Nokia 3

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)  - مجهز به حسگر اثر انگشت
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر HD | 720x1280 - سایز صفحه نمایش: 5.0 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: 16 گیگابایت - حافظه رم: 2 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 256 گیگابایت
پردازنده: Mediatek MT6737 - Quad-core 1.4 GHz Cortex-A53
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 8.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: 2G - GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 7.0 Nougat - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما
باتری: لیتیوم - یونی 2650 میلی آمپر ساعت, غیر قابل تعویض

توضیحات

نوکیایی برای انبوهی از مردم! و این دفعه خبری از 3310 نیست. ققنوسی برخواسته از خاک، برند افسانه ای فنلاند شروع تازه ای، آن هم در قلمروی اندروید، دارد. یقینا شور خاصی داریم ولی نمی توانیم عصر طلایی نوکیا را در دهه 90 فراموش کنیم.
چندین سال از آن زمان گذشته و عصر الکترونیک و موبایل عوض و به نسبت قدیم حتی سطح رقابت بالاتر رفته است. حتی گوشی با این قیمت پایین، ظاهر زیبا و امتیازهای قابل قبول، وارد بازاری بسیار رقابتی و مملو از محصولات مختلف شده است.
این روزها فاکتور برنده شدن "ارزش" یک گوشی است و واقعا سخت است با محصولات شرکت های میزو، شیائومی و موتورولا با قیمت های بسیار پایینی که دارند رقابت کرد.
با این حال، به نظر می رسید که گوشی Nokia 3310 (2017) فروش واقعا خوبی دارد و به خوبی نام این برند افسانه ای را زنده کرده است و به نسبت همتای ارزان قیمت تر خود، Nokia 216،  فروش سریع تر و بیشتری دارد.
ما با گوشی نیرو گرفته از سیستم عامل اندروید، با مالکیت فنلاند و ساخت چین روبرو هستیم. هر محصولی که هست، سعی می کنیم با آن منصفانه برخورد و ارزش آن را بدون توجه به برند آن بررسی کنیم. با نقد گوشی نوکیا 3 با ما همراه باشید.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2017
تعداد سیم کارت : دو سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر)
ابعاد : 143.4x71.4x8.5 میلی متر
جنس بدنه : آلیاژ آلومینیوم
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت

حافظه

حافظه داخلی : 16 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 2 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 256 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Mediatek MT6737
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Cortex-A53
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 1.4 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Mali-T720MP2

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.0 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : HD | 720x1280
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 294 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 CDMA 800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800), 28(700), 38(2600), 40(2300
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه 4.1 همراه با A2DP و LE
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB v2.0, USB On-The-Go

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : 1.12 µm اندازه پیکسل دارای دریچه‌ دیافراگم f/2.0 تشخیص چهره ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging)
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 8.0 مگاپیکسل فوکوس اتوماتیک

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : نسخه Nougat 7.0
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/eAAC+/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2650 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

قطب نما :
حسگر ها : حسگر ژیروسکوپ (Gyro) حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشکی, نقره ای, سورمه ای, مسی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی نوکیا 3 | Nokia 3

 

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی موبایل راژان : نوکیایی برای انبوهی از مردم! و این دفعه خبری از 3310 نیست. ققنوسی برخواسته از خاک، برند افسانه ای فنلاند شروع تازه ای، آن هم در قلمروی اندروید، دارد. یقینا شور خاصی داریم ولی نمی توانیم عصر طلایی نوکیا را در دهه 90 فراموش کنیم.
چندین سال از آن زمان گذشته و عصر الکترونیک و موبایل عوض و به نسبت قدیم حتی سطح رقابت بالاتر رفته است. حتی گوشی با این قیمت پایین، ظاهر زیبا و امتیازهای قابل قبول، وارد بازاری بسیار رقابتی و مملو از محصولات مختلف شده است.
این روزها فاکتور برنده شدن "ارزش" یک گوشی است و واقعا سخت است با محصولات شرکت های میزو، شیائومی و موتورولا با قیمت های بسیار پایینی که دارند رقابت کرد.

با این حال، به نظر می رسید که گوشی Nokia 3310 (2017) فروش واقعا خوبی دارد و به خوبی نام این برند افسانه ای را زنده کرده است و به نسبت همتای ارزان قیمت تر خود، Nokia 216،  فروش سریع تر و بیشتری دارد.
ما با گوشی نیرو گرفته از سیستم عامل اندروید، با مالکیت فنلاند و ساخت چین روبرو هستیم. هر محصولی که هست، سعی می کنیم با آن منصفانه برخورد و ارزش آن را بدون توجه به برند آن بررسی کنیم. با نقد گوشی نوکیا 3 با ما همراه باشید.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3

طراحی و ساخت

این گوشی تا حد زیادی با استفاده از پلی کربنات ساخته شده است و کیفیت ساخت خوبی دارد. ما قبلا هم اشاره کردیم پلاستیک مزایای خاص خود را دارد نظیر جذب بهتر ضربه و به طور کلی دوام. بخش پشتی این گوشی به خوبی از یک لایه سبک و نرم پوشانده شده است که در دست حس خوبی به همراه می آورد.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3

 
نبود برآمدگی های زشت یقینا یک امتیاز مثبت است و شرکت HMD می توانست با اضافه کردن امکان برداشتن پنل پشتی بیشتر در دل ما خود را جا کند. یک شکاف کوچولو بین نمایشگر و صفحه پشتی دیده می شود و این تصور را به وجود می آورد که می توانید این گوشی را همانند با قدیم باز کنید. با این حال با کیفیت ساخت بالا و قابل قبولی روبرو هستیم.
این پنل پشتی تنها شباهت نوکیا 3 با دستگاه های نسل قدیمی لومیا نیست. زبان طراحی عامل دیگری است تا به خوبی نام و برند نوکیا را یادآوری کند. HMD به خوبی با پایندی به سنت تصمیم گرفته است اعتبار خود را جا بیاندازد.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3

 
با این حال، این شرکت بودن در عصر جدید و سال 2017 را فراموش نکرده است و این گوشی را در یک چارچوب فلزی قرار داده است. جزئیاتی دیده می شود که طبق سلیقه ما نیست همانند با نوارهای آنتن که وجود آن ها واقعا با توجه به پلاستیکی بودن بخش عقب سوال برانگیز است. با این حال ظاهر مات بخش پشتی را دوست داریم.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3

 
در رابطه با کلیدهای کنترلی با آرایش استانداردی روبرو هستیم. دکمه پاور و تنظیم حجم صدا در سمت راست به تنهایی قرار گرفته اند. در سمت چپ این گوشی با ابعاد 143.4 در 71.4 در 8.5 میلی متر، دو شیار برای سیم کارت با قطع نانو و کارت حافظه خارجی است.  
در رابطه با لبه های پایینی و بالایی باید بگوییم که درگاه هدفون بالای بلندگوی مکالماتی است. در کنار آن میکروفون ثانویه با قابلیت لغو پارازیت است، قابلیتی که کمتر در گوشی های ارزان می بینیم. پورت میکرو یو اس بی در وسط بخش پایین و در امتداد آن تک اسپیکر است.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3

 


بلندگوی این گوشی صدای بندی دارد و در تست ما امتیاز بسیار خوبی به دست آورد. شما در محیط های شلوغ واقعا می توانید زنگ این گوشی را به خوبی متوجه شوید.
در نمای جلوی این گوشی شیشه 2.5 بعدی خود نمایی می کند. به سختی می توان آن را گوریلا گلس دانست چون به اندازه کافی محکم و روان حس نمی شود. با این حال، نمونه تحت بررسی ما بعد از چند روز ضد خراش بود تا این شیشه عملکرد خوب خود را نشان دهد.
3 کلید خازنی نقش کلیدهای ناوبری را برعهده دارند. آن ها دارای نور پشتی نیستند و کاربر بایستی به محل قرارگیری آن ها عادت کند چون امکان تغییر عملکرد آن ها وجود ندارد.

 

طراحی و ساخت نوکیا 3  طراحی و ساخت نوکیا 3

 

اتصالات و پشتیبانی از شبکه ‎ها

در بحث اتصالات و پشتیبانی از شبکه ها پشتیبانی از شبکه 4G دیده می شود که حداقل احتیاج برای یک گوشی 2017 حتی ارزان است. این گوشی از باند دوتایی شبکه Wi-Fi 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت و قابلیت هات اسپات نیز پشتیبانی می کند. تنها چیزی که به نظر دیده نمی شود پشتیبانی از 802.11ac است که در گوشی ارزان تر از 200 دلار نمی توان واقعا انتظار آن را داشت. با این حال قابلیت های دیگر پشتیبانی از بلوتوث 4.0 با پشتیبانی از پروفایل مصرف انرژی کمتر، USB OTG و اف ام رادیو، NFC و هم چنین چند سنسور دوست داشتنی همانند با شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما و سنسور مجاورتی است.

 

باتری نوکیا 3

باتری

نوکیا 3 مجهز به باتری 2630 میلی آمپر ساعتی یعنی با گنجایش کم است. اگر به رقبا نگاه کنیم Xiaomi Redmi 4 با باتری 4100 میلی آمپر ساعتی تقریبا به همین اندازه خود نمایی می کند. Xiaomi Redmi 4a حتی با آن که رده پایین تر است یک باتری 3120 میلی آمپر ساعتی دارد.
البته Sony Xperia L1 نیز با باتری تقریبا مشابه 2620 میلی آمپر ساعتی، چیپست تقریبا مشابه MT6737T مدیاتک و نمایشگر ال سی دی با رزولوشن اچ دی دیده می شود که در بخش باتری امتیاز 63 ساعت را به دست آورد. ولی گوشی نوکیا با وجود بهره وری از مشخصات مشابه امتیاز بدتر 53 ساعت را تنها به دست می آورد.
با این حال این گوشی در بحث دوام باتری به دنبال مکالمه و گردش در وب امتیاز قابل قبولی به دست می آورد. پخش ویدئو نیز قابل قبول است و حتی یک مدیاپلیر بهتر می تواند رقم به دست آورده را افزایش دهد. دوام باتری در حالت انتظار مشکل اصلی این گوشی است که بعد از چندین تست تا 150 ساعت بیشتر دوام نیاورد.
مسئله بدتر عدم پشتیبانی از شارژ سریع است تا رسیدن این گوشی از 3 به 50 درصد شارژ 45 دقیقه طول بکشد. واقعا برای باتری با این اندازه شارژر آهسته ای تهیه شده است.

 

 

صفحه نمایش نوکیا 3

 

صفحه نمایش

نوکیا 3 دارای یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 720p شبیه به دیگر گوشی های ارزان است. این پنل نمایش واقعا با توجه به قیمت  این گوشی خوب است. تزئین پلاستیکی در لبه بالای واقعا در کسب تجربه بهینه از این پنل می کاهد و اندکی باعث بالا رفتن سطح قابلیت انعکاس نور می شود.
این پنل نمایش واقعا روشن است و می تواند به 477 نیت آمار آن برسد. قابلیت Adaptive brightness نیز فعال شده است ولی در نشان دادن واکنش نسبت به تغییرات کند عمل می کند. ولی خبری از حالت "Max Auto" برای افزایش میزان روشنایی در شرایط نوری بسیار روشن نیست.
کنتراست نیز بسیار خوب و قابل مقایسه با Xiaomi Redmi Note 4 و به مراتب بهتر است Sony Xperia L است.
دقت رنگی نیز نکته قوت نوکیا 3 نیست. این گوشی موفق به کسب میانگین deltaE برابر با 9 و حداکثر 15.1 به دنبال بالا بردن میزان روشنایی صفحه نمایش در بیشترین مقدار خود شد. به دنبال کاهش میزان روشنایی به 200 نیت، عددهای به دست آمده بدتر شدند. این نمایشگر دارای یک ته رنگ مشخص آبی در خود است. خبری از حالت های رنگی و گزینه های اصلاح رنگ نیست ولی چند طرح اصلاح رنگ جالب دیده می شود. این طرح ها تجربی بوده و به افراد که دارای کور رنگی های خاص هستند کمک می کند. ولی یقینا برای اکثر افراد کاربردی نیست و روی عملکرد گوشی واقعا تاثیر می گذارد.
خوانا بودن پنل نمایش در نور آفتاب مشابه با دستگاه های دیگر و به طور کلی نه چندان جالب است. با این وجود برای استفاده در محیط بیرون به اندازه کافی است.

 

 

رابط کاربری , نوقایی به رنگ آبی

نوکیا 3 از نسخه خام اندروید استفاده می کند. نمونه تحت بررسی ما مجهز به اندروید 7.0 است ولی احتمالا رام 7.1.1 نیز به چشم می خورد. با وجود استفاده از نسخه خام اندروید نمی توان آن را بسیار شبیه به گوشی های پیکسل دانست. HMD از عناصری استفاده کرده است تا یادآور نام نوکیا باشد.
عدم قابلیت شخصی سازی واقعا دیده می شود. این گوشی تنها دارای یک مجموعه آیکون بوده و استایل کلی بخش گرافیکی با لانچر پیش فرض آن غیر قابل شخصی شدن است.
قفل صفحه نمایش نوتیفیکیشن ها را به شکل استاندارد اندروید نوقا به صورت کارت و به صورت گروه بندی شده نشان می دهد که امکان باز کردن کارت ها و پاسخ مستقیم وجود دارد. ساعت نیز در این بخش بوده ولی خبری از ویجت هواشناسی و قابلیت های شخصی سازی بیشتری که در نوکیا 6 دیده بودیم نیست.
میانبر دوربین در سمت پایین راست قرار گرفته و در سمت دیگر یک آیکون قفل است. امکان تغییر آن ها نیز وجود ندارد. با دور فشار دادن دکمه پاور، اگر در بخش تنظیمات آن را فعال کرده باشید، دوربین باز می شود.

 

رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3

 
صفحه هوم نوکیا تفاوت خود را با سایرین نشان می دهد. تمامی آیکون های سیستمی و اپلیکیشن های از پیش نصب شده به رنگ آبی نوکیا و دایره ای شکل هستند. البته این طراحی باعث می شود در تشخیص آیکون ها به مشکل بر بخورید چون نمی توانید از نظر رنگ و شکل بین آن ها فرق بگذارید. البته در مرور زمان عادت می کنید. طرح آبی تنها چیزی است که در اختیار دارید و باید به آن عادت کنید.
اپلیکیشن های شخص ثالث ولی آیکون های اصلی خود را دارد و لانچر هیچ تغییری در آن ها ایجاد نمی کند.
تفاوت مهم دیگری که در رام نوکیا 3 در مقایسه با همتای بزرگتر خود دیده می شود عدم وجود گزینه ها بدون توجه به لانچر یک اپلیکیشن است. این می تواند به علت تفاوت بین نسخه های چینی و بین المللی باشد چون در بازار آسیا نبود کشوی اپلیکشینی بسیار محبوب است. با این حال، نوکیا 3 دارای یک کشوی اپلیکیشنی است. البته پشتیبانی از ساخت پوشه برای گروه بندی آیکون ها نیز وجود دارد.

 

رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3

 
یک فشار طولانی بر روی صفحه هوم حالت ادیت را در آن فعال می کند تا به ویجت ها و کاغذهای دیواری دسترسی داشته باشید. منوی تنظیمات صفحه هوم تنها چند گزینه ولی از نوع جالب دارد.
اولین ردیف کشوی اپلیکشینی را به صورت خودکار آخرین اپلیکیشن های باز شده اشغال می کند. نوکیا 6 دارای یک سایه بان اندکی عجیب نوتیفیکشین است. نوکیا 3 در این زمینه بسیار شبیه به اندروید خام عمل می کند. یعنی پایین کشیدن این سایه بان از بالا 4 تاگل در اختیار شما قرار داده و کشیدن دوم 8 تاگل دیگر به همراه اسلایدر تنظیم میزان روشنایی، ظاهر می کند. از منوی تنظیمات میتوان به بخش تنظیم روشنایی به صورت خودکار نیز دسترسی داشت.

 

رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3

 
task switcher همانند با همیشه است یعنی چرخ و فلک اندروید دیده می شود. دکمه "clear all" تنها زمانی ظاهر می شود که تا بالا کاملا اسکرول کنید که کمی روی اعصاب است. به لطف اندروید قابلیت چند پنجره برای انجام چند کار نیز است ولی صفحه همواره به صورت نصف/ نصف تقسیم می شود.
امکان سنجاق به صفحه به کابر اجازه می دهد که نمای را روی اپلیکیشنی که می خواهد سنجاق کند، به عنوان مثال دوست دارید به کسی چند عکس نشان دهید ولی نمی خواهید پیام های شما را ببینند. این قابلیت را باید ابتدا در بخش تنظیمات فعال کنید.
این گوشی از چند ژست حرکتی پشتیبانی می‎ کند. متاسفانه بر خلاف نوکیا 6، این ژست ها دارای منوی تنظیمات مجزایی نیستند. ژست بزرگ نمایی، برداشتن گوشی برای سایلنت کردن صدا و برگرداندن آن برای رد تماس وجود دارد. نوکیا 6 چند ژست بیشتر نیز دارد که در برادر کوچکتر آن دیده نمی شود.

 

رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3  رابط کاربری نوکیا 3

 
در بخش نرم افزاری بسته نرم افزاری پیش فرض گوگل هم اکثر دیده می شود مانند اپلیکیشن تلفن، پیام ها و لیست مخاطبین تماس، مرورگر کروم، تقویم، ساعت، Keep، جیمیل. به عبارتی اکثر اپلیکیشن هایی که با آن ها کار می کنیم.

 

  

پردازنده و سخت افزار

همین اول باید بگوییم ما انتظار نداشتیم در این بخش شگفت زده شویم. در واقع کار درستی نیست از پردازنده MT6737 مدیاتک با تنها 4 هسته کورتکس A53 با سرعت کلاک 1.4 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی تک هسته Mali-T720MP1 انتظاری داشته باشیم.
با این حال، ما انتظار داشتیم عملکردی مشابه با Xiaomi Redmi 4a یا Sony Xperia L1 را مشاهده کنیم چون هر دو از 4 هسته مذکور با سرعت کلاک در حدود 1.4 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم و نمایشگرهای 720p بهره مند هستند. در بخش گرافیک تفاوت های اندکی دیده می شود ولی نبایستی برروی عملکرد کلی دستگاه تفاوت خاصی ایجاد کند. متاسفانه با آن که شرکت های سونی و شیائومی برای روان بودن رابط کاربری و عملکردهای روزمره بهینه سازی های نرم افزاری را انجام داده اند، نوکیا 3 در این بخش تنها در تقلا بوده است.
امیدواریم این مشکل بهینه سازی باشد و در آپدیت های آینده رفع شود.
رابط کاربری با روان بودن فاصله زیادی دارد و اغلب تصاویر پویا آهسته می شوند. گاهی اوقات ما هنگ های کوتاه داریم و پردازنده معلوم است در تقلا است با اسکرول های زیاد در صفحات وب و لود آن ها و حتی جستجو و گردش در پلی استور کنار بیاید. اگر می خواهید در حین انجام کارهای روزمره در پس زمینه نیز اپ های خود را آپدیت کنید، واقعا توصیه نمی شود.
در بنچمارک GeekBench 4 که تنها مختص به پردازنده است این گوشی قادر به رقابت با دیگر گوشی های 4 هسته ای کورتکس A53 است و اکثر گوشی های دیگر بهتر از نوکیا 3 عمل می کنند.
AnTuTu یک بنچمارک ترکیبی است که ظرفیت رم و سرعت و هم چنین سرعت ذخیره سازی را نیز در نظر می گیرد. متاسفانه در این بخش پردازنده گرافیکی بسیار مهم است و در نتیجه نوکیا 3 امتیاز بسیار خوبی به دست نمی آورد چون GPU آن تک هسته ای است.
بنچمارک GFXBench  و تست حتی ساده OpenGL ES 3.0 هم برای به زانو در آوردن نوکیا 3 کافی بود. اگر بخواهیم مقایسه کنیم گوشی M5c میزو نیز تنها یک پردازنده گرافیکی تک هسته ای Mali-T720MP1 دارد. از طرف دیگر گوشی های Meizu M5 Note, Xiaomi Redmi 4a و Huawei Honor 5x به ترتیب با پردازنده های چند هسته ای Mali-T860MP2، آدرنو 308 و 405 خود عملکرد بهتری دارند.
باید به چند نکته جالب دیگر نیز اشاره کنیم. Sony Xperia L1 ممکن است به نظر آید که از GPU مشابه با نوکیا 3 استفاده می کند ولی از مزیت دو هسته ای بودن بهره مند است.
مورد دیگری که باید اشاره کرد پشتیبانی Mali-T720 از OpenGL ES 3.1، یکی از احتیاج های استفاده از اندروید نوقا، است.
Basemark X بنچمارکی است که داستان مشابهی با موارد قبلی دارد. نوکیا 3 در این بخش تنها از Samsung Galaxy J3 (2016) و پردازنده گرافیکی Mali-400 آن بهتر است.
نسخه دوم بنچمارک Basemark OS به نظر کمی نسبت به محصول نوکیا مهربان تر است و اندکی امتیاز عملکرد کلی آن را بالاتر می دهد. با این حال باز هم تحت تاثیر قرار نمی گیریم.
در پایان باید به حرف ابتدای خود اشاره کنیم که ما انتظار زیادی از بخش عملکرد نداشتیم. تنها کاری که انجام می دهد ارائه یک تجربه کاربری مفید در حین انجام کارهای روزمره با اندروید. تمام کارهایی که مادربزرگ شما انتظار دارد به خوبی انجام می شود.
بخواهیم البته منصف باشیم نمی توانیم نمره مردودی در این بخش بدهیم. گرچه عملکرد کاربری با روان بودن فاصله زیادی دارد. مقصر اصلی را باید در دپارتمان نرم افزاری HMD دانست چون گوشی های رده پایین شیائومی و سونی عملکرد بهتری با همین سخت افزار رده پایین دارند.
نوکیا 3 به صورت نظری با توجه به استفاده از نسخه خام اندروید می بایست از اندکی حاشیه برتری سود می جست.

 

خروجی صدای متوسط

نوکیا 3 عملکرد خوبی به دنبال اتصال به یک آمپلی فایر فعال خارجی و کسب امتیاز بالای متوسط برای بلندی حجم صدا و خروجی صدای شفاف داشت.
اتصال یک جفت هدفون آسیب زیادی به این کیفیت وارد کرد. حجم صدا تحت تاثیر زیادی قرار گرفته تا شاهد عملکردی نباشیم که ارزش نوشتن را داشته باشد.

 

دوربین نوکیا 3

دوربین

برند نوکیا برابر با تجربه عالی در بحث دوربین است. در طول دوران موفقیت این برند، مایکروسافت تا حد زیادی به این سنت پایبند بود و دوربین های موبایل عالی وارد بازار کرد. گرچه، مهم است اشاره کنیم که توجه این شرکت به دوربین در رابطه با مدل های پرچم دار تنها بود و اندکی شاهد نوآورهایی در رده های پایین تر نیز بودیم.
با توجه به این صحبت، نوکیا 3 دارای سیستم دوربین تقریبا دقیق و مناسب با قیمت خود است. البته جای شگفتی هم با توجه به استفاده از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/2.0 و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتری است تا روی کاغذ با دوربین خوبی روبرو باشیم.
ابتدا نگاهی به اپلیکیشن دوربین می اندازیم که مشابه با نمونه خود در نوکیا 6 است. یعنی ساده از خیلی جهات ولی به صورت بالقوه گیج کننده و شلوغ. در نمای اصلی دکمه شاتر در پایین، یک سوئیچ به حالت ضبط ویدئو در کنار و میانبری به گالری در طرف دیگر دیده می شود. یک گزینه کوچک برای انتخاب حالات عکاسی در کنار دکمه شاتر گزینه هایی برای ثبت تصاویر به صورت معمولی، پانوراما و حالت "زیبا کننده" به چشم می خورد.
در انتهای مخالف نمایاب سوئیچ هایی برای حالت فلاش (خاموش/ روشن/ خودکار، HDR (خاموش/ روشن)، تایمر (خاموش، 3 یا 10 ثانیه) و تاگل دوربین عقب/ جلو قرار دارد. خبری از حالت عکاسی خودکار به صورت HDR نیست. یک دکمه همبرگری هم برای دسترسی به منوی تنظیمات به چشم می خورد.
در این بخش قابلیت هایی همانند با تراز بندی و یک قطب نما به همراه یک ابزار واترمارک زدن قرار دارد. تحت بخش تنظیمات گرفتن عکس حالت عکاسی به صورت Manual نیز برای تنظیم میزان نوردهی، پیش تنظیمات تعادل سفید، یک انتخاب کننده فوکوس وجود دارد.
منوی تنظیمات چند گزینه دیگر نیز در خود مخفی کرده است که یقینا برخی به نسبت سایرین مفیدتر هستند. اگر همه چیز را فعال کنید و بعد به حالت manual وارد شوید، واقعا با رابط کاربری بسیار شلوغی روبرو می شوید.
در بخش تنظیمات یک گزینه کشف خودکار صحنه قرار دارد که یادآور حالت حالی Superior Auto سونی است. عملکرد آن مشابه بوده ولی نیاز به زحمت بیشتری دارد. روشن کردن آن به سادگی باعث نمایان شدن گاه به گاه نوتیفیکیشن می شود که به کاربر یادآوری می کند یک صحنه خاص می تواند از حالت عکاسی به صورت HDR استفاده کند. با این حال خود شما باید این حالت را فعال کنید.
کیفیت تصویر گرفته شده با نوکیا 3 آنقدر جالب نیست. در حقیقت کمی هم مایوس کننده است. جزئیات در واقعا چیزی است که از یک سنسور 8 مگاپیکسلی انتظار می رود. گرچه جدا از آن کیفیت های منفی هم برای یادآوری دیده می شود. ملایم بودن جزئیات در گوشه یک مشکل همیشگی به همراه وجود پارازیت به خصوص در سطوح تک رنگ با یکنواختی بیشتر است.
گرچه بزرگترین مشکل ما با دوربین نوکیا 3 عدم ثبات آن است. فوکوس خودکار اغلب اوقات بد عمل می کند و دائم خواهان فوکوس مجدد است. فاکتورهای کنترل میزان نوردهی بسیار حساس است. زمانی که سعی کردیم با یک ضربه بر روی نمایاب تصاویر را اصلاح کنیم اکثر تصاویر با میزان نوردهی کم یا بسیار زیاد روبرو شدند. بهتر است نشانه و تصویر خود را بگیرید و انتظار بهترین کیفیت را داشته باشید تا به دنبال اصلاح تصویر و موارد دیگر باشید.
HDR نیز مشکل خود را دارد. با این حال توانست جزئیات زیادی را در مناطق دارای پوشش گیاهی نجات دهد، با این حال پارازیت بر جا گذاشت و به بهای بیش از حد اشباع کردن تصویر عملکرد آن تمام می شود.
تصاویر پانورامای گرفته شده با نوکیا 3 واقعا جای تعجب دارد که قابل قبول هستند. رزولوشن بسیار بالا نبوده ولی جزئیات هم طراز با تصاویر ثابت بوده و خبری از مصنوعات واضح همپوشانی نیست.
دوربین جلو با توجه به استفاده از یک سنسور 8 مگاپیکسلی با نسبت کانونی f/2.0 و اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر و فناوری فوکوس خودکار عالی به نظر می رسد. گرچه این مشخصات در نتایج نهایی درخشان عمل نمی کنند. همانند با دوربین اصلی، دوربین جلو در بحث فوکوس خودکار مشکل دارد. شناسایی چهره به نظر می رسد خوب کار می کند اما دوربین به تنهایی در فوکوس مجدد صحیح عمل نمی کند. این دوربین در شرایط نوری خوب جزئیات قابل قبولی براساس استانداردهای تصاویر سلفی می گیرد.
اندکی کاهش از نور باعث فوکوس با عدم ثبات بیشتر می شود. حالت عکاسی Beauty را واقعا دوری کنید چون افراط می کند و تنظیماتی هم برای شدت آن وجود ندارد.
ضبط ویدئو عامل ضعف دیگر این گوشی است چون تنها محدود به ویدئوهای اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه است. مقصر اصلی را بایستی چیپست ضعیف دانست. جنبه بدتر ماجرا عدم ثبات نرخ فریم است. ویدئوهای گرفته شده ما در شرایط نوری کم نرخ فریمی در حدود 18 فریم در ثانیه داشتند.
مشکل هم چنین استفاده از فرمت عتیقه 3GP است که این گوشی استفاده می کند. جدا از آن ویدئوها بیت ریت در حدود 12 مگابیت در ثانیه با صدای استریو 48 KHz AAC دارند.

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 3 | Nokia 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 3 | Nokia 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 3 | Nokia 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 3 | Nokia 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )  نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین گوشی نوکیا 3 | Nokia 3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

درانتها

ما به نوکیا 3 فرصت لازم برای تحت تاثیر قرار دادن را دادیم ولی موفق عمل نکرد. به عنوان یک دستگاه رده پایین با امکانات خوبی به همراه هستیم. جزئیات اندکی به اندازه کافی در بخش های مختلف به چشم می خورند که برخی به ارزش این گوشی اضافه می کنند ولی نوکیا 3 به سادگی در ارائه یک تجربه کامل کار با گوشی هوشمند موفق نیست.
البته این گوشی در حدود 150 دلار است و استراتژی های شرکت HMD در احیا کردن نام افسانه ای نوکیا هم یقینا با هزینه های همراه است. ما در نتیجه باید توقعات خود را بر همین اساس تعدیل کنیم. با این حال نوکیا 3 بدون شک فاقد بسیاری از ویژگی های رقبای دیگر خود در این بخش است، حتی گوشی هایی که از سخت افزار رده پایین تقریبا مشابهی استفاده می کنند.
یک دوربین متوسط، بخش نرم افزاری که ضعیف بهینه سازی شده، باتری که عمر نسبتا کوتاهی دارد، یقینا تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار می دهد و هیجان زیاد حول این گوشی را بایستی یک موج خروشان بدانیم که زودی فروکش می کند. البته نباید فراموش کرد دوستداران نوکیا به این چیزها زیاد توجهی نشان نمی دهند و مدرک آن میزان اشتیاق برای گوشی Nokia 3310 (2017) است.


 

 

مشخصات کلیدی

بدنه: چارچوب فلزی، پنل پشتی پلی کربناتی غیر قابل تعویض، شیشه کورینا گلس در جلو
نمایشگر: 5 اینچی، ال سی دی IPS، رزولوشن 720p، تراکم پیکسلی 294ppi
چیپست: MT6737 مدیاتیک، پردازنده 4 هسته ای کورتکس A53 با سرعت کلاک 1.3 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی Mali-T720MP1
دوربین: 8 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، نسبت کانونی f/2.0، فوکوس خودکار، ضبط ویدئوهای اچ دی با نرخ 30 فریم در ثانیه
دوربین جلو: 8 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، نسبت کانونی f/2.0، فوکوس خودکار، ضبط ویدئوهای اچ دی با نرخ 30، میدان دید 84 درجه
سیستم عامل: اندروید 7.0 نوقا
حافظه: 16 گیگابایت، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی، 2 گیگابایت رم
اتصالات: دارای مدل دو سیم کارت، پشتیبانی از شبکه 4G LTE Cat.4، پشتیبانی از شبکه دو باند Wi-Fi a/b/g/n، بلوتوث 4.0، GPS, A-GPS، اف ام رادیو، NFC
باتری: 2650 میلی آمپر ساعت، غیرقابل تعویض

 
معایب اصلی

چیپست رده پایین
عدم پشتیبانی از ضبط ویدئوهای فول اچ دی
عدم پشتیبانی از شارژ سریع

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*