Sony Xperia M2 Aqua

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارتقطع سیم کارت: سایز میکرو (12×15 میلی‌متر) - وزن : 149 گرم - مقاوم در برابر نفوذ مایعات و گرد و غبار
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع IPS LCD - دارای وضوح تصویر 540x960 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 4.8 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی 8 گیگابایت - حافظه رم: 1 گیگابایت - قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت
پردازنده: Qualcomm MSM8926-2 Snapdragon 400 Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7
دوربین: 8.0 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت VGA
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 4.4.2 KitKat - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: رادیو - قطب نما

توضیحات

سونی گوشی تمام مقاوم نسبت به آبی که دوست داشته باشید را در اختیار شما می گذارد. چنین چیزی بیشتر از مقدار کافی برای امر بازاریابی است، ولی آن ها با این حال باید سخت برای خوب جلوه نشان دادن این گوشی تلاش کنند در غیر این صورت با یک گوشی کلیشه ای روبرو خواهید بود. خب سونی در اختیار شما ضد آب بودن را قرار می دهد ولی امکان لذت بردن از آن را نیز فراهم می کند؟
این گوشی را نباید به عنوان یک آپگرید در نظر گرفت، بیشتر شبیه به یک نسخه ضد آب M2 معمولی به نظر می آید که به خوبی شاهد آپگریدها به هنگام عرضه بوده است. Aqua قسمت خاصی از بازار را به خود مشغول می کند که رقبای زیادی در آن نیستند. Xperia M2 Aqua دارای بالاترین استاندارد مقاومت نسبت به آب برای یک بازار انبوه گوشی همراه است.
و برای کاربرانی که چنین چیزی زیاد برایشان مهم نیست باید بگوییم این گوشی چیزهای دیگری را نیز فراهم کرده است. از دوربین، تراشه، صفحه نمایش و باتری مشابه با M2 صحبت می کنیم پس با ما همراه باشید.
تراشه اسنپ‎دراگون 400 انتخاب محبوب سونی برای این نسل از گوشی های میان رده اش است و منطقی هم هست. بعضی از رقبا همین تراشه را با صفحه نمایش 720P دارد ولی به نظر سونی سعی در کاهش هزینه ها داشته است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2014
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
قطع سیم کارت : سایز میکرو (12×15 میلی‌متر)
وزن : 149 گرم
ابعاد : 140x72x8.6 میلی متر
قابلیت ها : دارای گواهی نامه IP68: مقاوم در برابر نفوذ مایعات تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه - مقاوم در برابر نفوذ گرد و غبار

حافظه

حافظه داخلی : 8 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 1 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :
نوع کارت حافظه قابل نصب : microSD
توضیحات کارت حافظه : قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه ‌ی microSD تا 32 گیگابایت

پردازنده

چیپست : Qualcomm MSM8926-2 Snapdragon 400
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core Cortex-A7
تعداد هسته پردازنده : چهار هسته ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزی : 1.2 گیگاهرتز
پردازنده ‌ی گرافیکی : Adreno 305

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع IPS LCD
اندازه صفحه نمایش : 4.8 اینچ
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 229 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش : 16 میلیون رنگ

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
باند شبکه 3G : HSDPA 850 / 900 / 2100
توضیحات 3G : HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600
توضیحات 4G : LTE Cat4 150/50 Mbps
GPRS :
توضیحات GPRS : Up to 107 kbps
EDGE :
توضیحات Edge : Up to 296 kbps
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.1 همراه با A2DP و LE و apt-X
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 8.0 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 3264x2448 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 1080p با سرعت 30 فریم در ثانیه قابلیت فیلمبرداری HDR
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند تثبیت کننده تصویر (image stabilization) قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت VGA

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v4.4.2 KitKat
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/eAAC+/WAV
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Ion 2300 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :
زمان انتظار : 595 ساعت (2G) / تا 641 ساعت (3G)
زمان مکالمه : 11 ساعت و 23 دقیقه (2G) / تا 12 ساعت و 11 دقیقه (3G)

سایر مشخصات

رادیو :
توضیحات رادیو : رادیو FM استریو با RDS
قطب نما :
حسگر ها : حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه
سایر قابلیت ها : قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر (Active Noise Cancellation with Dedicated Mic) قابلیت نمایش مستندات (Document viewer) دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor) ANT+ support
رنگ بندی : مشکی, سفید, مسی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی Sony Xperia M2 Aqua - سونی اکسپریا ام 2 آکوا

 

در ابتدا

مرجع تخصصی نقد و بررسی راژان : سونی گوشی تمام مقاوم نسبت به آبی که دوست داشته باشید را در اختیار شما می گذارد. چنین چیزی بیشتر از مقدار کافی برای امر بازاریابی است، ولی آن ها با این حال باید سخت برای خوب جلوه نشان دادن این گوشی تلاش کنند در غیر این صورت با یک گوشی کلیشه ای روبرو خواهید بود. خب سونی در اختیار شما ضد آب بودن را قرار می دهد ولی امکان لذت بردن از آن را نیز فراهم می کند؟

این گوشی را نباید به عنوان یک آپگرید در نظر گرفت، بیشتر شبیه به یک نسخه ضد آب M2 معمولی به نظر می آید که به خوبی شاهد آپگریدها به هنگام عرضه بوده است. Aqua قسمت خاصی از بازار را به خود مشغول می کند که رقبای زیادی در آن نیستند. Xperia M2 Aqua دارای بالاترین استاندارد مقاومت نسبت به آب برای یک بازار انبوه گوشی همراه است.

و برای کاربرانی که چنین چیزی زیاد برایشان مهم نیست باید بگوییم این گوشی چیزهای دیگری را نیز فراهم کرده است. از دوربین، تراشه، صفحه نمایش و باتری مشابه با M2 صحبت می کنیم پس با ما همراه باشید.

تراشه اسنپ‎دراگون 400 انتخاب محبوب سونی برای این نسل از گوشی های میان رده اش است و منطقی هم هست. بعضی از رقبا همین تراشه را با صفحه نمایش 720P دارد ولی به نظر سونی سعی در کاهش هزینه ها داشته است.

 

جعبه فروش گوشی سونی اکسپریا M2 آکوا

در جعبه فروش مدلی که ما در اختیار داشتیم یک کابل microUSb و یک آداپتور A/C به چشم می خورد، احتمالا در بعضی از جعبه ها هدفون نیز قرار داده می شود ولی چنین چیزی این روزها حتمی نیست.

 

 

   

 

طراحی و ساخت

این گوشی از نظر اندازه و ظاهر نظیر نسل های قبلی خود است. تنها کسری از یک میلیمتر قد بلندتر و پهن تر می باشد و ضخامت آن برابر با 8.6 میلی متر است. وجود تاییدیه IP تغییری در ضخامت این گوشی ایجاد نکرده است ولی در بدنه این گوشی تغییراتی به وجود آورده نظیر پورت microUSb و جک هدفون 3.5 میلی متری که با درپوش های ضد آب پوشانده شده اند.

تغییر دیگر که مربوط به ضد آب بودن آن به نظر نیست بخش پشتی آن است. در عوض پلاستیک براق انعکاس کننده نور در گوشی اکپسریا M2، سونی از ظاهر مات شبه شیشه ای یخ زده استفاده کرده است. لمس پلاستیک بهتر است ولی لکه های کمتری به خود می گیرد و کمتر مستعد به خراش افتادن حس می شود.

طراحی گوشی Xperia M2 Aqua سونی تغیری نداشته است. جنبه های زیباشناسی Omnibalance سونی چندین نسل است که مورد استفاده قرار می گیرد و هنوز هم با مفهوم گوشی های میان رده جور در می آید. ظاهر هموار جلو و عقب این گوشی با یک بدنه فلزی قطعات مختلف را کنار هم قرار داده است. کناره ها برای بهتر قرار گیری در دست دارای یک ظاهر مات هستند. لبه ها به شکل ظریفی در هر نقطه گرد هستند.

این گوشی جمع و جورترین دستگاه نیست حتی اندکی به نسبت بعضی از گوشی های 5 اینچی بزرگتر است ولی باز هم امکان استفاده با یک دست از آن وجود دارد. ضخامت آن نارحت کننده نیست ولی وزن آن چیزی است که به خوبی متوجه می شوید.

 

 

 

کلیدهای کنترلی

لایه بندی کلیدهای این گوشی مشابه با گوشی های اکسپریای اخیر سونی و اکسپریا M2 است. بالای صفحه نمایش دوربین VGA دیده می شود به همراه یکسری سنسور، بلندگو و یک چراغ کوچک نوتیفیکیشن.

 

 

 

سمت راست کلید فیزیکی شاتر دوربین دیده می شود به همراه یک دکمه تنظیم حجم صدا و یک دکمه پاور آلومینیومی.

 

     

 

اسلات های سیم کارت با قطع میکرو و کارت حافظه خارجی در بالای دکمه پاور زیر کاورهای پلاستیکی قرار دارند.

پورت microUSB دیگر باز نیست و دارای درپوشی است تا نسبت به آب نیز ضد آب باشد.

 

   

 

جک هدفون 3.5 میلی متر طبق معمولی در بالای گوشی است ولی این دفعه این پورت نیز دارای درپوش ضد آب است.

انتهای این گوشی به نظر خالی می آید ولی در حقیقت میکروفون اولیه و بلندگوها زیر محافظ های زیری مخفی شده اند. lanyard eyelet نیز در همان اطراف است.

 

     

 

بخش مات پشتی دارای عدسی های دوربین 8 مگاپیکسلی با تک فلاش ال‎ای‎دی است، نقطه اتصال NFC میکروفون لغو فعال نویز هم در این جا حضور دارند.

 

 

 

صفحه نمایش غیر رتینای 4.8 اینچی

گوشی اکسپریا M2 آکوا سونی دارای یک صفحه نمایش ال‎سی‎دی 4.8 اینچی مشابه با نسل قبلی خود است ولی این دفعه با تکنولوژی IPS. رزولوشن این پنل 540x960 پیکسل و تراکم پیکسلی آن229ppi می باشد. این صفحه نمایش توسط گوریلا گلس 3 محافظت می شود گرچه عدم وجود روکش اولئوفوبیک باعث می شود اثرات انگشت مشکل زا باشند. سطح این صفحه نمایش سخت تمیز می شود.

همانند با اکسپریا M2، رندرسازی رنگ ها قابل قبول است ولی تعادل سفید خنک تر می باشد تا یک ته رنگ آبی رنگ را داشته باشید. به نسبت نسل قبلی امکان دیدن صفحه نمایش از زوایای مختلف بهتر است و کاهش کنتراست باید به شکل بارزی بهتر شده باشد.

در تست صفحه نمایش ما این گوشی امتیاز خوبی به دست آورد. با داشتن 50 درصد روشنایی این صفحه نمایش به خوبی روشن است و کنتراست چشمگیر بود. در 100 درصد روشنایی کنتراست حتی بهتر شد و میزان روشنایی بسیار خوب بود.

در تست خوانا بودن صفحه نمایش در محیط بیرون این گوشی امتیاز بسیار خوبی به دست نیاورد. صفحه نمایش روشن و دارای کنتراست خوبی است ولی شیشه صفحه نمایش بسیار قابلیت انعکاس نور را دارد و در نتیجه در محیط بیرون برای دیدن محتویات روی صفحه نمایش آن را با دست بپوشانید.

 

  

باتری و قابلیت برقراری ارتباط و پشتیبانی از شبکه‎ها

باتری این گوشی ظرفیت مشابه با گوشی Xperia M2 دارد یعنی 2300 میلی آمپر ساعت، ولی وجود سیستم عامل کیت کت و بهینه سازی‎های آن یک نوع برتری به این گوشی می دهد در نتیجه 9 ساعت دوام بیشتر باتری را و کسب امتیاز کلی 76 ساعت را شاهد هستیم.

در مقایسه با نسل قبل آمار به دست آمده در بخش پخش ویدیو و گردش در وب یک ساعت کمتر است ولی مدت دوام باتری در حالت انتظار 350 ساعت است که به نسبت نسل قبلی خود 4 ساعت این مقدار بیشتر می باشد.

در حالت Stamina شما می توانید عمر باتری را نیز افزایش دهید و زمانی که مقدار باتری به پایین تر از حد خاصی رسید مواردی نظیر وای فای، جی پی اس، بلوتوث و روشن تر کردن صفحه نمایش و همچنین همگام سازی داده ها در پس زمینه به صورت خودکار خاموش می شوند.

گوشی سونی اکسپریا M2 آکوا تنها مدل تک سیم کارت خور دارد. این گوشی از 4 باند شبکه GSM یعنی 850 / 900 / 1800 / 1900، سه باند 850 / 900 / 2100 یا 4 باند شبکه HSDPA یعنی 850 / 1700 / 1900 / 2100 (بستگی به بازار هدف دارد) پشتیبانی می کند یا 5 باند 700 / 1700 / 1900 / 2100 / 2600 یا 6 باند 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600 شبکه LTE.

پشتیبانی از باند دوتایی Wi-Fi a/b/g/n و Wi-Fi Direct نیز دیده می‎شود. همچنین از بلوتوث 4.0 پشتیبانی شده و امکان مسیریابی ماهواره‎ای با استفاده از A-GPS و GLONASS وجود دارد. در این گوشی همچنین رادیو FM و RDS دیده می‎شود. NFC نیز دیده می شود با پشتیبانی از Android Beam برای ارسال فایل ها به سایر دستگاه های اندرویدی.

وجود پروتکل فوق العاده کم انرژی ANT+ برای اتصال به لوازم جانبی ورزشی نظیر مانیتورهای قلب، ابزار سنجش سرعت دوچرخه سواری و غیره نیز دیده می شود.

برای شارژ و اتصال های سیمی پورت microUSB 2.0 وجود دارد. از حالت Media transfer نیز برای دسترسی به فضای ذخیره سازی داخلی و کارت حافظه خارجی با استفاده از کابل USB پشتیبانی می شود. برای اتصال صفحه کلیدها، پن درایوها و هارد درایوهای یو‎اس‎بی قابلیت USB OTG دیده می شود.

پورت microUSb هیچ گونه پشتیبانی از قابلیت سیمی TV-Out ندارد ولی اگر دارای یک HDTV سازگار باشید می‎توانید صفحه‎ نمایش گوشی خود را به صورت بی سیم از طریق پروتکل Miracast منعکس کنید.

 

سرانجام اندروید کیت کت

گوشی سونی Xperia M2 Aqua دارای سیستم عامل اندروید 4.4.2 است که به نسبت اندروید 4.3 جیلی بین موجود در اکسپریا M2 یقینا پیشرفت هایی داشته است. لانچر این گوشی مشابه با چیزی است که در سایر گوشی های دارای این نسخه از اندروید مشاهده می کنید نظیر گوشی اکسپریا Z2.

قفل صفحه نمایش همانند با همیشه است، از ویجت ها پشتیبانی می کند و آخرین صفحه از سمت راست باعث باز شدن دوربین می شود. یک سری ویجت اندک پیشفرض دیده می شود ولی شما همیشه می توانید تعداد بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید.

البته شما همیشه می توانید گوشی خود را براساس تشخیص چهره، کشیدن الگو، PIN یا پسوورد رمزنگاری کنید.

 

   

 

شما امکان پاک یا اضافه کردن صفحات home و تعیین یکی پیشفرض را دارید. البته این تعداد از 7 عدد نمی تواند بیشتر شود و ترتیب قرارگیری آن ها را نیز نمی توانید عوض کنید.

امکان قرار دادن کاغذ دیواری های زنده، ثابت، ویجت ها و میانبرها بر روی صفحه home یا تغییر تم رابط کاربری وجود دارد.

 

     

 

ناحیه نوتیفیکیشن دیگر تاگل های سریع را ندارد ولی جای نگرانی ندارد چون به یک زبانه جداگانه منتقل شده اند. شما می توانید با یک سوایپ دو انگشتی از بالا به زبانه تنظیمات سریع دسترسی داشته باشید. امکان سفارشی کردن تاگل ها وجود دارد و شما می توانید از بین بیش از 20 تاگل مختلف انتخاب کنید و تا حداکثر 12 عدد آن ها را در صفحه اختصاصی شان داشته باشید.

لایه بندی کشوی اپلیکیشنی در چندین صفحه به خوبی است و شما می‎توانید به شیوه‎های مختلف اپلیکیشن‎ها را منظم کنید.

به تنظیمات مربوط به آن با یک سوایپ کردن از سمت گوشه‎ی چپ صفحه‎ نمایش می‎توان دسترسی داشت و حتی می‎توانید از آنجا اپلیکیشن‎ها را پاک کنید یا چیزی جستجو کنید و اپلیکیشن‎های جدید را نیز دانلود کنید.

 

   

 

گوشی SONY Xperia M2 Aqua از task manager خود اندروید استفاده می‎کند که امکان سوییچ کردن بین اپلیکیشن‎هایی که اخیرا باز شده‎اند و همچنین بستن هرکدام از آن‎ها را با یک سوایپ کردن به یک طرف فراهم کرده است.

در این گوشی وجود به اصطلاح "اپلیکیشن‎های کوچک" به چشم می‎خورد که از طریق تسک منیجر می‎توان به آن‎ها دسترسی داشت.

مشابه با اپلیکیشن‎های مینی سامسونگ هستند و اپلیکیشن‎های ویجت مانند کوچکی را روی صفحه home شما ظاهر می‎کنند که بدون نیاز به باز کردن کامل اپلیکیشن می‎توانید به اطراف جابجا و از آن‎ها استفاده کنید.

لیست این اپلیکیشن‎ها در هر دستگاه سونی متفاوت است ولی در گوشی که بررسی شد 9 اپلیکیشن پیش فرض موجود عبارت بودند از: Active Clip, Chrome Bookmarks, Browser, Calculator, Calendar, Gmail, Timer, Notes و Touch Block.

شما در آن واحد می‎توانید فقط یکبار یک اپلیکیشن کوچک را اجرا کنید، ولی می‎توانید همزمان چند اپلیکیشن کوچک را باز کنید.

شما می توانید اپلیکیشن های کوچک بیشتری را از اپلی استور دانلود کنید یا ویجت های محبوب خود را با استفاده از دکمه + در بالای لیست و انتخاب یک ویجت به شکل آن ها در آورید.

امکان فعال سازی Google Now با یک سوایپ از پایین رابط کاربری وجود دارد. یک میانبر دیگر درست در کنار کلید باز کردن Google Now به اسم What's new دیده می شود. این اپلیکیشن رابط کاربری بسیار زیبایی دارد و به شما داغ ترین اپلیکیشن‎ها و مولتی مدیای روز را نشان می دهد ولی محدود تنها به پلی استور نیست. محتویات پلی استیشن استور سونی هم نشان خواهد داد.

در پایان Google Now با اکانت گوگل شما یکپارچه می‎شود و به جستجوهای اینترنتی، ایمیل و اعمال روزانه‎ی شما دسترسی خواهد داشت و براساس نیازهای روزانه و طیف علاقه مند‎هایتان در اختیار شما اطلاعاتی قرار می‎دهد.

  

پردازنده وسخت افزار

سونی M2 آکوا دارای نسل دوم تراشه اسنپ‎دراگون 400 با پردازنده 4 هسته ای Cortex-A7 با سرعت کلاک 1.2 گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی Adreno 305 و تنها 1 گیگابایت رم است، هم پایه با نسل قبلی خود است. چیزی که به شکل بارزی تغییر داشته است نسخه اندروید است که باید باعث بهبود عملکرد این گوشی در تست های بنچمارک شود به خصوص در تست های جاوا اسکریپت و HTML 5.

تست بنچمارک GeekBench 3 به منظور ارزیابی عملکرد کلی و پردازنده این گوشی نشان می دهد که امتیازهای این گوشی متوسط هستند و به نسبت نسل قبلی خود اندکی بهتر است. تست AnTuTu 4 نتایج خوبی نشان می دهد و تنها گوشی Xperia T3 بهتر در این بخش امتیاز می گیرد. تست Basemark OS II امتیاز کلی به پردازنده می دهد و سپس عملکرد پردازنده را به بخش چند هسته ای تقسیم می کند. در این تست این گوشی سونی به نسبت گلکسی اس 5 مینی سامسونگ بهتر است و حتی امتیاز ضعیف اکسپریا M2 را دو برابر کرد. گرچه هسته ای پردازنده Cortex-A7 داخل تراشه S400 این گوشی در بخش تست های چند هسته ای و تک هسته امتیازهای خوبی به دست نیاورد.

در بخش تست های بنچمارک گرافیک و استفاده از GFXBench که دارای دو تست است که هردو در رزولوشن 1080p در بخش Offscreen اجرا می شود و واحد پردازش گرافیکی این گوشی آنقدر قدرت کمی دارد که نمی تواند در این تست ها عملکرد درخشانی از خود نشان دهد.

در بخش تست های عملکرد مرورگر و جاوا اسکریپت شاهد هستیم که عملکرد این گوشی به نسبت اکسپریا M2 بهتر شده است ولی عملکرد در بخش HTML 5 همچنان مشابه است (اندکی بدتر). به طور کلی نتایج در این بخش قابل مقایسه با نتایج سایر گوشی ها است.

استفاده از تراشه S400 به نظر می رسد گزینه محبوب در ساخت گوشی های میان رده باشد و کم کم سالخورده دارد می شود و باید به دنبال دیدن چیپست های بهتری نظیر S410 64 بیتی در این نوع گوشی ها باشیم.

گوشی Xperia M2 Aqua سونی در آمار عملکرد عالی نداشت ولی نتایج به دست آمده توسط آن قابل قبول بودند و به سختی می توان از عملکرد آن در دنیای واقعی شاکی بود.

 

خروجی صدایی که به شکل خوبی شفاف ولی با حجم صدای پایین است

ضد آب بود بر روی عملکرد این گوشی در بخش کیفیت صدا تاثیری نگذاشته است و خروجی صدا و عملکرد آن تا حد زیادی مشابه با M2 است. این گوشی پاسخ فرکانسی دقیقی داشت و خبری از اعوجاج به دنبال اتصال هم آمپلی فایر فعال خارجی و هم هدفون نبود. سطح نویز و محدوده پویا نیز عالی بودند.

تنها عاملی که به دنبال زدن هدفون ها جنبه منفی به شمار می رفت اوج گیری نویز القایی استریو بود ولی به نسبت همتای اکسپریا M2 خود بهتر بود. مشکل دیگر که ممکن است صدا دوستان را کمی دور کند حجم صدا در هر دو تست اندکی پایین بود.

 

دوربین متوسط 8 مگاپیکسلی

گوشی اکسپریا M2 آکوا سونی از یکی سنسورهای دوربین استاندارد 8 مگاپیکسلی Exmor RS سونی استفاده می کند. حداکثر تصاویری که این گوشی می گیرد رزولوشن 3264x2448 پیکسلی در حالت دستی یا 3104x2328 (7.2 مگاپیکسل) در حالت Superior Auto دارند. تک فلاش ال‎ای‎دی هم برای گرفتن بهتر تصاویر در شرایط نوری کم به چشم می خورد.

این گوشی دارای یک کلید شاتر دوربین سخت افزاری است که بسیار کوچک است و ممکن است افراد در کار با آن راحت نباشند. جنبه خوب ماجرا این است که شما می توانید آن را به منظور باز کردن گوشی از حالت قفل و اجرای دوربین تنظیم کنید. این دکمه می تواند فورا شروع به ضبط فیلم یا گرفتن تصویر کند. چنین چیزی در بعضی از شرایط ممکن است کمک کند یعنی زمانی که می خواهید فورا یک عکس بگیرید به خصوص اگر زیر آب هستید.

اینترفیس دوربین از دو صفحه تشکیل شده است و با اینترفیس دوربین ویدیو یکی شده است، شما بدون تغییر حالات اکثر اوقات می توانید یک عکس یا فیلم بگیرید. بسته به حالت عکاسی که دارید استفاده می کنید، کلید شاتر دوربین ویدیو ممکن است با تاگل حالت دوربین ثابت/ ویدیو جایگزین شود.

در حالت دستی (Manual) شما می توانید حداکثر رزولوشن را برای تصاویر داشته باشید و هم چنین از روی نمایاب به "گزینه‎های مختلف" دسترسی داشته باشید که جالب تر از چیزی است که به نظر می آید و واقعا هم همین طور است. اسلایدری برای تنظیم میزان در معرض گذاری با نور وجود دارد به همراه قابلیت انتخاب تعادل سفید. شما می توانید مواردی نظیر ایزو، حالت های فوکوس، خاموش و روشن بودن پایدارسازی تصویر را نیز کنترل کنید ولی این موارد در منوی تنظیمات دیده می شوند.

سپس افکت‎های واقعیت افزوده به چشم می‎خورد که شما جنبه‎های دنیای مجازی را نیز می‎توانید به دنیای تصویر خود اضافه کنید یا حتی در این جهان به لطف یکسری افکت جالب دنبال کردن حرکت، جابجا شوید. کودکان عاشق این افکت‎ها هستند ولی ما بزرگسالان اخمو کمتر تحت تاثیر قرار گرفتیم.

دیگر حالت‎ها شامل Picture effect mode می‎شوند که یک شبکه‎ی 3x3 از تصویر به وجود می‎آورد و تمامی افکت‎های موجود را در زمان آنی نشان می‎دهد.

سونی همچنین حالتی به اسم Social streaming قرار داده است که می تواند ویدیوهایی زنده از دوربین شما مستقیما بر روی پروفایل فیسبوک شما ارسال کند.

حالت Timeshift جایگزین حالت معمول Burst شده است، در عرض 2 ثانویه 30 تصویر می گیرد. نکته جالب این است که قبلا از اینکه حتی شما کلید شاتر را فشار دهید دوربین تصاویر را ذخیره می کند تا بهترین لحظات را از دست ندهید.

در دوربین های 20.7 مگاپیکسلی گوشی اکسپریای سونی شاهد این بودیم که در حالت Superior Auto دوربین به نسبت حالت دستی تصاویر شارپ تری می گیرد ولی اینجا چنین چیزی نیست و تصاویر گرفته شده به شارپی حالت دستی نیستند.

 

تصاویر گرفته شده 7.2 مگاپیکسلی در حالت Superior Auto آنقدر شارپ به نظر نمی آیند. رنگ ها بیش از حد اشباع یافته هستند تا حدی که انگار غلو شده هستند. در معرض گذاری با نور و کنتراست خوب است ولی نویز زیادی در تصویر به همراه مصنوعات بیش از حد اشباع سازی به چشم می خورد که در تصاویر اکسپریا M2 هم دیده بودیم.

عملکرد این دوربین ولی در بخش محدوده پویا خوب بود.

تصاویر ماکرو حتی زمانی که از فاصله نزدیک گرفته شدند جزئیات خوبی داشتند. حالت Superior Auto خیلی سریع تشخیص داد که ما خواهان استفاده از حالت ماکرو هستیم. به خوبی پس زمینه و جسم مورد نظر از هم جدا شده بودند.

شارپ بودن و میزان در در معرض گذاری با نور تصاویر در حالت Manual بهتر است و به طور کلی ما می توانیم بگوییم که سنسور دوربین این گوشی همانی است که در نسل قبلی خود استفاده شده است و همان تنظیمات حفظ شده است.

با آنکه به دنبال استفاده از حالت Superior Auto، گاهی اوقات حالت HDR فعال می شود، اگر واقعا می خواهید فعال سازی آن را اجباری کنید، باید از حالت دستی یا Manual استفاده کنید. استفاده از این حالت باعث می شود که مناطق سایه دار و هم بسیار روشن در معرض نور قرار گیرند تا تصاویری بهتر از تصاویر اصلی داشته باشیم و به طور کلی صحنه روشن می شود.

حالت Sweep panorama سونی هم دیده می شود ولی متاسفانه تصاویر سراسرنما رزولوشن 5 مگاپیکسل دارند، سرهم بندی تصویر بد است و کیفیت ناامید کننده.

 

قابلیت ضبط ویدیو

دوربین ویدیوی گوشی Sony Xperia M2 Aqua حداکثر قادر به گرفتن ویدیوهای با کیفیت 1080p و در فریم ریت 30fps است. رزولوشن های پایین تر 720p و هم حالت HDR video نیز دیده می شوند.

بیت ریت ویدیوها حدود 20Mbps است و فریم ریت اندکی زیر 30fps و در حدود 28-29fps می باشد. کیفیت صدا پایین و 105Kbps است. با آنکه کیفیت صدا استریو است ولی صدا چشمگیر نیست انگار گوشی یک دقیقه ای می شود در آب فرو رفته است و بر روی میکروفون ها کمی آب باقی مانده است.

کیفیت ویدیوها قابل قبول است ولی چشم گیر نمی باشد. صحنه های فیلم برداری شده بسیار شارپ نیستند و رنگ ها غلو شده به نظر می آیند. در معرض گذاری با نور بدون تغییر و خوب است ولی نمی توان از محدوده پویای بد چشم پوشی کرد. تعادل سفید هم به نظر خوب می آید.

حالت HDR video برای ویدیوهای 1080p دیده می شود ولی فوق العاده بد است. در عوض ترمیم مناطق سایه دار و بسیار روشن تنها یک صحنه بیش از حد اشباع شده و نه چیز دیگر نصیب شما می شود.

 

برخی تصاویر گرفته شده با دوربین سونی اکسپریا M2 Aqua را میتوانید در زیر مشاهده نمایید. ( کیفیت اصلی )

 

     

 

در انتها

یک نسخه ضد آب از نمونه گوشی های موجود در بازار انبوه به سختی بزرگترین چیزی به شمار می رود که از آزمایشگاه های سونی بیرون آمده باشد. تنها مزیتی که این گوشی دارد ضد آب بودن آن است. مزیت دیگری که این گوشی با آن روبرو است قسمتی از بازار است که رقبای کمی در آن به چشم می خورند و خیلی کم شاهد گوشی های میان رده ضد آب هستیم.

این گوشی جدا از ضد آب بودن شبیه نسل قبلی خود است.

تفاوت اصلی آن ها البته به نسخه اندروید و هم چنین پنل ال‎سی‎دی با فن‎آوری IPS بر میگردد. وجود این فن آوری بر روی امکان مشاهده صفحه نمایش از زاویه های مختلف اثر گذاشته است و بهینه سازی اندروید کیت کت باعث شده است عمر باتری اندکی نیز طولانی تر باشد.

از بین نقص ها نیز می توان به رزولوشن پایین صفحه نمایش اشاره کرد که اندکی بیش از حد برای یک گوشی 4.8 اینچی کم است. از طرف دیگر، این دستگاه برای این اندازه تصویر زیادی بزرگ حس می شود، علاوه بر اینکه سنگین و ضخیم هم به نظر می آید. درست است با دستگاه ضد آبی روبرو هستیم ولی داشتن این قابلیت یک امر الزامی نیست و گزینه های جمع و جور تری که در دست هم بهتر جا بگیرند در بازار به چشم می خورند. باید پورت microUSB و جک هدفون 3.5 میلی متر مهر و موم شده هم در نظر بگیرید، چنین چیزی البته اگر گوشی بیشتر از اینکه از پورت هایش استفاده کند در آب باشد، مشکلی نیست.

رابط کاربری اکسپریای سونی یکسری قابلیت های اختصاصی دارد که در جای دیگری پیدا نمی شود یا به همین شیوه حداقل به کار گرفته نمی شود. به عنوان مثال سونی اپلیکیشن های مولتی مدیای خاص خودش نظیر Album, Walkman, Movies, PlayStation Mobile و What’s New را دارد. اپلیکیشن های به اصطلاح کوچک هم جالب هستند و به شما اجازه می دهند روی هم زمان استفاده از گوشی چند اپلیکیشن را باز کنید. بخش دوربین کاملا پیشرفته است و تصاویر قابل قبول می گیرد. این گوشی به شما اجازه وصل کردن آن به یک سری از دستگاه های سونی نظیر تلویزیون ها، پلی استیشن و دوربین ها هم می‎دهد. بخش نرم افزاری صرفه جویی کننده در میزان مصرف باتری هم در بین قدرتمندترین های موجود در بازار قرار دارد.

 

 

ویژگی های اصلی

صفحه‎ نمایش ال‎سی‎دی دارای فن آوری IPS با ابعاد 4.8 اینچ و رزولوشن 540x960 پیکسل با محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 3
پشتیبانی از شبکه 4G
اندروید 4.4.2 کیت کت به همراه رابط کاربری اکسپریا
دارای تاییدیه‎ی IP68، مقاومت به آب و گرد و غبار تا 1.5 متر و 30 دقیقه
دوربین 8 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 1080p و کلید سخت افزاری اختصاصی شاتر دوربین
دوربین جلو ( سلفی ) VGA با قابلیت گرفتن ویدیو
فضای ذخیره سازی داخلی 8 گیگابایتی با پشتیبانی از کارت حافظه خارجی
قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر
باتری با ظرفیت 2300 میلی آمپر ساعتی و حالت صرفه جویی کننده در مصرف باتری STAMINA Power Saving
قابلیت پشتیبانی از USB OTG

 

معایب اصلی

باتری غیر قابل تعویض
رزولوشن پایین صفحه نمایش برای صفحه نمایشی با این اندازه
جک هدفون 3.5 میلی متری دارای زبانه است (برخلاف اکثر گوشی های ضد آب)

 

 

1
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*