Meizu metal

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارت - قطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - وزن : 162 گرم - مجهز به حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع LTPS - دارای وضوح تصویر Full HD | 1080x1920 - سایز صفحه نمایش: 5.5 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: در دو نسخه, 16 گیگابایت و 32 گیگابایت - حافظه ی رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت
پردازنده: Mediatek MT6795 Helio X10 - Octa-core 2.0 GHz Cortex-A53
دوربین: 13 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5.1 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما

توضیحات

 کلکسیون گوشی‎های مدل Blue Charm کمپانی Meizu با آخرین مدل Meizu m1 metal به سطح بالاتری ارتقا پیدا می‎کند. این گوشی همان پروفایل عملکرد بالا/ قیمت پایین این کمپانی ار حفظ کرده است ولی شرکت meizu در تلاش بوده است تا بدون قربانی کردن هدف Blue Charm طراحی پرمیموم جدیدی در این گوشی داشته باشد.
ابتدا باید نحوه‎ی نام گذاری این گوشی را که ممکن است شما را گیج کند برطرف کنیم، این گوشی هوشمند همراه در چین با نام Blue Charm Metal شناخته می‎شود ولی سایر بخش‎های جهان با نام Meizu m1 metal آن را می‎شناسند.
خوب، این گوشی دو ویژگی برتر سری گوشی‎های m1/Blue Charm را حفظ کرده است یعنی قیمت کم و عملکرد تضمین شده‎ی بالا به لطف تراشه‎ی Helio X10. حالا این ترکیب به همراه یک بدنه‎ی ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم بهتر هم شده است که به همراه فلز کریستالی به اصطلاح قالب گذاری شده است. جالب به نظر می‎آید درست است؟
البته یک صفحه‎ی نمایش 5.5 اینچی با کیفیت 1080p و یک سنسور پردازش اثر انگشت، یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، پشتیبانی از شبکه‎ی LTE Cat.4 و بسیاری از ویژگی‎های دیگر هم داریم.
فقدان چنین ویژگی‎های ممکن است در ابتدا شما را دو دل کند، ولی باید به یاد داشته باشید که Meizu m1 metal تنها در چین موجود است و این نسخه برای بازار بومی مجهز شده است، البته باید به یاد داشته باشید که خرید آنلاین این گوشی برای همه فراهم هست و حتی سرویس‎های گوگل پلی در آن بارگذاری جانبی شده‎اند.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2015
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
وزن : 162 گرم
ابعاد : 150.7x75.3x8.2 میلی متر
جنس بدنه : فلز
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : در دو نسخه, 16 گیگابایت و 32 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 128 گیگابایت استفاده شیار دوم برای سیم‌کارت یا کارت حافظه

پردازنده

چیپست : Mediatek MT6795 Helio X10
پردازنده ‌ی مرکزی : Octa-core Cortex-A53
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 2.0 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : PowerVR G6200

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع LTPS
اندازه صفحه نمایش : 5.5 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : Full HD | 1080x1920
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 401 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش ضد خراش

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, Beidou
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.1 همراه با A2DP و LE
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 13 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 4208x3120 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : Dual-LED (dual tone) Flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره قابلیت عکاسی پانوراما قابلیت عکاسی HDR
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v5.1 Lollipop
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/eAAC+/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 3140 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

رادیو :
قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت ویرایش مستندات دارای ویرایشگر عکس و فیلم
رنگ بندی : خاکستری, سفید, طلایی, آبی, صورتی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی Meizu m1 metal

 

در ابتدا

 کلکسیون گوشی‎های مدل Blue Charm کمپانی Meizu با آخرین مدل Meizu m1 metal به سطح بالاتری ارتقا پیدا می‎کند. این گوشی همان پروفایل عملکرد بالا/ قیمت پایین این کمپانی ار حفظ کرده است ولی شرکت meizu در تلاش بوده است تا بدون قربانی کردن هدف Blue Charm طراحی پرمیموم جدیدی در این گوشی داشته باشد.

ابتدا باید نحوه‎ی نام گذاری این گوشی را که ممکن است شما را گیج کند برطرف کنیم، این گوشی هوشمند همراه در چین با نام Blue Charm Metal شناخته می‎شود ولی سایر بخش‎های جهان با نام Meizu m1 metal آن را می‎شناسند.

خوب، این گوشی دو ویژگی برتری سری گوشی‎های m1/Blue Charm را حفظ کرده است یعنی قیمت کم و عملکرد تضمین شده‎ی بالا به لطف تراشه‎ی Helio X10. حالا این ترکیب به همراه یک بدنه‎ی ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم بهتر هم شده است که به همراه فلز کریستالی به اصطلاح قالب گذاری شده است. جالب به نظر می‎آید درست است؟

 

 

البته یک صفحه‎ی نمایش 5.5 اینچی با کیفیت 1080p و یک سنسور پردازش اثر انگشت، یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، پشتیبانی از شبکه‎ی LTE Cat.4 و بسیاری از ویژگی‎های دیگر هم داریم.

فقدان چنین ویژگی‎های ممکن است در ابتدا شما را دو دل کند، ولی باید به یاد داشته باشید که Meizu m1 metal تنها در چین موجود است و این نسخه برای بازار بومی مجهز شده است، البته باید به یاد داشته باشید که خرید آنلاین این گوشی برای همه فراهم هست و حتی سرویس‎های گوگل پلی در آن بارگذاری جانبی شده‎اند.

 

محتویات و جعبه‎ فروش گوشی میزو M1 Metal

گوشی میزو متال دارای یک جعبه‎ی نسبتا کاغذی جمع و جور است، که لوازم اساسی را دارا است یعنی یک کابل USB، یک توپی شارژر 2A و یک ابزار خارج کردن سیم کارت. با آنکه این گوشی هدفونی در جعبه‎ی خود ندارد ولی محتویات آن استاندارد یک گوشی ارزان است.

 

  

 

طراحی و کیفیت ساخت

ابعاد این گوشی مشابه با m1 note و برابر با 150.7x75.3x8.2 میلی متر است ولی 17 گرم وزن بیشتر و برابر با 162 گرم وزن دارد. به نظر میرسد استفاده از ماده‎ی فلزی جدید در این عامل سهیم باشد.

این گوشی همانطور که نام آن اشاره دارد از فلز ساخته است ولی همان نوع آلیاژی نیست که در گوشی MX5 و Pro 5 استفاده شده است. این گوشی از آلیاژ سنتی آلومینیوم استفاده می‎کند که با به اصطلاح فلز کریستال قالب بندی شده است، آلیاژی که در خود عناصر زمینی نایاب نظیر تیتانیوم و کبالت دارد.

روی کاغذ چنین چیزی عالی به نظر می‎آید ولی چیزی نیست که شما انتظار دارید. کل قسمت پشتی بیشتر نظیر یک قطعه‎ی پلاستیکی مات با اندکی رنگ کاری به نظر می‎آید که شبیه هرچیزی جز فلز است. شما می‎توانید به راحتی لبه‎های برش خورده‎ی غیرمتقارن برق انداخته شده روی شیشه‌ی جلویی را که نشان از قطعه‎ای فلزی دارد را به آسانی شناسایی کنید.

خبرهای خوش ولی آن است که با آنکه شبیه به فلز اصلا نیست ولی بسیار شبیه به آن است و ارزش پولی که بابتش پرداخت می‎کنید را دارد.

پرداخت رنگ مرواریدی رنگی که در پشت دیده می‎شود اندکی دارای ته رنگ متفاوت در شرایط نوری گوناگون دارد که واقعا به آن جذبه می‎بخشد.

ما از ارزش این ماده که ارزان بوده است یا نه خبر نداریم، ولی مهم نیست که حس و حال فلز را ندارد، چون هدف کیفیت ساخت پرمیوم را در خود دارد و شبیه گوشی‌های با ویژگی‎های عالی به نظر می‌آید.

نبود نوارهای آنتن در اطراف بخش پشتی، آنطور که در Meizus MX5, Pro 5 قبلی شاهد آن بودیم، اشاره به این دارد که این آلیاژ مانعی بر سر سیگنال سلولی/ وای فای نیست.

ما سعی کردیم که مشخص کنیم که این گوشی به عنوان مثال از Pro 5 ضعیف تر است یا نه ولی متوجه شدیم هر دو گوشی از نظر سیگنال دهی در یک سطح هستند.

کاملا بخش جلویی Meizu m1 metal توسط شیشه‎ی Dinorex T2X-1 با افکت 2.5 اینچی در اطراف لبه‎ها پوشانده شده است. این شیشه‎ هم ضد خراش و هم مقاومت به شوک است.

همچنین آخرین نسخه از کلید ترکیبی mTouch 2.1 به چشم می‌خورد که یک کلید فشاری معمولی است که با کلید لمسی با اسکنر پردازش اثر انگشت ترکیب شده است.

در دست گرفتن این گوشی یک کار لذت بخش است، مواد بدنه‎ی آن طوری هستند که باعث می‎شود در دست گیری این گوشی عالی باشد. امکان کار با یک دست با این گوشی کار سختی است ولی بهینه سازی‎های نرم افزاری زیادی است که انجام این کار را ممکن می‎سازد. و با آنکه صفحه‎ی نمایش 5.5 اینچی زیاد با جیب دوست نیست، ولی پروفایل نازک و لبه‌های گرد آن باعث می‌شود در هر جیبی به خوبی جا شود.

 

کلیدها

حالا وقت یکسری از نکات حاشیه‎ای رسیده است. بخش جلویی این گوشی دارای بلندگو، دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی و یک جفت سنسور در بالای صفحه‎ی نمایش و کلید mTouch در زیر است. ما واقعا از نحوه‎ی قرار دادن دکمه‎ی Home و قابلیت چند کاربردی آن خوشمان آمد گرچه کمی زمان می‎برد به آن عادت کنید.

 

    

 

جناح سمت چپ این گوشی جایی است که بخش ورود microSD / سیم کارت به چشم می‎خورد و سمت راست دکمه‎ی تنظیم حجم صدا و کلید پاور/ قفل کردن دیده می‎شود.

 

      

 

در بالای این گوشی جک صوتی و میکروفون ثانویه را داریم در حالیکه در پایین کاملا شلوغ با در اختیار داشتن پورت microUSB، میکروفون اولیه، محافظ بلندگو و تعدادی پیچ است.

 

       

 

در نهایت، دوربین 13 مگاپیکسلی را داریم که صاف روی بخش پشتی قرار گرفته است و به همراه آن فلاش LED دو رنگی دیده می‎شود.

 

  

 

 

 

 

صفحه نمایش

صفحه‎ نمایش میزو metal دارای یک پنل LCD 5.5 اینچی دارای فن آوری LTPS IPS با رزولوشن 1080P است. رنگ‎ها به شکل خوبی اشباع شده‎اند و امکان مشاهده‎ی این پنل از زوایای مختلف بسیار خوب است.

روزولوشن بالای این صفحه‎ی نمایش یقینا با توجه به قیمت ارزش دارد و بیشتر از کافی با رزولوشن 1080P است. تراکم پیکسلی 403ppi به اندازه‎ی کافی شارپ است و شما نمی‎توانید بین آن و هرگونه صفحه‎ی نمایش QHD در بازار فرق بگذارید مگر اینکه به فونت‎های واقعا ریز نگاه کنید. ماتریکس رنگ‎ها از استاندارد RGB تبعیت می‎کنند.

حداکثر میزان روشنایی این گوشی (390nits) یقینا چیز شگفت انگیزی نیست که به نسبت Meizu m1 note 562nitsو Meizu m2 note473nits به مراتب کمتر است. عمق رنگ‎های سیاه به خوبی هیچکدام از این دو نیست ولی نسبت کنتراست آن 780:1 می‎باشد.

از نظر رندسازی رنگ، این گوشی امتیاز DeltaE 4.6 را به دست آورد که امکان تنظیم رنگ‎ها نیز وجود دارد.

حداقل میزان روشنایی صفحه‎ی نمایش این گوشی 4nits است، در نتیجه کار با این گوشی در محیط تاریک کاملا دوست داشتنی و بدون اذیت چشمان است، حتی پایین تر از سطحی است که بهتر به شمار می‎رود.

این گوشی از نظر خوانا بودن صفحه‎ی نمایش در نور خورشید بالاتر از حد متوسط عمل می‎کند. شیشه‎ی بالای صفحه‎ی نمایش خاصیت انعکاسی دارد ولی اکثر اوقات شما مشکلی با دیدن وقایع روی صفحه‎ی نمایش مشکلی ندارید.

 

قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

گوشی Meizu m1 metal از 2G/GPRS/EDGE سه باند، 3G به همراه HSPDA و HSUPA سه باند و همچنین Cat.4 LTE پشتیبانی می‎کند. به نسبت m1 note و نه m2 note با باندهای بیشتری سازگار است.

میزو Metal دو سیم کارته با در اختیار داشتن قابلیت dual-standby است و شبکه‎های 3G و LTE تنها در سیم کارت اول پشتیبانی می‏‎شوند در حالیکه سیم کارت دوم تنها از شبکه‎های 2G GSM استفاده می‎کند. اسلات سیم کارت دوم برای کارت حافظه‎ی خارجی نیز به کار گرفته می‎شود.

پشتیبانی از شبکه‎های محلی دو باند Wi-Fi a/b/g/n/ac به همراه DLNA، دیده می‎شود، بنابراین شما می‎توانید فایل‎های رسانه‎ای (تصاویر، ویدیوها، موزیک) را از دستگاه‎های DLNA فعال شده اجرا کنید یا محتوا را از گوشی خود به تلویزیون یا موزیک پلی سازگار با این قابلیت ارسال کنید.

بلوتوث 4.1 نیز دیده می‎شود که با A2DP کامل شده است.

پورت microUSB 2.0 از USB host پشتیبانی می‎کند تا بتوانید فلش درایوهای خود را ذخیره سازهای دیگر را متصل کنید.

شما همچنین می‎توانید صفحه‎ی نمایش خود را از طریق ویژگی صفحه‎ی نمایش بیسیم (Miracast) استریم کنید.

پشتیبانی از GPS، GLONASS، BDS دیده می‎شود. گرچه خبری از FM Radio یا پورت IR یا NFC نیست.

 

سیستم عامل Yun براساس اندروید آب نبات چوبی به همراه رابط کابری Flyme 5.1

میزو متال اولین گوشی همراه هوشمندی است که از لانچر جدید Flyme 5.1 استفاده می‎کند و در راس نسخه‎ی اندک متفاوتی از آندروید که ما آن را به نام به اصطلاح سیستم عامل Yun می‎شناسیم، دیده می‎شود.

سیستم عامل Yun نسخه‎ی منشعب شده‎ای از پروژه‎ی کد منبع باز است که توسط گروه تجارت الکترونیکی چینی Alibab توسعه داده شده است. این سیستم عامل را نمی‎توان به طور رسمی آندروید دانست، ولی فاقد بسیاری از رابط های کاربردی برنامه نویسی گوگل است، بنابراین ملزومات برنامه‎ی سازگاری آندروید را ندارد.

این سیستم عامل منحصرا برای بازار چین توسعه یافته است و تنها بر روی گوشی همراه هوشمند Meizu Blue Charm Metal چینی از پیش نصب شده است. زمانی که m1 metal عرضه‎ی بین المللی داشته باشد، دارای آندروید 5.1.1 به همراه لانچر Flyme OS 5.1 خواهد بود که مخصوص بازار بین المللی است.

سیستم عامل Yun تکیه بر بسته‎های مسیریابی و نقشه یابی اختصاصی دارد که بسیار مشابه با Google Maps می‎باشد. همچنین دارای مرکز اپلیکیشن و مرکز بازی خود برای خرید اپلیکیشن‎ها و بازی‎ها است. لانچر Flyme 5.1 باید مشابه با چیزی باشد که ویژگی‎های آن را در زیر می‎خوانید، بدون اپلیکیشن‎ها و سرویس‎های چینی.

سیستم عامل Yun به کنار، این اولین بار است که ما شاهد اینترفیس نسخه‎ی 5.x از Flyme OS هستیم. Flyme 5 تفاوتی با Flyme 4.5 ندارد به جز اینکه آپگرید و بهینه‎ سازی شده و ظاهر مرتب تری دارد. بخش‎های جدید شامل اکثرا بهینه سازی‎هایی نظیر بهبود بخشیدن عمر باتری و پایداری و همچنین عملکرد به نظر بهتر است. البته، یکسری تغییرات قابل توجه هم در ظاهر اپلیکیشن‎های پیش فرض نیز دیده می‎شود که اکثرا ظاهر همواری دارند و از پلت رنگی ساده‎ای استفاده می‎کنند. Flyme OS 5 همچنین یکسری اپلیکیشن و تنظیمات پیش فرض جدید دارد.

گوشی تحت تست ما. از خدمات کامل گوگل پلی بهره می‎برد و ما مشکلی با یکپارچگی با سرویس‎های گوگل نداشتیم. مدل چینی فاقد سرویس های گوگل پلی است ولی کمپانی Meizu نقشه‎ها، اپلیکیشن‎های بازی، استور، ایمیل جایگزینی فراهم کرده است.

قفل صفحه‎ی نمایش این رابط کاربری بسیار آشنا است، شما با سوایپ کردن به سمت بالا می‎توانید گوشی خود را از حالت قفل خارج کنید و همچنین گزینه‎ای برای امن سازی آن با کد رمز یا یک الگوی باز شدن (یا استفاده از سنسور پردازش اثر انگشت) در اختیار دارید. میانبری در قفل صفحه‎ی نمایش به چشم نمی‎خورد ولی می‎توانید به دوربین خیلی سریع دسترسی داشته باشید.

امکان بیدار کردن با ژست‎های دست نیز وجود دارد، شما می‎توانید از اشارت تعریف شده از قبل برای باز کردن اپلیکیشن‎های مختلف زمانی که گوشی‎تان خواب است استفاده کنید یعنی از دوبار آهسته ضربه زدن برای بیدار کردن گوشی و سوایپ گردن برای باز کردن گوشی، ولی می‎توانید همچنین سوایپ به سمت پایین و کشیدن حروفی نظیر Z, M, U, W به همراه یکسری دیگر را برای باز کردن اپلیکیشن‎های مورد نظر استفاده کنید.

نگه داشتن به سمت پایین دکمه‎ی Home جستجوی صوتی Meizu را اجرا می‎کنید ولی می‎توانید این قابلیت را اگر بخواهید تغییر دهید.

 

      

 

صفحه‎ی home ساده است، دو صفحه به صورت پیش فرض در اختیار دارید ولی می‎توانید بعدا به این مقدار اضافه کنید. صفحه‎ی home دارای آیکون تمامی اپلیکیشن‎های شما است و شما می‎توانید به این ترکیب ویجت‎ها هم اضافه کنید.

 

     

 

منطقه‎ی نوتیفیکیشن با به سمت پایین کشیدن ظاهر می‎شود. شما 5 تاگل دایره‎ای شکل برای تنظیمات مختلف در اختیار خواهید داشت که با یک سوایپ به سمت پایین می‎توانید آن‎ها گسترش دهید و در بالا سمت راست دکمه‎ی مجازی اختصاصی را داشته باشید.

سایر منطقه‎ی نوتیفیکیشن یک لیست ساده یا نوتیفیکیشن‎هایی عملکردی، توسعه پذیر است.

جابجا شدن بین کارهای مختلف با کشیدن یک منو از پایین صفحه‎ی نمایش انجام می‎شود. Task switcher کاملا تحت تاثیر رابط کاربری Flyme 5 قرار گرفته است و حالا دارای یک چرخ و فلک قابل اسکرول سه بعدی است و گزینه‎ای برای بستن تمامی اپلیکیشن‎های فعال/ معلق وجود دارد. سرانجام، گزینه‎ای برای سنجاق کردن یک اپلیکیشن (آهسته ضربه زدن و نگه داشتن) دیده می‎شود که همیشه در بین بخش آخرین اپلیکیشن‎های اجرا شده به همان حالتی که آن را بسته‎اید باقی می‎ماند.

این رابط کاربری از قابلیت multi-view پشتیبانی می‎کند که از طریق اینترفیس task swither می‏توان آن را مدیریت کرد. اپیلیکیشن‎های پشتیبانی کننده از این قابلیت دارای یک دکمه‎ی “Multi” هستند و شما می‎توانید فورا این قابلیت را فعال کنید. متاسفانه تعداد اپلیکیشن‎های پشتیبانی کننده از این امکان تنها 4 تا است News, Video, Documents و Smart Voice. امیدواریم به دنبال آپدیت فریم ویر این لیست بزرگتر شود.

امکان سفارشی سازی رابط کاربری با چندین تم وجود دارد. یکسری تم از پیش بارگذاری شده است ولی شما می‎توانید در اپ سنتر برای پیدا کردن تم‎های بیشتر گردش کنید، بعضی از آن‎ها پولی ولی بسیاری رایگان هستند و از بین آن‎ها می‎توان انتخاب کنید. تنوعی از کاغذ دیواری‎ها نیز به چشم می‎خورد.

 

        

 

وضعیت Do Not Disturb نوتیفکیشن‎ها و تماس‎ها را مسدود می‎سازد و شما می‎توانید لیست سفیدی از شماره‎هایی که می‎خواهید مسدود نشوند داشته باشید. اجرای این حالت را می‎توان برای زمان‎های خاصی زمان بندی یا دستی آن را فعال کرد.

یک گزینه‎ی بیشتر هم به چشم می‎خورد – خاموش و روشن شدن به صورت برنامه ریزی- شما می‎توانید برنامه ریزی کنید که این گوشی در زمان‎های خاصی از هفته نظیر آلارم‎ها خاموش یا روشن شود.

m1 metal گوشی نسبتا بزرگی است و کمپانی Meizu راهی هوشمندانه برای کار با یک دست با آن توسط به اصطلاح امکان Smart Touch فراهم کرده است. این قابلیت یک کلید مجازی 4 طرفه نظیر D-Pad است و شما می‎توانید قابلیت‎هایی به هر جهت اختصاص دهید، آهسته ضربه زدن و نگه داشتن، و دوبار آهسته ضربه زدن. به عنوان مثال جابجا کلید این کلید به سمت چایین ناحیه‎ی نوتیفیکیشن را ظهار می‎کند، حرکت دادن آن به سمت راست عملکردی نظیر کلید Back دارد. اگر این کلید به درستی پیکربندی شود امکان کنترل گوشی با یک دست وجود دارد.

 

باتری

میزو متال دارای یک باتری 3140 میلی آمپر ساعت می‎باشد. در تست اختصاصی باتری ما، این گوشی امتیازی بالاتر از حد متوسط به میزان عمر 61 ساعت به دست آورد. در تست مکالمه روی بستر 3G و گردش در اینترنت و پخش ویدیو امتیازی عالی داشت، در حالیکه عملکرد آن در حالت انتظار تنها متوسط بود (حدود یک هفته). یعنی این گوشی اگر روزانه به طور متوسط یک ساعت تماس، یک ساعت گردش در اینترنت و یک ساعت پخش ویدیو داشته باشید به مدت 2.5 روز دوام خواهد آورد. قرار دادن سیم کارت دوم میزان دوام در حالت انتظار را تا نصف روز کاهش داد.

این گوشی برای بهینه سازی مصرف باتری دارای 3 وضعیت مختلف است power-saving (استفاده از تنها 4 پردازنده)، متعادل (6 هسته‎ی پردازنده) و در حالت عملکردی (تمامی 8 هسته‎ی پردازنده). ما دو حالت آخر را تست کردیم (نتایج بسیار مشابه بود)، بنابراین شاید زمانی که از وضعیت power-saving استفاده می‎کنید بتوانید بیشتر از باتری کار بکشید.

 

 

پردازنده

این گوشی به لیست رو به رشد گوشی‏‎هایی می‎پیوندد که از تراشه‎ی MT6795 کمپانی MediaTek بهره می‎برد که با نام Helio X10 هم شناخته می‎شود. برخلاف چیزی که نام اشاره دارد، یک پردازنده‎ی 8 هسته‎ای از نوع Cortex-A53 با سرعت کلاک 2GHz به همراه واحد پردازش گرافیکی PowerVR G6200 و دو گیگ رم می‎باشد.

دستگاه‎های Meizu MX5, Xiaomi Redmi Note 2, Sony Xperia M5 و HTC One E9 Plus دیگر گوشی‎هایی هستند که دیده‎ایم از این تراشه استفاده می‎کنند.

در تست عملکرد چند هسته‎ای پردازنده طبق انتظار این گوشی حضوری بی نقص دارد.

در تست بنچمارک ترکیبی این گوشی هم تراز با MX5 و جلوتر از Redmi Note 2 و Xperia M5 قرار می‎‎گیرد.

در بحث عملکرد پردازنده، GPU، مموری، سیستم عامل و وب در قالب یک امتیاز این گوشی به نسبت گوشی سونی و کمپانیXiaomi بهتر است. به نظر می‌رسد بهینه سازی‎های نرم افزاری در این امتیاز نقش فراوانی دارد.

PowerVR G6200 GPU کاملا توانا به مدیریت صفحات نمایش 1080P است. و عملکرد خام آن بهتر از Adreno 450 در تراشه‎ی Snapdragon 615 است.

در پایان باید گفت تراشه‎ی این گوشی برای چنین قیمت ارزانی واقعا قدرتمند است. چیزی نیست که این گوشی در صفحه‎ی نمایش 1080P خود نتواند مدیریت کند و طرفداران کمپانی Meizu یقینا از انتخاب پلت فرم و تمامی بهینه سازی‎های نرم افزاری که این شرکت در لانچر Flyme اعمال کرده است، راضی خواهند بود.

 

 

دوربین توانای 13 مگاپیکسلی با فلاش LED دو رنگی

میزو متال دارای یک سنسور دوربین 13 مگاپیکسلی است که قادر به گرفتن تصاویری با 4208x3120 پیکسل و نسبت تصویر 4:3 است. همچنین یک فلاش LED دو رنگی نیز برای گرفتن تصاویری با رنگ‎های دوست داشتنی در شرایط نوری کم دیده می‎شود.

ایترفیس دوربین به صورت پیش فرض وارد حالت Auto می‎شود که دوربین تعیین کننده‎ی پارامترهای عکس برداری است. شما گزینه‎ای برای فعال سازی HDR (ولی خبری از HDR خودکار نیست) و یک سطح سنج دارید تا افق عکس برداری خارج از سطح نباشد. همچنین گزینه‎ای برای فعال سازی تایمر در عدد 3، 5 یا 10 ثانیه وجود دارد.

حالت‎های عکس برداری موجود عبارتند از خودکار، دستی (که شما می‏توانید مواردی نظیر سرعت شاتر، ISO، میزان در معرض گذاری با نور و حتی فوکوس – از ماکرو تا بی نهایت را تنظیم کنید)، Beauty (که باعث بزرگتر شدن چشم‎ها، لاغرتر شدن صورت و ملایم تر و روشن تر شدن پوست می‎شود)، سراسر نما، Light Field (که اپلیکیشن دوباره تنظیم فوکوس Meizu است که به شما اجازه می‎دهد هر قسمتی از صحنه را از فوکوس خارج کنید، اسکن (برای بارکدها و QR) و اسلوموشن.

 

    

 

جزییات تصویر گرفته شده با این دوربین تحت تاثیر وجود یک نقطه‎ی محو در بعضی جاها و سطوح بالای نویز قرار دارند. گاهی اوقات چون فوکوس خودکار کار خود را درست انجام نمی‎داد مجبور به اعمال دستی فوکوس بودیم.

جنبه‎ی مثبت ماجرا خوب بودن محدوده‎ی پویا و رنگ‎ها، کنتراست و تعادل سفید است.

استفاده از حالت HDR باعث یکنواخت شدن در معرض گذاری با نور و آوردن جزییات به مناطق روشن و سایه‎ها می‎شود. در این گوشی این حالت عملکردی بسیار خوب در آوردن جزییات به هر دو دارد و گاهی اوقات رنگ‎های دقیق تری به نسبت حالت خودکار ایجاد می‎کند.

تصاویر پانورامایی (سراسر نما) زیاد شگفت انگیز نیستند. رزولوشن به اندازه‎ی کافی هستند و در معرض گذاری نهایی با نور خوب است ولی جزییات پایانی بسیار اندک هستند.

دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی تصاویری ایجاد می‎کند که از نظر جزییات درخشان نیست ولی برای تصاویر سلفی عملکرد خوبی دارد.

 

 

ضبط ویدیو با کیفیت 1080P و فریم ریت 30fps

این گوشی قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080P در فریم ریت 30fps را دارد. خبری از گزینه‎ی 60fps نیست ولی امکان گرفتن ویدیوهای 720p با فریم ریت 100fps وجود دارد که برای پخش به عنوان یک ویدیوی اسلوموشن در فریم ریت 25fps رندر می‎شود.

تمامی ویدیوهای گرفته شده با دوربین این گوش با فرمت MP4 ذخیره می‎شوند و بیت ریت ویدیو حدود 17Mpbs و فریم ریت ثابت است. صدا استریو است و از کدک AAC و بیت ریت 128 Kbps بهره می‎برد.

ولی جزییات نهایی بسیار ضعیف هستند و نویز زیادی مجدد سر راه قرار دارد که باعث می‎شود نمونه‎های گرفته شده به شکل ناپسندی دانه‎ای باشند. ما همچنین متوجه‎ی کمی نوسان در ویدیوها شدیم که به کیفیت بد نهایی اضافه شده است.

 

مرورگر MX

اینترفیس مرورگر وب میزو متال تقریبا تمام بخش یک صفحه‎ی وب را اشغال می‎کند به جز نوار وضعیت که در بالا و یک نوار کوچک در پایین برای بارگذاری مجدد صفحه، تب‎ها و بوکمارک‎ها قرار دارد. انتخاب گزینه‎ی Choosing Tab در قالب یک پنجره‎ی پاپ آپ پیش نمایشی از تب‎های باز شما نشان می‎دهد به جای اینکه یک صفحه‎ی کاملا جدید باز کند و این امر چون باعث می‎شود خود وب سایت در دید شما باشد، عالی است.

مرورگر از قابلیت دوبار ضربه آهسته ضربه زدن و گرفتن حالت نیشگون گرفتن برای زوم کردن پشتیبانی می‎کند. واقعا مرورگری روان و سریع است و بخش‎هایی برای به اشتراک گذاری یک لینک از طریق ایمیل یا پیامک وجود دارد.

حتی حالت مطالعه و Night mode (مخصوص شب) نیز وجود دارد که رنگ پس زمینه و متن را تغییر داده تا مطالعه‎ی متن در شب آسان تر باشد.

 

در انتها

گوشی Meizu m1 metal یکسری چیزها را درست انجام داده است، طراحی پرمیموم، صفحه‎ی نمایش بزرگ با رزولوشن بالا، عملکرد روان و خوب و یک قیمت پایین. و برای طرفداران که عاشق آن هستند چنین چیزهایی کافی است و ما مطمئن هستیم حالا تعداد افراد منتظر برای این گوشی افزایش یافته است.

در طول چند سال گذشته شاهد این هستیم که گوشی‎های ارزان چینی بازار گوشی‎های حد واسط را متحول کرده‎اند و تولید کنندگان مهم مجبور به این شده‎اند که نسبت به تولیدات خود تفکر و ایده‎های متفاوتی داشته باشند. کمپانی‎هایی نظیر Meizu, Xiaomi, Oppo و حتی OnePlus به آشکاری دارند داد می‎زنند که شما می‎توانید بابت پولی که می‎پردازید ارزش بهتری دریافت کنید و رقابت باید بر طبق قوانین جدیدی ادامه داده شود. 

یقینا کمپانی Meizu سر و ته یکسری چیزها را زده است ولی چیز مهمی که باعث خراب شدن کیفیت این گوشی و تحت تاثیر قراردادن نهایی آن شود وجود ندارد، گرچه اگر بخواهیم صادق باشیم یک دوربین با کیفیت این روزها یکی از واجبات شده است. با اینحال چنین چیزی نباید غیر منتظره باشد و دوربین این گوشی می‎تواند گاه گداری لحظات خاطره انگیزی را ثبت کند. ما یقینا با این قیمت می‎توانیم نسبت به آن ارفاق داشته باشیم.

حقیقت ولی این است که رقبای زیادی وجود دارند و سخت ترین آن‎ها هموطنان کمپانی Meizu هستند یعنی برندهای Xiaomi و لنوو- گوشی Redmi Note 2 کمپانی Xiaomi فروش جهانی فوق العاده‎ای دارد و دلیلی هم برای آن وجود دارد، یک قیمت 170 دلاری که مشخصاتی مشابه با این گوشی بدون طراحی پرمیوم دارد.

 

 

 

 

ویژگی‎های کلیدی

صفحه‎ی نمایش 5.5 اینچی  دارای فن آوری LTPS با کیفیت 1080p
پردازنده‎ی 8 هسته‎ای
دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی
دوربین جلو ( سلفی ) 5 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
پشتیبانی از شبکه‎ی 4G
مجهز به حسگر اثر انگشت
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری 3140 میلی آمپر ساعت

 

معایب اصلی

عدم پشتیبانی از شارژ سریع
پشتیبانی محدود از باند LTE برای مدل چینی
بدون رادیو FM یا NFC

 

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1394-08-08

    سلام
    آیا این گوشی موجود در ایران میباشد یا از چین ارسال میشود؟
    چرا قیمتهای شما بسیار پایینتر از سایتهای ایرانی ارسال از چین است؟
    گوشی ها مشکلی با طرح رجیستر دولت نخواهند داشت؟ (برگه واردات گمرکی دارند؟)

    پاسخ مدیر:

    وقت بخیر
    تمام محصولاتی که از راژان خریداری شوند ارسال از ایران صورت خواهد گرفت و هیچ برنامه ای برای سفارش و ارسال از چین نخواهیم داشت.
    بنا به درخواست زیاد کاربران قیمت حدودی برخی کالاها در سایت درج شده است که بعد از فعال شدن لینک های خرید, بعضی محصولات با کمی تغییر در قیمت مواجه خواهند شد.
    خیر هیچ مشکلی نخواهند داشت.
    با احترام

  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*