Huawei nova

جدید

مشخصات اصلی: در دو نسخه تک و دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن: 146 گرم - مجهز به حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: 32 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8953 Snapdragon 625 - Octa-core 2.0 GHz Cortex-A53
دوربین: 12 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: 2G - GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 6.0.1 Marshmallow - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما

توضیحات

نگاه کنید یک گوشی نکسوس 6P دیگر ولی با ابعاد کوچکتر! خب، در واقع اینطوری هم نیست چون این گوشی هواوی nova نام دارد. ستاره ای در حال شکل‎گیری، ستاره ای که در بین گوشی های رده متوسط جهان موبایل این شرکت قرار می گیرد. این گوشی وام دار گوشی پرچم دار Nexus 6P است که جای شگفتی ندارد اون گوشی نیز توسط هوآوی ساخته شده است.
Huawei nova برداشتی تازه از گوشی‎های رده متوسط هوشمند با داشتن حس و حال یک دستگاه پرمیموم است که حداقل سخت افزار اجباری در این زمینه را دارد.
هوآوی هرگز مشتاق به قراردادن امکانات زیاد در گوشی‎های خود نبوده و به جای آن مشتاق پیدا کردن راهی برای شگفت زده کردن کاربر و یک تجربه کاربری غنی تر است.
در واقع، nova به همان عالی P9 است چون هر دو ظاهر یکسانس دارند ولی نمایشگر با دقت فول اچ دی و فناوری IPS آن به ابعاد 5 اینچ کاهش یافته است.
همچنین از یک چیپست از نظر انرژی کارآمدتر اسنپ‎دراگون 625 استفاده شده که برای این دسته از گوشی ها و عملکرد بهینه باتری انتخاب خوبی است.
در نهایت، در پشت تک دوربین 12 مگاپیکسلی را داریم که ممکن است تنها و بدون برچسب برند لایکا باشد، ولی امیدهای زیادی به کاربران، حداقل روی کاغذ، می دهد.
عدم وجود اطلاعات در رابطه با محافظ صفحه نمایش آزار دهنده است، روندی که در چند گوشی قبلی هوآوی هم دیده شده بود.
همچنین فراتر از درک ما است که چرا هوآوی از استاندارد وای‎فای دو باند پشتیبانی نمی‎کند چون چیپست این گوشی این توانایی را دارد.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2016
تعداد سیم کارت : در دو نسخه تک و دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 146 گرم
ابعاد : 141.2x69.1x7.1 میلی متر
جنس بدنه : فلز
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : 32 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 3 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 256 گیگابایت ( استفاده شیار دوم برای سیم‌کارت یا کارت حافظه )

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8953 Snapdragon 625
پردازنده ‌ی مرکزی : Octa-core Cortex-A53
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.0 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 506

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 441 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 - CAN-L01L11 HSDPA 800 / 850 / 2100 - CAN-L02L12 HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100 - CAN-L03L13
توضیحات 3G : HSPA
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800), 38(2600) - CAN-L01L11 LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 18(800), 19(800), 28(700), 38(2600), 40(2300) - CAN-L02L12
توضیحات 4G : LTE
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.1 همراه با A2DP و LE
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : Type-C 1.0 reversible connector

دوربین

کیفیت دوربین : 12 مگاپیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 8.0 مگاپیکسل

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV
سایر قابلیت ها : مجهز به بلندگو با تکنولوژی DTS

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : نسخه 6.0.1 Marshmallow
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264
ضبط صدا :

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3020 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) مجهز به رابط کاربری Emotion UI 4.1
رنگ بندی : طلایی, نقره ای, خاکستری, رز گلد

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی نوا - Huawei nova

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی هواوی نوا - Huawei nova

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی موبایل راژان :

نگاه کنید یک گوشی نکسوس 6P دیگر ولی با ابعاد کوچکتر! خب، در واقع اینطوری هم نیست چون این گوشی هواوی nova نام دارد. ستاره ای در حال شکل‎گیری، ستاره ای که در بین گوشی های رده متوسط جهان موبایل این شرکت قرار می گیرد. این گوشی وام دار گوشی پرچم دار Nexus 6P است که جای شگفتی ندارد اون گوشی نیز توسط هوآوی ساخته شده است.

Huawei nova برداشتی تازه از گوشی‎های رده متوسط هوشمند با داشتن حس و حال یک دستگاه پرمیموم است که حداقل سخت افزار اجباری در این زمینه را دارد. هوآوی هرگز مشتاق به قراردادن امکانات زیاد در گوشی‎های خود نبوده و به جای آن مشتاق پیدا کردن راهی برای شگفت زده کردن کاربر و یک تجربه کاربری غنی تر است.

در واقع، nova به همان عالی P9 است چون هر دو ظاهر یکسانس دارند ولی نمایشگر با دقت فول اچ دی و فناوری IPS آن به ابعاد 5 اینچ کاهش یافته است. هم چنین از یک چیپست از نظر انرژی کارآمدتر اسنپ‎دراگون 625 استفاده شده که برای این دسته از گوشی ها و عملکرد بهینه باتری انتخاب خوبی است.

در نهایت، در پشت تک دوربین 12 مگاپیکسلی را داریم که ممکن است تنها و بدون برچسب برند لایکا باشد، ولی امیدهای زیادی به کاربران، حداقل روی کاغذ، می دهد.

عدم وجود اطلاعات در رابطه با محافظ صفحه نمایش آزار دهنده است، روندی که در چند گوشی قبلی هوآوی هم دیده شده بود. هم چنین فراتر از درک ما است که چرا هوآوی از استاندارد وای‎فای دو باند پشتیبانی نمی‎کند چون چیپست این گوشی این توانایی را دارد.

 

محتویات جعبه فروش گوشی هواوی نوا

جعبه فروش گوشی Huawei Nova کاملا زیبا است و داخل خود یک گوشی پرمیموم را جا داده است. به دنبال بیرون در آوردن گوشی می‎توانید به یک شارژر 5 ولتی / 2 آمپری، کابل یو‎اس‎بی Type-C، یک جفت هدفون شبه ایرپادی دسترسی داشته باشید که همگی در جعبه های کاغذی مجزایی قرار دارند.

 

محتویات جعبه فروش گوشی هواوی نوا  محتویات جعبه فروش گوشی هواوی نوا

   

طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova

طراحی و ساخت

ابعاد این گوشی 141.2 در 69.1 در 7.1 میلی متر است که به نسبت P8 به مقدار 4 میلی متر کوتاه تر است. وزن این گوشی به نسبت P9، 2 گرم بیشتر و برابر با 146 گرم است، تقریبا با گوشی سبکی با وجود تمام فلزی بودن روبرو هستیم.

از اولین باری که این گوشی را می بینید تا زمانی که آن را در دست می گیرید نمی توانید عاشق طراحی آن نشوید. بدنه یکپارچه آلومینیومی و خمیدگی ملایم صفحه نمایش در طرفین که نشان می دهد هوآوی ذوق خوبی دارد و مشتاق این است که گوشی حد واسط ولی از نظر زیبایی عالی ارائه دهد.

زیبایی ممکن است سلیقه سختی باشد، ولی یقینا فردی نیست آن را دوست نداشته باشد و گوشی هوآوی nova در این زمینه به بهترین شکل ممکن عمل می کند. این شرکت ظاهرا از طراحی نکسوس 6P الهام گرفته و پشت این گوشی یک شیشه تیره مشابه در اطراف لنزهای دوربین دیده می شود که حول پهنای گوشی را در بر گرفته است. همچنین نقش آن به عنوان باند آنتن نیز است. یک نوار پلاستیکی ثانویه هم در قسمت پایینی آنتن دوم را می پوشاند.

در جلو شیشه مشکی 2.5 بعدی را داریم که به خوبی داخل بدنه دارای لبه های برش خورده به صورت متقارن قرار می گیرد. یک برش متقارن ثانویه لبه گوشی را از پشت جدا و باعث می شود گوشی به خوبی در دست جا گیرد، عدم وجود آن باعث لیز بودن گوشی می شد.

حسگر اثرانگشت در پشت قرار دارد که به خوبی در ظاهر گوشی ادغام شده و با رنگ پشت گوشی هماهنگی دارد. هوآوی شکل این سنسور را نظیر Nexus 6P دایره ای شکل انتخاب کرده است.

Huawei nova از آلیاژ آلومینیوم گرید هواپیما ساخته شده است، یعنی هم محکم و هم سبک وزن است. این گوشی در دست حس خوبی ایجاد می کند و با آنکه جمع و جور واقعا نیست ولی سبک و زیبا است. با آنکه یک گوشی حدواسط است ولی کیفیت یک گوشی پرچمدار را با حرف های زیاد برای گفتن، دارد.

به لطف ابعاد 5 اینچی این گوشی به راحتی می‎توان با یک دست با آن کار کرد.

 

کلیدها

بالای صفحه‎ نمایش 5 اینچی بلندگو به همراه دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی و یک جفت سنسور قرار گرفته است. یک چراغ ظریف ال‎ای‎دی نوتیفیکیشن نیز در اطراف است.

زیر صفحه نمایش چیزی جز لوگوی هوآوی نیست.

 

طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova

 

سمت چپ شیار هیبریدی سیم کارت است. شما می توانید یا دو سیم کارت با قطع نانو قرار دهید یا به جای سیم کارت دوم از میکرو اس‎دی استفاده کنید.

دکمه تنظیم حجم صدا و کلید پاور، هردو فلزی، در سمت راست هستند.

 

طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova

 

در بالای گوشی جک هدفون و میکروفون ثانویه قرار دارند. در پائین پورت یو‎اس‎بی Type-C و توری بلندگو به چشم می‎خورند. میکروفون اولیه و بلندگو در زیر آن توری مخفی شده است.

 

طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova

 

در پشت شیشه ای تیره این گوشی دوربین 12 مکاپیکسلی با نسبت کانونی f/2.2، اندازه پیکسل 1.25 میکرو متری، فوکوس خودکار هیبریدی، تشخیص فازی PDAF+ و تک فلاش ال‎ای‎دی دیده می‎شود.

این دوربین قابلیت ضبط ویدئوهای 4K را دارد.

حسگر اثرانگشت همیشه روشن زیر این دوربین است که سرعت و دقت بالایی دارد.

 

طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova  طراحی و ساخت هواوی نوا - Huawei nova

  

صفحه نمایش هواوی نوا - Huawei nova

صفحه نمایش

این گوشی دارای یک نمایشگر 5 اینچی با دقت فول اچ‎دی و تراکم پیکسلی 441ppi است. شیشه نمایشگر 2.5 بعدی عالی به نظر می رسد ولی ای کاش از یک محافظ صفحه نمایش ضد خراش نیز استفاده شده بود.

حداکثر میزان روشنایی این گوشی طبق وعده های هوآوی 450 نیت است ولی چیزی که ما اندازه گرفتیم 390 نیت بود.

حداقل میزان روشنایی 3.3 نیت است تا چشم ها در تاریکی شب ازرده نشوند.

به لطف وجود رنگ های عمیق مشکی میزان کنتراست عالی و برابر با 1540:1 است که بهتر از گوشی های P9 و Honor 8 است.

از نظر دقت تولید رنگ این گوشی امتیاز متوسطی می گیرد و میانگین DeltaE آن برابر با 6.7 است که اندکی به نسبت سطح ایده آل ما بالاتر است. خوشبختانه استفاده از گزینه کالیبراسیون رنگ های گرم این قضیه را بهتر کرده و میانگین DeltaE برابر با مقدار بسیار خوب 4.8 می‎شود.

در بحث خوانا بودن صفحه نمایش در نور مستقیم امتیاز خوبی این گوشی به دست نمی آورد و شما به سختی می توانید محتویات صفحه نمایش را در روزهای آفتابی مشاهده کنید.

 

باتری هواوی نوا - Huawei nova

باتری

هواوی نوا دارای یک باتری با ظرفیت 3020 میلی‎آمپر ساعت است که امکان تعویض آن وجود ندارد. ترکیب این باتری با تراشه متوسط ساخته شده با معماری 14 نانومتری نوید یک عمر طولانی می دهد.

امتیاز به دست آمده توسط باتری این گوشی 84 ساعت بود یعنی شما می توانید به دنبال یک بار شارژ تقریبا 3 روز و نیم از این گوشی استفاده کنید، اگر روزانه یک ساعت گردش در وب، مکالمه و پخش ویدئو داشته باشید.

استفاده از سیم کارت دوم این آمار را تنها 2 ساعت کاهش می دهد.

فعال سازی حالت Performance محدودیتی در سخت افزار گوشی ایجاد نمی کند ولی حالت استاندارد به آمار 84 ساعتی چند ساعتی اضافه می کند و حالت Ultra Power Saving از طرف دیگر برای مدت زمان بیشتری گوشی شما را زنده نگه می دارد.

 

پشتیبانی از شبکه ها و راه های ارتباطی

گوشی Huawei nova از این نظر به خوبی مجهز است. پشتیبانی از 4 باند شبکه 2G، 5 باند شبکه 3G و 8 باند شبکه 4G دیده می شود. پشتیبانی از شبکه Cat.7 برای داشتن سرعت دانلودی تا حداکثر 300 مگابیت جزو توانایی های این گوشی است.

سیم کارت دوم می تواند تنها از شبکه 2G استفاده کند در حالیکه برای سیم کارت اول پشتیبانی از تمامی شبکه ها دیده می شود.

پشتیبانی از تک باند 2.4 گیگاهرتزی استاندارد Wi-Fi 802.11 b/g/n، وای‎فای دایرکت و هات اسپات به همراه بلوتوث 4.1 دیده می شود. قابلیت سخت‎افزاری NFC نیز وجود دارد.

برای بحث مسیریابی هم سرویس‎های جی‎پی‎اس به همراه GLONASS و Beidou را داریم بنابراین نباید در هر نقطه‎ای از جهان در این رابطه مشکلی داشته باشیم. رادیو اف‎ام جزو دیگر امکانات گوشی است.

پورت جدید یو‎اس‎بی Type-C برای اتصال‎های سیمی به کامپیوتر و شارژ به چشم می‎خورد. البته هر زمان که به کامپیوتر آن را می‎زنید تنها در حالت شارژ قرار دارد و باید به صورت دستی انجام کار دیگری را انتخاب کنید.

 

سیستم‎عامل اندروید مارشملو + رابط کاربری EMUI

گوشیHuawei Nova  دارای سیستم‎عامل اندروید 6.0 مارشملو و رابط کاربری Emotion هواوی، نسخه 4.1، است. هوآوی در رابط های کاربری خود یک نوع ثابت را رعایت کرده است و بنابراین کاربران این شرکت باید به دنبال آپگرید کردن به nova plus سردرگم نباشند.

اگر بخواهید با دکمه پاور گوشی را از حالت قفل خارج کنید، یک ساعت بزرگ به همراه تاریخ و میانبری برای دوربین را خواهید داشت. با دوبار فشار دادن دکمه کم کردن صدا می‎توانید دوربین را سریعا فعال کنید.

سوایپ کردن از پایین قفل صفحه‎ی نمایش باعث نمایان شدن یک میانبر سریع به منو بسیار شبیه به سیستم‎عامل iOS می‎شود که یکسری گزینه در خود دارد از جمله میانبرهایی برای ضبط کننده‎ی صدا، ماشین حساب، چراغ قوه و دوربین. اگر قفل صفحه نمایش را به شکل ساختار مجله‎ای انتخاب کنید، سوایپ کردن باعث می‎شود 8 گزینه بیشتر برای کنترل تصاویر در حال تغییر داشته باشید.

 

رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova

 

بعد از قفل صفحه‎ نمایش شاهد یک صفحه‎ هوم استاندارد اندرویدی با 0 تا 5 میانبر قابل سفارشی شدن هستیم که در انتهای صفحه قرار گرفته‎اند و در تمامی صفحات هوم دیده می‎شوند.

در کل 18 صفحه‎ هوم وجود دارد، هوآوی یقینا مطمئن شده است که کاربران فضای کافی برای ویجت‎ها و اپلیکیشن‎ها خواهند داشت چون خبری از کشوی اپلیکیشنی نیست.

 

رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova

 

یک اشاره به حالت نیشگون روی صفحه‎ هوم باعث فعال سازی حالت Overview می‎شود تا صفحات هوم را در یک نگاه داشته باشید و مرتب، صفحه اضافه یا حذف کنید.

ویجت‎ها نیز به چشم می‎خورند که اکثرا ویجت‎های پایه‎ اندروید هستند ولی هواوی یکسری ویجت مخصوص به خود را نیز قرار داده است.

اگر دوست دارید صفحات هوم شما به شکل شیکی مرتب شوند، می‎توانید ویژگی shake را فعال کنید، که اپلیکیشن‎های پخش شده را با شروع از گوشه بالا سمت چپ مرتب خواهد کرد.

پشتیبانی از تم نیز وجود دارد که باعث تغییر کاغذ دیواری صفحات هوم، استایل صفحه‎ قفل نمایش، آیکون‎های اپلیکیشن‎ها و سیستمی، کاغذدیواری شما می‎شوند.

 

رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova

 

ناحیه نوتیفیکیشن دارای دو صفحه است، یکی تمامی نوتیفیکیشن ها را به صورت زمانی مرتب کرده و دیگری تمامی تاگل های سریع شما را در خود دارد.

این گوشی دارای یک task switcher شبیه به یکی iOS نیز می‎باشد که به شما اجازه می‎دهد اپلیکیشن‎های ناخواسته را با سوایپ کردن به سمت بالا ببندید.

یک سوایپ کردن از پایین صفحه‎ نمایش باعث قفل شدن اپلیکیشن می‎شود تا زمانی که دکمه‎ی Kill all را فشار می‎دهید، اپلیکیشن مورد نظر شما همچنان باز باقی بماند.

این قابلیت برای آزاد کردن مقداری از رم برای بازی یا اپلیکیشن خاصی جالب است.

برای بعضی از موقعیت های خاص، نظیر درون ماشین، شما می‎توانید حالت یک صفحه هوم ساده را فعال کنید که دارای کاشی‎های بزرگی برای آهسته ضربه زدن می‎باشد.

البته بعضی از منوها به این شکل هستند و بعضی‎های دیگر نظیر شماره‎گیر اندازه‎ای مشابه با حالت معمولی دارند (البته بخواهیم منصف باشیم از همان ابتدا هم اندازه‎ی بیش از حد بزرگی داشته است).

 

رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova

 

هوآوی قبلا هم امکان کنترل اپلیکیشن‎ها توسط مجوزهای دانه‎ای را داشته است و دلیلی برای تغییر چنین چیزی وجود ندارد، مخصوصا حالا که چنین قابلیتی قسمتی از اندروید مارشملو شده است.

گوشی nova هوآوی دارای یک مرکز نوتیفیکیشن، به لطف اپلیکیشن Phone Manager، است که از آنجا شما می‎توانید کنترل کنید که چه اپلیکیشن‎هایی می‎توانند سه نوع نوتیفیکیشن‎ موجود را ارسال کنند یعنی نوتیفیکیشن‎های سایه‎ای، نوتیفیکیشن‎های روی قفل صفحه‎ی نمایش و نوتیفیکیشن‎های شبه بنری.

از این سطح بالای کنترل هم‎چنین زمانی که بحث دسترسی اپلیکیشن‎ها به اینترنت فرا می‎رسد می‎توان استفاده کرد.

کاربران می‎توانند حقوق هر اپلیکیشن در رابطه به دسترسی به شبکه‎های وای فای یا اینترنت سیم‎کارتشان را کنترل کنند.

چنین چیزی می‎تواند در مصرف اینترنت بسیار صرفه جویی کند و نسبت به آن به شیوه‎ای مفید و کارآمد کنترل داشته باشید.

اپلیکیشن Phone Manager همچنین دارای فیلتر مزاحمت، بخش مدیریت باتری باتری و حالت‎های صرفه جویی کننده در میزان مصرف باتری به همراه گزینه‎هایی است که انتخاب کنید چه اپلیکیشن هایی در پس زمینه باز باشند، و کدام اپلیکیشن‎ها این قابلیت را نداشته باشند (اپلیکیشن‎های حفاظت شده).

Motion control  نیز عامل کنترلی دیگری است که در این گوشی بسیار جلوه دارد. ژست‎های حرکتی مختلف نظیر واژگون کردن گوشی، برداشتن آن، تکان دادن و حتی انجام کارهایی نظیر تشخیص بندانگشت و کشیدن حروف و موارد متعدد دیگر به چشم می‎خورد. تمامی این‎ها را می‎توانید طبق سلیقه‎ای که دارید تغییر دهید.

 

رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova  رابط کاربری هواوی نوا - Huawei nova

 

به عنوان قسمتی از بسته وسیع دستیار هوشمند، شما می توانید نوار مسیریابی پایینی را سفارشی کنید – شما می توانید کلید‎های Back و task-switcher را تعویض، یا حتی یک میانبر به بخش نوتیفیکیشن اضافه کنید. برای جابجا شدن در بخش‎های مختلف منوها یک حالت استفاده از یک دست با رابط کاربری نیز وجود دارد، گرچه چنین چیزی خیلی سخت برای گوشی با یک نمایشگر 5 اینچی نظیر Huawei nova کاربرد دارد.

حسگر اثرانگشت قرار گرفته در پشت گوشی نیز یک کلید قابل کلیک (کلید هوشمند یا Smart Key) است، که به آن می‎توانید تا حداکثر سه وظیفه با دنبال یک فشار، دو فشار و فشار و نگه‎داشتن اختصاص دهید.

شما می‎توانید از آن به عنوان میانبری برای اپلیکیشن‎‎ها و هم‎چنین انجام اعمالی نظیر روشن کردن چراغ‎قوه یا گرفتن تصویر از صفحه‎نمایش استفاده کنید.

شما قادر به این هستید قابلیتی به اسم Floating dock (داک شناور) را فعال کنید که یک کلید مجازی است که هر چیزی را روی صفحه نمایش جابجا می‎‌کند و به شما اجازه می‎دهد آن را به کلید‎های اصلی اندروید، به عقب برگشتن، هوم، Task Switcher، قفل کردن و بستن تمامی اپلیکیشن‎های در حال اجرا، توسعه دهید و بتوانید با یک دست گوشی خود را کنترل کنید.

امکان خاموش و روشن کردن گوشی به صورت برنامه ریزی شده نیز وجود دارد. بسته Smart Assistance (دستیار هوشمند) حالت Glove را هم دارد و گزینه ای دیده می‎شود تا جلوی تصادفی از حالت قفل خارج کردن گوشی زمانی که در جیب وجود دارد، گرفته شود.

و در نهایت یک سری قابلیت فوق العاده مفید به چشم می خورد که با استفاده از سنسور اثرانگشت می توان از آن ها بهره برد. به یاد داشته باشید که شما می توانید با هر انگشتی این کارها را انجام دهید و نیاز به تشخیص اثرانگشت نیست.

شما می توانید با لمس این حسگر و نگه داشتن آن یک تماس تلفنی را پاسخ دهید. به همین طریق می توان آلارم ها را خاموش کرد. می توان عکس یا ویدئو نیز با قابلیت ضربه زدن و نگه داشتن، گرفت. می توانید برای دیدن یا مخفی کردن پنل نوتیفیکیشن به سمت پایین یا بالا سوایپ کنید.

 

پردازنده هواوی نوا - Huawei nova

پردازنده و سخت افزار

گوشی هواوی Nova دارای یک تراشه میان رده اسنپ‎دراگون 625 است. این تراشه کلا دارای 8 هسته Cortex-A53، با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی نسبتا جدید آدرنو 5.6 است. این گوشی 3 گیگابایت رم نیز دارد.

ویژگی برجسته این تراشه ساخته شدن بر اساس معماری 14 نانومتری است. همان معماری که در تراشه های مدل بالاتر نظیر اسنپ‎دراگون 820 استفده شده است. این قضیه باید اجازه به مصرف توان کمتر، دمای گردشی کمتر به نسبت هرگونه تراشه میان رده دیگر تا به امروز، شود.

در تست تک هسته پردازنده عملکرد گوشی های دارای پردازنده های کریو یا Cortex-A72 به نسبت Cortex-A53 بهتر است. در نتیجه گوشی هایی نظیر وان پلاس 3 و هواوی P9 و آنر 8 در بالای لیست قرار می گیرند.

در بحث عملکرد پردازنده به صورت چند هسته سرعت کلاک بالا باعث از بین بردن فاصله این تراشه با چیپست های گوشی های وان پلاس و P9 می شود ولی باز هم تفاوت زیاد است، البته باید به میان رده بودن این گوشی هم توجه داشت تا بتوان این عملکرد را قبول کرد.

در بنچمارک های ترکیبی این گوشی به خوبی جایگاه خود را در بین گوشی هایی نظیر سامسونگ گلکسی C7 و اکسپریا ایکس حفظ می کند ولی در برابر گوشی هایی نظیر آنر 8 و گلکسی S6 کم می آورد. جالب است از نظر قیمت با این گوشی ها یکی است.

در بحث گرافیک استفاده از پردازنده گرافیکی آدرنو 506 عملکرد مناسبی را برای این گوشی می آورد تا تقریبا هر بازی که در حال حاضر در پلی استور است به راحتی اجرا شوند.

ممکن است گوشی هواوی نووا از نظر عملکرد در رده های بالا قرار نگیرد ولی حتی کاربران با نیاز سنگین را مایوس نخواهد کرد .هشت هسته با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز سریع هستند و 3 گیگابایت رم برای انجام چندین کار با هم کافی است. بازی های مدرن امروزی روان اجرا می شوند و حتی زمانی که سخت افزار برای مدت طولانی به طور کامل درگیر است خبری از داغ شدن گوشی نیست. و چنین چیزی برای یک گوشی میان رده طبق استانداردهای ما کافی است.

 

کیفیت صدای نه چندان جالب

این گوشی نظیر برادر بزرگتر خود در قسمت اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی تست کیفیت صدای ما عملکرد خوبی نداشت. سطوح حجم صدا پایین تر از سطح متوسط بودن و اعوجاج اینتر مدولاسیون و نسبت سیگنال به نویز کاملا بد بودند.

زمان اتصال به هدفون ها، نویز القایی استریو به میزان متوسطی اوج گرفت ولی اعوجاج و میزان نویز اندکی بهتر شد. گرچه حجم صدا پایین باقی ماند تا شاهد عملکرد نه چندان جالبی باشیم.

  

دوربین گوشی هواوی نوا - Huawei nova

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار هیبریدی

دوربین گوشی هواوی نوا 12 مگاپیکسلی و دارای نسبت کانونی F2.2، فناوری تشخیص فازی و فوکوس خودکار هیبریدی تشخیص کنتراست به همراه تک فلاش ال‎ای‎دی است. پیکسل‎ها 1.25 میکرو متری و بزرگ هستند که علت می تواند استفاده از همان سنسوری باشد در گوشی آنر 8 و P9 هوآوی استفاد هشده بود.

اینترفیس دوربین ساده ولی اندکی شلوغ است. سوایپ به سمت چپ یا راست در نمایاب مجازی به شما اجازه می دهد که بین دوربین ثابت و ویدئو، حالت های زیباسازی، تایم لپس و Light Painting جابجا شوید.

از حالت های عکاسی شما می توانید از بین تمامی حالت ها انتخاب کنید یعنی پانوراما، HDR، Super Night  ، تمام فوکوس و واترمارک را به همراه سایرین، انتخاب کنید. 

حالت Light Painting خود دارای 4 زیر حالت دیگر است، یعنی tail light trails, light graffiti, silky water و star track. در این حالت تصاویر با کیفیت 8 مگاپیکسلی گرفته می‎شود. صحنه هرچه می‎خواهد باشد، گوشی Huawei Nova ابتدا یک تصویر با تنظیمات صحیح نوردهی می‎گیرد و سپس دنباله‎های نوری به جا مانده از یا ماشین‎ها، ستاره‎ها، آب یا هر شیء متحرک دیگر را ثبت می‎کند. بعد از گرفتن این تصاویر، دنباله‎های نوری به صورت خودکار به تصویر شما اضافه خواهند شد.

این فرآیند باعث ایجاد تصاویری فوق‎العاده می‎شود، تا زمانی که در حین عکاسی دوربین را به شکل کاملی ثابت نگه دارید، بر روی یک سه‎پایه یا چیزی مشابه. متاسفانه، فوکوس بگیر نگیر دارد و گاهی باید یک تصویر را 5 یا بیشتر از 5 بار دوباره بگیرید.

در حالت Super Night سرعت شاتر عملا آهسته می شود و این سرعت و ایزو به صورت خودکار، بسته به صحنه موردنظر، انتخاب می شوند ولی همواره اگر دوست داشته باشید می توانید آن ها را تغییر دهید. وجود گزینه Manual به شما اجازه می دهد تمامی تنظیمات نور دهی دوربین را طبق چیزی که خودتان دوست دارید، تنظیم کنید.

تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده با دوربین این گوشی دارای سطح جزئیات کافی و دامنه دینامیک بسیار خوب هستند. سطح نویز زیر مقدار متوسط است، رنگ ها دقیق بوده و به طور کلی تصاویری با ظاهر عالی را مشاهده می توانید بکنید، بسیار مشابه با چیزی که در تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی های Huawei P9 و Honor 8 شاهد بودیم.

حالت سراسرنما (پانوراما) یکی از بهترین های موجود در بازار است، به نحوی که به شکل خودکار بین حالت های عمودی و افقی جابجا می شود.

در زمان گرفتن در حالت عمودی، تصاویر سراسرنما اندکی ارتفاع بیشتری از 3,000 پیکسل دارند و کیفیت تصاویر اندکی کمتر از 30 مگاپیکسل است. سرهم بندی تصاویر خوب است، نوردهی یکنواخت ولی جزئیات گرفته شده و دامنه دینامیک کمی به نسبت تصاویر ثابت کمتر است.

دوربین جلوی این گوشی 8 مگاپیکسلی است و تصاویری با کیفیت 3264x2448 پیکسل می‎‌گیرد.

این دوربین از لنزهایی با نسبت کانونی f/2.0 استفاده می‎کند. حالت زیباسازی اجباری تصویر نیز برای این دوربین دیده می‎شود تا چین و چروک‎های پوست اصلاح شود ولی اکثرا به دنبال آن شاهد حذف جزئیات ریز در تصویر هستیم.

اگر یکی از تصاویر معمولی گرفته شده با این دوربین جلو را بررسی کنید متوجه می‎شوید سطح جزئیات کاملا رضایت بخش است، رنگ ها و کنتراست نیز عالی هستند و یکی از خوب ترین دوربین‎های سلفی را در اختیار داریم که از فلاش صفحه‎نمایش نیز استفاده می‎کند و اکثر اوقات سلفی‎های خوشایندی می‎گیرد.

 

دوربین گوشی هواوی نوا - Huawei nova

 

قابلیت ضبط ویدئوهای 4k

یکی از معایب اصلی گوشی های قبلی هوآوی عدم پشتیبانی از ضبط ویدئوهای 4K بود. Honor V8 اولین گوشی با داشتن این امکان بود و حالا هوآوی nova نیز این قابلیت را دارد. البته خبری از گرفتن ویدئوهای 1080 با نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه نیست.

ویدئوهای 2160p دارای بیت ریت برابر با 42 مگابیت بیت برثانیه بوده و این میزان در ویدئوهای فول اچ‎دی دقیقا نصف است. در هر حالت، کیفیت صدای ضبط شده استریو و 96kbps است.

ویدئوهای 4K غنی از جزئیات بوده، رنگ ها دقیق و کنتراست بسیار خوب است. دامنه دینامیک تنها در حدود متوسط، ولی به اندازه کافی، است. خبری از دائما در حال فوکوس کردن آزاردهنده نیست.

تنها مشکل در ویدئوهای گرفته شده کیفیت صدای پایین است که عجیب است به نسبت ویدئوهای گرفته شده با دوربین گوشی Nova plus به مراتب بهتر است.

برخلاف گوشی یاد شده، نمونه ویدئوهای فول اچ‎دی گرفته شده با این گوشی جزئیات بیشتری داشته و در بین بهترین ها قرار می گیرند. کنتراست و رنگ های آن ها دقیق هستند. صدا نظیر ویدئوهای 4k ضعیف ولی با این وجود به نسبت نمونه ویدئوهای گرفته شده با نووا پلاس بهتر است، با آن که عملا همان بیت ریت را دارند.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی نوا را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی نوا  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی نوا  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی نوا  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین هواوی نوا

 

گوشی هواوی نوا - Huawei nova

در انتها

Huawei nova شروعی تازه برای باز کردن مسیری برای یک سری گوشی های میان رده جدید است. سری گوشی های nova بعضی از قابلیت های پرچم دارها را دارند نظیر طراحی و کیفیت ساخت، قابلیت های بهتر دوربین و یک تجربه کاربری فوق العاده.

در واقع، این گوشی چیزهای زیادی برای عرضه دارد، طراحی زیبایی شبیه به گوشی نکسوس 6P، یک شیشه خمیده 2.5 بعدی، کیفیت ساخت با آلیاژ آلومینیومی گرید هواپیما، حسگر اثرانگشتی در خور پرچم دار و قابلیت های ممتایز دوربین.

این گوشی یکی از زیباترین گوشی های 5 اینچی است که ما اخیرا دیده ایم و از همان اول زیبایی خود را نشان می دهد.

میان رده بودن به معنای استفاده از یک چیپست متوسط اسنپ‎دراگون 625 است ولی آنقدر قوی است تا برای کارهای روزمره و اکثر بازی ها بتوان از آن استفاده کرد و عملکرد خوبی نیز در بحث توان باتری از خود نشان می دهد.

دوربین 12 مگاپیکسلی در روز روشن قدرتی مشابه با دوربین P9 دارد، ولی به نحوی در شرایط نوری کم به سرازیری می افتد. حتی حالت های عکاسی در شب اختصاصی هوآوی نیز کمک چندانی به گرفتن تصاویر بهتر نمی کند.

کیفیت ضبط ویدئو ولی از طرف دیگر بهتر شده است و ویدئوهای فول اچ‎دی و 4k خوبی ارائه می دهد. بیت ریت کیفیت صدا می توانست بهتر باشد، ولی نمی توان همه چیز را با هم داشت، می‎شود؟

 

 

مشخصات کلیدی

صفحه نمایش 5 اینچی ال‎سی‎دی دارای فناوری IPS، دقت فول اچ‎دی، تراکم پیکسلی 441ppi
بدنه فلزی یکپارچه تمام فلزی ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم گرید هواپیما
3 گیگابایت رم، 32 گیگابایت حافظه داخلی
سیستم‎عامل اندروید 6.0.1 مارشملو، رابط کاربری EMUI v4.1 هواوی
دوربین 12 مگاپیکسلی با فلاش ال‎ای‎دی، فناوری تشخیص فازی PDAF+، قابلیت ضبط ویدئوهای اولترا اچ‎دی
دوربین جلو ( سلفی ) 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ‎دی
باتری لیتیوم- یونی با ظرفیت 3020 میلی‎آمپر ساعت، فناوری شارژ سریع (35 درصد در عرض 30 دقیقه)
دو سیم کارت خور، دارای شیار سیم کارت هیبریدی (پشتیبانی از کارت حافظه خارجی تا 128 گیگابایت)
پشتیبانی از شبکه 4G
موجود در رنگ های طلایی، خاکستری تیتانیومی و نقره ای

 

معایب اصلی

عدم وجود یک محافظ صفحه نمایش ضد خراش
باتری غیر قابل تعویض
استفاده از اسلات کارت حافظه خارجی برای سیم کارت دوم گزینه ها را محدود می کند
پشتیبانی از تنها استاندارد وای‌‎فای تک باند
قیمت آن اندکی بالا است

 

 

 

6
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1395-09-25
    پریشب خریدم با 18 ماه گارانتی 1200
    ظاهرش بد نیست ولی در کل چیز خاصی واسه گفتن نداره
    نکته منفیش اینه که هنوز لوازم جانبی واسش نیومده
    otg هم ساپورت می کنه
  • 1395-09-26
    از این نقد بسیار خوبتون ممنونم امیدوارم همینطور ادامه دهید
  • 1395-09-26
    من از شیراز خریدم 1350000
    اصلا راضی نیستم کاش بیشتر دقت می کردم
    دوربینش تو شب اصلا خوب نه عکس میگیره نه فیلم میگیره
    باتریش تعریف آنچنانی نداره
    صفحه نمایش خوبی داره
    زیاد بازی کنی داغ میشه
  • 1395-09-26
    قیمتش خیلی بالاست هواوی این قیمت نمیارزه
  • 1397-03-04

    بهترین نقد ممکن بود
    عالی عالی عالی

  • 1398-05-07

    قيمتش ننوشتيد؟!

  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*