سنسور 1.12µm اندازه پیکسل ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) مجهز به لرزشگیر دست اپتیکال (Optical Image Stabilization) تشخیص چهره قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 8.0 مگاپیکسل دارای دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 1/3.2 اندازه سنسور 1.4µm اندازه پیکسل فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v6.0.1 Marshmallow
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : DivX/Xvid/MP4/H.265
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Po 3000 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
قطب نما :
حسگر ها : حسگر فشارسنج ( Barometer ) حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت شارژ سریع 60% در 30 دقیقه قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشکی, خاکستری, طلایی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی OnePlus 3 - وان پلاس 3

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : ادامه دادن یک نمایش عالی همواره سخت است و ارائه دو گوشی عالی پشت سر هم نیاز به اتخاذ یک استراتژی کاملا متفاوت به نسبت نسل قبلی دارد. حالا شرکت وان‎پلاس با ارائه سومین "قاتل پرچم‎دار" خود (البته با قرار ندادن گوشی One Plus X در این دسته) توانسته از دید تجاری به یک نوع بلوغ برسد و هم‎چنان شعار "هرگز در جا نزن" خود را که باعث موفقیت امروزی این شرکت شده است را حفظ کند.

روی کاغذ این فرمول جواب داده است، مشخصات فنی این گوشی قابل مقایسه با رقبا و با قیمتی پایین‎تر از آن‎ها است. البته مورد دوم یعنی قیمت پایین این بار با تغییر جدی روبرو شده است. به جای تعیین یک قیمت پایین و قادر نبودن در تولید یک محصول با کیفیت، اجباری کردن چیزهایی نظیر سیستم ترسناک دعوت‎نامه، شرکت وان‎پلاس این دفعه از سیستم فروش استفاده کرده و بسیار موفق بوده است.

گوشی وان پلاس 3 در هیچ بخشی غیر عادی، غیر استاندارد و یا حتی عجیب از دیدگاه طراحی نیست، گوشی که یک بدنه‎ی یکپارچه فلزی نازک و شیک به همراه معدود قابلیت‎های دیگری دارد که ممکن است جای بحث بر جای نگذارند. در مورد مشخصات فنی این گوشی نیز قضیه همین است. همواره در گوشی‎های وان‎پلاس در سطح بالایی بوده‎اند و با وسواس خاصی برای داشتن یک عملکرد بهینه انتخاب شده‎اند تا این‎که فقط به منظور بالا بردن ارقام نتایج تست‎های بنچمارک باشند.

با توجه به چیپست S820 شرکت کوالکام و پردازنده گرافیکی Adreno 520، پنل AMOLED 5.5 اینچی با رزولوشن 1080p نباید انتظار مشکلی در بحث عملکرد را داشته باشیم. مقدار6 گیگابایت رم و سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی ساخت سونی با قابلیت رفع لرزش اپتیکال باعث می‎شود در بخش دوربین هم با نویدهای زیادی روبرو باشیم.

تمامی موارد مهم تحت پوشش قرار گرفته. تجربه کاربری با کیفیت فراتر از بحث مشخصات فنی روی کاغذ است و باید در نقد خود ببینیم محصول شرکت وان‎پلاس چه عملکردی در این بخش داشته است.

 

جعبه فروش گوشی وان پلاس 3

زمانی که در مورد بسته‎بندی محصولات و شیوه نمایش آن‎ها حرف می‎زنیم یقینا شرکت وان‎پلاس امضای شخصی خود را در این زمینه دارد.

بسته‎بندی که بسیار ساده و تمیز است، نظیر چیزی که از شرکت‎های اپل و شیائومی انتظار خواهید داشت و بخش ظاهری آن با رنگ سفید و به شکل یکنواختی رنگ‎آمیزی شده است.

جعبه فروش گوشی OnePlus 3 مستطیلی شکل، به رنگ سفید و دو قسمتی است و در همان حین لوگوی قرمز رنگ وان‎پلاس در بالای جعبه و همچنین کابلی به همین رنگ برای انتقال داده‎ها داخل جعبه دیده می‎شود. قسمت دوم و پایینی این جعبه به طور کامل به رنگ قرمز روشن است.

باید اشاره داشت این شرکت در بحث بسته‎بندی از هیچ تلاش و هزینه‎ای کوتاهی نکرده است. گوشی وان‎پلاس 3 به جای یک قطعه‎ مقوایی ساده، داخل یک بسته پلاستیکی قرار داده شده است.

همانند با سایر جعبه‎ها شاهد لوازم جانبی استانداردی داخل جعبه هستیم یعنی کابل یو‎اس‎بی Type-C به همراه شارژر جدید این شرکت با فناوری Dash Charger. یک شارژر بسیار جمع جور 4 آمپری که از در واقع از فناوری سفارشی VOOC شرکت اوپو استفاده می‎کند که به اعتقاد ما در بحث شارژ سریع بهترین است.

طبق تبلیغ این شرکت میزان سرعت شارژ از 0 تا 60 درصد در عرض 30 دقیقه صورت خواهد گرفت و در تست های ما میزان زمان سپری شده بسیار نزدیک به این مقدار بوده است.

 

جعبه فروش گوشی وان پلاس 3  جعبه فروش گوشی وان پلاس 3

 
 

 

طراحی و ساخت

به سختی می‎توان در ظاهر این گوشی نقصی پیدا کرد و واقعا با یک دستگاه بی‎نظیر روبرو هستیم.

بدنه آن به صورت یک تکه و از جنس آلومینیوم است تا ترکیبی از شیکی و مقاومت داشته باشیم تا لمس این گوشی لذت خاصی داشته باشد. ضخامت این گوشی تنها 7.3 میلی متر است تا در بین باریک‎ترین گوشی‎های پرچم‎دار بازار قرار بگیرد و با داشتن وزنی برابر با 158 گرم در دست بسیار سبک حس می‎شود.

ابعاد این گوشی برابر با 152.7 در 74.7 در 7.35 میلی‎متر است، به لطف ترکیب لبه‎های صاف و صیقل یافته در دست گرفتن این گوشی با احساس خوبی همراه است. این گوشی در دو رنگ مشکی و طلایی روانه‎ بازار شده است که هر دو ظاهر شیکی دارد.

در بخش خارجی این دستگاه چیز زائد و پر زرق و برقی دیده نمی‎شود و شاید همین قوی‎ترین جنبه مثبت این گوگشی باشد.

در بین دریایی از دستگاه‎ها و سعی در متمایز بودن با ارائه چیزهایی نظیر ماژول های قابل جدا شدن و شاید خمیدگی‎های غیر ضروری و رنگ‎هایی زائد در تمامی بخش‎های گوشی، وان‎پلاس تصمیم گرفته است یک شیوه بسیار محافظ کارانه در پیش بگیرد.

البته به احتمال خیلی زیاد این که یک کاربر بخواهد از طراحی این گوشی لذت ببرد، یک موضوع کاملا شخصی و سلیقه‌ای به حساب خواهد آمد. برای مثال بعضی از افراد هستند که طراحی ظاهری وان پلاس 3 را بسیار کسل کننده می‌دانند. اما گروهی از شمایل آن بسیار لذت می‌برند. اما در هر صورت این گوشی نیز از جمله محصولاتی است که طراحی خود را با نگاهی به دیگر محصولات شرکت‌های دیگر به دست آورده است.

برای مثال طراحی بخش پشتی این گوشی بسیار شبیه به گوشی‎های اچ‎تی‎سی وان M9 یا Mate S هواوی است و بخش پایینی آن بدون شک شما را به یاد آیفون 6 اس خواهند انداخت.

 

   

 

تنها نکته آزاردهنده برآمدگی دوربین است که به نوعی یک عارضه جانبی یک گوشی 7.35 میلی‎متری می‎تواند باشد.

اگر وان‎پلاس روند همیشگی خود را داشت و بخش پشتی را هموار می‎کرد، نظیر گوشی وان‎پلاس 2، محصول جدید این شرکت یقینا می‎توانست از باتری با گنجایش بیشتر بهره ببرد.

پنل پشتی این گوشی بسیار تمیز و یکدست است. برآمدگی دوربین به همراه تک فلاش ال‎ای‎دی در زیر آن دیده می‎شود.

تنها چیز دیگری که دیده می‎شود لوگوی حک شده و شیک وان‎پلاس به همراه یک سری خطوط آنتن است که خط فوقانی یک میکروفون ثانویه به منظور لغو پارازیت را مخفی کرده است.

پنل جلویی این گوشی نیز به تمیز هرچه ممکن است. زمانی که صفحه نمایش خاموش است تقریبا به شکل کاملی با اطراف خود همرنگ می‎شود.

ضخامت حاشیه اطراف صفحه نمایش در هر سمت 0.755 میلی‎متر است تا با آن‎که این گوشی خمیده نیست ولی پنل نمایش این گوشی به نوعی معلق حس شود.

 

     

 

با وجود ظاهر تمیز پنل جلویی این گوشی، یکسری کلیدهای کنترلی نیز در اختیار کاربر قرار گرفت هاست ولی به خوبی مخفی شده‎‎اند. به کاربر امکان انتخاب از بین کلیدهای ناوبری روی صفحه نمایش و کلیدهای لمسی خازنی دیده شده است. عملا کلیدهای خازنی در زمان روشن نبودن دیده نمی‎شود و در زمان روشن بودن به صورت تک نقطه‎های سفیدرنگی خودنمایی می‎کنند.

کلید Home نظیر گوشی OnePlus 2 نقش یک حسگر اثرانگشت را نیز دارد که با یک ضربه آهسته اثرانگشت را شناسایی می‎کند.

از نظر عملکرد آن را فقط باید فوق‎العاده سریع دانست. یکی از سریع‎ترین و دقیق‎ترین سنسورهایی که تا به امروز با آن‎ها کار کرده‎ایم.

در سمت چپ دکمه استاندارد تنظیم حجم صدا با همان تزئین سطحی فلزی مشابه با سایر بخش‎های گوشی دیده می‎شود.

در سمت راست ولی ترتیب غیرمعمولی از کلیدهای کنترلی دیده می‎شود که در قلمروی اندروید به ندرت شاهد آن هستیم.

Alert Slider در این سمت قرار دارد که به صورت می‎تواند با آن یکی از حالات سایلنت، بر اساس اولویت و تمامی را انتخاب کرد.

این قابلیت‎ها هم‎چنین قابل سفارشی شدن هستند و طرفداران این شرکت از زمان وان‎پلاس 2 باید با آن آشنا باشند.

 

   

 

در سمت راست دکمه پاور دیده می‎شود که به همان شیوه دکمه تنظیم حجم صدا به آن رسیدگی شده است. سپس شیار سیم‎کارت دیده می‎شود. این دستگاه دو سیم‎کارته است بنابراین شیار دو سیم‎کارت با قطع نانو را در خود جا می‎دهد.

متاسفانه هیچ‎کدام از این دو هیبریدی نیستند و در نتیجه از کارت حافظه خارجی پشتیبانی نمی‎شود.

بالای این گوشی کاملا خالی است، حتی میکروفون ثانویه‎ای هم در آن‎جا نیست، چون در پشت گوشی قرار گرفته است.

 

     

 

از طرف دیگر پایین گوشی شلوغ است. پورت یو‎اس‎بی Type-C دیده می‎شود که البته متاسفانه تنها از اتصال یو‎اس‎بی 2.0 پشتیبانی می‎کند.

هنچنین یک توری دیده می‎شود که در پشت آن بلندگوی دستگاه قرار گرفته به همراه میکروفون اصلی و در کنار آن جک هدفون 3.5 میلی‎متری.

 

 

 

 

صفحه نمایش وان پلاس 3

گوشی OnePlus 3 مجهز به یک پنل نمایش 5.5 اینچی است.

رزولوشن آن برابر با 1080p که یکی از بحث‎برانگیزترین ویژگی‎های این نمایشگر و رک بخواهیم بگوییم کل گوشی است.

دلیل آن هم استفاده از رزولوشن QHD در بسیاری از گوشی‎های پرچم‎دار فعلی است. البته باید اشاره داشت یک پنل با رزولوشن پایین‎تر و کارآمدتر در بحث توان انرژی یقینا تصمیم منطقی بوده است. یقینا استفاده از آرایش الماسی در ماتریکس صفحه نمایش بهترین گزینه نبوده است ولی باید خیلی وسواسی باشید که به آن گیر بدهید.

پنل AMOLED مورد نظر این گوشی ساخت سامسونگ است و یقینا خاص این گوشی ساخته شده است بنابراین اسم Optic AMOLED را بر خود می‎بیند.

با این‎وجود همانند با سایر نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ عالی به نظر می‎رسد و تا زمانی که در کنار یک گوشی با پنل QHD قرار ندهید، تفاوت بین این دو به سختی واضح است.

تراکم پیکسلی این نمایشگر قابل احترام و برابر با 401ppi و میزان حداکثر روشنایی آن 433nits است تا برای اکثر مواقع روشنایی کافی داشته باشد. طبق انتظار عمق رنگ‎های مشکی زیاد و کنتراست بی‎نهایت است.

خوانا بودن این پنل نمایش در نور خورشید فوق‎العاده است. پنل نمایش این گوشی از این نظر از اکثر محصولات 2015 سامسونگ بهتر و هم طراز با مدل‎های فعلی این شرکت است.

در رابطه با رنگ‎ها و دقت آن‎ها، همانند با رزوشولن از این گوشی بابت عدم استفاده از استاندارد sRGB انتقاد می‎شود. طبق گفته کارل پی (مدیرعامل این شرکت) این استاندارد برای کاربران کمتری جذاب است. طبق وعده ایشان طبق آپدیتی که در آینده ارائه می‎شود استفاده از این استاندارد به صورت یک گزینه انتخابی دیده خواهد شد ولی در کل صفحه نمایش گوشی OnePlus 3 به نحوی است که همان رنگ‎های غنی را در اختیار دارد که ما در صفحات نمایش AMOLED به آن خو گرفتیم.

امکان تغییر غلظت رنگ‎ها از بخش تنظیمات نمایشگر گوشی وجود دارد که در واقع اندکی رفتار این نمایشگر را تغییر می‎دهد.

در حالت پیشفرض خود صفحه نمایش اندکی با حداکثر میزان روشنایی 404nits تیره‎تر است و رنگ‎ها بسیار غلیظ به نظر می‎آیند. ولی اگر به دنبال دقت رنگی بیشتری هستید تغییر اسلایدر این بخش به سمت راست بهترین نتایج را با میانگین DeltaE برابر با 6.0 به دست می‎دهد و میزان روشنایی به 433 nits افزایش خواهد یافت.

نکته: به دنبال ارائه‎ی سیستم‎عامل Oxygen OS 3.2 برای این‎ گوشی، استاندارد sRGB نیز در این پنل لحاظ شده است. استفاده از این حالت باعث پایین آوردن میانگین deltaE به مقدار 2.9 بود. جای تعجیب بیشتر دارد که حداکثر deltaE به جای 13.2 فقط 4.9 است. در این حالت باید اشاره داشت رنگ‎ها به نسبت زمان عادی کمتر سرزنده و کاملا مشابه با حالت Basic AMOLED در اکثر پنل‎های سامسونگ هستند.

 

پشتیبانی از شبکه‎های و قابلیت‎های ارتباطی

این گوشی نظیر نسل خود دو سیم کارته است و دو سیم کارت با قطع نانو قبول می‎کند.

پشتیبانی از شبکه LTE و Cat.6 برای داشتن حداکثر سرعت دانلود 300 مگابیت در ثانیه به همراه شبکه‎های HSPDA دیده می‎شود تا امکان استفاه از این گوشی در هر شبکه‎ای باشد.

از مجموعه کاملی از استانداردهای a/b/g/n/ac شبکه وای‎فای در هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتز به همراه وای‎فای دایرکت، هات‎اسپات به منظور به اشتراک‎گذاری بر روی کامپیوترها و تلویزیون‎های پشتیبانی کننده از این پروتکل دیده می‎شود.

به همراه این مجموعه بلوتوث 4.2 دیده می‎شود.

پورت USB Type-C برای انتقال داده‎ها و شارژ و USB Host دیده می‎شود و البته این پورت از تاریخ گذشته حس می‎شود و سرعت آن در حد پورت یو‎اس‎بی 2.0 است.

 

رابط کاربری اکسیژن 3.1.2 به همراه اندروید مارشملو 6.0.1

گوشی وان‎پلاس وان دارای رابط کاربری سیانژن مد بود ولی لانچر این گوشی به اکسیژن تغییر یافت و این رام راه درازی را برای رسیدن به نسخه 3.1.2 خود طی کرده است، در ظاهر تغییرات اندکی صورت گرفته ولی پشت صحنه اکثر موارد بهبود یافته‎اند.

سال گذشته وان‎پلاس 2 به همراه سیستم‎عامل اندروید مارشملو با آن‎که پروژه‎ای در حال توسعه بود، عرضه شد.

ولی جامعه فعال لانچر اکسیزن موفق شدند ویژگی‎های جدید آن را به اندروید آب‎نبات چوبی پورت کنند نظیر مدیرت مجوزهای اپلیکیشنی و درایورهایی برای حسگر اثرانگشت و پورت یو‎اس‎بی Type-C.

حالا تمامی این موارد استانداردی از اندروید شده است. در حقیقت باید گفت که تیم توسعه دهنده لانچر اکسیژن تنها یک قدم از تیم مهندسین گوگل عقب‌تر هستند.

اکثریت رابط کاربری تغییری نداشته، همان طراحی متریال دیزاین را دارد و آیکون‎‎هایی که برای اولین بار شاهد استفاده از آن در اندروید آب‎نبات چوبی بودیم. طرفداران خالص اندرویدی باید خوشحال شوند که این شرکت تقریبا هیچ تغییری در صفحات home و حتی جنبه‎های بصری منوها صورت نداده است.

در زمان خاموش بودن صفحه نمایش از ژست‎های حرکتی جالبی می‎توان استفاده کرد نظیر دوبار آهسته ضربه زدن برای روشن شدن صفحه نمایش، کشیدن حرف O برای باز شدن دوربین، حرف V برای روشن یا خاموش کردن تاگل چراغ‎قوه، یا <> برای شنیدن آهنگ قبلی یا بعدی.

قفل صفحه نمایش معمولی است و نوتیفیکیشن‎های از دست رفته را نشان می‎دهد. سوایپ به سمت چپ یا راست باعث فعال کردن شماره‎گیر یا دوربین می‎شود.

 

 

 

لانچر اکسیژن این گوشی بی‎نهایت سبک و در واقع بسیار نزدیک به نسخه وانیلی اندروید است.

البته تفاوت‎هایی نیز به چشم می‎خورد. به عنوان مثال این لانچر دارای قابلیتی به اسم Shelf است که در آخرین صفحه home از سمت چپ قرار می‎گیرد.

در این بخش اطلاعات هواشناسی، بیشترین اپلیکیشن‎های استفاده شده و لیست مخاطب تماسی که بیشترین تماس را با آن‎ها دارید به چشم می‎خورد.

شما امکان اضافه کردن ویجت‎ها و تغییر تصویر پس‎زمینه را نیز دارید. اولین بار که گوشی را فعال می‎کنید از شما در رابطه با استفاده از Shelf سوال می‎شود.

شما بعدا از منوی تنظیمات صفحه home می‎توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

 

   

 

نوار نوتیفیکیشن نیز استاندارد اندروید است. با یک سوایپ از هر بخش رابط کاربری می‎توان آن را با پایین کشید و یک سوایپ بیشتر باعث آشکار کردن تاگل‎های سریع می‎شود.

شما از سوایپ دو انگشتی برای ظاهر کردن کل این دو بخش می‎توانید استفاده کنید.

امکان تغییر موقعیت تاگل‎ها وجود دارد و به راحتی مخفی می‎شود. البته امکان تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایش و رفتن به منوی تنظیمات نیز به چشم می‎خورد.

بخش app switcher (جابجایی بین اپلیکیشن‎ها) دارای یک اینترفیس کارتی شیک است که با یک سوایپ به سمت بالا یا پایین می‎توانید اپلیکیشنی را که می‎خواهید انتخاب کنید.

با سوایپ به سمت چپ یا راست می‎توانید اپلیکیشن را ببندید، یا توسط فشار دادن دکمه اختصاصی که در گوشه بالای سمت راست هر کارت دیده می‎شود.

مرورگر کروم برخلاف سابق دیگر هر تب خود را به عنوان یک نمایش در این اینترفیس نشان نخواهد داد ولی هم‎چنان امکان فعال کردن آن از تنظیمات کروم وجود دارد.

بخش انتهایی app switcher هم‎‎‎چنین دارای سه تاگل است.

یکی برای پاک‎سازی منابع، یکی خالی کردن لیست موجود و آخری برای رفتن سریع به بخش اپ منیجر و ویرایش چیزهایی نظیر مجوز‎ها و اولویت‎های اپلیکیشن‎ها.

امکان سفارشی کردن رنگ چراغ نوتیفیکیشن نیز وجود دارد و حتی وان‎پلاس یک تم جایگزین در این گوشی لحاظ کرده است به اسم Dark Mode که رنگ کل بخش‎های رابط کاربری را برای افزایش صرفه جویی در مصرف انرژی باتری، بخش‌های بسیار زیادی از تم گوشی را به رنگ سیاه تغییر خواهد داد. علاوه بر این، به دنبال انتخاب این حالت شما می‎توانید رنگ مورد علاقه خود را نیز انتخاب کنید، در صورت غیرفعال بودن این گزینه Dark mode این امکان نیز البته وجود نخواهد داشت.

 

   

 

در نهایت در هر کجای فضای رابط کاربری این گوشی باشید، با فشردن و نگه داشتن کلید home گوشی، سرویس Google Now فعال خواهد شد.

نظیر مدل‎های قبلی این گوشی امکان سفارشی کردن بسیار زیاد است.

شما می‎توانید به راحتی بین انتخاب از کلیدهای خازنی یا روی صفحه نمایش انتخاب کنید.

تنها این نیست، بلکه شما می‎توانید هم‎چنین ترتیب این کلیدهای کنترلی را تغییر دهید و به هرکدام از آن‎ها با یک ضربه آهسته و نگه داشتن آن وظایف خاصی اختصاص دهید.

  

باتری گوشی وان پلاس 3

گوشی موبایل OnePlus 3 دارای یک باتری غیرقابل تعویض با ظرفیت 3000 میلی‎آمپر ساعت است.

مدت زمان دوام باتری این گوشی 66 ساعت است که به نسبت آمار 61 ساعتی نسل قبل بهتر و دقیقا برابر با نتایج به دست آمده توسط گوشی اولیه‎ی OnePlus One است. با توجه به این‎که نسل سوم این گوشی کوچکترین باتری را دارد، این آمار یک موفقیت است.

مدت زمان دوام باتری در بحث مکالمه عالی و برابر با 32 ساعت است. مدت زمان پخش ویدئو نیز افزایش بارزی یافته و ضعیف‎ترین آمار مربوط به بخش گردش در وب است.

در رابطه با فناوری شارژ که در بالا اشاره داشتیم باید گفت که جنبه‎های منفی نظیر بیش از حد داغ کردن گوشی را ندارد و کارآمدی آن آنقدر زیاد است که نیاز به شارژ در طول شب را از بین می‎برد. به مدت 30 دقیقه شارژ این گوشی از 0 به 60 می‎رسد.

 

پردازنده و سخت افزار

پردازنده همواره نقشی مهم در گوشی‎های وان‎پلاس ایفا کرده است.

نسل اول گوشی‎های وان پلاس وعده‎‎های یک گوشی پرچم‎دار با داشتن یک قیمت معقول را داد.

ساخت یک پلت‎فرم سخت‎افزاری قوی ضرورتا به معنای قرار دادن قوی‎ترین و گران‎قیمت‎ترین قطعات سخت‎افزاری در کنار هم نیست.

ممکن است در بحث بازاریابی و اعداد به درد بخورد ولی به معنای داشتن یک دستگاه یا عملکرد خوب نخواهد بود.

شرکت وان‎پلاس هم از این قضیه با خبر است بنابراین قطعات فیزیکی این گوشی با دقت انتخاب شده‎اند.

این گوشی از چیپست اسنپ‎دراگون 820 و واحد پردازش گرافیکی Adreno 530 استفاده می‎کند.

در گوشی‎های رده بالای بازار با داشتن نمایشگرهایی با رزولوشن QHD استفاده می‎شود ولی این گوشی رزولوشن فول‎ اچ‎دی دارد.

در تست بنچمارک عملکرد خام پردازنده یعنی GeekBench 3، گوشی‎های گلکسی اس 7 سامسونگ و هواوی Mate 8 از بهینه‎سازی بهتری در بحث چند هسته بهره می‎برند.

ولی گوشی وان‎پلاس 3 جایگاه بعدی را به خود اختصاص می‎دهد و بالاتر گوشی Mi 5 شیائومی قرار می‎گیرد.

عمکلرد در بحث تک هسته گوشی OnePlus 3 به نحوی است که این گوشی بالاتر از سایر گوشی‎ها قرار می‎گیرد که می‎تواند به لطف استفاده از لانچر اکسیژن و تعهد به اندروید خام باشد.

در تست ترکیبی AnTuTu 6 که مواردی نظیر عملکرد حافظه داخلی، رم را نیز در بر می‎گیرد.

ابتدا گفته می‎شود این 6 گیگابایت رم بیش از حد کافی و غیرضروری است و انتقاد دوم در رابطه با بحث مموری است چون کاربران متوجه شده‎اند که این گوشی اپلیکیشن‎های زیادی را در حافظه باز نگه نمی‎دارد و ترجیحا سریعا آن‎ها را می‎بندد.

مدیرعامل وان‎پلاس در جواب انتقاد دوم می‎گوید که این تصمیم آگاهانه بوده است تا تعداد حداکثر اپلیکیشن‎ها در حافظه محدود شود و مواردی که در پس زمینه قرار دارند روی هم انباشته نشوند و باتری بیش از حد خالی نشود.

انتخاب 6 گیگابایت به معنای آینده اندیشی و حتی وضعیت فعلی اندروید و لانچر اکسیژن است چون وان‎پلاس ادعا می‎کند که برخی از اپلیکیشن‎های خاص نظیر دوربین به نحوی طراحی شده‎اند که نهایت استفاده از میزان رم بیشتر ببرند. بنابراین تمامی این تصمیمات به نفع کاربر و تجربه‎ی او است.

به حاشیه نرویم و بگوییم که در تست بنچمارک AnTuTu 6 این گوشی بدون نیاز به تعجب در بالای نمودار قرار می‎گیرد.

در بخش گرافیک جای تعجب ندارد که پردازنده گرافیکی آدرنو 530 در رزولوشن تنها 1080p به سادگی کارها را انجام می‎دهد و در نتیجه این گوشی در تمامی تست‎هایی که در این بخش انجام می‎شود به نسبت اکثریت رقبای دارای چیپست اسنپ‎دراگون 820 بهتر ظاهر می‎شود.

خروجی صدایی که به درخشانی شروع می‎شود ولی به دنبال استفاده از هدفون‎ها تنها قابل قبول می‎شود

گوشی وان‎پلاس 3 شروعی بی‎نظیر در تست کیفیت صدای ما داشت. زمان اتصال این گوشی به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی، امتیازهای عالی در بحث شفافیت و میزان بلندی حجم صدا به دست آمد تا یکی از بهترین نمایش‎ها را شاهد باشیم.

متاسفانه به دنبال زدن یک جفت هدفون استاندارد آسیب زیادی به این تجربه وارد شد، بلندی صدا تنها در حد متوسط بود، نویز القایی استریو به شکل بارزی اوج گرفت و پاسخ فرکانسی اندکی با نوسان همراه شد. اعوجاج قابل شنود نیز به ماجرا وارد شد تا این گوشی در پشت بسیاری از پرچم‎دارهای 2016 قرار گیرد.

 

دوربین گوشی وان پلاس 3 - دوربین قوی 16 مگاپیکسلی

در بخش دوربین این گوشی از سنسور MX298 سونی استفاده می‎کند که ممکن است بهترین محصول اینت شرکت نباشد ولی آن‎قدر هم‎چنان خوب است که برای داشتن یک عملکرد عالی قدرت داشته باشد، نظیر این دوربین در گوشی Mi5 شیائومی و هوآوی Mate 8 دیده می‎شود.

این دوربین 16 مگاپیکسلی اندازه پیکسلی 1.12 میکرونی و نسبت کانونی f/2.0 را دارد.

تک فلاش ال‎ای‎دی به همراه قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر نیز دیده می‎شود.

دوربین سلفی نیز دارای رزولوشن 8 مگاپیکسل و نسبت کانونی f/2.0 است.

اپلیکیشن دوربین دارای اینترفیس سر راست و ساده‎ای است. در ظاهر به نظر می‎رسد بعضی از قابلیت‎ها را در خود ندارد نظیر کنترل رزوشولن تصاویر ثابت و شاید بعضی از فیلترها.

ولی جدا از آن‎ها مهمترین تاگل‎ها در اختیار شما است نظیر فلش، حالت HD سیستم‎عامل اکسیژن در تصاویر ثابت، HDR، فلش و کنترل ال‎ای‎دی تنها برای ویدئوها. دکمه تنظیمات سریع در کنار دکمه شاتر چند قابلیت دیگر در خود جا داده است نظیر کنترل رزولوشن ویدئو یا نسبت تصاویر ثابت، سلف تایمر و استفاده از گرید (خط‎کشی). و قابلیت‎های پیشرفته‎ای نظیر تگ گذاری جغرافیایی، مکان ذخیره‎سازی و صدای شاتر هم به صورت مخفی در منوی تنظیمات هستند. حتی از عکاسی با فرمت RAW نیز پشتیبانی می‎شود تا بدون شک این دوربین مجموعه غنی از قابلیت‎ها باشد.

حالت‎های عکاسی یا فیلم‎برداری معمولی می‎شود نظیر تصاویر سراسرنما، تایم‎لپس و اسلوموشون برای ویدئوها. حالت قوی دستی (Manual) نیز دیده می‎شود که کاربر در آن می‎توان نسبت به مواردی نظیر ISO، کنتراست، سرعت شاتر و فوکوس کنترل داشته باشد و به خوبی هم کار می‎کند. هم‎چنین برای راحتی کار تنظیمات خودکاری نیز دیده می‎شود.

کیفیت تصاویر ثابت دوربین OnePlus 3 هم طراز با سایر پرچم‎دارهای 2016 است. جزئیات به اندازه کافی و سطح نویز در حد معقولی نگه داشته شده است. تعادل رنگی به شکل قابل قبولی دقیق است و البته گاهی اوقات اندکی به سمت رنگ‎های گرم متمایل است. کیفیت تصاویر این گوشی همان‎ چیزی است که از آن انتظار می‎رود.

عملکرد حالت HDR خودکار بسیار خوب است و در زمان مناسب فعال می‎شود. میزان پردازش تصاویر در سطح بالغانه‎ای صورت می‎گیرد. در زمان فعال شدن آن نوتیفیکیشنی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‎شود تا دقیقا بدانید اپلیکیشن دوربین دارد چه کار می‎کند.

این گوشی در بخش عکاسی از تصاویر دارای شاخ و برگ درختان نیز عملکرد عالی داشت. البته با استفاده از حالت دستی می‎توان تصاویر بسیار خوبی در نتیجه تار کردن بخش‌های مختلف تصویر به وجود آورد.

اگر دوست دارید تصاویر خود را با پردازش بیشتری روبرو کنید، گوشی OnePlus 3 دارای تاگلی به اسم HD است تا الگوریتم‎های بیشتری در بحث افزایش کیفیت تصویر فعال شود و به دنبال آن بعضی از جزئیاتی که ممکن است از دست رفته باشند، بهبود می‎یابند.

استفاده از این حالت در روز کمتر به چشم می‎آید ولی در شرایط نوری کم تفاوت بارزی در کیفیت تصویر ایجاد می‎کند.

به دنبال فعال کردن این حالت در شب ابتدا سعی می‎کند تا می‎تواند میزان پارازیت موجود در تصویر را حذف و سپس به بهبود جزئیات بپردازد.

تصاویر سراسرنما عملا نشانی از مشکلات سرهم‎بندی تصویر نداشتند و مصنوعات تصویر در آن‎ها به چشم نمی‎خورد.

 

فیلم‎برداری با دوربین OnePlus 3

جای تعجب ندارد که چیپست این گوشی توانایی لازم برای گرفتن ویدئوهایی با کیفیت 4k را دارد. رابط کاربری دوربین ویدئو نیز به سادگی دوربین تصاویر ثابت است. گزینه‎های زیادی به جز کنترل رزشولون و گرید در اختیار ندارید.

نمونه‎ ویدئوهای 4k گرفته شده با این دوربین بیت ریت 42 مگابیت در ثانیه و کیفیت صدا 96 کیلوبایت در ثانیه با دو کانال (استریو) است. ویدئوهای 1080p بیت ریت پائین‎تری برابر با 20 مگابیت در ثانیه دارند. توجه داشته باشید که گوشی نظیر Mi5 شیائومی در این زمینه بیت‎ریت 15 مگابیت در ثانیه با همین دوربین دارد.

میزان جزئیات ویدئوهای 4K بالا است ولی جزو بهترین‎هایی که دیده‎ایم نیست.

رنگ‎ها دقیق هستند، کنتراست بالا و محدوده پویا اندکی بالاتر از سطح متوسط است. فریم‎ریت روان و برابر با 30 فریم بر ثانیه است. عملیات فوکوس در هنگام ضبط فیلم در کمترین میزان فعالیت خود قرار دارد.

ویدئوهای 1080p را کاملا نمی‎توان چشم‎گیر دانست، اندکی می‎توانست سطح جزئیات بیشتر باشد ولی جدا از آن به روانی ویدئوهای 4k است.

قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر نیز وجود دارد ولی یقینا به خوبی فناوری 4 محوری دوربین Mi5 شیائومی نیست. در حقیقت شاید این امر بزرگترین نقطه ضعف این گوشی باشد. در واقع این گوشی نمی‌تواند به خوبی لرزش‌های به وجود آمده را برطرف نماید.

همان طور که قبلا به آن اشاره شد این گوشی در این حالت از دوربین دارای مودهای تایم لپس و اسلوموشن نیز هست. متاسفانه دقت این نوع از فیلم‌برداری به 720p محدود شده و از کیفیت نهایی آن کاسته گشته است.

 

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3

 

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 در شرایط نوری کم را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 در شرایط نوری کم  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 در شرایط نوری کم  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 در شرایط نوری کم  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی وان پلاس 3 در شرایط نوری کم

 

در انتها

وان‎پلاس در طول دو سه سال اخیر از زمان شکل‎‎گیری خود دستگاه‎های خوبی روانه‎ی بازار کرده است.

اولین محصول آن‎ها چنان غوغایی بر پا کرد که نسل بعدی آن به سختی توانست همطراز با آن باشد.

وان‎پلاس 2 مزیت‎های غافل‎گیر کننده‎ای در اختیار نداشت. سومین محصول آن‎‎ها به شکل شگفت‎انگیزی خوب است.

این گوشی فرمول همیشگی این شرکت را دنبال می‎کند تا یک "قاتل پرچم‎دار" باشد، عملکرد آن هم‎طراز با سایر پرچم‎دارهای موجود در بازار با قیمت کمتر است.

گوشی وان پلاس 3 به خوبی ساخته شده و آن‎قدر قوی است که در هر سطحی کاربر را شگفت‎زده کند.علاوه بر این شما به راحتی بدون نیاز به سیستم فروش سابق که مبتنی بر دعوت‎نامه بود آن را خریداری کنید.

 

 

ویژگی‎های کلیدی گوشی وان‎پلاس 3

صفحه نمایش 5.5 اینچی از نوع Optic AMOLED با رزشولوشن 1080p و تراکم پیکسلی 401ppi با محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 4
قاب پشتی از جنس فلز
حافظه داخلی 64 گیگابایتی
رم 6 گیگابایت
دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر به همراه سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی با امکان ضبط ویدئو با کیفیت 2160p
دوربین جلو ( سلفی ) 8 مگاپیکسلی باامکان گرفتن ویدئوهای 1080p
پشتیبانی از شبکه  4G
حسگر اثرانگشت
رابط کاربری Oxygen OS بر اساس سیستم‎عامل اندروید 6.0.1 مارشملو
باتری با ظرفیت 3000 میلی‎آمپر ساعت
فناوری شارژ سریع Dash Charge: شارژ به میزان 60 درصد در 30 دقیقه

 

معایب اصلی گوشی وان‎پلاس 3

عدم پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
باتری غیر قابل تعویض

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1395-06-30
    خدایی دمتون گرم و مرسی بهترین نقد و بررسی بود
    کاش این گوشی تو ایران هم میومد هرچی گشتم پیدا نکردم چندتا سایت داشتن که از چین باید سفارش میدادن
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*