Samsung Galaxy Note5

گوشی سامسونگ گلکسی نوت 5

جدید

مشخصات اصلی: تک سیم کارت - قطع سیم کارت: سایز نانو (8.8 × 12.3 میلی‌متر) - مجهز به حسگر اثر انگشت - وزن: 171 گرم
صفحه نمایش: صفحه نمایش رنگی لمسی خازنی از نوع Super AMOLED - دارای وضوح تصویر 1440x2560 پیکسل - سایز صفحه نمایش: 5.7 اینچ - قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ
حافظه: حافظه داخلی: در سه نسخه, 32 و 64 و 128 گیگابایت - حافظه رم: 4 گیگابایت
پردازنده: Exynos 7420-Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & Quad-core 2.1 GHz Cortex-A57
دوربین: 16 مگاپیکسل - فلاش - فوکوس اتوماتیک - دوربین مکالمه ویدئویی با کیفیت 5.0 مگاپیکسل
شبکه های ارتباطی: GPRS - EDGE - 3G - 4G - بلوتوث - قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای فای - GPS - NFC
صدا: فیش 3.5 میلیمتری هدفون
امکانات نرم افزاری: سیستم عامل Android 5.1.1 Lollipop - نمایش فایلهای مایکروسافت آفیس - نمایش فایلهای PDF
سایر مشخصات: قطب نما

توضیحات

گوشی سامسونگ گلکسی Note5 با ورود خود معنای کامل یک فبلت بودن را تغریف کرد و شاید به نسبت تمامی نسل‎های سابق خود از نظر طراحی و ویژگی‎های سخت افزاری برتری دارد.
داشتن بهترین مشخصات سخت افزاری چیزی است که از یک گلکسی نوت سامسونگ انتظار می‎رود و این دستگاه هم یقینا چنین روندی را دنبال کرده است. این گوشی دارای قوی ترین نوع تراشه‎، سریع ترین مموری و بهترین دوربین موجود است.
قلم S نیز به چشم می‎خورد که قابل کلیک است و به نسبت قبلا بازدهی بیشتری دارد. استفاده از مواد پرمیوم و ظاهری جدید باعث می‎شود این گوشی همان حسی را داشته باشد که پرمیموم بودن سخت افزار آن نیاز دارند.
نگاهی به ویژگی‎های کلیدی این گوشی می‎اندازیم و سپس آن را به طور کامل بررسی می‎کنیم. ترکیب تراشه‎ی عالی Exynos 7420، صفحه‎ی نمایش فوق العاده شارپ و با کیفیت Super AMOLED و مموری سرعت بالا چیزی است که کمتر کسی را شگفت زده نکند.
عدم وجود اسلاتی برای کارت حافظه‎ خارجی و عدم قابلیت تعویض باتری در Note5 یقینا چیزی است که خیلی‎ها را تعجب زده می‎کند چون این دو ویژگی سخت افزاری از روی اول در این سری گوشی‎ها دیده شده است.
سامسونگ یقینا با گزینه‎های جدید و کارآمد شارژ سریع گوشی کاربران را شاد کرده است.

ویژگی ها

مشخصات کلی

تاریخ معرفی : 2015
تعداد سیم کارت : تک سیم کارت
وزن : 171 گرم
ابعاد : 153.2x76.1x7.6 میلی متر
قابلیت ها : مجهز به حسگر اثر انگشت مجهز به قلم S Pen

حافظه

حافظه داخلی : در سه نسخه, 32 و 64 و 128 گیگابایت
حافظه اجرایی (RAM) : 4 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه :

پردازنده

چیپست : Exynos 7420
پردازنده ‌ی مرکزی : Quad-core 1.5 GHz Cortex-A53 & Quad-core 2.1 GHz Cortex-A57
تعداد هسته پردازنده : هشت هسته ای
پردازنده ‌ی گرافیکی : Mali-T760MP8

صفحه نمایش

صفحه نمایش رنگی :
صفحه نمایش لمسی :
نوع صفحه نمایش : خازنی از نوع Super AMOLED
اندازه صفحه نمایش : 5.7 اینچ
تراکم پیـکسلی صفحه نمایش : 515 پیکسل بر اینچ
قابلیت های صفحه نمایش : دارای قابلیت دریافت چندین لمس همزمان صفحه نمایش مجهز به پوشش ضدخش Corning Gorilla Glass 4 حسگر Proximity برای خاموش شدن خودکار صفحه نمایش در هنگام مکالمه حسگر Accelerometer شتاب سنج برای چرخش خودکار تصویر

شبکه های ارتباطی

باند شبکه 2G : GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3G :
توضیحات 3G : HSDPA , 42 Mbps; HSUPA
شبکه 4G :
باند شبکه 4G : LTE
GPRS :
EDGE :
Wi-Fi :
توضیحات Wi-Fi : Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
GPS :
توضیحات GPS : A-GPS, GLONASS, Beidou
NFC :
نسخه بلوتوث : نسخه ی 4.2 همراه با A2DP و LE و EDR
اینفرارد (مادون قرمز) :
USB :
نسخه USB : MicroUSB نسخه‌ی 2.0، USB Host

دوربین

دوربین اصلی :
کیفیت دوربین : 16 مگاپیکسل
وضوح عکس (مگا پیکسل) : 5312x2988 پیکسل
فیلمبرداری :
کیفیت فیلمبرداری : فیلم برداری 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه فیلم برداری Full HD 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه مجهز به لرزشگیر دست اپتیکال (Optical Stabilization) فیلمبرداری دوگانه
فلاش :
نوع فلاش : LED flash
سایر قابلیت های دوربین : Dual Shot عکسبرداری و فیلم برداری HD بطور همزمان ثبت اطلاعات مکانی (geo-tagging) فوکوس لمسی (touch focus) تشخیص چهره و لبخند قابلیت عکاسی HDR قابلیت عکاسی پانوراما
دوربین مکالمه ویدئویی ( دوربین دوم ) :
توضیحات دوربین مکالمه ویدئویی : دوربین دوم با کیفیت 5.0 مگاپیکسل

صدا

بلندگو :
نوع زنگ : ویبریشن, MP3, WAV

تماس ها

دفترچه تلفن : تعداد بی‌نهایت ورودی و فیلد به همراه تصویر برای دفترچه تلفن
مشخصات اطلاعات تماس ها : تعداد بی‌نهایت رکورد برای اطلاعات تماس‌ها

امکانات نرم افزاری

نسخه سیستم عامل : v5.1.1 Lollipop
جاوا :
مایکروسافت آفیس :
PDF :
SMS :
MMS :
Push Email :
مرورگر اینترنت : HTML5
پخش موسیقی :
فرمت موسیقی : MP3/WAV/WMA/eAAC+/FLAC
پخش ویدئو :
فرمت پخش ویدئو : MP4/DivX/XviD/WMV/H.264
ضبط صدا :
بازی : دارد, با قابلبت دانلود

باتری

نوع باتری : Li-Po 3000 mAh battery
باتری قابل تعویض توسط کاربر :

سایر مشخصات

قطب نما :
حسگر ها : حسگر سنجش ضربان قلب (Heart Rate) حسگر فشارسنج ( Barometer ) حسگر ژیروسکوپ (Gyro Sensor) حسگر SpO2
فرمان صوتی :
سایر قابلیت ها : قابلیت شارژ به صورت بی سیم (Wireless charging) قابلیت حذف نویز و سر و صدا با استفاده از میکروفن اختصاصی برای مکالمه بهتر مجهز به سیستم فرمانبری صوتی پیشرفته S-Voice دارای ویرایشگر عکس و فیلم (Photo & Video Editor)
رنگ بندی : مشكی Sapphire, طلایی پلاتینی, نقره‌ای نقره‌ای, سفيد صدفی

نقد و بررسی

 

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی Note5

 

در ابتدا

گوشی سامسونگ گلکسی Note5 با ورود خود معنای کامل یک فبلت بودن را تغریف کرد و شاید به نسبت تمامی نسل‎های سابق خود از نظر طراحی و ویژگی‎های سخت افزاری برتری دارد.

داشتن بهترین مشخصات سخت افزاری چیزی است که از یک گلکسی نوت سامسونگ انتظار می‎رود و این دستگاه هم یقینا چنین روندی را دنبال کرده است.

این گوشی دارای قوی ترین نوع تراشه‎، سریع ترین مموری و بهترین دوربین موجود است. قلم S نیز به چشم می‎خورد که قابل کلیک است و به نسبت قبلا بازدهی بیشتری دارد. استفاده از مواد پرمیوم و ظاهری جدید باعث می‎شود این گوشی همان حسی را داشته باشد که پرمیموم بودن سخت افزار آن نیاز دارند. نگاهی به ویژگی‎های کلیدی این گوشی می‎اندازیم و سپس آن را به طور کامل بررسی می‎کنیم.

ترکیب تراشه‎ی عالی Exynos 7420، صفحه‎ نمایش فوق العاده شارپ و با کیفیت Super AMOLED و مموری سرعت بالا چیزی است که کمتر کسی را شگفت زده نکند.

عدم وجود اسلاتی برای کارت حافظه‎ خارجی و عدم قابلیت تعویض باتری در Note5 یقینا چیزی است که خیلی‎ها را تعجب زده می‎کند چون این دو ویژگی سخت افزاری از روی اول در این سری گوشی‎ها دیده شده است.

سامسونگ یقینا با گزینه‎های جدید و کارآمد شارژ سریع گوشی کاربران را شاد کرده است.

 

 

جعبه و محتویات گوشی سامسونگ گلکسی نوت 5

جعبه‎ فروش سامسونگ Galaxy Note5 شما را سورپرایز نمی‎کند چون دارای همان طراحی مشابه با جعبه‎ی گلکسی اس 6 است. محتویات درون آن شامل هندزفری، شارژر دیواری، کابل microUSB، هدست استریو و نوک‎ (سری)‎های قابل تعویض برای قلم S.

در رابطه با لوازم جانبی پس باید گفت همه چیز لحاظ شده است و سامسونگ لوازم جانبی انتخابی زیادی را نیز برای این فبلت پرچم دار خود ارائه می‎دهد.قاب صفحه کلید سخت افزاری شاید جالب ترین لوازم جانبی برای Note5 باشد.

 

محتویات جعبه نوت 5 

 

طراحی و ساخت

سامسونگ Galaxy Note5 دارای زبان طراحی است که در گوشی‎های Galaxy S6 و Galaxy S6 edge نیز معرفی شد، اکثریت این طراحی وجود یک ترکیب عالی فلز و شیشه است. متمایز ترین ویژگی طراحی این گوشی بخش پشتی آن است که به سمت لبه‎ها دارای انحنا شده است. این گوشی در نهایت قیمتش پرمیموم به نظر می‎آید و آن چیزی است که شهرت این صنعت به آن نیاز دارد و با هیچ گوشی جز یکی از اعضای گلکسی نوت سامسونگ بودن اشتباه گرفته نمی‎شود.

تنوع رنگی این گوشی در 4 رنگ مشکی یاقوتی، سفید مرواریدی، پلاتینیوم طلایی و رنگ تازه‎ی تیتانیوم نقره‎ای است. البته باید گفت بسته به بازارهای فروش رنگ موجود فرق می‎کند.

کیفیت ساخت این گوشی استثنائی است. این گوشی به طور کامل از فلز و محافظ Corning Gorilla Glass 4 ساخته شده است تا در برابر بیشترین مقدار قدرت یک کاربر هم دوام داشته باشد.

تنها جنبه‎ی منفی گوشی که از شیشه ساخته شده باشد این است که این ماده ممکن است به دنبال سقوط تصادفی بشکند. بنابراین استفاده از قاب‎های محافظتی بسیار توصیه می‎شود.

این گوشی با ابعادی که دارد بسیار نسبت به سامسونگ گلکسی نوت 4 (153.5x78.6x8.5 میلی متر) جمع و جور تر است و تفاوت 2.5 میلی متری بین این دو دستگاه واقعا چشم گیر است که باعث می‎شود نوت 5 دستگاه واقعا جمع و جور تری برخلاف داشتن همان صفحه‎ نمایش باشد.

وزن 171 گرمی آن با وجود استفاده از مواد پرمیوم نسبت به نسل قبلی این خانواده سبک تر است. واقعا می‎توان گفت که Samsung Galaxy Note5 از نظر در دست گرفتن در بین گوشی‎های صفحه‎ نمایش 5.7 اینچی بهتر از همه است و همین امر باعث می‎شود با یک دست بتوان کار‎های زیادی کرد.

کاربرانی که دست‎هایی کوچک ولی دارند شاید لغزیدن گوشی را بدون استفاده از یک قاب حس کنند. قابلیت لمس این گوشی به لطف مواد پرمیموم به کار برده شده عالی است. ولی همین مواد باعث می‎شود که این گوشی مستعد به لکه دار شدن باشد.

 بالای صفحه‎ نمایش جایی است که میکروفون قرار دارد به همراه سنسور نور محیطی و مجاورتی. دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی کامل کننده‎ی این مجموعه است.

       

دکمه‎ی home خاص سامسونگ در زیر صفحه‎ نمایش قرار دارد و دارای سنسور اثر انگشت می‎باشد و با یک حلقه‎ی فلزی احاطه شده است. یک جفت دکمه‎های خازنی همانند با همیشه در زیر صفحه به چشم می‎خورند.

 

 

دکمه‎های کنترل حجم صدای این فبلت در سمت چپ آن قرار دارند. کلید قفل کردن/پاور آن در سمت راست دیده می‎شود.

 

 

در بخش بالا اسلات سیم کارت از نوع nano به چشم می‎خورد به همراه یک میکروفون دیگر که لغو صدا را به صورت فعال انجام می‎دهد. پورت IR دیده نمی‎شود.

 

 

در پایین این گوشی همراه هوشمند لایه بندی مشابهی با گلکسی اس 6 دیده می‎شود یعنی برای اسلات قلم S رزرو شده است. بلندگوی این دستگاه، جک هدفون 3.5 میلی متری آن و پورت microUSB همه اینجا قرار دارند.

 

پشت گلکسی نوت 5 سامسونگ سنسور دوربین 16 مگاپیکسلی است که اندکی برجستگی دارد. سنسور ضربان قلب و فلش LED در سمت راست دوربین مشاهده می‎شوند.

 

 

سامسونگ Note 5 دارای یک قلم S کاملا جدید است که به نسبت به مدل سال قبل پیشرفت‎هایی داشته است.

این قلم از یک مکانیسم جدید آزادسازی استفاده می‎کند که کاربر باید قبل از بیرون کشیدن آن روی قسمت بالایی کلیک کنید، بنابراین احتمالا تصادفا بیرون کشیدن آن و افتادنش از بین می‎رود.

 

   

 

دوباره وجود دکمه‎ جانبی روی این قلم به چشم می‎خورد ولی جالب است که سامسونگ طراحی این قلم را هموار انتخاب کرده است و همین باعث لغزنده تر بودن آن به نسبت قلم‎های قبلی سری نوت باشد.

 

 

صفحه نمایش

سامسونگ Note 5 دارای یک صفحه‎ نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن QHD 2560x1440 پیکسل است و تراکم پیکسلی آن در حد 518ppi قرار دارد. خانواده‎ی گلکسی نوت همیشه بهترین صفحه‎ نمایش موجود در بازار را داشته‎اند و در این گوشی نیز این سنت پیروی شده است. همراه با کنتراست بی نظیر طبق همیشه، دقت رنگ‎های این صفحه‎ نمایش نیز فوق العاده بالا است (امکان اشباع سازی آن‎ها در بخش تنظیمات نیز وجود دارد) و میزان روشنایی صفحه‎ نمایش در حد بالایی قرار دارد و از زویای مختلف به خوبی دیده می‎شود ولی ممکن است در زوایای شیب تر اندکی ته رنگ سبز/آبی مشاهده کنید (در OLED‎ها چنین چیزی متداول است).

اگر روشنایی صفحه‎ نمایش را افزایش دهید سطوح روشنایی به سطح یک LCD خوب خواهد رسید. به یاد داشته باشید که در شرایط بسیار روشن استفاده از حالت تنظیم خودکار روشنایی می‎تواند روشنایی را تا 620nits بالا ببرد به همراه کنتراست صفحه‎ نمایش و اشباع بودن دقت رنگی. صفحه‎ نمایش این گوشی به نسبت S6 edge+ بسیار روشن تر باشد.

این نوع میزان روشنایی در برابر هر گوشی همراه هوشمندی که دارای صفحات نمایش نوع LCD باشند، رنگ می‎بازد ولی اینکه چطور صفحه‎های نمایش Super AMOLED سامسونگ در شرایط نوری کم محتویات صفحه را منعکس می‎کنند باعث شده است که حتی در شرایط نوری روشن نور خورشید شما می‎توانید روشنایی را در سطح اندک قرار دهید و باز هم از محتویات قابل خواندن روی صفحه‎ لذت ببرید.

استفاده از Screen mode به شما اجازه‎ی انتهاب دمای رنگ، کنتراست و اشباع بودن رنگ را طبق انتظارات خودتان را می‎دهد.

خوانا بودن صفحه‎ نمایش در نور خورشید بسیار عالی است. سامسونگ بار دیگر در رابطه با میزان روشنایی صفحه‎ نمایش چیزی کم نگذشته است و کاربر در محیط روشن هیچ مشکلی نخواهد داشت. شما با استفاده از این گوشی می‎تواند حتی در نور مستقیم خورشید ایمیل خود را بخوانید!

 

   

 
 

باتری

باتری گوشی سامسونگ نوت 5 از نوع 3000 میلی آمپر ساعت و غیر قابل برداشتن است که به نسبت باتری گلکسی نوت 4 که 3220 میلی آمپر ساعت و قابل تعویض بود، کوچکتر به شمار می‎رود.

برخلاف داشتن یک باتری کوچکتر این گوشی نتایج خوبی در تست‎ها نظیر نسل قبلی به دست آورد.

مدت زمان به دست آمده 85 ساعت بود، یعنی شما می‎توانید سه روز کامل از این گوشی استفاده کنید اگر روزانه یک ساعت گردش در وب، یک ساعت مکالمه و یک ساعت پخش ویدیو داشته باشید. در کمتر از 90 دقیقه شارژ این گوشی از 0 به 100 می‎رسد.

امکان شارژ بیسیم هم وجود دارد و آنقدر سریع و فقط در 120 دقیقه صورت می‎گیرد.

همانند با همیشه دو حالت Power Saving و Ultra Power Saving برای کاهش میزان مصرف باتری دیده می‎شود که دومی تمامی ویژگی‎ها، به جز ویژگی‎های مهم گوشی، را خاموش می‎کند.

 

 

قابلیت اتصال و برقراری با شبکه‎های مختلف

سامسونگ گلکسی نوت 5 از گزینه‎های مربوط به اتصال فراوانی پشتیبانی می‎کند از جمله Cat. 9 LTE با در اختیار قرار دادن سرعتی تا 450 MB/s. اگر دسترسی به تنها شبکه‎ی HSPA دارید حداکثر سرعت دانلودی که خواهید داشت 42Mbps است.

این گوشی از شبکه‎های لوکال سریع وای فای و شبکه‎های وای فای a/b/g/n در 2.4GHz و 5GHz نیز پشتیبانی می‎کند.

پشتیبانی از کدک apt-X و بلوتوث 4.2 LE دیده می‎شود. امکان برقراری اتصالات سیمی از طریق پورت microUSB 2.0 صورت می‎گیرد.

USB دارای عملکرد MHL 3.0 است که امکان بیرون دادن ویدیو‎های 2160p در سرعت 30 فریم بر ثانیه را می‎دهد. این پورت همچنین از دستگاه‎های USB HID، نظیر صفحه کلید و موس پشتیبانی می‎کند.

NFC هم به چشم می‎خورد که برای سرویس Samsung Pay به کار گرفته می‎‎شود به همراه برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‎ها و البته خواندن تگ‎های NFC.

عجیب است این گوشی دارای پورت اینفرارد نیست و بنابراین این بار یک کنترل از راه دور جهانی در اختیار نخواهید داشت.

 

رابط کاربری

سامسونگ نوت 5 از اندروید 5.1.1 استفاده می‎کند و به همراه آن رابط کاربری این کمپانی یعنی TouchWiz دیده می‎شود. چند وقتی می‎شود که سامسونگ در حال کامل سازی رابط کاربری‎اش است.

در بخش قفل صفحه‎ نمایش دو نوتیفیکیشن به چشم می‎خورد، نوتیفیکیشن‎های اضافی ریزش خواهد داشت و شما تنها آیکون‎های آن‎ها را مشاهده خواهید کرد.

شما می‎توانید روی پیکان پایینی برای مشاهده‎ی لیست کامل آهسته ضربه بزنید. در این بخش اطلاعات هواشناسی و موقعیت شمار و آمار گام شمار دیده می‎شود.

 

      

 

میانبر‎های شماره گیر و دوربین وجود دارند ولی امکان استفاده از یک میانبر دیگر برای دوربین نیز وجود دارد یعنی دوباره آهسته زدن روی دکمه‎ی home از هر جایی در اینترفیس کاربری.

شاهد برگشت Private mode نیز هستیم و به خوبی از سنسور پردازش اثر انگشت استفاده می‎کند. بعد از انجام تنظیمات آن، فقط کافی است روی آن انگشت خود را به مدت نیم ثانیه برای اسکن شدن قرار دهید.

در Private mode یک پوشه‎ی امن ایجاد می‎شود که به دنبال غیرفعال سازی این حالت ناپدید می‎شود.

شما می‎توانید این حالت را به صورت خودکار هر زمان که گوشی خود را قفل می‎کنید، غیرفعال کنید.

قفل صفحه‎ نمایش همچنین از پردازش گر اثر انگشت به عنوان یک مکانیسم قفل کردن استفاده می‎کند. به نسبت سوایپ کردن راحت تر و سریع تر و به نسبت الگو‎های ساده یا PIN امن تر می‎باشد.

یک ویژگی جالب دیگر این است که امکان مخفی سازی محتوای قفل صفحه‎ نمایش از نوتیفیکیشن‎ها یا غیرفعال سازی تمام آن‎ها وجود دارد تا مردم در پیام‎ها یا ایمیل‎های دریافتی شما سرک نکشند.

Smart Lock گزینه‎های امن قفل سازی را زمان برقراری با یک دستگاه مورد اطمینان (ساعت هوشمند یا استیکر NFC) یا زمانی که گوشی در مکان مورد اعتمادی قرار دارد، غیر فعال می‎کند. متاسفانه تنها براساس موقعیت جغرافیایی عمل می‎کند و شما نمی‎توانید شبکه‎های وای فای مورد اطمینان را اضافه کنید.

نظیر گلکسی اس 6، نوت 5 از تم‎ها نیز پشتیبانی می‎کند. سه تم از قبل روی این گوشی نصب شده است ولی امکان نصب تم‎های پیشتر از گلکسی اپ استور وجود دارد از جمله تم فیلم انتقام جویان. تم‎ها باعث تغییر دادن کاغذ دیواری و آیکون‎ها، اپلیکیشن‎های مرکزی نظیر شماره گیر، لیست تماس‎ها، و پیام‎ها به علاوه ناحیه‎ی نوتیفیکیشن می‎شوند.

 

   
 

خود صفحه home کاملا آشنا به نظر می‎رسد. در صفحه‎ سمت چپ آن Flipboard دوست داشتنی دیده می‎شود که اخبار مورد علاقه‎ی شما را از منابع خبری بیرون می‎کشد.

امکان تغییر ساختار شبکه‎ای صفحه با گزینه‎های 4x4, 4x5 و 5x5 وجود دارد و کوچک ترین آن‎ها ساختار پیش فرض است.

کاغذ دیواری حالا دارای یک افکت حرکتی پایدار و جالب شده است که در ابتدا ممکن است متوجه‎ی آن نشوید. شما می‎توانید اگر دوست دارید تنظیمات کاغذدیواری را غیر فعال کنید.

ناحیه‎ی نوتیفیکیشن دارای یک ردیف به جناحین قابل اسکرول از تاگل‎ها است. بعضی در زیر خود متن دارند و به عنوان مثال شبکه‎ی وای فایی که به آن متصل هستید نشان داده می‎شود.

در زیر لغزنده‎ی تنظیم روشنایی صفحه به چشم می‎خورد و سپس دکمه‎های S Finder و Quick connect.

یک ویژگی جالب که زمان تنظیم اسلایدر (لغزنده) به آن پی می‎برید این است که ناحیه‎ی نوتیفیکیشن‎ها رنگ می‎بازد تا بتوانید اپلیکیشن‎هایی که قبلا استفاده کردید را مشاهده کنید.

امکان دوباره مرتب سازی تاگل‎ها با آهسته ضربه زدن روی دکمه‎ی Edit وجود دارد. میانبر‎های Quick connect و S Finder را اگر دوست داشتید می‎توانید پاک کنید.

این گوشی دارای یک صفحه‎ و نیم آیکون در کشوی اپلیکیشنی خود است، ولی چندین فولدر نیز تعداد واقعی اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده را در خود جا می‎دهند.

گزینه‎ی Multi Window حالا جزوی از App Switcher است. برای فعال سازی آن کنار دکمه‎ی X دکمه‎ای است که باعث باز شدن اپلیکیشن در فضای نیمی از صفحه‎ نمایش می‎شود. نیم دیگر با تنها اپلیکیشن‎هایی پر می‎شود که از Multi Window پشتیبانی می‎کنند.

راه دیگر برای فعال سازی این قابلیت اعمال فشار طولانی روی کلید App Switcher است. اگر اپلیکیشن فعلی از این قابلیت پشتیبانی کند روند بالا طی می‎شود. اگر چنین نباشد، لیستی از اپلیکیشن‎های پشتیبانی کننده در اختیار شما گذاشته می‎شود.

منوی تنظیمان دارای تنظیمان سریع قابل سفارشی شدن است یعنی استفاده از یک سری گزینه‎ای که بیشتر از همه استفاده شده‎اند. زیر آن لیست کاملی از گزینه‎ها وجود دارد که می‎توانید با استفاده از قابلیت جستجو که سامسونگ فراهم کرده در منو‎ها و زیر منوها به دنبال تنظیمات مورد علاقه‎ی خود باشید.

همانطور که انتظار می‎رود بخش نرم افزاری قلم S نیز پیشرفت داشته و حالا کابران می‎توانند به محض اینکه قلم بیرون آورده شود با خاموش بودن صفحه‎ نمایش نیز یادداشت برداری کنند.

Air command نیز عملکرد بهتری دارد، هرجای صفحه که دوست داشته باشید می‎تواند شناور باشد. کاربران می‎توانند میانبرهای سفارشی سه اپلیکیشن مورد گزینش خود را اضافه کنند.

قلم S در بخش تنظیمات خود دارای یک منوی اختصاصی است. کاربران اجازه‎ی کنترل تمامی تجربه‎ای که قلم ارائه می‎دهد را خواهند داشت.

به عنوان جمع بندی برای این بخش باید گفت که رابط کاربری این گوشی بسیار روان و ابتکارانه است و تم‎های مختلف براساس سلیقه‎های مختلف می‎توانند گوشی شما را سفارشی کنند.

 

      

 

پردازنده و سخت افزار

سامسونگ گلکسی Note 5 دارای تراشه‎ Exynos 7420 به همراه پردازنده‎ی 4 هسته‎ای Cortex-A53 با قدرت 1.5GHtz و Cortex-A57 4 هسته‎ای با قدرت 2.1 GHz به همراه Mali-T760MP8 GPU و 4 گیگ رم است. در تست‎های بنچمارکی که از این گوشی گرفته شده مشخص شده است که این گوشی همانطور که انتظار می‎رود یکی از قوی ترین گوشی‎های هوشمند موجود در بازار است. تقریبا می‎تواند تمامی کارهایی که به او محول ‎می‎شود را بدون زحمت انجام دهد.

 

دوربین

سامسونگ از سنسور عالی 16MP Sony IMX240 در گلکسی نوت 5 استفاده کرده که دارای لنزهایی با زاویه‎ی باز شدگی دیافراگم f/1.9 هستند. همین مجموعه در گلکسی اس 6 و Galaxy S6 edge دیده می‎شود. رابط کاربری دوربین ساده است و اکثر تنظیمات در نمایاب موجود هستند. شما می‎توانید حالت‎های مختلف عکس برداری را دانلود کنید ولی در حال حاضر تنها گرفتن تصاویر ورزشی موجود است.

 

 

 

استفاده از Pro mode به شما اجازه می‎دهد که فوکوس را به صورت دستی کنترل کنید، میزان در معرض گذاری با نور و ISO و تعادل سفید را نیز تغییر دهید. شما می‎توانید تنظیمات دستی فعلی خود را برای استفاده در آینده ذخیره کنید.

 تنظیمات رنگ بسیار پیشرفته است، در اختیار شما چند گزینه‎ای از پیش تعیین شده قرار می‎گیرد (نظیر افکت‎های رنگی)، ولی می‎توانید گزینه‎های مربوط به خود را نیز بسازید.

امکان افزایش سایه‎ها در شرایط بسیار نورانی، کنتراست و اشباع بودن رنگ وجود دارد به همراه دما و ته رنگ. با استفاده از این‎ها شما می‎توانید عملا از محدوده‎ی پویای گوشی خود حداکثر استفاده را ببرید.

 

   

 

این دستگاه حالا می‎تواند تصاویر را با فرمت RAW بگیرد. ویژگی جدید پخش زنده (Live Broadcast) چیزی است که به همراه گلکسی نوت 5 معرفی شده است.

این ویژگی مستقیما در اینترفیس دوربین شما قرار می‎گیرد و به کاربر اجازه‎ی اشتراک گذاری فید زنده با دنیا را از طریق یوتیوب می‎دهد.

برای استفاده از این ویژگی کاربر باید وارد اکانت گوگل خود شده باشد. مرحله‎ی نصب ساده و آسان است.

در کل، به لطف سخت افزار قوی این گوشی، دوربین سریع و پاسخگو در تمامی اوقات بود. تجربه‎ی عکاسی با آن یکی از بهترین‎ها است. در مورد کیفیت تصویر نیز می‎توان همین حرف را زد، تصاویر به اندازه‎ی کافی جزییات، دقت رنگی عالی و محدوده‎ی پویای خوبی دارند و شارپ بودن و با کیفیت بودن آن‎ها بهترین چیزی است که در یک گوشی موبایل می‎توانید ببینید. تصاویری که در شرایط نوری اندک گرفته شوند نیز کیفیت خوبی دارند.

 حالت HDR کاری عالی در روشن سازی سایه‎ها داشت تا در معرض قرارگیری نور تصویر حتی در صحنه‎های کنتراست بالا خوب باشد. به لطف Live HDR mode شما می‎توانید قبل از گرفتن تصویر نتیجه‎ی استفاده از این حالت را مشاهده کنید.

دوربین جلوی این گوشی 5 مگاپیکسلی است و دارای یک زاویه‎ی باز شدگی دیافراگم مشابه f/1.9 به همراه امکانات Live HDR mode و فیلترهای رنگی است. دارای یک وضعیت گرفتن سلفی با زاویه‎ی باز 120 درجه است و به راحتی امکان گرفتن سلفی‎های گروهی نیز وجود دارد. به راحتی با ضربه‎ی آهسته زدن روی سنسور ضربان قلب در پشت گوشی می‎توانید یک عکس سلفی بگیرید.

 

 

قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K

خبری از یک حالت اختصاصی برای گرفتن ویدیو نیست چون اکثر تنظیمات برای تصاویر ویدیویی نیز صدق می‎کند. حتی Pro mode گرچه شما نمی‎توانید در طول فیلم بردرای تنظیمات را تغییر دهید و ویژگی فوکوس خودکار به محض شروع فیلم برداری تنظیمات شما را لغو می‎کند. به هرحال امکان گرفتن ویدیو با کیفیت 2160p بود ولی این دوربین می‎تواند کیفیت‎های QHD، یعنی 1080p را هم با سرعت 30 و 60fps و هم 720p با سرعت تا 120fps بگیرد.

ویدیو‎های 120fps باید از طریق یک ادیتور ویدیو نظیر چیزی که در نوت 5 یا کامپیوتر شخصی خود شما دیده می‎شود آهسته شوند. فریم‎ها وجود دارند ولی اسلوموشن نیستند. دوربین جلو تنها ویدیوهایی با سرعت 30fps می‎گیرد ولی می‎تواند ویدیوهای QHD که با صفحه‎ نمایش گوشی مطابقت کند نیز ضبط کند.

برای ویدیو افکت‎های رنگی و حالت HDR نیز دیده می‎شوند.

گرچه فیلم برداری با کیفیت 2160p باعث غیرفعال کردن آن‎ها به همراه گزینه‎ گرفتن تصویر، دنبال کردن فوکوس خودکار و پایدار سازی نرم می‎شود.

کیفیت ویدیوی ضبط شده چیزی جز عالی نیست.

 

مرورگر اینترنت

اپلیکیشن Internet مرورگر ندروید است که توسط سامسونگ تغییر یافته است. از چند تب پشتیبانی می‎کند و اگر شما وارد اکانت سامسونگ خود شوید، تب‎های باز و بوکمارک‎های را با دیگر دستگاه‎هایی که در اکانت هستند همگام می‎سازد.

وجود یک ویژگی جالب اجازه می‎دهد از اثر انگشت خود برای ثبت نام در وب سایت‎ها استفاده کنید.

در بار اول به حالت عادی یوزرنیم و پسوورد خود را وارد می‎کنید و سپس این گزینه‎ را برای به یاد اوردن اطلاعات لاگین با استفاده از اثر انگشت به کار می‎گیرید.

سپس وب سایت از شما اطلاعات لاگین از شما می‎خواهد و شما باید اثر انگشت خود را روی دکمه‎ی Home قرار دهید تا اطلاعات پر و ثبت شود. البته چنین چیزی در تمامی صفحات لاگین کار نمی‎کند.

مرورگر محبوب کروم نظیر هر دستگاه اندروید دیگری اینجا نیز مشاهده می‎شود.

امکان همگام سازی تب‎ها نیز وجود دارد و گزینه‎ای برای صرفه جویی در میزان مصرف داده با استفاده از فشرده سازی صفحات قبل از لود شدن داخل دستگاه شما.

زبان‎های خارجی به صورت خودکار شناسایی شده و ترجمه‎ی آن‎ها پیشنهاد می‎شود.

 

دیگر اپلیکیشن‎های از پیش نصب شده

وجود بخش Smart Manager حتی اینجا کامل تر شده و بخشی برای مراقبت از دستگاه شما است. به 4 بخش تقسیم شده است. باتری که میزان زمان باقی مانده تخمینی از آن را نشان می‎دهد تا زمانی که دوباره نیاز به شارژ داشته باشد و میزان مصرف غیرعادی از باتری را هشدار می‎دهد. همچنین حالت‎های Power Saving و Ultra power saving را از اینجا می‎توان فعال کرد.

 

    

 

بخش Storage (ذخیره سازی) دارای گزینه‎ای به اسم Clean Master برای پاک سازی فایل‎های غیر ضروری است. بخش RAM نیز با بستن اپلیکیشن‎ها میزان رم موجود را افزایش می‎دهد.

وجود بخش Smart Manager حتی اینجا کامل تر شده و بخشی برای مراقبت از دستگاه شما است. به 4 بخش تقسیم شده است. باتری که میزان زمان باقی مانده تخمینی از آن را نشان می‎دهد تا زمانی که دوباره نیاز به شارژ داشته باشد و میزان مصرف غیرعادی از باتری را هشدار می‎دهد. همچنین حالت‎های Power Saving و Ultra power saving را از اینجا می‎توان فعال کرد.

اندکی عمکلرد را با کاهش روبرو کرده و یک ثانیه به زمان بوت شدن اضافه می‎کند.

چیزی که در اختیار شما گذاشته می‎شود عملکرد تایید این است که اپلیکیشن‎های سیستمی با محافظت آنی از فایل‎های کرنل دستگاه تداخل نداشته باشند.

  با این کار جلوی دسترسی غیرقابل مشروع از سوی اپلیکیشن‎ها به هسته‎ی سیستم عامل گرفته می شود. همچنین بدافزار یاب مک آفی نیز دیده می‎شود.

دستی به سر و روی S Health نیز کشیده شده است. می‎تواند داده‎های مربوط به سلامت شما را با اکانت سامسونگ شما همگام سازد.

رابط کاربری جدید از کارت‎های ساده‎ای استفاده می‎کند که میزان گام‎های طی شده توسط شما را محاسبه می‎کن.

پیشنهاد اندازه گیری ضربان قلب شما را می‎دهد، چیزی که می‎خورید و می‎آشامید را دنبال می‎کند به همراه خواب و ورزش‎های گوناگونی که انجام می‎دهید.

این گوشی دارای سخت افزار لازم برای اندازه گیری میزان ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و تخمین زدن میزان استرس شما را دارا است. شما می‎توانید برای دنبال کردن مداوم داده‎های سلامت خود سنسورهای خارجی به این دستگاه اضافه کنید. این اپلیکیشت در خود دارای سه برنامه است که شما را آموزش می‎دهد تا روزی 10 کیلومتر بدوید. همه چیز در رابطه با ورزش نیست، S Health می‎تواند کمک به داشتن رژیم غذایی سالم تر نیز بکند.

 

     

 

S Planner نیز جایگزین آشنای سامسونگ برای تقویم گوگل است. به طور پیش فرض امکان مشاهده‎ براساس ماه یا رخدادهای روز وجود دارد و اینترفیس آن از طراحی تمیز متریال بهره می‎برد. شما می‎توانید یک پیش بینی 7 روزه‎ی هواشناسی و چندین تقویم را نیز به آن اضافه کنید.

اپلیکیشن My Files در خود یک مرورگر فایل دارد. امکان مشاهده براساس دسته بندی (category) (به عنوان مثال تمامی تصاویر) به صورت کاربر پسندی وجود دارد و شما می‎توانید در بین تمامی بخش‎های فضای ذخیره سازی داخلی خود به گردش بپردازید. این اپلیکیشن با گوگل درایو نیز یکپارچه می‎شود تا بتوانید در فضای ابری گوگل فایل‎های خود را تحت کنترل داشته باشید.

دستیار صوتی S Voice نیزدیده می‎شود گرچه باید تغییر در میانبر سنتی خود دهد.

این اپلیکیشن رابط کاربری ندارد و شما نیاز به یک آموزش اولیه دارید (یک جمله‎ی فعال سازی را 4 بار می‎گویید). سپس از هر جایی در اینترفیس کابری گوشی خود می‎توانید آن اصطلاح و فرمان خود را بگویید تا شاهد اجرای فرمان خود باشید. Google Now می‎تواند به اندازه‎ی کافی این چیزها را انجام دهد (گرچه امکان گفتگو با آن نیست).

OneDrive با فضای ذخیره سازی رایگان 100 گیگی نیز دیده می‎شود به همراه اپلیکیشن‎های واتس آپ، اینستاگرام و مسنجر فیسبوک که همگی در یک پوشه‎ی اختصاصی جا داده شده‎اند.

 

در انتها

گلکسی نوت 5 سامسونگ یکی از بهترین فبلت‎های موجود در بازار از نظر قدرت و عملکرد می‎باشد.

قلم S بار درگیر باعث متمایز شدن این دستگاه شده است. همانطور که انتظار می‎رود این قلم به نسبت سابق بهتر است و دارای یک مکانیسم آزاد شدن قابل کلیک جدید شده است.

از نظر سخت افزاری این گوشی دارای نتایج بسیار خوبی طبق انتظارات است. این گوشی در زمان خودش از نظر عملکرد و مدیریت گرما و کارآیی قدرت یکسالی از رقبای خود جلوتر بوده است. صفحه‎ نمایش 5.7 اینچی QHD و دوربین 16 مگاپیکسلی هر دو عالی به شمار می‎روند و همین حرف هم می‎توان در رابطه با قلم S گفت که دارای عملکرد عالی قابل رقابتی با هر گونه رقیب این گوشی است.

برخلاف ترسی که در محیط آنلاین وجود داشته است، باتری غیر قابل برداشتن 3,000mAh این گوشی عملکرد عالی در تست‎های بنچمارک باتری داشته است. اکثر کاربران در استفاده‎ی طولانی از این گوشی مشکلی نخواهد داشت و گزینه‎های شارژ سریع شما را به راحتی تامین خواهند کرد.

سامسونگ امکان عدم برداشتن باتری را فای طراحی گوشی خود و ظاهر بی نقص و فلزی آن کرده است و باعث شده این گوشی حتی با صفحه‎ نمایش بزرگ بسیار جمع و جور باشد و خوب در دست جا گیرد.

از قابلیت‎های اتصال و شبکه‎ای فراوانی در این گوشی پشتیبانی می‎شود و ای کاش این دستگاه پورت IR را حفظ می‎کرد. از طرف دیگر سرویس Samsung Pay برای خیلی از افراد می‎تواند رضایت بخش باشد.

نبود امکان افزایش فضای ذخیره سازی داخلی واقعا اندوه خاصی ممکن است به وجود آورد چون به سختی 25 گیگابایت فضای ذخیره سازی از مقدار فضای موجود در اختیار کاربر قرار می‎گیرد. به نظر سامسونگ در این زمینه بیشتر توجه به استفاده از سرویس‎های ذخیره سازی ابری توسط کاربران داشته است ولی خیلی از افراد می‎توانند برای نیاز‎های خود از مدل 64 گیگابایتی استفاده کنند.

 

 

 

ویژگی‎های کلیدی

صفحه‎ نمایش 5.7 اینچی از نوع Super AMOLED
پردازنده ‎ 8 هسته‎ای
4 گیگابایت حافظه ی رم
دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و قابلیت ضبط ویدیو با کیفیت 4K
دوربین جلو ( سلفی ) 5 مگاپیکسلی
باتری 3000 میلی آمپر ساعت، پشتیبانی شارژ بی سیم PMA و Qi WPC
حسگر اثر انگشت
چک کننده‎ی ضربان قلب
قلم S با طراحی جدید و قابل کلیک
بدنه‎ی فلزی، محافظ Corning Gorilla Glass 4 در جلو و عقب
شارژ سریع بی سیم و سیمی

 

معایب اصلی

عدم وجود اسلات microSD
عدم وجود مدل 128 گیگابایتی
امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود ندارد
خبری از پورت اینفرارد نیست
مقاومت در برابر مایعات و گرد و غباری بهبودی نداشته است
اسپیکر‎هایی که استریو نیستند
بدنه‎ی این گوشی هوشمند همراه بدون یک قاب کاملا لیز است
عدم حضور در بازارهای مهم جهانی (حداقل در زمان عرضه‎ی گوشی)

 

 

5
دیدگاه کاربران
  • نقد و بررسی کاربران
  • 1394-06-23

    سلام
    من یک هفته این گوشی رو خریدم
    تجربه من تو این یک هفته
    دوربینش عالیه, حتی تو شب هم خوب عکس میگیره
    فیلمبرداریش راضی کننده است
    هر چند تا بازی توش بریزیآخ نمیگه
    چه تو شارژ چه تو بازی داغ نمی کنه
    این تجربه من تو این یک هفته بود یک مدت بیشتر باهاش کار کنم بازم میام نظرمو میگم تا اینجا نمره قبولی بهش میدم

  • 1394-09-05
    حرف نداره
    بی نظیره
    عاشقشم
    عمری گوشی بهش برسه!!!
    اچ تی سی و اپل هنوز مونده به گرده پاش برسن ...............
    پاسخ کاربر: حمید 1394-09-05
    داداش مشخصه اپل دستت نگرفتی :دی
    گوشی اولته اینقدر خوشحالی ؟!!!!
    من این گوشی رو داشتم زیاد ازش راضی نبودم واسه همین فروختم آیفون 6 اس گرفتم
    پیشنهاد من اول و آخر اپل و دیگر هیچ
    پاسخ کاربر: مرادی 1394-09-05
    نه عزیزم زمانی که شما تازه فهمیدی خط و گوشی چیه من با گراهامبل چایی می خوردم
    من اپلم داشتم حال نکردم باهاش واسه یه عده ع...... خوبه که بگن ما اپل داریم وگرنه عمرا به قیمتش بیارزه
  • 1394-09-13

    سلام ، خیلی اتفاقی نظردوستان رو داشتم میخوندم که به نکات جالبی بر خورد خودم قبل از این گوشی ایفون 6 16 گیگ داشتم و خیلی باهاش خوشم نمیومد اول که اندازش کوچیک بود ، بعد اس ام اس باسد با حروف عربی مینوشتم تو تلگرام و بقیه برنامه ها حروف فارسی رو نداشت و رنگش به سرزندگی صفحه ی نوت نمیرسید فروختمش و اینو خریدم
    این گوشی چند تا معایب داره که بد نیست اونو بدونید : اول گرفتن ت دستش راحت نیست و یه بار از دستم خورد زمین ، صفحه و پشتش خیلی زود لک میشه و با کاور و محافظ صفحه مشکلش حل میشه

    پاسخ کاربر: حامد 1394-09-13
    منم با علی موافقم, اصلا نمیشه تو دست راحت بگیریش مگه اینکه به عبارتی غول برره باشی!!
    از دستم افتاد ال سی دی شکست!! 700 تومان خرج رو دستم گذاشت, نصف قیمت فروختمش
  • 1394-11-01
    تمام دنیا خیره به شاهکاره سامسونگ
    واقعا بی نظیره این گوشی 6 ماه دارمش و به هیچی نه نمی گه
    عالیه از هر نظر
    htc باید بوق بزنه
  • 1399-04-02

    سلام من گوشیم گلگسی نوت ۵ زمانی که سیم کارت میندازم داخل گوشی خونه انتن نمیده وبالا نمیاد موقعه ای که شخصی بامن تماس میگیره میزنه دردسترس نیست وخودمم نمیتونم به شخصی زنگ بزنم وحتی پیام بدم ویادریافت کنم ولی زمانی که ازمنزل خارج میشم سیم کارتم به خوبی کارمیکنه فقط داخل خونه هستم مشکل داره علتش چیه

  • نظر برای این تب ثبت نشده
نظر خود را بنویسید
*
*