Xiaomi Mi Mix

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن: 209 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 6.4 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: در دو نسخه 128 گیگابایت و 256 گیگابایت
دوربین: 16 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: 2G - GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 6.0 Marshmallow - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهایPDF
سایر مشخصات: قطب نما

توضیحات

گوشی Xiaomi Mi Mix یکی از آن جواهرهای نایاب موجود در بازار است که نیازی به معرفی ندارد. یک گوشی هوشمند تمام سرامیکی با داشتن یک نمایشگر بی حاشیه توجه تمام عموم را به خود جلب می کند. این گوشی رویایی در زمینه فناوری است که به حقیقت پیوسته است و بدون شک نظیر یک فیلم علمی تخیلی زیبا است.
در ابتدا شرکت شیائومی گوشی Mix را به عنوان یک گوشی مفهومی معرفی کرد، یعنی رویایی که این شرکت از آینده دارد. ولی زمانی که آن‎ها این گوشی را به در اختیار بازارهای بین المللی قرار دادند همگان شگفت زده شدند. آیا این اقدام یک ترفند هوشمندانه بازاریابی بود یا باید آن را جزو محبوبیت ویروسی گوشی دانست؟
ما در گذشته هم شاهد گوشی‎های دارای نمایشگرهای بدون لبه بوده‎ایم.
به عنوان مثال شرکت شارپ اولین شرکتی بود که در این رابطه گوشی‎های Aquos Crystal و Aquos Crystal 2 خود را معرفی کرد.
ولی این دو گوشی تنها در تعداد محدودی در اختیار کاربران قرار گرفتند و بسیاری حتی از وجود چنین محصولی بی خبر هستند.
به همراه این طراحی بی نظیر انتظار وجود مشخصات عالی نیز است و در این رابطه شرکت شیائومی تمام تلاش خود را کرده است. گوشی Mi Mix شیائومی دارای چیپست اسنپ‎دراگون 821 به همراه 4 یا 6 گیگابایت رم است. یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با فناوری EIS و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز به چشم می‎خورند. در نهایت این گوشی از یک باتری با ظرفیت 4400 میلی‎آمپر ساعتی بهره می‎برد.
هیچ چیزی کامل نیست و بدون شک گوشی شائومی Mi Max نیز تمامی کادرهای مرتبط با داشتن آخرین مشخصات فنی ممکن را تیک نمی‎زند.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2016
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 209 گرم
ابعاد : 158.8x81.9x7.9 میلی متر
جنس بدنه : سرامیک
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : در دو نسخه, 128 گیگابایت و 256 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : نسخه 128 گیگابایت: 4 گیگابایت رم نسخه 256 گیگابایت: 6 گیگابایت رم
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8996 Snapdragon 821
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core 2x2.35 GHz Kryo & 2x1.6 GHz Kryo
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 530

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 6.4 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 362 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : دارای قابلیت دریافت چندین لمس همزمان

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 CDMA 800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500
توضیحات 4G : LTE
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, BDS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.2 همراه با A2DP و LE
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : Type-C 1.0 reversible connector

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 16 مگاپیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه HD 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : Dual-LED (dual tone) Flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره قابلیت عکاسی پانوراما قابلیت تصویربرداری HDR
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : نسخه 6.0 Marshmallow
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/eAAC+/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : XviD/MP4/H.26
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 4400 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر فشارسنج (Barometer) حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت شارژ سریع نسخه 3 (83 درصد شارژ در 30 دقیقه) (Quick Charge 2.0) قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer)
رنگ بندی : مشکی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی شائومی می میکس - Xiaomi Mi Mix

 

نقد و بررسی گوشی شائومی می میکس - Xiaomi Mi Mix

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی موبایل راژان :

گوشی Xiaomi Mi Mix یکی از آن جواهرهای نایاب موجود در بازار است که نیازی به معرفی ندارد. یک گوشی هوشمند تمام سرامیکی با داشتن یک نمایشگر بی حاشیه توجه تمام عموم را به خود جلب می کند. این گوشی رویایی در زمینه فناوری است که به حقیقت پیوسته است و بدون شک نظیر یک فیلم علمی تخیلی زیبا است.

در ابتدا شرکت شیائومی گوشی Mix را به عنوان یک گوشی مفهومی معرفی کرد، یعنی رویایی که این شرکت از آینده دارد. ولی زمانی که آن‎ها این گوشی را به در اختیار بازارهای بین المللی قرار دادند همگان شگفت زده شدند. آیا این اقدام یک ترفند هوشمندانه بازاریابی بود یا باید آن را جزو محبوبیت ویروسی گوشی دانست؟

ما در گذشته هم شاهد گوشی‎های دارای نمایشگرهای بدون لبه بوده‎ایم.

به عنوان مثال شرکت شارپ اولین شرکتی بود که در این رابطه گوشی‎های Aquos Crystal و Aquos Crystal 2 خود را معرفی کرد. ولی این دو گوشی تنها در تعداد محدودی در اختیار کاربران قرار گرفتند و بسیاری حتی از وجود چنین محصولی بی خبر هستند.

به همراه این طراحی بی نظیر انتظار وجود مشخصات عالی نیز است و در این رابطه شرکت شیائومی تمام تلاش خود را کرده است. گوشی Mi Mix شیائومی دارای چیپست اسنپ‎دراگون 821 به همراه 4 یا 6 گیگابایت رم است. یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی با فناوری EIS و یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز به چشم می‎خورند.

در نهایت این گوشی از یک باتری با ظرفیت 4400 میلی‎آمپر ساعتی بهره می‎برد.

هیچ چیزی کامل نیست و بدون شک گوشی شائومی Mi Max نیز تمامی کادرهای مرتبط با داشتن آخرین مشخصات فنی ممکن را تیک نمی‎زند.

 

 

محتویات جعبه فروش گوشی شائومی می میکس

شیائومی در رابطه با جعبه فروش گوشی Mi Mix سنت شکنی کرده است. این شرکت از یک جعبه تاشو با ظاهر زیبا استفاده کرده است که از مقوای مشکی رنگ ساخته شده است. داخل این جعبه خود گوشی، یک کابل یو‎اس‎بی Type-C و یک شارژر و یک قاب چرمی بسیار شیک قرار گرفته است که منحصرا برای این گوشی طراحی شده است.

 

محتویات جعبه فروش گوشی شائومی می میکس  محتویات جعبه فروش گوشی شائومی می میکس  محتویات جعبه فروش گوشی شائومی می میکس

  

 

طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس

طراحی و ساخت

شائومی می میکس بدون شک بزرگ و اندکی سنگین است. ولی بدون توجه به سنگین بودن آن، حجیم حس نمی‎شود. ابعاد این گوشی 158.8 در 81.9 در 7.9 میلی‎متر است، یعنی مشخصاتی که تا حد زیادی مشابه با گوشی هوآوی میت 9 است، گوشی هوآوی البته یک نمایشگر 5.9 اینچی دارد!

وزن این گوشی 209 گرم است که در مقایسه با گوشی هواوی ولی 19 گرم سنگین‎تر است.

شیائومی سال موفقی داشته است، شروع با Mi 5، سپس مجموعه‎ای از گوشی‎‎های سری ردمی و در پایان Mi 5s و 5s Plus و حالا با Mi Max آشنا می‎شویم.

بدون شک اولین چیزی که به چشم می‎آید داشتن یک نمایشگر بدون حاشیه است که 85 درصد بخش جلو را به خود اختصاص داده است. این نمایشگر بدون شک شما را هیپنوتیزم می‎کند.

جنس ساخت این گوشی از سرامیک است که شاید پرمیموم‎ترین ماده‎ی خامی باشد که می‎تواند در یک گوشی پرچم‎دار استفاده شود. صفحه پشتی کاملا سرامیکی است، قاب سرامیکی است و حتی دکمه‎های تنظیم حجم صدا و پاور از سرامیک ساخته‎ شده‎اند. خبری از نوارها، باندهای بی کیفیت و به عبارت دیگر هر چیزی که این طراحی بی‎نقص را آشفته کند، نیست.

دو روشی که از این ماده خام استفاده شده است بسیار مهم است. ابتدا، تزئین سطحی سرامیکی باعث براق شدن گوشی شده است و یک افکت بسیار جالب آینه‎ای به آن بخشیده است ولی هم‎چنین به راحتی اثرانگشت را به خود جلب می‎کند. این گوشی را به صورت منظم باید تمیز کرد، ولی حتی زمانی که پر از لک است یکی از زیباترین گوشی‎های هوشمند موجود در بازار محسوب می‎شود.

ثانیا، بدنه گوشی تا حدی لیز است که حتی گاهی اوقات بلند کردن آن از روی یک سطح صاف نظیر میز مشکل است. علت آن شکل خمیده بدنه جانبی این گوشی نیز است. ولی اگر از قاب استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت.

جنبه مثبت این ماجرا این است که استفاده از این نوع تزئین سطحی باعث می‎شود با سطحی روبرو باشیم که لمس آن بسیار هموار و به نسبت سطوح شیشه‎ای و فلزی دیگر گوشی‎های پرچم‎دار کاملا متفاوت است.

سنسور مجاورتی و بلندگوی مکالماتی به طور کامل مخفی شده‎اند و بایستی مکان آن‎ها تصور شود.

گوشی Mix از یک درایو سرامیکی فیزوالکتریک برای بلندگوی مکالماتی و یک سنسور مجاورتی اولتراسونیک استفاده می‎کند و هر دو آن‎ها در میان نمایشگر تعبیه شده‎اند.

دوربین سلفی بایستی زیر دوربین قرار می‎گرفته‎ است ولی اگر این زاویه را برای گرفتن سلفی دوست ندارید می‎توانید گوشی را بچرخانید.

این گوشی از نظر اندازه به بزرگی آیفون 7 پلاس با یک قاب نسبتا ضخیم است، بنابراین نمی‎توان آن را با داشتن یک نمایشگر حتی 6.4 اینچی حجیم دانست. در نتیجه کار کردن با این گوشی با یک دست به راحتی هرچه ممکن نیست ولی شیائومی با بعضی از ترفند‎های نرم‎افزاری این کار را ممکن کرده است.

 

کلیدها

طبق انتظار بالای نمایشگر این گوشی هیچی نیست. زیر آن دوربین کوچک 5 مگاپیکسلی، سنسور نور محیطی به خوبی مخفی شده و یک چراغ ال‎ای‎دی وضعیت بسیار کوچک قرار گرفته‎اند.

یک درایو سرامیکی فیزوالکتریک با ایجاد صدا از بین خود گوشی نقش بلندگوی مکالماتی را دارد. شما می‎توانید از هر دو طرف گوشی صدا را بشنوید و به همین دلیل شاید نگران حریم خصوصی خود باشید ولی مطمئن باشید هیچ‎کس در اطراف شما قادر به صدای خارج شده از گوشی نخواهد بود.

سنسور مجاورتی اولتراسونیک در زیر نمایشگر قرار گرفته و از مافوق صوت برای کشف چهره و دست شما زمانی که در حال مکالمه هستید، استفاده می‎کند. شما می‎توانید از یک طرف Mi Mix برای صحبت استفاده کنید و صفحه نمایش به صورت خودکار خاموش می‎شود. در واقع شما می‎توانید از پشت گوشی به همین راحتی صحبت کنید یا مکالمه را بشنوید.

در سمت چپ شیار دوتایی سیم کارت با قطع نانو و دکمه‎های سرامیکی تنظیم حجم صدا و پاور در سمت راست قرار دارند.

 

طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس

 

در بالای این گوشی جک صوتی به همراه دو میکروفون و در پایان پورت یو‎اس‎بی Type-C است که توسط دو توری احاطه شده است، یکی برای میکروفون اولیه و دیگری برای بلندگو.

 

طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس

 

در نهایت، در پشت دوربین 16 مگاپیکسلی و در بالای آن حسگر اثرانگشت با اندازه مشابهی قرار گرفته. فلاش ال‎ای‎دی دو رنگی نیز در همان اطراف است.

پشت این گوشی واقعا خاصیت انعکاسی دارد، ولی شبیه به سطح شبه آینه‎ای که در گوشی اکسپریا Z5 پرمیموم سونی دیده‎ایم، نیست. ولی به شدت مستعد جذب لک و اثرانگشت است.

 

طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس  طراحی و ساخت گوشی شائومی می میکس

 

صفحه نمایش گوشی شائومی می میکس

صفحه نمایش

نمایشگر 6.4 اینچی این گوشی بدون لبه است. این نمایشگر توسط شرکت شارپ ساخته شده و دارای رزولوشن 1080 در 2040 با تراکم پیکسلی 362ppi است. نسبت تصویر غیرمعمول و 17:9، ولی پیکسل‎های اضافی تا حد زیادی توسط نوار مسیریابی استفاده می‎شوند.

ما مشکلی در رابطه با بحث لایه‎بندی هر کدام از اپلیکیشن‎های محبوب نداشتیم و به طور کامل صفحه‎نمایش را اشغال کردند.

با آن‎‌که تراکم پیکسلی 362ppi شایسته یک پرچم‎دار نیست، ولی واقعا شما با چشم غیرمسلح نمی‎توانید پیکسل‎های فردی را مشاهده کنید. انتخاب یک پنل IPS با شبکه RGB به جای نمایشگر آمولد دارای الگوی PenTile بدون شک باعث استفاده بهتر از رزولوشن 1080p در این نمایشگر بزرگ شده است.

متاسفانه شیائومی بار دیگر اشاره‎ای به محافظ صفحه نمایش نداشته است و در نتیجه باید مراقب افتادن خراش بر روی نمایشگر گوشی باشید. معمولا استفاده از محافظ توصیه می‎شود ولی ممکن است باعث لذت این نمایشگر بدون لبه شود. بنابراین با دقت گوشی را حمل کنید.

این نمایشگر کاملا بدون لبه نیست چون همچنان یک لبه 2 میلی‎متری نازک در اطراف این فضای بزرگ دیده می‎شود.

شیائومی ادعا داشته است که نسبت نمایشگر به بدنه این گوشی 91.3 درصد است، چیزی که تا بحال شنیده نشده بود و توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرد. ولی در اندازه‎گیری‎های که ما داشتیم آمار 84.72 درصد به دست آمد.

در منوی تنظیمات صفحه نمایش 3 گزینه‎ متفاوت برای تنظیم کنتراست دیده می‎شود، استاندارد، افزایشی و کنتراست خودکار و مورد آخر پیش‎فرض گوشی است. شیائومی حداکثر میزان روشنایی را 500 نیت اعلام کرده است و در تست‎های ما از این مقدار بیشتر و آمار 590 نیتی در حالت کنتراست استاندارد و 551 نیتی در حالت کنتراست خودکار به دست آمد.

نسبت کنتراست این صفحه‎نمایش نیز عالی و برابر با 1309:1 در حالت استاندارد و حتی در حالت خودکار بهتر و برابر با 1:1489 است که بار دیگر از مقدار ادعا شده خود شرکت یعنی 1300:1 بیشتر است.

حداقل میزان روشنایی برابر با 6.5 نیت است تا مطالعه در شرایط تاریک با این گوشی راحت باشد.

غلظت رنگ‎های مشکی به اندازه کافی برای یک تجربه لذت‎بخش کافی است، بدون توجه به حالت کنتراستی که انتخاب می‎کنید.

در بحث رندرسازی رنگ، دقت رنگی صفحه نمایش این گوشی بسیار خوب و میانگین DeltaE برابر با 5.3 و حداکثر انحراف در رنگ آبی برابر با 10.7 است. این آمار در حالت استاندارد به دست آمده است و در حالت خودکار رنگ‎ها اندکی زنده‎تر، به خصوص رنگ‎ آبی است که البته این قضیه به بهای کالیبراسیون رنگی تمام می‎شود.

متاسفانه امتیاز به دست آمده در بحث خوانا بودن صفحه نمایش در نور مستقیم خورشید متوسط است.

 

 

باتری گوشی شائومی می میکس

گوشی  Xiaomi Mi Mix دارای یک باتری 4400 میلی‎آمپر ساعتی است که برای یک فبلت کافی به نظر می‎آید.

پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 3.0 کوالکام هم دیده می‎شود. با گذشت مدت 30 دقیقه شارژ گوشی به 35 درصد می‎رسد، نتایجی که بیشتر مناسب استاندارد شارژ سریع 2.0 است.

در تست های ما مدت دوام این باتری 97 ساعت بود، یعنی شما می توانید اگر به صورت متوسط روزانه یک ساعت مکالمه، یک ساعت گردش در وب، یک ساعت پخش ویدیو داشته باشید تا 4 روز از این گوشی استفاده کنید.

 

 

قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

Xiaomi Mi Mix از 11 باند شبکه LTE، 4 باند شبکه GSM و 4 باند شبکه 3G به همراه HSPA پشتیبانی می‎کند. شما بر روی هر سیم‎کارت می‎توانید پشتیبانی از LTE را داشته باشید ولی سیم‎کارت دیگر به 3G یا GSM محدود می‎شود.

پشتیبانی از استاندارد باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n/ac و وای‎فای دایرکت نیز دیده می‎شود به همراه بلوتوث 4.2، چی‎پی‎اس، NFS،GLONASS و Beidou.

خبری از پشتیبانی از رادیو اف‎ام و پورت اینفرارد نیست.

گوشی شائومی می Mix دارای پورت یو‎اس‎بی Type-C است. از حالت انتقال مدیا برای دسترسی به حافظه داخلی گوشی با استفاده از کابل یو‎اس‎بی پشتیبانی می‎شود.

این پورتاز USB OTG برای اتصال وسایلی نظیر پن درایوها، صفحه کلیدها یا هارد درایوهای یو‎اس‎بی نیز پشتیبانی می‎کند.

از طریق پروتکل میراکست نیز می‎توان به صورت بی‎سیم صفحه‎ی نمایش را به حالت آینه جای دیگری داشت.

 

رابط کاربری MIUI 8 به همراه سیستم عامل اندروید مارشملو

گوشی Mi Mix شیائومی دارای سیستم عامل اندروید مارشملو و رابط کاربری MIUI 8 است که یکی از کامل‎ترین سفارشی‎سازی های اندروید را تا به امروز در خود قرار داده است.

تغییراتی که در MIUI 8 دیده می ‎شود در جنبه های بصری گوشی است نظیر آیکون ‎ها، طرح رنگی و انیمیشن‎ های جدید ولی به جای اینکه چیزی کاملا جدید باشند همان موارد قبلی بهتر شده اند. ولی ظاهر تنها بخشی کوچکی از این رابط کاربری جدید است.

بهترین های قابلیت های جدید Dual Apps و Dual Spaces هستند. قابلیت اول به شما اجازه میدهد دو نسخه از اپلیکیشن را بر روی دستگاه خود داشته باشید، به عنوان مثال می توانید برای هر سیم کارت خود یک حساب واتس‎اپ داشته باشید. هر اپلیکیشن می تواند این قابلیت را داشته باشد و تنها بایستی از بخش تنظیمات این قضیه فعال شود. نسخه دوم دارای یک شاخص زردرنگ بر روی آیکون اپلیکیشن خود است، بنابراین همواره خواهید دانست که کدام نسخه را باز می کنید.

Dual space گوشی را به دو قسمت کاری متفاوت تقسیم می کند که هر بخش دارای اپلیکیشن‎ها، سفارشی سازی‎ها و گالری تصاویر مربوط به خود است و شما می توانید برای هر بخش اثرانگشت یا رمز متفاوت اختصاص دهید.

 

رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس

 

راه اندازی این فضای دوم بسیار ساده و سر راست است. بعد از تنظیم یک رمز عبور/ یا اثرانگشت متفاوت، شما می توانید تصاویر، فایل ها و اپلیکیشن ها را بین این دو فضا جابجا یا به اشتراک بگذارید یا می توانید انتخاب کنید کاملا جدا آن ها را حفظ کنید. شما هم چنین می توانید مشاهده نوتیفیشکن ها را از فضای دیگر انتخاب کنید تا هیچ چیزی را از دست ندهید.

قابلیت جدیدی به اسم Quick Ball با داشتن کنترل های مسیریابی سریع نقش مهمی در این گوشی به علت نمایشگر بزرگش دارد.

یک میانبر اختصاصی برای آن بر روی نوار مسیریابی در انتهای صفحه به چشم می‎خورد. شیائومی اگر می‎خواهید آن را مخفی کنید به شما اجازه می‎دهد بر روی نوار مسیریابی به این منظور به سمت بالا و پایین سوایپ کنید.

 

رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس

 

قفل صفحه نمایش به حالت استاندارد است (زمان، نوتیفیکیشن‎ و یکسری میانبر را نشان می‎دهد) ولی به دنبال استفاده از حسگر اثرانگشت به ندرت آن را خواهید دید. سنسور همیشه روشن این گوشی بسیار توانا ولی دقت آن نظیر سنسور گوشی Mi 5s Plus نیست. این سنسور اثرانگشت ما را از 10 بار تنها 6 بار شناسایی کرد تا امتیاز متوسط را به دست آورد.

لانچر MIUI دارای یک فلسفه ساده است، هر میانبر به همراه ویجت ‎های مورد انتخاب شما بر روی صفحه هوم قرار خواهند گرفت. شما منویی در پایین برای متداول‎ترین اپلیکیشن ‎های استفاده شده خواهید داشت.

صفحه هوم همچنین از به صورت چرخشی می تواند کاغذ دیواری های مختلفی را نشان دهد.

 

رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس

 

کشوی نوتیفیکیشن بزرگترین تغییر عناصر گرافیکی را در خود دیده است، با لیستی جامع از تاگل های سریع، نوتیفیکیشن‎ها و یک پنل آب و هوا در بالا که بر طبق آب و هوا عناصر پویا و رنگ آن عوض می‎شود.

app switcher مشابه با چیزی است که درiOS دیده می‎شود، اپلیکیشن‎ها با آیکون‎هایشان، در یک ردیف افقی، به نمایش گذاشته می‎شوند.

از تم‎ به صورت کاملا پشتیبانی می‎شود و چندین تم بر روی این گوشی نصب است و شما می توانید موارد بیشتری را نیز دانلود کنید.

این باعث تغییر کاغذدیواری، شکل قفل صفحه نمایش و آیکون و فونت‎های سیستمی و پروفایل صوتی دستگاه می‎شود.

 

رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس  رابط کاربری شیائومی می میکس

   

پردازنده و سخت افزار

گوشی شائومی Mi Mix دارای آخرین تراشه کوالکام یعنی اسنپ‎دراگون 821 به همراه 4 گیگابایت رم است. یک مدل 6 گیگابایتی با حافظه داخلی دو برابر بیشتر هم دیده می‎شود.

اسنپ‎دراگون 821 به نسبت نسل قبلی خود از نظر کارآمدی توان و عملکرد بهتر بهتر شده است. ولی هر دو را نمی ‎توان در آن واحد داشت، شرکت ‎ها یا پردازنده اندکی با سرعت کلاک بالاتری استفاده می ‎کنند یا فرکانس پردازنده گرافیکی را با یک افزایش 10 درصدی در عملکرد مواجه می ‎سازند (در Mi Mix پلاس به این صورت است) یا سرعت کلاک ابتدایی را حفظ تا عمر باتری بهتری به دست آید.

شیائومی سرعت را برای Mi Mix انتخاب کرده و پردازنده کریوی قوی‎تر 4 هسته‎ای با دو هسته با سرعت کلاک 2.34 گیگاهرتزی و دو هسته 2.19 گیگاهرتزی را شاهد هستیم. سرعت کلاک آدرنو 530 نیز فرکانس 652 مگاهرتزی را دارد تا در مقایسه با پردازنده گرافیکی داخلی اسنپ‎دراگون 820 با افزایش عملکرد 5 درصدی روبرو شود.

در تست های بنچمارک در بخش تک هسته، تک هسته کریو تقریبا با امتیاز به دست آمده توسط هسته A73 موجود در گوشی Mate 9 هواوی برابری می‎کند. هسته‎های Fusion آیفون 7 پلاس در این بخش قدرت‎نمایی می‎کنند.

ترکیب 4 هسته کریو طبق انتظار عملکرد عالی از خود بر جا می‎گذارد ولی نمی‎توانند با هسته‎های داخل Mate 9 (4xA53 + 4xA73) یا یا پردازنده دو هسته‎ای A10آیفون 7 پلاس رقابت کنند.

در بنچمارک Basemark OS II 2.0 که عملکرد کلی دستگاه را نشان می‎دهد، گوشی Mi Mix شیائومی در بین بهترین‎ها قرار می‎گیرد ولی دوباره در این بخش آیفون 7 پلاس خودنمایی می‎کند.

در بخش گرافیک نیز نتایج بنچمارک‎ها عالی و از تمامی گوشی‎های هوشمند بهتر است. آدرنو 530 واقعا بی‎نظیر است.

مزیت گرافیکی این گوشی به نسبت رقبای آن یعنی Pixel XL گوگل و گلکسی اس 7 اج سامسونگ داشتن رزولوشن پایین‎تر صفحه نمایش است تا آدرنو 530 در نشان دادن محتویات با دقت فول اچ‎دی عملکردی خیره کننده داشته باشد که مجددا باید گفت به نسبت آیفون 7 پلاس (دارای نمایشگری با همین دقت) حرفی برای گفتن ندارد.

تحت فشار بدنه سرامیکی این گوشی کاملا خنک بود، شیائومی عملکردی عالی در بحث پخش حرارت و کوالکام نقشی موثر در پایین نگه داشتن دما داشته‎ اند.

عملکرد این گوشی شایسته یک پرچم‎دار در تمامی تست‎ها بود و بازی‎ها به خوبی بر روی آن اجرا می‎شود.

 

خروجی صدا با شفافیت بسیار خوب، بلندی صدا عالی است

گوشی Xiaomi می میکس در زمان اتصال به یک آمپلی‎فایر فعال خارجی عملکردی بی‎نظیر از نظر شفافیت صدا داشت. هیچ نقطه ضعفی در عملکرد آن دیده نشد و سطوح حجم صدا در بین بالاترین‎ها قرار می‎گیرد.

اتصال به یک جفت هدفون باعث ایجاد نویز القایی استریو به مقدار متوسط شد و اندکی اعوجاج اینترمدولاسیون به آن اضافه کرد ولی خروجی صدا تا حد زیادی خوب باقی ماند.

از آن‎جایی‎که بندی حجم صدا تحت تاثیر قرار نگرفت شاهد واقعا عملکرد بسیار خوبی بودیم.

 

دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی

دوربین گوشی Xiaomi Mi Mix از نوع 16 مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فازی، دارای لنزهای با نسبت کانونی f/2.0 است و از فلاش ال‎ای‎دی دوتایی دو رنگی پشتیبانی می‎کند.

در جلو از دوربین 5 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/2.0 استفاده شده است.

شیائومی از سنسور OV168801/3.06 اینچی شرکت Omnivision استفاده کرده است و اندازه پیکسل‎ها 1.00 میکرومتری است. این مشخصات شایسته یک پرچم‎دار امروزی نیست ولی باید نحوه پردازش تصویر را ببینیم تا بهتر بتوان قضاوت کرد.

سنسور دوربین دارای قابلیت رفع لرزش اپتیکال تصویر نیست، ولی از رفع لرزش الکترونیکی مبتنی بر ژیروسکوپ برای ویدئوها استفاده می‎کند.

اینترفیس دوربین نسبتا ساده و دارای تاگل‎هایی برای حالت HDR، فلاش و دوربین ویدئو است.

حالت‎های پیشرفته موجود شامل Panorama, Beautify, Timer, Scenes, Gradient و Manual (با سرعت شاتر تا حداکثر 1/4 ثانیه) ، Straighten، GroupShot ، Square, Twilight و Tilt Shift هم چنین تنظیمات دوربین می‎شود. هفده فیلتر زنده نیز در اختیار شما قرار دارد.

تصاویر گرفته شده با این گوشی سطح جزئیات کافی در اختیار دارند و تعادل سفید غالبا دقیق است. رنگ دقیق و زنده و نتایج دوست‎داشتنی هستند.

خبری از نقص‎های آشکار نظیر بیش از حد اشباع سازی نیست. دامنه دینامیک نیز بالاتر از سطح متوسط قرار دارند و به ندرت به روشن کردن حالت HDR نیاز دارید.

جزئیات می‎توانست بهتر باشد ولی حدس می‎زنیم این حداکثر توان استفاده شیائومی از این سنسور بوده است.

در نهایت، سطوح نویز بالا، حتی در شرایط نوری خوب، که قابل قبول نیست. نویز گاهی اوقات جزئیات ریز را می‎پوشاند و با آن‎که هرگز تصویر را از بین نمیبرد ولی این انتظاری نیست که از چنین گوشی خوبی می توان داشت.

در نهایت با پردازش تصویر خوبی همراه هستیم و شیائومی نهایت تلاش را در استفاده از سنسور شرکت OmniVision داشته است و تصاویر نهایی کاملا خوب هستند.

حالت HDR به اندازه کافی محافظ‎کارانه است و بدون ایجاد آشفتگی در تصویر هم مناطق سایه‎دار و هم بسیار روشن را از نظر داشتن جزئیات نجات می‎دهد. ولی خیلی کم به این حالت به خاطر دامنه دینامیک بالا نیاز دارید. گاهی اوقات افکت HDR ممکن است باعث بیش از حد اشباع سازی رنگ‎ها شود، بنابراین بایستی این نکته هم در نظر داشته باشید.

متوسط دوربین گوشی Mi Mix شیائومی در شرایط نوری بسیار کم بسیار ضعیف عمل می‎کند.

سنسور و پیکسل‎های کوچک نقش خود را این‎جا می‎‎گذارند و تصاویر گرفته شده در شب، بدون توجه به حتی حالت عکاسی شما، تقریبا غیرقابل استفاده هستند.

امکان گرفتن تصاویر به صورت پانوراما نیز وجود دارد. شما می‎توانید تصاویر پانورامایی یا افقی با میدان دید 180 درجه از صحنه مورد نظرتان بگیرید. عکاسی کاملا آسان و رزولوشن بسیار بالا است ولی رزولوشن تصویر در حد یک پرچم‎دار نیست. نتایج ولی بسیار خوب هستند، رزولوشن در حدود 9000 در 1856 پیکسل است، جزئیات به اندازه کافی، سرهم‎بندی تصویر بد نیست و رنگ‎ها دقیق هستند. دامنه دینامیک برابر با تصاویر ثابت، یعنی عالی، است.

این گوشی دارای یک دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی است که عملکرد خوبی در پردازش رنگ‎ها دارد ولی سطح جزئیات پایین و تصاویر به دنبال کم شدن نور محیط با افت شارپ بودن روبرو می‎شوند.

چون دوربین در انتهای گوشی قرار گرفته است، برای استفاده از آن بایستی ابتدا گوشی را بچرخانید، بنابراین اینترفیس دوربین نیز می‎تواند چرخانده شود و سپس شما می‎توانید در حالت افقی یا عمودی عکس بگیرید.

ولی چرخش اجباری است در غیر این صورت شما یا جلوی سنسور را خواهید گرفت یا گزینه‎ای برای گرفتن عکس در حالت افقی نخواهید داشت. این بهایی است که برای داشتن یک نمایشگر لبه به لبه باید پرداخت.

 

دوربین ویدئو

به دنبال استفاده از حالت ویدئو قادر به گرفتن ویدئوهای 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فول اچ‎دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه و حالت فیلم‎برداری متداول ضبط ویدئوهای اچ‎دی و نرخ 120 فریم بر ثانیه هستید، اگر می ‎خواهید افکت ‎های اسلوموشن را داشته باشید. خبری از قابلیت گرفتن ویدئوهای فول اچ‎دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه نیست. همچنین باید برای تغییر رزولوشن ابتدا به بخش Modes و سپس تنظیمات پیشرفته بروید.

ویدئوهای 4K دارای بیت‎ریت 42 مگابیت در ثانیه و کیفیت صدای استریو با بیت‎ریت 96KBps هستند.

کیفیت ویدئوها بسیار خوب است، جزئیات بیشتر از حد کافی است، البته جزو بهترین‎ها قرار نمی‎گیرد.

دامنه دینامیک مشابه با تصاویر ثابت است، گرچه پوشش‎های گیاهی خود ضبط نمی‎ٌشوند که یا به خاطر سنسور کوچک و یا به خاطر الگوریتم کاهش نویز است. فریم‎ریت روان و پایدار و در همین حین رنگ‎ها دقیق هستند.

کیفیت صدا قابل قبول است و در صحنه‎های شلوغ اندکی ضعیف می‎شود.

ویدئوهای فول اچ‎دی دارای بیت‎ریت 20 مگابیت در ثانیه با همان کیفیت صدای مشابه با ویدئوهای 4K هستند. کیفیت ویدئوها برای رزولوشن 1080p مشابه با 4K است و همان فراز و نشیب‎ها را دارد یعنی دامنه دینامیک بالا، پردازش کافی و پخته، ولی نویز آشکار حتی در شرایط نوری خوب و جزئیاتی که به خاطر الگوریتم کاهش نویز خوب ثبت نشده‎اند.

سنسور OV16880 شرکت OmniVision دارای فناوری EIS است و این تنها گزینه برای ویدئوها است چون فناوری رفع لرزش اپتیکال تصویر دیده نمی‎شود. EIS برای هم ویدئوهای فول اچ‎دی و هم اولترا اچ‎دی کار می‎کند و میدان دید را کاهش نمی‎دهد.

ولی نتایج مخلوطی از خوب و بد هستند. بعضی از اوقات کاهش لرزش دست به خوبی دیده می‎شود، ولی اکثر اوقات انگاری EIS اصلا کار نمی‎کند.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شائومی می میکس - شائومی Xiaomi Mi Mix را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شائومی می میکس - شائومی Xiaomi Mi Mix  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شائومی می میکس - شائومی Xiaomi Mi Mix  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شائومی می میکس - شائومی Xiaomi Mi Mix  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی شائومی می میکس - شائومی Xiaomi Mi Mix

 

در انتها

شیائومی آنقدر شجاع بوده است که به سراغ چیزی نسبتا جدید برود، به جای این‎که سعی در تمرکز بر عملکرد، رزولوشن صفحه‎نمایش، مهارت‎های دوربین یا عمر باتری داشته باشد.

طراحی حوزه‎ای است که باعث متمایز شدن شیائومی می‎شود و داشتن یک نمایشگر لبه به لبه خود گواهی برای این ادعا است.

بهترین بخش تمامی این صحبت‎ها این نیست که شیائومی نه تنها موفق به ساخت چنین صفحه نمایش بزرگی شده است، بلکه آن را داخل زیباترین پوسته موجود در بازار جا داده است. سرامیک ماده بسیار محکم است و در مقایسه با شیشه و فلزی که در همه جا استفاده می‎شود مقاومت فوق‎العاده بیشتری نسبت به خراش دارد.

این گوشی معایب اندکی نیز دارد، نبود محافظ صفحه‎نمایش و سنسور متوسط استفاده شده برای دوربین اصلی جزو آن‎ها است، ولی همیشه می‎توان آن‎ها را زیر سایه طراحی و نمایشگر عالی این گوشی فراموش کرد.

ولی شرکت‎ های بسیاری در طول سال ‎های گذشته سعی داشته ‎اند نوآور باشند ولی در نهایت به فراموشی سپرده شده‎اند. گوشی ‎‎هایی نظیر Galaxy Round یا G Flex به یاد می آورید؟ حتی شرکت شارپ نتوانست طراحی بدون لبه را با ارائه‎ گوشی ‎های Aquos Crystal جا بیاندازد، یا به خاطر بازاریابی ضعیف یا موجودیت اندک در بازار.

حالا شیائومی بهتر از شارپ عمل کرده است و جواب این شجاعت خود را دارد می ‎گیرد.

 

 

 

ویژگی های کلیدی

صفحه‎ نمایش 6.4 اینچی لبه به لبه از نوع ال‎سی‎دی دارای تکنولوژی IPS با رزولوشن 1080p، تراکم پیکسلی 362ppi
دوربین 16 مگاپیکسلی به همراه فوکوس خودکار هیبریدی تشخیص فازی, قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت 2160p و قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت فول اچ‎دی
دوربین جلو ( سلفی ) 5 مگاپیکسلی با کیفیت فول اچ‎دی و نرخ 30 فریم بر ثانیه
پشتیبانی از شبکه 4G
پشتیبانی از NFC
پشتیبانی از USB OTG
رابط کابری MIUI v.8 براساس اندروید مارشملو 6.0
مجهز به حسگر اثرانگشت
باتری با گنجایش 4400 میلی‎آمپر ساعت، فناوری شارژ سریع

 

معایب اصلی

کیفیت تصاویر دوربین جالب نیست ( مخصوصا در شب )
ضد آب نبودن
عدم استفاده از آخرین نسخه سیستم‎عامل اندروید
باتری غیرقابل تعویض

 

 

2
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1395-08-05

    قابل توجه دوستان می میکس 2 با صفحه منحنی هم قراره بیاد
    این واقعا خوشگلترین گوشی تاریخ تا این لحظه میتونه باشه

    پاسخ کاربر: آزیتا روشن 1395-10-06
    وای چقدر نازه این گوشیییییییییییییی میخوامشششش
  • 1395-10-06
    قیمتش خیلی بالاست درسته امکانات خوبی داره ولی 2700 خیلی بالاست
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*