Sony Xperia C3

جدید

مشخصات اصلی: دو سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 149.7 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر 720x1280 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 5.5 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 8 گیگابایت - حافظه رم: 1 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8926 Snapdragon 400 Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.4.2 KitKat - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

از این گوشی به عنوان یک گوشی هوشند حرفه ای در بحث سلفی عنوان شده است ولی چنین چیزی را می توان به سادگی در جمعیت رو به رشد گوشی های دارای دوربین های جلو با لنزهای زوایه باز رزولوشن بالا متوجه شد. اکسپریا C3 اولین گوشی سونی است که دارای یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با لنزهای زاویه باز 25 میلی متر است. این گوشی جزو معدود گوشی های دارای فلاش LED برای دوربین جلو است تا گرفتن تصاویر سلفی به سطح دیگری هدایت شود.
به عنوان یک گوشی میان رده با گوشی خوبی روبرو هستیم. صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن 720p و فناوری IPS که توسط موتور Mobile BRAVIA افزایش کیفیت یافته و چیپست اسنپ‎دراگون 400 با پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز و 1 گیگابایت رم باید انتخاب آسانی بوده باشد. این گوشی در دو مدل است، یک مدل تک سیمکارته با پشتیبانی از شبکه 4G و یک مدل دو سیم کارته که گفته می‎شود از قابلیت dual call پشتیبانی می کند.
دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی و از نوع سنسور ExmorRS BSI است که انتخاب محبوب این شرکت برای گوشی های میان رده اش بوده است. به همراه آن یک فلاش ال ‎ای ‎دی قوی تر دیده می شود تا در شرایط نوری کم مشکلی ایجاد نشود.
لبه های اطراف صفحه نمایش شاید بزرگترین مشکل طراحی خوب این گوشی به شمار روند. بالای صفحه نمایش دوربین جلو به همراه فلاش ال‎ای‎دی اش حس خوبی القا می کند ولی فضای استفاده نشده در زیر صفحه نمایش را سخت می توان توضیح داد. امکان گرفتن ضبط ویدیو با کیفیت 1080p توسط دوربین جلو نیز مسئله قابل سوال دیگری است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 149.7 گرم
ابعاد : 156.2x78.7x7.6 میلی متر

حافظه

حافظه داخلی : 8 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 1 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8926 Snapdragon 400
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Cortex-A7
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 1.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 305

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 5.5 اینچ
وضوح تصویر (پیکسل) : HD | 720x1280
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ
قابلیت های صفحه نمایش : صفحه نمایش مالتی تاچ با قابلیت دریافت چند لمس همزمان مجهز به موتور پردازشگر تصویر براویا سونی (Sony Mobile Bravia Engine 2) دارای فن‌آوری Triluminos display

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE Cat4 150/50 Mbps
شبکه 4G :
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.0 همراه با A2DP
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : microUSB نسخه‌ی 2.0

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 3264x2448 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : Full HD 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند تثبیت کننده تصویر (image stabilization) قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل, فیلم برداری 720p با سرعت 30 فریم در ثانیه

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.4.2 KitKat
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV/WMA/Flac
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : Xvid/MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2500 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 1040 ساعت (2G) / تا 960 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 11 ساعت (2G) / تا 25 ساعت (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشكی, سفيد, سبز

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی Sony Xperia C3  - سونی اکسپریا سی 3 تک سیم کارت و دو سیم کارت

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : از این گوشی به عنوان یک گوشی هوشند حرفه ای در بحث سلفی عنوان شده است ولی چنین چیزی را می توان به سادگی در جمعیت رو به رشد گوشی های دارای دوربین های جلو با لنزهای زوایه باز رزولوشن بالا متوجه شد. اکسپریا C3 اولین گوشی سونی است که دارای یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی با لنزهای زاویه باز 25 میلی متر است. این گوشی جزو معدود گوشی های دارای فلاش LED برای دوربین جلو است تا گرفتن تصاویر سلفی به سطح دیگری هدایت شود.

به عنوان یک گوشی میان رده با گوشی خوبی روبرو هستیم. صفحه نمایش 5.5 اینچی با رزولوشن 720p و فناوری IPS که توسط موتور Mobile BRAVIA افزایش کیفیت یافته و چیپست اسنپ‎دراگون 400 با پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز و 1 گیگابایت رم باید انتخاب آسانی بوده باشد. این گوشی در دو مدل است، یک مدل تک سیمکارته با پشتیبانی از شبکه 4G و یک مدل دو سیم کارته که گفته می‎شود از قابلیت dual call پشتیبانی می کند.

دوربین پشتی 8 مگاپیکسلی و از نوع سنسور ExmorRS BSI است که انتخاب محبوب این شرکت برای گوشی های میان رده اش بوده است. به همراه آن یک فلاش ال ‎ای ‎دی قوی تر دیده می شود تا در شرایط نوری کم مشکلی ایجاد نشود.

لبه های اطراف صفحه نمایش شاید بزرگترین مشکل طراحی خوب این گوشی به شمار روند. بالای صفحه نمایش دوربین جلو به همراه فلاش ال‎ای‎دی اش حس خوبی القا می کند ولی فضای استفاده نشده در زیر صفحه نمایش را سخت می توان توضیح داد. امکان گرفتن ضبط ویدیو با کیفیت 1080p توسط دوربین جلو نیز مسئله قابل سوال دیگری است.

 

محتویات جعبه فروش گوشی سونی اکسپریا C3

جعبه فروش این گوشی شاید به نسبت چیزی که ارائه می دهد، بیش از حد بزرگ است. لوازم جانبی ساده در آن قرار داده شده، ولی تنها همین. یک آداپتور A/C، یک کابل microUSB و یک هدست با یک میکروفون ادغام شده در آن به چشم می خورد.

 

 

 

 

طراحی و ساخت

با داشتن یک صفحه نمایش 5.5 اینچی با فناوری IPS، گوشی اکسپریا C3 یقینا گوشی بزرگی است و ما شاهد استفاده از فضای بهتر و نسبت صفحه نمایش به سطح بهتر بوده ایم. از گوشی Meizu MX Pro 4 به عنوان مثال به خوبی می توان در این زمینه یاد گرفت. البته باید اشاره داشت که گوشی سونی باریک تر است، ابعاد آن 156.2x78.7x7.6 میلی متر است که به نسبت ال جی جی 3 5.5 اینچی 1 سانتی متر بلند تر و اندازه ای در حدود آیفون 6 پلاس دارد گرچه گوشی اپل دارای یک کلید سخت افزاری home به همراه سنسور اثر انگشت نیز است. وزن اکسپریا C3 معقول و برابر با 150 گرم است.

درست است لبه های صفحه نمایش در حد پرچم دار نیست ولی با توجه به میان رده بودن آن بهتر می تواند از این قضیه قصر در برود. از این نظر در واقع همپایه گوشی HTC Desire 820 است که رقیب مستقیم آن به شمار می رود.

این گوشی نظیر طیف وسیعی از گوشی های اکسپریای سونی از طراحی OmniBalance استفاده می کند. این گوشی در نتیجه دارای ظاهری معقول و خوب است. این گوشی به نسبت سایر گوشی دارای قیمت مشابه نازکتر و زیبا تر است و در دست گرفتن آن لذت خاصی دارد.

این گوشی دارای یک صفحه نمایش اچ‎دی تری لومینوس به ابعاد 5.5 اینچ است ولی چیزی که در جلو خودنمایی می کند دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی به همراه فلش ال‎ای‎دی آن است.

گرچه دو محافظ بالا و پایین نمایشگر مشابه با اسپیکرهای استریویی به نظر می رسند ولی آن ها برای earpiece و میکروفون اولیه هستند.

بدنه این گوشی از پلاستیک ساخته شده است و یک نوار نقره ای براق در اطراف جناحین دیده می شود. چنین چیزی باعث می شود ظاهر این گوشی بسیار زیبا باشد ولی مستعد به لک افتادن نیز است.

قاب پشتی را نمی توان برداشت که از پلاستیک مات ساخته شده است، چیزی که در بین گوشی های میان رده سونی متداول است. پنل پشتی به شکل محکمی در دست جا می گیرد و مستعد لک افتادن هم نیست.

با آن که این گوشی بزرگ است و گزینه هایی هم در رابط کاربری آن برای استفاده با یک دست از گوشی دیده می شود ولی بهتر است در کار با آن از دو دست استفاده شود. پروفایل نازک و وزن سبک آن (با توجه به وزن) باعث می شود به خوبی در جیب و دست جا گیرد.

 

کلیدها

اکثریت بخش جلو با صفحه نمایش پوشانده شده است، گرچه لبه های بزرگ اطراف آن باعث می شود نسبت صفحه نمایش به بدنه نه چندان خوب و 67.8 درصد باشد.

البته افراد بیشتر به دوربین جلوی آن اهمیت می دهند که یک دایره نسبتا آشکا در کنار لوگوی سونی است.

Earpiece نیز در اطراف دیده می شود که به بیرون از شیشه محافظتی صفحه نمایش در بالای لوگوی سونی تراشیده شده و زیر یک محافظ شایسته جای گرفته است. بالای صفحه نمایش یک سری سنسور مخفی و چراغ وضعیت ال‎ای‎دی را نیز می توانیم پیدا کنیم.

 

 

 

سمت چپ درگاه میکرو اس دی است که زیر درپوش پلاستیکی خود قرار گرفته و پورت microUSB نیز به چشم می خورد.

 

 

 

سمت راست بسیار شلوغ است، ابتدا درپوش پلاستیکی دیگری برای محافظت از بستر سیم کارت دیده می شود که می تواند در دو خود دو سیمکارت با قطع میکرو قرار دهد که بستگی به مدل انتخابی شما دارد.

سپس کلید قفل کردن / پاور فلزی دیده می شود و به دنبال آن یک دکمه تنظیم حجم صدای پلاستیکی با یک شاتر دوربین دو گامی.

 

     

 

در بالای جک هدفون 3.5 میلی متری را داریم و پایین کاملا عریان است.

 

   

 

در پشت این گوشی لنزهای دوربین 8 مگاپیکسلی Exmor RS به همراه یک فلاش ال‎ای‎دی و میکروفون ثانویه دیده می شود که به منظور ضبط صدای استریو در فیلم برداری یا لغو فعال نویز در تماس ها به کار گرفته می شود. محافظ بزرگ بلندگو نیز در پشت نزدیک به قسمت انتهایی است.

 

   

 

 

صفحه نمایش

گوشی سونی Xperia C3 دارای یک صفحه نمایش تری لومینوس 5.5 اینچی با فناوری IPS و رزولوشن 720p است که تراکم پیکسلی 267ppi را دارد.

کیفیت این صفحه نمایش توسط موتور Mobile BRAVIA 2 سونی بالا برده شده است. هدف این کار افزایش میزان شارپ بودن صفحه نمایش، کاهش پارازیت، بالا بردن سطح اشباع سازی رنگ ها و کنتراست بوده و عملکرد خوبی بر جا گذاشته است.

فناوری صفحه نمایش تری لومینوس به معنای پوشش رنگی گسترده تر است تا رنگ های قرمز شفاف تر و رنگ هایی آبی و سبز طبیعی تر داشته باشیم.

نظم پیکسل ها به صورت ماتریکس استاندارد RGB و تعداد مساوی پیکسل های سبز، قرمز و آبی است.

کنتراست و میزان روشنایی صفحه نمایش و هم چنین تولید رنگ بسیار خوب است و تمامی این ها باعث می شوند که کیفیت تصویر عالی باشد.

امکان مشاهده صفحه نمایش به لطف وجود فناوری IPS بهتر از حد متوسط است. خبری از تغییر رنگ و کنتراست زمان مشاهده صفحه نمایش از یک زاویه وجود ندارد گرچه در بعضی جهات مقدار تغییر رنگی بسیار بارز است.

در تست ها مشخص شد که این گوشی در محیط روشن بیرون از خانه مشکلی برای کاربر به وجود نمی آورد و با آنکه خوب است ولی در بین بهترین ها از این نظر قرار نمی گیرد.

 

باتری

سونی یک باتری 2500 میلی آمپری در این گوشی قرار داده و این گوشی در بحث دوام باتری به دنبال استفاده از دو سیم کارت 91 ساعت طاقت آورد یعنی شما می توانید 4 روز کامل اگر روزانه یک ساعت مکالمه، گردش در اینترنت و دیدن ویدیو داشته باشید، از این گوشی استفاده کنید.

مدل زمان دوام باتری به دنبال قرار دادن تنها یک سیم کارت نیز همین مقدار بود.

در حالت Stamina شما می توانید عمر باتری را نیز افزایش دهید و زمانی که مقدار باتری به پایین تر از حد خاصی رسید مواردی نظیر وای فای، جی پی اس، بلوتوث و روشن تر کردن صفحه نمایش و همچنین همگام سازی داده ها در پس زمینه به صورت خودکار خاموش می شوند.

 

سیستم عامل اندروید کیت کت با طعم اکسپریا

گوشی Xperia C3  سونی دارای سیستم عامل اندروید 4.4.2 است. لانچر این گوشی مشابه با چیزی است که در سایر گوشی های دارای این نسخه از اندروید مشاهده می کنید نظیر گوشی Xperia E3.

قفل صفحه نمایش همانند با همیشه است، از ویجت ها پشتیبانی می کند، به علاوه میانبری برای دوربین در پایین صفحه دیده می‎شود. تعداد ویجت‎ها اندک است ولی همیشه شما می توانید تعداد بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید. اپلیکیشن های شخص ثالث نیز ویجت های خاص خود را دارند.

البته شما همیشه می توانید گوشی خود را براساس تشخیص چهره، کشیدن الگو، PIN یا پسوورد رمزنگاری کنید.

 

 

 

شما امکان پاک یا اضافه کردن صفحات home و تعیین یکی پیشفرض را دارید. البته این تعداد از 7 عدد نمی تواند بیشتر شود و ترتیب قرارگیری آن ها را نیز نمی توانید عوض کنید.

 

   

 

امکان قرار دادن کاغذ دیواری های زنده، ثابت، ویجت ها و میانبرها بر روی صفحه home یا تغییر تم رابط کاربری وجود دارد.

شما می توانید انتخاب کنید چه آیکون‎هایی بر روی نوار وضعیت نمایان باشند، نواری که بایستی مخفی باقی بماند.

ناحیه نوتیفیکیشن، نوتیفیکیشن ها را در تب پیش فرض به همراه یک تب جداگانه برای تنظیمات سریع، لیست می کند. شما می توانید با یک سوایپ دو انگشتی از بالا به زبانه تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید. امکان سفارشی کردن تاگل ها وجود دارد و شما می توانید از بین بیش از 20 تاگل مختلف انتخاب کنید و تا حداکثر 12 عدد آن ها را در صفحه اختصاصی شان داشته باشید. نگه داشتن انگشت بر روی هر تاگل دسترسی مستقیم به منوی مربوط به آن تاگل به شما می دهد.

اگر ژست های حرکتی کار با یک دست را از منوی تنظیمات فعال کنید، می توانید بر روی کلید Home یا ناحیه نوتیفیکیشن دوبار آهسته ضربه بزنید تا به صورت خودکار فرو ریخته و اینترفیس کاربری نزدیک تر به نوک انگشتان خود داشته باشید.

لایه بندی کشوی اپلیکیشنی در چندین صفحه به خوبی است و شما می‎توانید به شیوه‎های مختلف اپلیکیشن‎ها را منظم کنید. به تنظیمات مربوط به آن با یک سوایپ کردن از سمت گوشه‎ی چپ صفحه‎ نمایش می‎توان دسترسی داشت و حتی می‎توانید از آنجا اپلیکیشن‎ها را پاک کنید یا چیزی جستجو کنید و اپلیکیشن‎های جدید را نیز دانلود کنید.

 

   

 

گوشی اکسپریا C3 سونیاز task manager خود اندروید استفاده می‎کند که امکان سوییچ کردن بین اپلیکیشن‎هایی که اخیرا باز شده‎اند و همچنین بستن هرکدام از آن‎ها را با یک سوایپ کردن به یک طرف فراهم کرده است.

در این گوشی وجود به اصطلاح "اپلیکیشن‎های کوچک" به چشم می‎خورد که از طریق تسک منیجر می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت. مشابه با اپلیکیشن‎های مینی سامسونگ هستند و اپلیکیشن‎های ویجت مانند کوچکی را روی صفحه home شما ظاهر می‎کنند که بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشن می‎توانید به اطراف جابجا و از آن‎ها استفاده کنید. لیست این اپلیکیشن‎ها در هر دستگاه سونی متفاوت است ولی در گوشی که بررسی شد 9 اپلیکیشن پیش فرض موجود عبارت بودند از: Active Clip, Chrome Bookmarks, Browser, Calculator, Calendar, Gmail, Timer, Notes و Touch Block. شما در آن واحد می‎توانید فقط یکبار یک اپلیکیشن کوچک را اجرا کنید، ولی می‎توانید همزمان چند اپلیکیشن کوچک را باز کنید.

شما می توانید اپلیکیشن های کوچک بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید یا ویجت های محبوب خود را با استفاده از دکمه + در بالای لیست و انتخاب یک ویجت به شکل آن ها در آورید. متاسفانه شما نمی توانید به طور کامل اپلیکیشن های کوچک را غیر فعال کنید و همواره آن ها را در بخش آخرین اپلیکیشن های استفاده شده خواهید داشت چه از آن ها استفاده کرده باشید چه نکرده باشید.

Google Now با اکانت گوگل شما یکپارچه می‎شود و به جستجوهای اینترنتی، ایمیل و اعمال روزانه‎ی شما دسترسی خواهد داشت و براساس نیازهای روزانه و طیف علاقه‎مندی‎هایتان در اختیار شما اطلاعاتی قرار می‎دهد.

  

پردازنده و سخت افزار

گوشی سونی اکسپریا C4 دارای چیپست اسنپ ‎دراگون 400  با پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی Adreno 305 و تنها 1 گیگابایت رم است.

ما شاهد استفاد از این چیپست در گوشی Moto G موتورولا، سونی اکسپریا T2 Ultra و M2، HTC Desire 816، HTC One mini 2 و چندین گوشی دیگر بوده‎ایم تا انتخاب محبوبی باشد. و باید اشاره داشت واقعا عملکرد روانی این تراشه دارد و برای کارهای روزمره و همچنین بازی در سطح قابل قبول، مناسب می باشد.

شروع تست ها با تست GeekBench 3 خواهد بود که عملکرد پردازنده را بررسی می کند و گوشی اکسپریا C3 امتیاز ضعیفی در بحث چند هسته از خود نشان داد. از نظر مشابه با گوشی Moto G (2014) بود ولی سایر دستگاه های دارای این تراشه نظیر Xiaomi Redmi 1S و Sony Xperia T3 عملکرد بهتری دارند. سرعت کلاک آن ها ولی بالاتر است.

تست بنچمارک AnTuTu یک تست ترکیبی است که عملکرد پردازنده گرافیکی و رم هم لحاظ می کند و گوشی اکسپریا C3 سونی امتیازهای متوسطی در این بخش به دست آورد که از یک دستگاه دارای تراشه S400 انتظار میرود. یقینا گوشی های 8 هسته ای Redmi Note و Desire 820 در این بخش عملکرد بهتری دارند.

Basemark OS II یک تست ترکیبی دیگر است که امتیاز کلی را به همراه عملکرد تک و چند هسته پردازنده و موارد دیگر را محاسبه می کند. امتیازهای کلی این گوشی سونی در این بخش هم طراز با سایر گوشی های دارای این تراشه است.

امتیازها در بخش تک و چند هسته متوسط است، تا حد زیادی به دلیل این که پردازنده های دیگر گوشی های دارای تراشه S400 سرعت کلاک بالاتری دارند.

نتایج تست بخش گرافیک تنها متوسط است. تست ها هم در بخش Off screen و هم Onscreen انجام شد تا نتایج نشان از عملکرد قابل قبول و هم پایه این گوشی با رقیبان داشته باشد.

Adreno 305 یک پردازنده گرافیکی توانا است، ولی واحد پردازش گرافیکی 4 هسته ایMali-450MP4  موجود در گوشی Xiaomi Redmi Note ، یقینا بهتر است و عملکردی دو برابری دارد.

یک چیزی کاملا مشخص است، گوشی اکسپریا C3 در هیچ تستی بهترین نیست. عملکرد خام آن در بهترین حالت متوسط است و به سختی قدرت رقابت با بعضی از رقبا را دارد. جنبه مثبت ماجرا این است که این تست ها ممکن است به خوبی عملکرد واقعی گوشی را در دنیای حقیقی نشان ندهند. این گوشی می تواند تجربه روان و خوبی را برای کار با سیستم عامل اندرویدی کیت کت به وجود آورد و برای بازی های غیر سنگین بسیار منااسب خواهد بود. متاسفانه بازی های سنگین سه بعدی به دلیل نبود رم به میزان کافی به خوبی اجرا نخواهند شد.

قدرت گوشی اکسپریا C3 قابل قبول است و اگر قصد استفاده از آن را برای چیزی بیشتر جز وب گردی، تماشای گاهی اوقات فیلم، گوش دادن به موزیک، یا بازی کردن پرندگان خشمگین و البته برقراری و دریافت تماس را ندارید، تا مدتی می تواند جوابگوی نیازهای شما به خوبی باشد.

 

قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

این گوشی دارای دو مدل تک و دو سیمکارته است. هر دو مدل از 4 باند شبکه های GSM/GPRS/EDGE پشتیبانی می کنند. در مدل تک سیم کارته از شبکه LTE پشتیبانی می شود که این پشتیبانی از 5 باند خواهد بود. در مدل دو سیم کارته تنها بر روی سیم کارت اول شبکه 3G و بر روی سیم کارت دوم GSM/EDGE دیده می شود.

بر خلاف تبلیغات مدل دو سیمکارته فاقد قابلیت dual-call است. این گوشی تنها از قابلیت dual stand-by پشتیبانی می کند. یعنی در زمانی که در حال مکالمه با یک سیم کارت هستید، دیگری برای تماس های ورودی غیرقابل دسترس می شود. شما می توانید تماس ها را از سیم کارت غیر فعال شده به سیم کارت دیگر انتقال دهید ولی این قابلیت dual call نیست.

سایر قابلیت های ارتباطی شامل پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n  و وای‎فای دایرکت می شود. از بلوتوث 4.0 پشتیبانی شده و امکان مسیریابی ماهواره‎ای با استفاده از A-GPS و GLONASS وجود دارد. در این گوشی همچنین رادیو FM و RDS دیده می‎شود.

قابلیت NFC نیز دیده می شود با پشتیبانی از Android Beam برای ارسال فایل ها به سایر دستگاه های اندرویدی.

وجود پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+  برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز مشاهده می شود.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. از حالت Media transfer نیز برای دسترسی به فضای ذخیره سازی داخلی و کارت حافظه خارجی با استفاده از کابل USB پشتیبانی می شود. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود.

پورت microUSb هیچ گونه پشتیبانی از قابلیت سیمی TV-Out ندارد ولی اگر دارای یک HDTV سازگار باشید می‎توانید صفحه‎ نمایش گوشی خود را به صورت بی سیم از طریق پروتکل Miracast یا گزینه Xperia Connectivity Throw  سونی منعکس کنید. این اپلیکیشن به شما اجازه می دهد که فایل های رسانه ای خود را از طریق DLNA با ایجاد یک سرور و اتصال به دسته کنترل بی‎سیم DualShock پلی استیشن 3 (یا 4) به اشتراک بگذارید.

 

خروجی صدای تمیز، ولی حجم صدای پایین

کیفیت صدای گوشی سونی اکسپریا C3  در تست های ما نسبتا خوب بود، به نحوی که خروجی صدا در دو بخش تست شفاف بود.

اولین بخش تست اتصال گوشی به یک آمپلی فایر فعال خارجی بود که تعدادی امتیاز بسیار خوب به دست آورد. این گوشی نقاط ضعفی اصلا در عملکرد خود نشان نداد، به جز اینکه سطوح حجم صدا به شکل مایوس کننده ای پایین بود.

اتصال یک جفت هدفون باعث شد به نوعی میزان نویز القایی استریو اوج بگیرد و به آن اندکی اعوجاج قابل شنود اضافه شود، ولی کشف یکی دوم در محیط خارج از آزمایشگاه سخت است. حجم صدا دوباره مشکل اصلی است تا این گوشی با برخورد به هدفون های با کیفیت با مشکل مواجه شود. البته باید اشاره داشت شما هیچوقت با داشتن چنین هدفون هایی از گوشی های ارزان قیمتی نظیر Xperia C3 Dual استفاده نخواهید کرد و این گوشی در محدوده رقابت خود عملکرد خوبی دارد.

 

دوربین متوسط 8 مگاپیکسلی

دوربین گوشی سونی Xperia C3 یکی سنسورهای استاندارد 8 مگاپیکسلی Exmor RS سونی است. حداکثر تصاویری که این گوشی می گیرد در حالت دستی و Superior Auto رزولوشن 3264x2448 پیکسلی دارند. تک فلاش ال‎ ای ‎دی هم برای گرفتن بهتر تصاویر در شرایط نوری کم به چشم می خورد.

این گوشی دارای یک کلید شاتر دوربین سخت افزاری است که شما می توانید آن را به منظور باز کردن گوشی از حالت قفل و اجرای دوربین تنظیم کنید. این دکمه می تواند فورا شروع به ضبط فیلم یا گرفتن تصویر کند. چنین چیزی در بعضی از شرایط ممکن است کمک کند یعنی زمانی که می خواهید فورا یک عکس بگیرید.

اینترفیس دوربین از دو صفحه تشکیل شده است و با اینترفیس دوربین ویدیو یکی شده است، شما بدون تغییر حالات اکثر اوقات می توانید یک عکس یا فیلم بگیرید. بسته به حالت عکاسی که دارید استفاده می کنید، کلید شاتر دوربین ویدیو ممکن است با تاگل حالت دوربین ثابت/ ویدیو جایگزین شود.

در حالت دستی (Manual) شما می توانید حداکثر رزولوشن را برای تصاویر داشته باشید و هم چنین از روی نمایاب به "گزینه‎های مختلف" دسترسی داشته باشید که جالب تر از چیزی است که به نظر می آید و واقعا هم همین طور است. اسلایدری برای تنظیم میزان در معرض گذاری با نور به همراه قابلیت انتخاب تعادل سفید وجود دارد. شما می توانید مواردی نظیر ایزو، حالت های فوکوس، خاموش و روشن بودن رفع لرزش تصویر را نیز کنترل کنید ولی این موارد در منوی تنظیمات دیده می شوند.

حالت عکاسی Superior Auto همان چیزی است که در سایر گوشی های اکسپریا دیده بودیم، ولی این دفعه می تواند در رزولوشن کامل تصاویر بگیرد و امکان گرفتن تصویر با نسبت 16:9 ولی رزولوشن کمتر نیز وجود دارد. جز نسبت تصویر تنظیماتی را نمی توانید تغییر دهید و همه چیز به صورت خودکار انجام می شود. برخلاف گوشی های اکسپریای 20 مگاپیکسلی سونی، تصاویر گرفته شده در این حالت با حالت دستی از نظر کیفیت مشابه هستند.

جدا از این دو حالت، حالت های عکاسی جالب دیگری نیز دیده می شود.

حالت Sweep panorama به عنوان مثال وجود دارد ولی متاسفانه تصاویر سراسرنما رزولوشن 5 مگاپیکسل دارند، سرهم بندی تصویر بد و کیفیت ناامید کننده است.

سپس افکت‎های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد که شما جنبه‎های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر خود اضافه کنید یا حتی در این جهان به لطف یکسری افکت جالب دنبال کردن حرکت، جابجا شوید. کودکان عاشق این افکت‎ها هستند ولی ما بزرگسالان اخمو کمتر تحت تاثیر قرار گرفتیم.

دیگر حالت‎ها شامل Picture effect mode می‎شوند که یک شبکه‎ی 3  در 3 از تصویر به وجود می‎آورد و تمامی افکت‎های موجود را در زمان آنی نشان می‎دهد. سونی همچنین حالتی به اسم Social streaming قرار داده است که می تواند ویدیوهایی زنده از دوربین شما مستقیما بر روی پروفایل فیسبوک شما ارسال کند.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

 

کیفیت تصویر

هر دو تصاویر گرفته شده در حالت دستی و Superior Auto سطح نا امیدکننده از جزئیات هنگامی که در بزرگنمایی 1:1 مشاهده می شوند، دارند. رنگ ها، کنتراست، در معرض گذاری با نور خوب هستند که باعث می شود زمان مشاهده این تصاویر بر روی صفحه نمایش گوشی تان، تصاویر خوبی را مشاهده کنید.

ولی هر چه بیشتر زوم کردن باعث می شود مشخص شود که الگوریتم کاهش نویز نقش خودش را ایفا کرده و جزئیات ریز را از بین برده و حتی در بعضی از تصاویر باز هم میزان نویز بالا باقی مانده است. به علاوه، مصنوعات بیش از حد اشباع سازی بارزی نیز دیده می شود. محدوده پویا نیز کم است.

حالت HDR نیز دیده می شود که ابتدا باید به بخش دستی و سپس منوی صحنه ها وارد شوید و سپس باید اصلاح نور پشتی (Backlight Correction) (HDR) را فعال کنید. استفاده از این حالت باعث می شود که مناطق سایه دار و هم بسیار روشن نجات داده شوند بدون اینکه افراط شود. متاسفانه، سطح جزئیات حتی به نسبت تصاویر معمولی گرفته شده با دوربین گوشی اکسپریا C3 سونی، بدتر است.

تصاویر گرفته شده با دوربین جلو نیز جزئیات خوبی ندارند، فوکوس ثابت نیز لطفی در اینجا نمی کند چون اکثر نمونه های سلفی گرفته شده در فوکوس نبودند.

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه

این گوشی قادر به گرفتن حداکثر ویدیوهای 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه است. دوربین فیلم برداری رابط کاربری مشترکی با دوربین ثابت دارد. شما می توانید تایمری را فعال کنید و تنظیماتی نظیر در معرض گذاری با نور، metering، حالت فوکوس و غیره را تغییر دهید.

برای ویدیوها دوربین گوشی اکسپریا C3 دارای یک حالت اختصاصی رفع لرزش دیجیتالی تصویر است ولی بهای استفاده از آن کاهش میدان دید است (عملکرد این سیستم ها همگی به همین نحو است). این گوشی به اندازه کافی هوشمند است تا متوجه شود که روی دست در حال گرفتن فیلم هستید یا آن را روی یک چیز ثابت قرار داده اید ولی در هر حال میدان دید ( FoV) کاهش پیدا می کند.

اگر از حالت ویدیو به حالت فیلم برداری دستی بروید، گزینه HDR نیز دیده می شود و برای صحنه های مختلف یک سری پیش تنظیمات دیده می شود.

امکان گرفتن تصاویر ثابت در عین فیلم برداری وجود دارد ولی استفاده زیادی ندارد چون تنها تصاویری با رزولوشن 1080p در اختیار خواهید داشت، امکان گرفتن یک فریم از ویدیو بعدا نیز وجود دارد.

نمونه ویدیوهای 1080p گرفته شده با این دوربین چیز خاصی نیستند، ولی به نسبت تصاویر ثابت باز هم بهتر هستند. سطح جزئیات بهتر است، کاهش نویز اثر تخریبی ندارد و مقدار نویز بسیار اندک است. فریم ریت در مقدار 28 فریم بر ثانیه ثابت و بیت ریت در حدود 16- 17 مگابیت بر ثانیه و کیفیت صدا استریو و برابر با 128 کیلوبایت بر ثانیه است.

فوکوس خودکار پیوسته گاهی اوقات زیاد مشتاقانه عمل می کند و بیش از حد به نسبت سایر گوشی های اکسپریا فعال می شود.

حالت HDR video برای ویدیوهای 1080p دیده می شود ولی کیفیت نظیر ویدیوهای معمولی است و عملکردی طبق انتظار ندارد.

دوربین گوشی سونی اکسپریا سی 3 ویدیوهای 1080p متوسطی می گیرد. سطح جزئیات در شرایط نوری عالی، خوب است ولی نویز زیاد به همراه مصنوعات در شرایط نوری کم دیده می شود.

 

برخی تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا C3 را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

   

در انتها

تبلیغ در رابطه با گوشی که تمرکز بر دوربین سلفی دارد، راه خوبی برای ممانعت از ساخت یک گوشی با کیفیت است. جای تعجب ندارد که شاهد چنین روندی در بسیاری از گوشی های میان رده بوده ایم.

وجود فلاش LED در جلو باعث می شود تعداد رقیبان به تعداد اندکی کاهش یابد. گوشی هایی نظیر HTC Desire Eye و سری N شرکت Oppo یقینا اینجا حساب نمی شود. گوشی اکسپریا C3 سونی یقینا در لیگ دسته پایین تری قرار دارد و یقینا در این جا عامل اصلی فروش نمی تواند دوربین جلو باشد. حتی اگر به همراه آن یک فلش ال ای دی  نیز باشد.

ولی این گوشی چیزهایی در خود برای معتبر شمردن به جز دوربین جلو دارد. یک صفحه نمایش 5.5 اینچی دارای فناوری IPS قوی که به شکل قابل قبولی شارپ است دیده می شود. شما می توانید از بین مدل دو سیم کارته و پشتیبانی از شبکه LTE در مدل تک سیمکارته یکی را انتخاب کنید. تراشه اسنپ‎دراگون 400 به خوبی با اندروید 4.4 کیت کت جفت و جور شده و تجربه کاربری روانی فراهم می کند. عمر باتری بیشتر از حد قابل قبول است و پشتیبانی از کارت حافظه خارجی نیز دیده می شود.

البته اینطور نیست که گوشی در ساخت این محصول خود تلاش زیادی کرده باشد چون تا حد زیادی مشابه با یک اکسپریا T3 با یک دوربین جلوی آپگرید شده به نظر می آید. روی کاغذ آپگرید مهمی است ولی دوربین جلو نتوانست ما را شگفت زده کند، چی با فلش ال‎ای‎دی و چی بدون آن. کیفیت تصویر ناامید کننده بود و اپلیکیشن ها و قابلیت های افزوده شده تفاوت بزرگی ایجاد نمی کنند.

به طور کلی با گوشی مواجه هستیم که برای قرارگیری بر روی پاهای خود در عرصه گوشی های حد واسط به خوبی مجهز است.

 

 

 

 

ویژگی های اصلی

موجد در دو مدل تک و دو سیم کارته
مدل تک سیم کارته پشتیبانی کننده از شبکه 4G
صفحه‎ نمایش تری لومینوس ال‎سی‎دی 5.5 اینچی با فناوری IPS، با رزولوشن 720p
اندروید 4.4.2 کیت کت به همراه رابط کاربری اکسپریا
دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p
دوربین جلو ( سلفی ) 5 مگاپیکسلی با فلاش LED و قابلیت ضبط ویدیوهای HD
پشتیبانی از USG OTG و  NFC
حافظه داخلی 8 گیگابایتی، پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری با ظرفیت 2500 میلی آمپر، حالت صرفه جویی کننده در مصرف باتری STAMINA Power Saving

 

معایب اصلی

لبه های ضخیم اطراف صفحه نمایش باعث می شود به نسبت 5.5 اینچی بودن بزرگتر حس شود
باتری غیر قابل تعویض
عدم قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p برای دوربین جلو
مدل دو سیم کارت خور به نظر قابلیت تبلیغ شده dual-call را ندارد

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*